جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

فارن پالسی: اعتراهای دانشجویی در آمریکا روابط مستحکم واشنگتن با اسرائیل را برملا کرد

تهران- ایرنا- نشریه فارن پالسی در گزارشی، نوشت: اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا آنچنان که برخی ادعا می‌کنند، بحران فرهنگی یا آموزش عالی ایالات متحده نیست بلکه یک بحران سیاسی در آمریکا است که ریشه در سیاست خارجی واشنگتن و به ویژه روابط نزدیک، مستحکم و طولانی‌مدت آنها با (رژیم) اسرائیل دارد.

Loading

ضرورت نگاه فنی آژانس انرژی اتمی و دوری از مناسبات قدرت

۱۴۰۰/۰۲/۱۲ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه باید این واقعیت را بپذیریم که هر زمان که قدرت‌ها بخواهند می‌توانند ماهیت فنی آژانس را قربانی اهداف و انگیزه‌های سیاسی خود کنند، گفت: متأسفانه مناسبات قدرت بر مسائل فنی در آژانس غلبه دارد.

دکتر سیامک باقری در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر مبنای ساختاری شکل‌گرفته که خروجی این ساختار و گفتمان حاکم بر آن ترجیح منافع سیاسی قدرت‌ها بر مسائل فنی است، خاطرنشان کرد: اگر پرونده‌ای مرتبط با حوزه قدرت و رقابت‌های بین‌المللی شود، سازوکارهای حاکم بر آژانس توانایی عدم تمکین در مقابل خواست و نفوذ قدرت‌ها را ندارد.

وی با بیان اینکه این نفوذ قدرت به چند صورت در آژانس اعمال می‌شود، افزود: زمانی کمک‌های مالی که قدرت‌ها به آژانس می‌کنند مبنایی برای تأثیرگذاری بر رفتار آژانس می‌شود و گاهی هم غلبه کارشناسی است که بر آژانس حاکم است. دستکم از زمانی که برنامه هسته‌ای ایران درگیر این مسیر شده است، شاهدیم که کارشناسان حاکم بر این سازمان بین‌المللی عموماً از کشورهای درگیر و در تقابل با ایران هستند.

 

نفوذ بازیگران متعدد بر کارشناسان آژانس

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه ادامه داد: متأسفانه بسیاری از کارشناسان هم تحت نفوذ بازیگرانی قرار می‌گیرند که با کشوری که درگیر پرونده‌ای در این سازمان است رابطه خوبی ندارند و در نحوه گزارش دهی کارشناسان اعمال‌نظر می‌کنند. آن اعمال‌نظر خودبه‌خود منبعی برای ورود آژانس به مسائل سیاسی و دور شدن از مسائل فنی می‌شود.

باقری گفت: حتی اگر آژانس در مسائل فنی طبقه‌بندی‌اش را رعایت کند، باز هم این کارشناسان هستند که به‌راحتی می‌توانند با نشت اطلاعاتی، باعث شوند که آژانس ملعبه بازی‌های قدرت‌ها قرار گیرد.

 

غلبه رویکرد سیاسی بر مسائل فنی

وی با تأکید بر اینکه نمی‌توان آژانس را از زمینه‌های سیاسی تهی ساخت و از موضع‌گیری‌های سیاسی مصونیت بخشید، توضیح داد: ساختار و سازمان شکل‌گیری این سازمان به‌گونه‌ای است که با ماهیت عرضی که به آن داده، تابع قدرت است و به مطابق خواست قدرت‌ها عمل می‌کند. برای نمونه آژانس در سال 94 اعلام کرد PMD در پرونده ایران برطرف شده و هیچ سؤالی دراین‌باره ندارد و پرونده‌اش بسته شده است؛ اما با خروج آمریکایی‌ها از برجام و طرح برخی مسائل، سال 98 شاهد بودیم پرونده‌سازی مجددی بر مبنای یکسری اطلاعاتی که رژیم صهیونیستی مطرح کرده بود، صورت گرفت و دوباره بحث باز شدن PMD مطرح شد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: حتی اروپایی‌ها پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تنظیم کردند و در شورای حکام هم به رأی گذاشتند که رأی بالایی هم آورد. این نشان می‌دهد وقتی که می‌خواهند به ایران فشار بیاورند پرونده‌ها باز می‌شود و آنجا که همراهی وجود دارد پرونده بسته می‌شود.

 

ماهیت فنی آژانس قربانی خواست قدرت‌ها

باقری تأکید کرد: باید این واقعیت را بپذیریم که هر زمان که قدرت‌ها بخواهند می‌توانند ماهیت فنی آژانس را قربانی اهداف و انگیزه‌های سیاسی خود کنند و پذیرش این واقعیت به ما هشدار می‌دهد که کشورهایی که عضو آژانس هستند و می‌خواهند از منافع NPT بهره‌مند شوند، باید در تنظیم نوع روابطشان با این سازمان و اطلاعاتی که ردوبدل می‌شود هشیار باشند تا ضریب تأثیرگذاری سیاسی آژانس را کاهش دهند.

وی با اشاره به تصمیم ژاپن برای رهاسازی بیش از ۱ میلیون تن آب رادیواکتیو تصفیه‌شده نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به دریا و اهمیت ایفای نقش درست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این خصوص، گفت: متأسفانه به نظر می‌رسد تا زمانی که یک کشوری بانظم بین‌المللی تعریف‌شده از ناحیه قدرت‌ها در چالش نباشد چندان درگیر قوانین سازمان‌های بین‌المللی نخواهد شد، هیچ‌گاه در رابطه با آن کشور پرونده‌سازی نمی‌شود و مسائلش را امنیتی در نظر نمی‌گیرند.

باقری تأکید کرد: علاوه بر ژاپن ما در موارد متعدد دیگری هم شاهد رویکرد دوگانه آژانس هستیم، در رابطه با رژیم صهیونیستی، آژانس تاکنون چند بار تأسیسات هسته‌ای آن را بازرسی کرده است و یا برای عضویت آن فشار می آورد؟ هیچ بازرسی معمولی و کوچک‌ترین ضابطه‌ای را نمی‌توانند برای آن انجام دهند. همین‌طور درباره هسته‌ای شدن هند و پاکستان این اتفاقات افتاده است. وقتی مسائلی در خصوص فعالیت‌های اعلام‌نشده هسته‌ای عربستان مطرح شد هیچ تحرکی از سوی آژانس مشاهده نکردیم.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه متأسفانه مناسبات قدرت بر مسائل فنی در آژانس غلبه دارد، افزود: بسیار دشوار است که در چنین سازوکاری، مسائل فنی بر مسائل سیاسی غلبه پیدا کند، مگر اینکه در سازوکارهای آژانس تغییرات جدی صورت گیرد و مثلاً ما در آینده شاهد چرخش قدرتی از غرب به شرق باشیم و تا حدودی سازمان‌های بین‌المللی متوازن‌تر شکل بگیرد. اساساً در اعضای شورای حکام، نحوه دسته‌بندی و گروه‌بندی و نحوه عضویت در آن نوعی تبعیض وجود دارد.

باقری گفت: با این ساختار اساساً هیچ‌گاه شورای حکام نمی‌تواند به نفع ایران رأی دهد. به این دلیل که غلبه در این سازمان با کشورهای اروپایی و غربی است و هرگونه رأی‌گیری همیشه به نفع آن‌ها است و به‌سختی می‌توان رأیی از این سازمان گرفت که به نفع ایران و کشورهایی مانند ایران باشد. مگر اینکه موضوعی خنثی و بی‌اهمیت درباره ایران به رأی گذاشته شود. البته ایران تحرکاتی برای ائتلاف‌سازی‌ها انجام داده است اما درهرحال قدرت، بر قوانین، چارچوب‌ها و ضوابط آژانس غلبه دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *