جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

رهبر حوثی‌های یمن: انگلیس قادر به سرنگونی و انهدام موشک‌های ما نیست

عبدالمالک الحوثی، رهبر جنبش شیعه انصارالله (حوثی‌ها)، حاکم در شمال یمن گفت: فرماندهان نیروی دریایی انگلیس به ناتوانی خود در ساقط کردن موشک‌های ابر صوت پرتاب شده از یمن به ناوهای خود اعتراف کردند.

رهبر حوثی‌های یمن: انگلیس قادر به سرنگونی و انهدام موشک‌های ما نیست

عبدالمالک الحوثی، رهبر جنبش شیعه انصارالله (حوثی‌ها)، حاکم در شمال یمن گفت: فرماندهان نیروی دریایی انگلیس به ناتوانی خود در ساقط کردن موشک‌های ابر صوت پرتاب شده از یمن به ناوهای خود اعتراف کردند.

Loading

ابعاد راهبردی مذاکرات وین

۱۴۰۰/۰۲/۰۶ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در رومانی و مجارستان با اشاره به مذاکرات برجامی در وین میان ایران و گروه 1+4 گفت: ایران تنها باید زمانی به تعهدات برجامی خود برگردد که با گرفتن تضمین‌های لازم، راستی‌آزمایی‌هایی را انجام داده باشد.

علی‌اکبر فرازی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به مذاکراتی که در وین در حال انجام است، خاطرنشان کرد: صرف اینکه دو طرف اعلام می‌کنند برای رفع مشکل گام‌های مثبتی برداشته‌شده، امیدوارکننده است و نشان می‌دهد اراده سیاسی در میان طرفین وجود دارد تا به نقاط مشترکی برسند.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص ضرورت لغو همه تحریم‌ها و پرهیز از مذاکرات فرسایشی و تلاش آمریکا برای تحمیل حرفی باطل به ایران، این بیانات را باعث افزایش قدرت و اعتمادبه‌نفس گروه مذاکره‌کننده ایرانی ارزیابی کرد و گفت: قطعاً مذاکرات نباید فرسایشی شود و هیئت دیپلماتیک ما هم اعتقاددارند که باید هر چه زودتر به جمع‌بندی برسند. علاوه بر آن هیئت ایرانی با توجه به تجربه‌ای که از دور قبلی مذاکرات به دست آورده است، باید راه را بر هرگونه زیاده‌خواهی‌های آتی ببندد.

 

ایرانی‌ها در مسائل امنیتی و دفاعی کوتاه نمی‌آیند

این دیپلمات پیشین کشورمان بابیان اینکه به‌طور طبیعی ممکن است جناح‌های سیاسی اختلاف نظراتی درباره برخی مسائل داشته باشند، گفت: نباید این اختلاف نظرات جناحی، ناآگاهانه منافع ملی را هدف بگیرد و گروه مذاکره‌کننده را تضعیف کند. ضمن اینکه نظرسنجی‌هایی که در جامعه ایرانی و جامعه ایرانیان خارج از کشور انجام‌شده، مانند همیشه، مؤید این است که ایرانیان به‌هیچ‌وجه حاضر نیستند بر سر مسائل امنیتی و دفاعی خود کوتاه بیایند.

فرازی به اقداماتی که باهدف تحت‌فشار قرار دادن ایران ازجمله حملات به تأسیسات هسته‌ای و همچنین اعمال تحریم‌ها اشاره کرد و ادامه داد: هر چه تحریم‌ها و خباثت‌های طرف‌های مقابل بیشتر شود و فشار بیاورند تا امتیازات نامشروعی بگیرند، مردم بر سر مسائل دفاعی و امنیتی‌شان مصمم تر می شوند. اقداماتی که انجام دادند موجب شد مردم بیشتر به این مسئله پی ببرند که مسائل دفاعی و امنیتی برایشان بسیار اهمیت دارد.

وی بابیان اینکه قطعاً گروه مذاکره‌کننده ایرانی از چارچوب‌های برجام خارج نشده است، گفت: آمریکا با خروجش از برجام و در پیش گرفتن سیاست فشار حداکثری، تلاش کرد ایران را مجبور به پذیرش شرایطش کند، اما باوجود همه فشارهایی که به مردم آمد، آن‌ها تحمل کردند تا این دوره به پایان رسید و این موضوع باعث شد ایران با دست‌پر به مذاکرات برگردد.

 

ضرورت راستی آزمایی در مذاکرات

فرازی با تأکید بر اینکه باید همه تحریم‌ها علیه کشورمان لغو شود، یادآور شد: به دلایل مسائل فنی این اقدام ممکن است تدریجی و زمان‌بر باشد، اما این هشیاری طرف ایرانی را می‌طلبد که تضمین‌های لازم را حتماً کسب کند و تنها زمانی به تعهدات برجامی خود برگردد که حتماً راستی‌آزمایی‌ها را انجام داده باشد. برای نمونه حتماً باید مشکلات تراکنش‌های مالی رفع و نفت به‌راحتی صادر شود و بیمه‌های بزرگ بتوانند با ایران وارد معامله شوند.

 

مذاکرات با غرب، نافی نگاه راهبردی به شرق نیست

در ادامه این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به‌ضرورت توجه هم‌زمان به روابط ایران با سایر کشورها و نگاه راهبردی به شرق، افزود: اشکال عمده‌ای که در برخی تحلیل‌ها وجود دارد، این است که وقتی ما سیاست نگاه به شرق و یا توافقنامه راهبردی 25 ساله با چین را مطرح می‌کنیم، حتماً با بلوک‌های دیگر باید قطع رابطه کنیم. سیاست نگاه به شرق سیاست درستی است که هیچ‌گاه مغایرتی با توسعه مناسبات ما با غرب ندارد. ما هم‌زمان می‌توانیم با هر دو طرف روابط خود را در راستای منافع ملی توسعه دهیم.

فرازی تأکید کرد: آنچه ما احتیاج داریم تنظیم و متوازن کردن روابط خارجی‌مان است، سیاست خارجی ما باید با همه دنیا، جز آن‌ها که نامشروع می‌دانیمشان، در تعامل باشد. اتفاقاً کشورهایی مانند چین و روسیه هم مایل هستند با ایرانی وارد مذاکره شوند و قراردادهای معنادار ببندند که مطمئن شوند در جهان جایگاه دارد. وقتی می‌توانیم منافذ تنفسی متعدد داشته باشیم که رابطه متناسب و متوازن در چارچوب منافع ملی با همه دنیا داشته باشیم.

وی گفت: البته طبیعی است که چین را به‌عنوان شریک استراتژیکمان انتخاب کردیم، اما به معنای این نیست که رابطه خوب با چین در گرو تخریب رابطه با غرب است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به‌ضرورت توجه به سیاست‌هایی که به‌واسطه آن‌ها تحریم‌ها بر کشورمان بی‌اثر شوند، تصریح کرد: برداشتن و یا بی‌اثر کردن تحریم‌ها خودبه‌خود به معنای این نیست که ما در حوزه اقتصاد حتماً به توسعه و پیشرفت خارق‌العاده و پرسرعتی می‌رسیم. باید تحریم‌ها رفع شود، اما هم‌زمان با آن ما باید در مدیریت منابع آگاهانه عمل کنیم.

به گفته فرازی؛ صرف برداشتن تحریم‌ها ممکن است گشایش‌های مناسبی در زندگی روزمره ما ایجاد کند، اما وقتی برداشته شدن تحریم‌ها مبارک است که ما در داخل نهادسازی کرده باشیم و مدیریت داخلی بتواند به بهترین وجه از منابع حاصله استفاده و تولید ثروت کند. اگر قرار باشد منابع حاصل از برداشتن تحریم‌ها مجدداً به توزیع بینجامد، دردی را دوا نمی‌کند، بلکه باید در تولید و اقدامات زیربنایی تزریق شود. برداشتن تحریم‌ها باید ما را در بازار سرمایه گذاری و اقتصاد بدون نفت فعال کند.

 

فرانسوی‌ها باید سیاست متوازن‌تری داشته باشند

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین با اشاره به مواضع طرف‌های مذاکره‌کننده در رابطه با برجام ازجمله فرانسه، گفت: مواضع دولت مکرون دراین‌باره فراز و نشیب‌های زیادی داشته است و نشان می‌دهد دولت مکرون آن‌طور که بایدوشاید منافع خود را در خاورمیانه و یا جهان پیرامونی ما خوب تشخیص نداده است. اگر فرانسوی‌ها فکر می‌کنند تنها می‌توانند از طریق خودرو و بازار خودرو وارد ایران شوند و سرمایه‌گذاری اندکی کنند، نشان می‌دهد که شناخت کافی از مسائل ایران ندارند.

وی تأکید کرد: فرانسوی‌ها باید سیاست متوازن‌تری داشته باشند تا بتوانند در امور زیربنایی، نفت و گاز و صنایع سنگین حضور یابند و با ایران سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشند. لازم است فرانسه بیش از گذشته به ایران نزدیک شود و سیاست‌های ایران را درک کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *