جدیدترین مطالب

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر کسی پوشیده نیست که طالبان مطلقا یک برنامه انگلیسی – امریکایی تحت مدیریت پاکستان اند. از سوی دیگر، پاکستان تلاش می کند با منطقه ای نشان دادن موضوع، پای منطقه را به این بحران خودساخته، بکشاند و خود امتیاز کسب کند. زیرا نظامیان پاکستانی، به‌خوبی می دانند که هر نوع دخالت بیرونی (منطقه ای و فرامنطقه ای) سرازیر شدن پول هایی را باعث می شود که بتوان از آن برای مقابله با بحران اقتصادی و مالی در پاکستان، استفاده کرد.

طرح خطرناک غرب برای آینده غزه

طرح خطرناک غرب برای آینده غزه

به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی در ادامه کشتار و جنایت ۸ ماهه خود به دنبال کلید زدن صفحه آخر کتاب تراژدی بشریت در نوار غزه است. علی رغم تمامی درخواست‌های منطقه‌ای و بین المللی از نتانیاهو برای عدم حمله به رفح، اشغالگران با انجام تدابیری خود را برای عملیات زمینی گسترده و تجاوز به جنوبی ترین شهر باریکه غزه آماده می‌کنند. طبق برآوردها و همچنین هشدار تحلیلگران و ناظران در صورت آغاز این تجاوز موج دیگری از کشتار مردم فلسطین به دلیل تجمع و تراکم زیاد فلسطینیان در این شهر رقم خواهد خورد.

پایان سفر رئیس جمهور به پاکستان

رئیس جمهور کشورمان در پایان سفر دو روزه خود به پاکستان در آخرین برنامه خود، در جمع فعالان اقتصادی، فرهنگی و دینی شهر کراچی که به میزبانی سروزیر و دولت محلی ایالت سند برگزار شده بود، حضور پیدا کرد.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

محمد صالح صدقیان می گوید: من بارها طی سال‌های گذشته، هم در اتاق بازرگانی ایران و عراق و هم در وزارت صنعت و معدن و تجارت به این نکته اشاره کردم که تجار ایرانی باید توجه خاصی روی کالاهای صادراتی خود به عراق داشته باشند. باید کیفیت مواد به کار رفته و بسته‌بندی آن قابلیت رقابت با محصولات دیگر به خصوص محصولات ترکیه‌ای را داشته باشد. شما خودتان یک سر به اتاق بازرگانی ایران و عراق بزنید و ببینید که میزان مشکلات و چالش های تجار عراقی و ایرانی چقدر زیاد است؛ از بسته‌بندی نامرغوب و کالاهای بی‌کیفیت تا محصولات تاریخ مصرف گذشته گرفته و مسئله تبادل ارزی و بانکی و پولی و هزار مسئله دیگر؛ طبیعتاً تاجر عراقی در این شرایط رغبت پیدا می‌کند که به سمت تجارت با ترکیه برود تا هم سرمایه‌اش حفظ شود و هم محدودیت‌ها و چالش‌ها و مشکلات تجارت با بازرگانان ایرانی را ندارد. من شخصاً در جریان این موضوعات و مشکلات هستم.

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

ابراز امیدواری «داسیلوا» از لغو تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری برزیل، تصمیم مخالفان دولت ونزوئلا مبنی بر اجماع و معرفی نامزد مورد نظر خود برای انتخابات ریاست جمهوری آتی را «فوق‌العاده» توصیف و ابراز امیدواری کرد که انتخابات پیش‌رو نقطه عطفی برای بازگشت این کشور به شرایط عادی و پایان تحریم‌های یکجانبه آمریکا باشد.

دوازدهمین اجلاس بین‌المللی مقام‌های عالی امنیتی در سن‌پترزبورگ آغاز به کار کرد

مسکو- ایرنا- دوازدهمین اجلاس بین‌المللی نمایندگان عالی کشورها در امور امنیتی امروز (چهارشنبه) با حضور دکتر علی اکبر احمدیان نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی در سن‌پترزبورگ روسیه آغاز به کار کرد.

شمارش معکوس برای آغاز ماموریت فضایی سرنشین‌دار چین

تهران – ایرنا – سازمان فضایی انسانی چین (CMSA) امروز چهارشنبه اعلام کرد: فضاپیمای سرنشین‌دار «شنژو-۱۸» قرار است ساعت ۲۰:۵۹ پنجشنبه (به وقت پکن) از مرکز پرتاب ماهواره «جیوکوان» در شمال غربی این کشور به فضا پرتاب شود.

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر کسی پوشیده نیست که طالبان مطلقا یک برنامه انگلیسی – امریکایی تحت مدیریت پاکستان اند. از سوی دیگر، پاکستان تلاش می کند با منطقه ای نشان دادن موضوع، پای منطقه را به این بحران خودساخته، بکشاند و خود امتیاز کسب کند. زیرا نظامیان پاکستانی، به‌خوبی می دانند که هر نوع دخالت بیرونی (منطقه ای و فرامنطقه ای) سرازیر شدن پول هایی را باعث می شود که بتوان از آن برای مقابله با بحران اقتصادی و مالی در پاکستان، استفاده کرد.

زالوژنی رسما سفیر اوکراین در انگلیس شد

دستیار ارشد رئیس‌جمهور اوکراین گفت انگلیس رسما «والری زالوژنی» فرمانده سابق نیروهای مسلح اوکراین را به عنوان سفیر در کشورش پذیرفت و به زودی قرار است مشغول به کار شود.

Loading

شکست آمریکا در تحقق اهدافش در افغانستان؛ اهمیت نقش‌آفرینی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۳۱ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه آمریکا در تحقق اهدافش در افغانستان شکست خورد و نتوانست الگو و نظمی را که ادعا می‌کرد، ایجاد کند، گفت: نحوه خروج آمریکا از افغانستان کاملا اشتباه بود و این عملکرد دولت افغانستان را به طور ناگهانی در بحران بزرگی قرار داده که حتی ممکن است تا مرز فروپاشی هم پیش برود.

دکتر روح الله اسلامی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، ضمن یادآوری اینکه آمریکا بعد از 11 سپتامبر و زمانی که به افغانستان آمد، به عنوان کشوری که حافظ نظم جهانی است معرفی می‌شد، اظهار داشت: در این نظم جهانی برخی اندیشه‌ها و کشورها به عنوان بر هم زننده این نظم معرفی شدند که یکی از آن‌ها، تفکرات اسلام‌گرایی بود.

وی با اشاره به تصمیم آمریکا برای اشغال نظامی افغانستان در واکنش حمله به برج‌های سازمان تجارت جهانی، افزود: در واقع تحلیل آن‌ها این بود که می‌توانند با حضور در افغانستان، مانعی برای روسیه، چین و همچنین فعالیت اسلام گرایان شوند و با ایجاد پایگاه نظامی قدرتمند، امنیت ایجاد کنند. از منظر آرمانگرایانه هم عنوان می‌کردند برای ایجاد دموکراسی و فرهنگ لیبرال، آزادی زنان که همراه با توانمندسازی‌شان باشد به افغانستان آمده‌اند و می‌خواهند آن‌ها را از چنگ تروریست‌ها، طالبان و گروه‌های تندرویی که به مردم فشار می‌آورند، نجات دهند.

این تحلیلگر مسائل افغانستان حضور آمریکا در این منطقه را با هدف کسب وجهه و پرستیژ عنوان کرد و گفت: ادعا می‌کردند که حافظ نظم بین‌الملل هستند و می‌خواهند به مردم کشوری که گرفتار بنیادگرایی شدید مذهبی شده‌اند یاد بدهند که چگونه زندگی کنند! لیبرال‌ترین و دموکراتیک ترین قانون اساسی جهان را برای افغانستان تدوین کنند!

اسلامی اضافه کرد: آمریکا اعلام کرد: ما خود در افغانستان حضور پیدا می‌کنیم و این مسائل را به مردم این کشور آموزش می‌دهیم. حتی کتب درسی و سیستم مدارس و دانشگاه‌ها را تعیین می‌کنیم و مردم توانمند می‌شوند. به خصوص از زنان حمایت می‌کنیم و سازمان‌های بین‌المللی را به این کشور می‌آوریم تا فعالیت کنند. بعد از مدتی کشور متحول می‌شود و می‌تواند الگویی از دولت – ملت سازی به سبک نوین شود! اگر موفق شویم می‌توانیم به سراغ سایر کشورها برویم؛ یا می‌پذیرند یا مجبورشان می‌کنیم این سیستم را اجرا کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به حضور 20ساله آمریکا در افغانستان، تصریح کرد: برخی عوامل باعث شد آمریکا نتواند به اهدافش دست یابد. تلاشها برای ایجاد دولت متمرکز و قدرتمند به دلیل وجود فساد در ساختار دولت و رفتار قومیتی آن، بی‌نتیجه بود. تلفات و هزینه‌های آمریکا در افغانستان مرتب افزایش می‌یافت و افکار عمومی داخلی در آمریکا نمی‌توانست این هزینه های بی فایده را بپذیرد. ضمن اینکه نفت هم اهمیت خود را از دست داد و در نتیجه آمریکا به این نتیجه رسید که ماندن بیشتر در افغانستان، تنها برای آن‌ها هزینه دارد و ممکن است به دلیل حملات صورت گرفته به نیروهایشان، پرستیژشان هم به خطر بیفتد.

اسلامی با یادآوری اینکه در آخرین انتخابات در افغانستان در مجموع 2 میلیون نفر شرکت کردند، ادامه داد: این میزان هزینه آمریکا، نه تنها دموکراسی را رواج نداده، بلکه اوضاع نسبت به گذشته تغییری نکرده است.

این تحلیلگر مسائل افغانستان با اشاره به ادعای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر اینکه آمریکا به اهداف خود در افغانستان دست یافته است، تاکید کرد: آمریکا در تحقق اهدافش در افغانستان شکست خورد و نتوانست الگو و نظمی که ادعا می‌کرد را ایجاد کند.

وی با اشاره به پیامدهای رفتار غلط آمریکا در افغانستان و خروج غیرمسئولانه از این کشور، اضافه کرد: در هر دوره ای از تاریخ، کشوری قدرتمند بوده و در مناطق دیگر آثار تمدنی از خود برجای گذاشته است. در دوره‌های گذشته، قدرتها عموما میراث بهتری از خود در دیگر کشورها برجای گذاشته‌اند، اما آمریکا هر جا که حضور داشته، آنجا را ویران کرده و میراثی جز ویرانگری، گسترش تروریسم، غارت منابع طبیعی از خود به جا نگذاشته است.

 

نحوه خروج آمریکا از افغانستان کاملا اشتباه غیرمسئولانه بود

اسلامی به نحوه مذاکرات آمریکا با طالبان که منجر به قدرت گرفتن این گروه شد، پرداخت و گفت: کنار گذاشتن دولت از مذاکرات با طالبان، مذاکرات پنهانی با آن‌ها و عقب‌نشینی‌های مکرر از مواضع خود باعث تقویت آن‌ها و تضعیف موقعیت دولت مرکزی شد. علاوه بر آن، نحوه خروج آمریکا از افغانستان کاملا اشتباه غیرمسئولانه بود. این عملکرد دولت افغانستان را به طور ناگهانی در بحران بزرگی قرار داد که حتی ممکن است تا مرز فروپاشی هم پیش برود.

وی با بیان اینکه افغانستان همواره مستعد حضور گروه هایی بوده که سلاح به دست بگیرند و به این شکل از خود، قبیله و عقایدشان دفاع کنند، افزود: راه اندازی جنبش‌ها و حرکت‌هایی شبیه طالبان بدون حمایت سیاسی و نظامی امکان ناپذیر است. طالبان حدود 80 هزار نفر جمعیت دارند، پرداخت هزینه، رسیدگی و حمایت کردن از آن‌ها و خانواده‌هایشان و در اختیار قراردادن سلاح و ماشین آلات جنگی، هزینه‌های میلیاردی دارد و بدون حمایت نظامی، اطلاعاتی و اقتصادی دولت‌های خارجی نمی‌توانند به بقای خود ادامه دهند.

این استاد دانشگاه با اشاره به حمایت آمریکا و برخی کشورهای عربی از طالبان، به نزدیکی قومیتی و عقاید سیاسی و مذهبی این گروه به پاکستان پرداخت و ضمن تشریح عقاید آن‌ها در حوزه‌های مدیریت کلان و اندیشه‌های تمامیت خواهانه، گفت: با توجه به خروج آمریکا از افغانستان، طالبان قدرت بیشتری در این کشور پیدا کرده است و با تصرف مناطق حساس اقتصادی، روستایی، گمرکی و مرزی می‌خواهند دولت مرکزی را از کار بیندازند.

اسلامی با اشاره به حضور پناهجویان افغان در ایران و هشدار در مورد امکان ورود گسترده مهاجرین جدید، ادامه داد: ایران تاکید کرده که وارد جنگ نخواهد شد و با حمایت از فرایند صلح، خواهان مذاکرات بین الافغانی بوده است.

وی با اشاره به ضرورت ایفای نقش فعالانه ایران در قبال افغانستان، بر اهمیت رایزنی مستمر با طرف‌های درگیر، همسایگان و قدرت‌های منطقه‌ای نقش‌آفرین در افغانستان تأکید کرد.

1 Comment

  1. تعجب می کنم در زمان قاجار، زمانی که در هند تیپو سلطان شکست خورد ، افغانی ها با دست خالی توانستند انگلیس را در کشورشان شکست بدهند ، امروز در برابر نیرنگ امریکا به زانو در امده اند ونمی توانند اتحاد خود را حفظ کنند مگر طالبان اهل افغانستان نیستند واغلب از طبقات پایین وستم دیده ی افغان هستند چرا نمیخواهند مردم کشورشان روی ارامش را ببینند وپیشرفت کند.

    پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *