جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

توقف جنایات اسرائیل و آتش‌بس در غزه؛ مطالبه چهره‌های رسانه‌ای پاکستان

اسلام‌آباد- ایرنا- ۱۲۰ نفر از فعالان حوزه رسانه و چهره‌های پرطرفدار در فضای مجازی در پایتخت پاکستان با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم فلسطین، از سازمان‌های بین المللی خواستند تا با توقف این تهاجم در غزه برای اجرای فوری آتش‌بس نقش‌آفرینی کنند.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.

شهادت ۱۸ فلسطینی در بمباران غزه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.

Loading

ابعاد بین‌المللی جنگ غزه و حمایت از مسئله فلسطین

۱۴۰۰/۰۳/۱۵ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک دیپلمات پیشین کشورمان گفت: اگر رژیم صهیونیستی زمانی رؤیای خام «نیل تا فرات» را در سر می‌پروراند، امروزه در سرزمین‌های اشغالی 48 خود را محصور کرده و بیشتر از گذشته ناامن و سست است.

احمد دستمالچیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی در خصوص ابعاد بین‌المللی مسئله فلسطین و غزه و حمایت از آن، اظهار داشت: جنگ اخیر در غزه نشان داد همچنان مسئله فلسطین، مسئله اول بین‌المللی در یک قرن اخیر است که تمام محافل سیاسی و سازمان‌های بین‌المللی و افکار عمومی را درگیر خود کرده است.

 

ضرورت توجه عمیق به ابعاد قضیه فلسطین

وی با تأکید بر اینکه قضیه فلسطین بسیار ریشه‌ای و عمیق است و نمی‌تواند به‌سادگی با ترفندهای مختلف از دستور کار سیاست‌های بین‌المللی حذف شود، گفت: جنایاتی که در جنگ اخیر شاهد بودیم بار دیگر ضرورت توجه عمیق به ابعاد آن را باهدف حل‌وفصل این مسئله متذکر شد، چراکه با تداوم آن همچنان منطقه در ناامنی و بی‌ثباتی بسر خواهد برد. ناامنی که دامنه‌اش به مناطق دیگر ازجمله اروپا سرایت خواهد کرد.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا ادامه داد: در قضیه فلسطین شاهد اشغال سرزمین، غصب خانه‌های مردم بومی یک کشور، رانده شدن آن‌ها از خانه‌هایشان و همچنین آوارگان پراکنده شده در سراسر دنیا هستیم. تجاوزگران غاصب علاوه بر اشغال این سرزمین و نقض مقررات بین‌المللی، به مقدسات مورداحترام تمامی ادیان نیز تجاوز کرده و آن را هتک کرده‌اند و خانه‌های مردم همچنان مورد تجاوز سربازان رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرد.

 

«زبان موشک» به‌جای «انتفاضه سنگ»

دستمالچیان اضافه کرد: مسائل تازه‌ای که در ابعاد نظامی، میدانی و حساسیت افکار عمومی در جنگ اخیر شاهد بودیم، نشان داد مقاومت بیش از گذشته دست برتر در مبارزه علیه رژیم صهیونیستی دارد و اگر روزی شاهد «انتفاضه سنگ» بودیم امروزه انتفاضه‌ای به نام «شمشیر قدس» ایجادشده که با زبان موشک با آن‌ها صحبت می‌کند و معادله قدرت و سیاست را به هم می‌ریزد.

سفیر پیشین ایران در لبنان با اشاره به اختلافات داخلی در رژیم صهیونیستی و انتقادات نسبت به عملکرد آن‌ها در این جنگ، آن را نشانه‌ای از افزایش ضعف این رژیم دانست و گفت: این همان رژیمی است که 40 سال پیش با نهایت وحشی‌گری به سرزمین لبنان تجاوز کرد تا بیروت پیش رفت و دولت دست‌نشانده تشکیل داد؛ اما امروز تمام سرزمین‌های اشغالی درآن‌واحد در تیررس موشک‌های مقاومت قرار می‌گیرد و این معادله‌ای تعیین‌کننده است.

وی تأکید کرد: اگر رژیم صهیونیستی زمانی رؤیای خام «نیل تا فرات» را در سر می‌پروراند، امروزه در سرزمین‌های اشغالی 48 خود را محصور کرده و بیشتر از گذشته ناامن و سست است.

دستمالچیان به‌ضرورت توجه کشورهای منطقه و به‌ویژه جهان اسلام به واقعیت‌های مسئله فلسطین و حمایت از آن‌ها اشاره کرد و با تشریح آثار تلاش سران برخی کشورهای عربی برای آشکارسازی روابطشان با رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: باید در این رابطه تفکیکی در دیدگاه سران کشورها با نظر افکار عمومی در کشورهای جهان اسلام و کشورهای عربی قائل شویم. مردم حتی بیش از گذشته حامی مردم فلسطین هستند و باوجود سانسور و سرکوب وحشیانه برخی دولت‌ها، توجهشان را به آنچه در فلسطین می‌گذرد نشان داده‌اند. مسلمانان و اعراب منطقه و سایر مناطق دنیا با حضور قوی خود در تظاهرات پشتوانه‌ای برای مبارزان و مجاهدان فلسطینی هستند.

دستمالچیان جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را هشداری برای کشورهای عرب منطقه و جهان اسلام دانست و اضافه کرد: مردم از طریق رسانه‌ها جزئیات جنایات اسرائیل در غزه را می‌بینند و نسبت به عدم‌حمایت دولت‌هایشان از مقاومت حساس هستند. این کشورها هم به لحاظ توجیه افکار عمومی داخلی خود دچار مشکلاتی هستند و هم مورد خشم مبارزان و مجاهدان جهان اسلام قرار دارند.

 

اعتراض سازمان‌دهی شده اعراب سرزمین‌های 48

وی اعلام حضور گسترده و سازمان‌دهی شده اعراب سرزمین‌های 48 را مسئله ویژه‌ای عنوان کرد که در این انتفاضه خود را نشان داد و افزود: آن‌ها در اقدامی سازمان‌دهی شده به‌راحتی شهر لود را که تحت اختیار ارتش رژیم صهیونیستی بود با ابتکاری بسیار ساده چندین ساعت در اختیار گرفتند و حتی پایگاه‌های نظامی آن را تصرف کردند. این حضور بسیار ارزشمند است؛ چراکه رژیم صهیونیستی سعی داشت اعراب این سرزمین‌ها را شهروند خود تلقی کند و از بابت اینکه آن‌ها علیه کیان رژیم قیام نخواهند کرد آسوده‌خاطر باشد.

به اعتقاد این دیپلمات پیشین ایران؛ ابعاد این قیام که در همراهی با محور مقاومت صورت گرفت در آینده بیش از اکنون خود را نشان خواهد داد.

 

توجه افکار عمومی غرب وجه متمایز این انتفاضه

وی با اشاره به مواضع برخی مقامات کشورهای غربی در انتقاد از حملات و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و همچنین تظاهرات مردمی در کشورهای اروپایی، درباره عملکرد غرب در این رابطه گفت: مقامات کشورهای غربی نسبت به نقض مکرر قوانین بین‌المللی از سوی اسرائیل همواره سکوت می‌کنند و آمریکا نیز حتی اجازه صدور بیانیه‌ای در شورای امنیت علیه این رژیم را نمی‌دهد. بااین‌حال خیزش معنادار افکار عمومی غرب و خصوصاً آمریکا، وجه متمایزی بود که ما در این انتفاضه شاهد آن بودیم. بااینکه رسانه‌های غربی عموماً با محکومیت فلسطینی‌ها سعی می‌کنند واقعیت‌های غزه را نادیده بگیرند اما افکار عمومی کشورهای غربی نسبت به این مسئله حساسیت نشان دادند و مقامات کشورهایشان را ناچار به اتخاذ مواضع محتاطانه‌تری کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *