جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اپوزیسیون ترکیه که در انتخابات عمومی سال ۲۰۲۳ میلادی مقابل رجب طیب اردوغان شکست خورد، اکنون قصد دارد در انتخابات محلی این کشور که روز یکشنبه برگزار می‌شود، تا حدودی این شکست را جبران کند و برای این کار نیز بزرگترین امیدش کسی نیست جز اکرم امام‌اوغلو، شهردار استانبول.

Loading

دور کردن کره شمالی از چین؛ راهبرد آمریکای بایدن

۱۴۰۰/۰۴/۱۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: یک استاد دانشگاه علائمی را که میان واشنگتن و پیونگ یانگ مخابره می‌شود، حاکی از تمایل برای کاهش تنش میان این دو کشور دانست و گفت: به نظر می‌رسد آمریکا این پیام‌ها را جدی خواهد گرفت و در این مسیر گام بر می‌دارد؛ چرا که خارج کردن کشورها از «آغوش استراتژیک چین»، یکی از استراتژی‌های فعلی آمریکا است.

دکتر نوذر شفیعی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی درخصوص مواضع اخیر آمریکا و کره شمالی نسبت به آغاز مذاکرات میان این دو کشور، خاطرنشان کرد: رابطه آمریکا و کره شمالی را باید ذیل رابطه آمریکا و چین تعریف کرد؛ در واقع باید بازی بزرگی را برای آینده جهان با محوریت این دو کشور متصور بود و در آن قالب، جایگاه کره شمالی را تحلیل کرد.

وی با بیان اینکه این بازی بزرگ تازه آغاز شده و علائم آن رقابت‌ها و تنش‌ها میان چین و آمریکا است، گفت: چین و آمریکا استراتژی یافتن متحدان و جدا کردن آن‌ها از دیگران را دنبال می‌کنند. چین سعی می‌کند از بین کشورهای جهان یارگیری کند، همان‌طور که شاهدیم از طریق ابتکار «یک کمربند، یک جاده» هم این سیاست را پیش می‌برد و آمریکا هم به شکل‌های دیگر و از جمله استراتژی «شبکه نقطه‌های آبی» این اقدام را انجام می‌دهد.

این تحلیلگر مسائل آسیا با اشاره به تلاش‌های ترامپ و بایدن برای ارسال پیام‌های مثبت به کره شمالی، ادامه داد: خارج کردن کشورها از «آغوش استراتژیک چین»، یکی از راهبردهای فعلی آمریکا است که به نوعی کره شمالی را هم در برمی گیرد، اما قطعاً رابطه‌ای که حدود 70 سال تنش را تجربه کرده، به راحتی ترمیم نمی‌یابد.

 

ابراز تمایل برای کاهش تنش میان آمریکا و کره شمالی

شفیعی به اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره با کره شمالی در هر زمان و مکان، و همچنین مواضع رهبر کره شمالی که گفته بود اظهارت مقامات واشنگتن نشان دهنده عزم دولت بایدن برای حفظ سیاست خصمانه علیه پیونگ یانگ است و باید برای گفتگو و تقابل آماده شویم، اشاره کرد و گفت: علائمی که میان واشنگتن و پیونگ یانگ مخابره می‌شود حکایت از تمایل برای کاهش تنش دارد. البته تردیدی نیست که رابطه چین و کره شمالی بسیار قوی و استراتژیک و پر رمز و راز است و جدا کردن این دو کشور از هم بسیار دشوار است، اما در هر حال آمریکایی‌ها در این مسیر گام بر می‌دارند.

وی درعین حال تصریح کرد: کره شمالی در این خصوص در خوف و رجائی به سر می‌برد؛ از یک سو نگران هستند وابستگی ساختاری به چین و تداوم انزوای فعلی درنهایت دستاورد چندانی نداشته باشد. این مسئله پیونگ یانگ را تشویق به فکر کردن بیشتر به محیط خارجی می‌کند، اما درباره آینده به شدت دچار ابهام است و درخصوص پیامدهای بهبود مناسبات با آمریکا بر روابطش با چین نگرانی‌هایی دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اظهارات خواهر رهبر کره شمالی که گفته بود خواهان مذاکره با آمریکا هستیم اما نباید تصور کنند مذاکرات از سر ضعف است، اضافه کرد: این اظهارات در روابط آمریکا و کره شمالی که دائما دچار تنش بوده، کم اهمیت نیست و قطعاً حکایت از این دارد که روابط منجمد میان این دو کشور در حال بهبود است.

شفیعی همچنین به اظهارات وزیرخارجه کره شمالی که تأکید کرده بود «به دنبال مذاکرات بی‌هدف و بی‌نتیجه نیستیم» و تلویحا برگزاری «مذاکرات واقعی» را همچنان امکان پذیر دانسته بود، پرداخت و افزود: چین مسئله عمده برای آمریکا در دنیای آینده است و به شدت از انتقال قدرت به چین و شروع سده چینی نگرانی دارد. بنابراین برای ممانعت از این مسئله به هر راهبردی متوسل می‌شود. بی‌تردید تمرکز خاصی روی کره شمالی، میانمار، پاکستان و ایران دارد و تلاش می‌کند این چهار کشور را در کنار خود قرار دهد.

این تحلیلگر مسائل آسیا با بیان اینکه حضور امنیتی آمریکا در جهان خصوصا اطراف چین بسیار قوی‌تر است، اظهارداشت: واکنش مقامات کره شمالی حکایت از تمایل این کشور به شروع نوعی از مذاکرات و بهبود مناسبات دارد، گرچه این تمایل ممکن است واقعی و یا تاکتیکی باشد.

 

آمریکا پیام‌ها برای کاهش تنش را جدی خواهد گرفت

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد آمریکا این پیام‌ها را جدی خواهد گرفت و در این مسیر گام بر می‌دارد و حتی اگر اخباری در مطبوعات در این باره نشنویم حتما در لایه‌های زیرین مذاکرات پنهانی و دیپلماتیک صورت می‌گیرد.

شفیعی درخصوص انتقادات صورت گرفته به سیاست‌های ترامپ نسبت به کره شمالی و شکست مذاکرات میان آن‌ها و همچنین عدم ارائه رویکرد و طرحی جدید از سوی دولت بایدن در این رابطه، گفت: ترامپ از نظر سیاست‌های کلان آمریکایی‌ها در مسیر درست گام برداشت، اما شخصیت او تمامیت خواه بود و اعتقاد داشت کره شمالی باید خلع سلاح شود و آمریکا هم هیچ امتیاز امنیتی ندهد، اما بایدن این کار را انجام می‌دهد.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: دیپلماسی سیاه یا سفید نیست و آمریکا و کره شمالی در کنار به نمایش گذاشتن قدرت مذاکراتشان را انجام می‌دهند، نمی‌شود تابوهایی که 70 سال دو کشور را از هم دور ساخته‌اند و در فضای افکار عمومی رسوخ پیدا کرده و به خصوص تصویر منفی که در ذهن مردم کره شمالی ایجاد شده را نادیده گرفت. بنابراین حتی اگر این تمایل جدی وجود داشته باشد، این مسئله به سادگی و سرعت رخ نخواهد داد.

شفیعی افزود: قطعاً آمریکا با توجه به اخبار و تحولاتی که از پیونگ یانگ دریافت می‌کند و علائم و نشانه‌ها و حتی نکاتی که از زبان رهبران کره جنوبی و ژاپن می‌شنوند، چنین برنامه‌ای را برای مذاکره با کره شمالی درنظر دارد. این حرکتی برای اتلاف وقت نیست، بلکه اقدامی راهبردی برای مهار مهم‌ترین رقیبش در دنیای آینده است.

0 Comments