جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

شنبه اعتراض؛ هزاران صهیونیست خواهان برکناری نتانیاهو شدند

امروز شنبه بار دیگر هزاران مهاجر صهیونیست در نقاط مختلف فلسطین اشغالی از جمله در تل‌آویو و قدس اشغالی در اعتراض به سیاست‌های نتانیاهو دست به تظاهرات زده و خواهان امضای فوری توافق آزادی اسرا و برگزاری انتخابات زودرس شدند.

شنبه اعتراض؛ هزاران صهیونیست خواهان برکناری نتانیاهو شدند

امروز شنبه بار دیگر هزاران مهاجر صهیونیست در نقاط مختلف فلسطین اشغالی از جمله در تل‌آویو و قدس اشغالی در اعتراض به سیاست‌های نتانیاهو دست به تظاهرات زده و خواهان امضای فوری توافق آزادی اسرا و برگزاری انتخابات زودرس شدند.

ببینید | شوک جدید به تل‌آویو؛ دومین حادثه رانندگی وزرای اسرائیل در ۲۴ ساعت گذشته

خودرو «حیم زیتون» وزیر آموزش رژیم اسراییل دچار حادثه شد. گفته شده پدر این وزیر مجروح شده است. روز جمعه هم «ایتامار بن‌گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم اسراییل با خودرو خود دچار حادثه و مجروح شد./هم میهن

Loading

چالش‌های موجود در روابط ناتو – ترکیه

۱۴۰۰/۰۱/۲۷ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به تنش‌های اخیر بین ترکیه با اعضای غربی ناتو گفت: «رویکرد ترکیه در ناتو و نوع تعاملش با آمریکا در سال‌های اخیر به یک وضعیت پرچالش تبدیل شده که تقریباً ترکیه را در مقابل کشورهای غربی قرار داده است.»

سیامک کاکایی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: «آنکارا در سال‌های اخیر و به‌ویژه بعد از سال 2016 وارد دوره پرچالشی با اروپایی‌ها شده و به‌خصوص نوعی سرخوردگی از مذاکرات با اروپا و پیوستن به این اتحادیه را تجربه کرده است. همین امر ازنظر برخی از ناظران منجر به تغییر در رویکردها و اولویت‌های سیاست خارجی ترکیه شده و بسیاری معتقد هستند که نگاه ترکیه به روسیه و تا حدودی به شرق برگرفته از نارضایتی‌های این کشور نسبت به سیاست‌های اروپا و آمریکا است.»

کاکایی با بیان اینکه کانون چالش‌های ترکیه با آمریکا و اروپا را می‌توان در چند بخش دسته‌بندی کرد، افزود: «نخست پروژه اس 400 و خرید تجهیزات نظامی ترکیه از روسیه است که به یک ماجراجویی در روابط آمریکا و ترکیه تبدیل شده است. این در حالی است که هم در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ و هم در ماه‌های آغازین حکومت جو بایدن میزان انتقادهای آمریکا از برنامه خرید سامانه موشکی ترکیه از روسیه روند افزایشی به خود گرفته است.»

این کارشناس با اشاره به اینکه وزارت خارجه آمریکا اخیراً با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده که ایالات‌متحده در حال وضع تحریم علیه ریاست صنایع دفاعی ترکیه (SSB) و چهار تن از مدیران آن بر سر یک معامله چشمگیر با روسیه است گفت: «به دنبال همین مسائل، آمریکا مسئله اعمال تحریم‌ها علیه ترکیه را مطرح کرد. در این بین مسئله خارج کردن ترکیه از مسیر ساخت برخی از قطعات اف 35 که برای این کشور بسیار اهمیت دارد و همچنین مسئله اعمال تحریم علیه ترکیه خیلی جدی است و آمریکا و ناتو بسیار مایل هستند که ترکیه در سیاستش نسبت به ادامه روند تحویل سامانه اس 400 تجدیدنظر کند.»

کاکایی درباره دلیل مخالفت غرب نسبت به همکاری ترکیه با روسیه توضیح داد: «نگرانی اروپا و آمریکا و به‌طور کل ناتو این است که این همکاری ترکیه با روسیه منجر به درز اطلاعاتی نسبت به وضعیت ناتو و همکاری‌های دو طرف شود. منظور آن است که روسیه در چارچوب همکاری موشکی و تجهیزات نظامی با ترکیه به بخشی از این منابع اطلاعاتی ناتو دسترسی پیدا کند.»

وی در واکاوی سیاست‌های آنکارا برای خرید اس 400 نیز گفت: «ترکیه، آمریکا و اروپایی‌ها را موردنقد قرار داده و اعلام کرده که وقتی ناتو از در اختیار قرار دادن موشک‌های پاتریوت به ترکیه پرهیز می‌کند آنکارا برای تقویت نظامی و مقابله با تهدیدات منطقه‌ای ناگزیر از تجهیز خود به سامانه موشکی اس 400 شده است.»

این کارشناس یکی دیگر از اهداف ترکیه را تنوع‌بخشی در دستیابی به منابع تجهیزات نظامی عنوان کرد و ادامه داد: «آنکارا هیچ گاه نخواسته که کاملاً تابع ناتو و آمریکا باشد و لذا دنبال ایجاد توازن است؛ توازنی که در آن روسیه در یک ضلع مثلث قرار بگیرد و این ابزاری برای اعمال فشار ترکیه بر ناتو و آمریکا نیز باشد؛ یعنی غرب ناگزیر به دادن امتیازاتی در زمینه تجهیزات موشکی و مهم‌تر از آن تغییر در سیاست‌های خاورمیانه‌ای آمریکا و اعضای ناتو شود. دراین‌بین نقطه ثقل نگرانی‌های ترکیه متوجه سوریه است؛ جایی که آمریکا با حمایت از کردهای سوریه موجب ایجاد نگرانی برای آنکارا شده است.»

کاکایی دومین چالش سیاسی ترکیه و آمریکا و سپس ناتو را تضاد در نگرش‌های آن‌ها در سوریه عنوان کرد و گفت: «ترکیه معتقد است که شرایط شمال سوریه یک تهدید امنیتی علیه منافع و امنیت ملی ترکیه است و به همین دلیل از سال 2018 اقدام به تصرف بخشی از نواحی شمالی سوریه در عفرین و منطقه تل‌ابیض و مناطقی از شمال شرقی سوریه کرده است. آنکارا معتقد است که این مناطق به پایگاهی برای فعالیت پ‌ک‌ک تبدیل شده که یک تهدید امنیتی برای ترکیه تلقی می‌شود. به‌خصوص که حمایت‌های میدانی آمریکا از گروه موسوم به مدافعان خلق که یک گروه کردی در سوریه است با نگرانی جدی‌تر آنکارا همراه بوده است.»

کاکایی تأکید کرد؛ ترکیه معتقد است که این سیاست آمریکا اصطکاک امنیتی برای ترکیه ایجاد کرده و لذا با توجه به این مسئله شاهد نزدیکی بیشتر سیاست‌های آنکارا و مسکو هستیم.

این کارشناس در نهایت در پاسخ به اینکه آیا ترکیه با استفاده از این سیاست‌ها می‌خواهد از توان نظامی ناتو در مناطقی که در آن‌ها درگیر شده بهره بگیرد، گفت: «منطقه مدیترانه شرقی به یک چالش جدید بین ترکیه و برخی از اعضای ناتو و اروپایی‌ها تبدیل شده است؛ به‌ویژه قراردادی که ترکیه با لیبی از اواخر سال 2019 منعقد کرد میزان اختلافات بین ترکیه با فرانسه و برخی دیگر از اعضای ناتو را افزایش داد و سیاست‌های ترکیه در مدیترانه شرقی مورد انتقاد هم ناتو و هم آمریکا قرار گرفته است.»

وی ادامه داد: «اعضای غربی ناتو، ترکیه را ماجراجو توصیف می‌کنند که می‌تواند چالشی برای امنیت و صلح باشد اما آنکارا در مقابل بر این باور است که ناتو به دغدغه‌های ترکیه توجه کمی نشان می‌دهد و زمانی که منافع امنیتی و اقتصادی این کشور به مخاطره می‌افتد مانند تحولات در سوریه و یا در حوزه مدیترانه، اعضای ناتو حمایت‌های لازم را از ترکیه نکرده و نخواهند کرد؛ بنابراین همین موضوع راه را برای هرگونه استفاده ترکیه از حمایت‌های ضمنی ناتو بسته است.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *