أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: صرفا منشأ حمله به سفارت ایران را هدف قرار دادیم

وزیر خارجه ایران گفت با وجودی که جمهوری اسلامی ایران قادر بود عملیات «وعده صادق» را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، اما صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت ایران در دمشق صورت گرفته بود.

ببینید | لحظه وتوی آمریکا برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

در رای گیری پیش نویس قطعنامه عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل ۱۲ کشور روسیه، چین، فرانسه، مالت، اسلوونی، اکوادور، گویان، روسیه، ژاپن، موزامبیک، سیرالئون، و الجزایر رای مثبت دادند. دو کشور بریتانیا، سوئیس رای ممتنع دادند اما ایالات متحده آمریکا با رای مخالف این قطعنامه‌ را وتو کرد.

Loading

نقش آمریکا در ناامنی‌ها در افغانستان و مسئولیت طالبان

۱۴۰۰/۰۶/۱۶ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل افغانستان با تشریح مسئولیت و چالش‌های طالبان در قبال تامین امنیت داخلی و امنیت در مرزهای افغانستان تاکید کرد: خیزش جدید داعش طبق اهداف و برنامه‌های آمریکا است و جنگ نیابتی در منطقه را دنبال خواهد کرد.

سید عباس حسینی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی در خصوص چالش‌هایی که طالبان در حوزه تامین امنیت افغانستان با آن مواجه هستند، اظهار داشت: پیش از این هم گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌هایی مطرح می‌شد که با پیوستن طالبان به روند سیاسی در افغانستان، ممکن است داعش عرض‌اندام کند و به عامل جدید بی‌‌ثباتی در این کشور تبدیل شود. اکنون شاهد نشانه‌هایی در این باره هستیم و قطعا این حملات و خیزش دوباره داعش در راستای منافع و اهداف آمریکا صورت می‌گیرد.

این کارشناس مسائل افغانستان با بیان اینکه نسبت به میزان آگاهی طالبان از ماهیت واقعی این تهدیدها و سرمنشاء آن‌ها و همچنین توانایی و اراده طالبان برای ایستادگی در مقابل داعش نگرانی‌های جدی وجود دارد، گفت: آمریکا قطعا به دنبال تقویت داعش در افغانستان خواهد بود و حملات بزرگ‌تر دیگری هم در این کشور صورت می‌گیرد. اقلیت‌ها و شیعیان افغانستان با توجه به نوع رویکرد فکری و نظامی داعش همچنان هدف حمله خواهند بود.

حسینی ادامه داد: در حوزه تامین امنیت داخلی، علی رغم آنچه طالبان ادعا می‌کنند، آن‌ها بیشتر نیروهای چریکی و نامنظم هستند و آمادگی لازم را برای تامین امنیت سراسر افغانستان نخواهند داشت.

وی تاکید کرد: طالبان باید هر چه زودتر با مشخص کردن تکلیف ساختار حکومت آینده افغانستان و تشکیل حکومتی فراگیر، برای احیای مجدد نیروهای پلیس و ارتش اقدام کنند و نیروهای طالبان هم در آن‌ها ادغام شده و از نخبگان آموزش دیده نظامی هم استفاده کنند. مدرسین به مراکز آموزشی برگردند و ساختارهای نیروهای نظامی و امنیتی افغانستان متناسب با معیارهای علمی و اقتضائات داخلی بازطراحی شود.

این تحلیگر مسائل افغانستان تصریح کرد: طالبان متشکل از حلقه‌ها و گروه‌های مختلفی هستند که تاکنون نشان داده‌اند ازهسته ای مرکزی فرمانبرداری دارند؛ اما گروه‌های مختلف دیگری هم هستند که با عدم فرمانبرداری، اقدامات خودسرانه ای انجام داده اند؛ از جمله در ولایت شیعه نشین دایکوندی با ورود نیروهای طالبان و پس از تسلیم شدن نیروهای مردمی و دولتی، طالبان در اقدامی ناجوانمردانه آن‌ها را تیرباران کردند! اقدامی که واکنشهای زیادی به دنبال داشته است.

حسینی تاکید کرد: طالبان باید برای تامین امنیت مانع این خودسری ها، غارت و چپاول مردم شوند و افراد مسلح غیرمسئول و فرصت طلب را از خود دور کنند. تاکنون تفکیکی میان آن‌ها وجود نداشته و هر فردی که با نام طالبان برای جنگ آمده از او استقبال کرده اند.

وی با تاکید بر نقش و مسئولیت طالبان در تامین امنیت مرزها، اضافه کرد: طالبان با چالش‌هایی در حوزه تامین امنیت مواجه هستند و باید دید تا چه اندازه در برابر این چالش‌ها موفق خواهند بود. حضور تروریست‌ها در میان این طالبان در برخی مناطق، موجب نگرانی کشورهای مختلف از جمله در آسیای مرکزی، روسیه و چین شده است؛ بنابراین باید ساختار منظمی ایجاد شود تا مانع این خودسری‌ها شوند.

این کارشناس مسائل افغانستان ضمن اشاره به نقش آمریکا در ناامنی‌ها در این کشور، در خصوص علل حمایت آمریکا از داعش با وجود برخی توافقات با طالبان، گفت: طالبان در طول سال‌های گذشته، با وجود فشارها و درخواست‌هایی که از سوی آمریکا و برخی کشورها از آن‌ها بوده تا به عنوان نیرویی فرامنطقه ای عمل کند، چندان چراغ سبزی نشان نداده و بیشتر خود را جریانی ملی گرا و وابسته به محدوده جغرافیایی افغانستان و با اهداف ملی ترسیم کرده است.

 

انتخاب داعش توسط آمریکا برای جنگ های نیابتی در افغانستان

حسینی افزود: زمینه‌های حضور آمریکا در منطقه برایش چندان به راحتی به دست نیامده و به راحتی هم آن را از دست نخواهد داد. به نظر می‌رسد آمریکا با تشویق طالبان به مذاکره و پیوستن به روند صلح عملا آن‌ها را ازمیدان جنگهای نامنظم خارج و گروه دیگری را جایگزین آن‌ها کرد تا بتواند نقشی که از آن‌ها توقع دارد را ایفا کند. داعش اهداف ملی ندارد و اهدافی فراملی و جهانی را دنبال می‌کند و خواهان برقراری خلافت جهانی خود است.

حسینی ادامه داد: بعید است طالبان در دوران حکومت خود به عنوان نیروی نیابتی عمل کند و یا بی‌‌ثباتی را در افغانستان گسترش دهد، اما قطعا فعال شدن داعش پروژه ای است که این بار متفاوت تر و جدی تر از گذشته توسط آمریکایی‌ها کلید خورده است. نحوه آرایش و استقرار تروریستهای خارجی که داعش می‌تواند از میان آن‌ها سربازگیری کند هم بیشتر در مناطق مرزی افغانستان بوده است. خصوصا شاهد هستیم تروریستها بیشتر در مرزهای افغانستان با کشورهای آسیای مرکزی مستقر شده اند.

وی تاکید کرد: خیزش جدید داعش طبق اهداف و برنامه‌های آمریکا جنگ نیابتی در منطقه را دنبال خواهد کرد که می‌تواند زمینه ساز جنگ نیابتی جدید و گسترده ای شود که دامن کشورهای مختلف را بگیرد و ضروری است طالبان با آگاهی نسبت به ابعاد این تهدیدات، واکنش مناسبی داشته باشند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *