جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

فرسایش سیاست خارجی ایران در قفقاز

فرسایش سیاست خارجی ایران در قفقاز

سید محمد حسینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: نگاهی به روندهای حاکم سیاسی، امنیتی، اقتصادی و زیست محیطی منطقه قفقاز نشان می‌دهد، تهدیدهای فزاینده‌ای در این محیط علیه منافع سیاسی، امنیتی، اقتصادی و زیست‌محیطی ایران در حال شکل‌گیری است.

بیداری نسل جدید آمریکا و تأثیر آن بر آینده روابط با اسرائیل

در حالی که نسل‌های قبلی آمریکا با تبعیت از رویکردی که دولت‌های این کشور به آنها تحمیل کرده بودند، خود را موظف به حمایت مطلق از رژیم صهیونیستی می‌دانستند اما نسل جدید در ایالات متحده که رهبران آینده این کشور هستند، یک مسیر کاملاً متضاد پیش گرفته‌‌اند.

یدیعوت آحارنوت: نتانیاهو اسیر بن‌گویر و اسموتریچ شده‌است

تهران – ایرنا – روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت»، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را اسیر «ایتمار بن گویر» و «بزالل اسموتریچ» ۲ وزیر کابینه خود دانست و نوشت که نتانیاهو از ترس آنها موضع خود درخصوص معامله تبادل اسیران با مقاومت فلسطین را تغییر می‌دهد.

Loading

چشم‌انداز تحولات سیاسی در لیبی

۱۴۰۰/۰۳/۱۲ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل آفریقا درباره وضعیت فعلی لیبی و دولت انتقالی گفت؛ دولتی که در حال حاضر در لیبی سر کار است تحت عنوان دولت انتقالی یا دولت وحدت ملی از آن یاد می‌شود و حاصل روندی است که سازمان ملل متحد از چند سال پیش برای دولت سازی در لیبی آغاز کرد.

جعفر قنادباشی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: «در زمستان گذشته مجمعی مرکب از ۷۵ نفر از نمایندگان مختلف دو دولت لیبی و همچنین برخی از شخصیت‌های دیگر لیبیایی طی یک رأی‌گیری ۴ نفر را به‌عنوان مسئولان تشکیل دولت انتقالی انتخاب کردند که از این ۴ نفر، یک نفر نخست‌وزیر به نام عبدالحمید دبیبه و سه نفر در رأس شورای عالی ریاست جمهوری قرار دارند که در بین آن‌ها محمد المنفی در رأس قرار دارد.»

قنادباشی با اشاره به اینکه مأموریت اصلی این دولت که از اواخر اسفند سال گذشته کار خود را در لیبی آغاز کرد، برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری است، گفت: «ازجمله اقدامات مهمی که این دولت انتقالی در ابتدای کار صورت داد تشکیل کابینه با جلب رأی اعتماد مجلس لیبی بود.»

وی همچنین معتقد است این دولت را باید حاصل توافق نانوشته‌ی دو دولت قبلی لیبی و همچنین حاصل توافق دو گروه از دولت‌های غربی و منطقه‌ای دانست که ادامه جنگ‌های داخلی در لیبی را برای پیشبرد مقاصد خود زیان‌بخش می‌دانستند و مسیر و راهی را برای سیطره کامل بر کل لیبی نیافته بودند.

به گفته این کارشناس، آنچه اینک در لیبی به‌عنوان دولت انتقالی مأموریت برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری را برعهده‌گرفته است، توافق و همراهی نسبی و تلویحی مجموعه‌ای از نیروهای داخلی را با خود دارد و ازآنجایی‌که نتیجه فعالیت‌های سازمان ملل برای دولت‌سازی در لیبی به شمار می‌رود مورد تائید این سازمان بین‌المللی است و بدین خاطر به سمت کسب مشروعیت بین‌المللی پیش می‌رود.

قنادباشی در خصوص مشکلات و موانع پیش‌روی دولت انتقالی نیز گفت: «مشکلات متعددی بر سر راه دولت انتقالی لیبی قرار دارد که بخشی از آن مربوط به داخل این کشور و نشات گرفته از جنگ‌ها و منازعات داخلی است که حدود ۱۰ سال لیبی را در بر گرفته بود و بخشی از آن نیز مربوط به اختلافات و به‌ویژه رقابت‌های شدیدی است که میان قدرت‌های غربی و منطقه‌ای بر سر لیبی همچنان به اشکال مختلف ادامه دارد.»

وی ادامه داد: «لذا در حال حاضر، دولت انتقالی لیبی علاوه بر آنکه باید مشکلات موجود بر سر اداره امور داخلی این کشور و حداقل آن ضروریات یک زندگی عادی و استقرار یک وضعیت آرام را تأمین کند، ناگزیر باید به موضوع حضور و باقی‌ ماندن شبه‌نظامیان تحت حمایت دولت‌های خارجی در این کشور نیز بیندیشد.»

این کارشناس با اشاره به اینکه اغلب این نیروها از طریق دولت ترکیه و باهدف حمایت از دولت سابق وفاق ملی به ریاست فائز سراج به لیبی اعزام شده‌اند، گفت: «آن‌ها در بخش‌هایی از غرب و مرکز لیبی مستقر هستند.»

قنادباشی ادامه داد: «مقامات دولت انتقالی از آغاز فعالیت خود پیوسته بر خروج این نیروها که عمدتاً از سوریه به لیبی اعزام‌شده‌اند تأکید داشته‌اند و از مقامات آنکارا می‌خواهند تا این نیروهای شبه‌نظامی را که مانع از برگزاری انتخابات آینده این کشور هستند را از لیبی خارج سازند.»

کارشناس مسائل آفریقا درباره نگاه ترکیه به این تحولات نیز گفت: «مقامات ترکیه با اشاره به خطراتی که نیروهای تحت فرمان ژنرال حفتر می‌توانند برای منافع آنکارا در حوزه مدیترانه و همچنین شمال آفریقا ایجاد کنند، خروج نیروهای نظامی ترکیه از لیبی را زمانی میسر می‌دانند که خطراتی که منافع این کشور را تهدید می‌کند ازمیان‌رفته باشد.»

قنادباشی خطر دیگری که انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری این کشور را که قرار است اوایل دی ماه امسال برگزار شود تهدید می‌کند را خطر مداخلات سفارت‌خانه‌های کشورهای غربی عنوان کرد و ادامه داد: «البته به‌طور رسمی و طی اطلاعیه‌ای از دولت‌های اروپایی خواسته شده که از هرگونه مداخله در انتخابات آینده این کشور خودداری کنند و از استمرار سیاست‌های مداخله‌جویانه‌ای که ممکن است که بر نتایج این انتخابات تأثیر بگذارد صرف‌نظر نمایند.»

این کارشناس در نهایت تأکید کرد: «بعد از گذشت حدود ۱۰ سال مردم لیبی طی سه ماه گذشته شرایط متفاوتی را تجربه کردند و اینک این امیدواری در این کشور ایجادشده است تا دولت انتقالی لیبی که از آن به‌عنوان دولت وحدت ملی نیز یاد می‌شود، زمینه‌های لازم را برای ایجاد یک دولت مستقل و مبتنی بر آرای مردم فراهم کند. هرچند که در این زمینه اسلام‌گرایان و بسیاری از شخصیت‌های ملی‌گرای لیبی نگران گرایش‌های سکولاری و ضدمذهبی عناصر اصلی در دولت انتقالی این کشور هستند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *