جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران شبکه خبری سی‌ ان‌ ان هشدار داد که در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقض حکم دادگاه در خصوص ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی، بازداشت و حبس شود، شورش سراسری در ایالات متحده به وقوع خواهد پیوست.

آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد

اسلام‌آباد- ایرنا- آمریکا در ادامه اقدامات یکجانبه خود علیه همکاری‌های دفاعی سایر کشورها و با ادعای طرح تقویت رژیم جهانی منع اشاعه، چهار شرکت خارجی را به اتهام همکاری با پاکستان در حوزه برنامه‌های موشک بالستیک و دوربرد آن تحریم کرد.

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

Loading

مشارکت انگلیس در جنایات جنگی در افغانستان و مسئولیت بین‌المللی در قبال آن

۱۴۰۰/۰۷/۱۵ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد حقوق بین‌الملل با تاکید بر ضرورت توجه کشورها به مسئولیت دولت انگلیس در قبال کشتار غیرنظامیان در افغانستان و طرح آن در نشست‌ها و مجامع بین‌المللی گفت: براساس «حقوق بین‌الملل بشردوستانه» یا به اصطلاح حقوق جنگ، آمران کشتار غیرنظامیان، به عنوان مجرم و جنایتکار جنگی شناخته می‌شوند و دولت انگلیس هم در این چارچوب مسئولیت بین‌المللی دارد.

دکتر غلامرضا خواجی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به گزارش منتشر شده از سوی «سازمان اقدام علیه خشونت مسلحانه» مبنی بر اینکه از سال 2006 تا 2014 طی عملیات نظامی ارتش انگلیس در افغانستان 289 نفر کشته شده‌اند که 86 نفر از آن‌ها کودک بوده‌اند، اظهار داشت: وقتی انگلیس و آمریکا وارد افغانستان شدند، مانند آنچه در عراق صورت دادند، به عنوان دولتی اشغالگر شناخته شدند که بر این مبنا بر اساس حقوق بین‌الملل وظایفی داشتند.

وی با بیان اینکه اشغال یک کشور باید موقت باشد و اشغالگر موظف است زمان پایان آن را اعلام کند، گفت: دولت اشغالگر مسئول ایجاد امنیت در آن سرزمین است و وظیفه دارد امنیت کشور تحت اشغال خود را تامین کند. عملکرد انگلیس، با توجه به اینکه طی عملیات نظامی وارد افغانستان شد، تابع حقوق جنگ است و کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو و کنوانسیون‌های 1977، چارچوب این قوانین را مشخص کرده‌اند.

 

مسئولیت بین‌المللی دولت انگلیس

این تحلیلگر حقوق بین‌الملل توضیح داد: کنوانسیون‌های چهارگانه 1949 ژنو تاکید دارند که غیرنظامیان از هرگونه تعرض مصون هستند و اگر کسی این قوانین را نقض کند به عنوان مجرم شناخته می‌شود. در این راستا آمران، به عنوان مجرم و جنایتکار جنگی شناسایی شده‌اند و دولت انگلیس هم در این چارچوب مسئولیت بین‌المللی دارد.

خواجی در عین حال افزود: در حقوق بین‌الملل تنها در شورای حقوق بشر می‌توان دولت‌های آمریکا و انگلستان را در این باره محاکمه کرد، اما افراد مسئول در آن دوره، از جمله نخست وزیر انگلیس، وزرای دفاع و خارجه و مسئولان امنیتی وقت این کشور باید در دیوان کیفری بین‌المللی با طرح دعوایی که صورت می‌گیرد محاکمه شوند؛ حتی دادستان دیوان هم می‌تواند شخصا برای آن‌ها کیفرخواست صادر کند.

این استاد دانشگاه گفت: اگر این گزارش به دیوان ارجاع شود و تحقیقات دیوان صحت آن را نشان دهد، باید این سازمان بین‌المللی برای پیگرد این جنایات از سوی انگلیس فعال شود.

وی با تاکید بر مسئولیت شورای حقوق بشر سازمان ملل درقبال پیگیری جنایات انگلیس در خصوص کشتار غیرنظامیان در افغانستان، اضافه کرد: باید در این باره گزارشگر بین‌المللی تعیین و پرونده‌ای برای پیگیری این جنایات باز شود.

خواجی درخصوص امکان پیگیری برای دریافت غرامت از دولت انگلیس برای کشتار غیرنظامیان، ضمن اشاره به بحران‌های سیاسی در افغانستان، نبود دولت قانونی و شناسایی شده به لحاظ بین‌المللی را مانعی در راستای پیگیری حقوق اتباع این کشور دانست و گفت: گرچه باید مانع تراشی‌های دولت انگلیس و اقدامات سیاسی آن را برای پیگیری این مسائل درنظر داشت، البته پیش از این هم با اعمال فشار و تحریم‌هایی از سوی کشورهای اروپایی شکایت‌هایی از این دست به نتیجه نرسیده‌اند؛ اما اتباع افغانستان، اقوام و بستگان کشته‌شده‌ها می‌توانند در دیوان کیفری با طرح دعوا، درخواست غرامت و خسارت کنند.

 

ضرورت پیگیری موضوع «مسئولیت دولت انگلیس» توسط دولت‌ها و رسانه‌ها

این استاد دانشگاه ضمن تاکید بر ضرورت توجه کشورها به مسئولیت دولت انگلیس در قبال کشتار غیرنظامیان در افغانستان و طرح آن در نشست‌ها و مجامع بین‌المللی گفت: باید در چارچوب پیمان‌های منطقه‌ای، نشست‌های بین‌المللی و همچنین با پردازش وسیع و مکرر از سوی رسانه‌ها، بر ضرورت پاسخگویی انگلیس نسبت به عملکرد خود و جبران مافات تاکید شود.

وی با بیان اینکه باید با تشکیل گروه‌هایی، افرادی که در جنایت کشتار غیرنظامیان در افغانستان نقش داشته‌اند به دقت شناسایی شوند، ادامه داد: در این صورت بازدارندگی و هراسی در انگلیس ایجاد می‌شود که مانع از تکرار این اقدامات غیرمسئولانه خواهد بود. نباید در برابر کسانی که با ادعای حقوق بشر و دموکراسی صدها غیرنظامی را در افغانستان کشته‌اند، بی تفاوت بود.

 

سوء استفاده کشورهای غربی از میزبانی سازمان‌های بین‌المللی

خواجی همچنین تاکید کرد: تهیه کنوانسیون، تصویب و اجرا کردن آن، یکی از علایقی است که کشورهای غربی دارند؛ چرا که با چنین طراحی‌هایی خود میزبان آن می‌شوند، مقررات وضع می‌کنند و عملکرد خود را از هرگونه پیگیری مصون می‌دارند. ما در عملکرد دیوان کیفری شاهد کنترل این کشورها در راستای تامین منافع خود و از بین بردن حقوق دیگر کشورها هستیم. حتی در آنچه با عنوان «کنوانسیون مبارزه با تروریسم» دنبال می‌شود نیز شاهد اجرایی کردن همین رویه و توجیه عملکردشان در میان قوانین آن هستیم.

این تحلیلگر مسائل حقوق بین‌الملل اضافه کرد: ضرورت دارد کشورهایی خارج از این بلوک نیز در این راستا نقش فعالی ایفا کنند و با اقدامات جمعی در قالب پیمان‌های منطقه‌ای، ابتکار عمل را به دست گیرند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *