جدیدترین مطالب

اعتصاب در شرکت لوفت هانزا، منجر به لغو چهارصد پرواز شد

تلویزیون آلمان، «آ. اِر. دِ»، در ادامه اعتصاب‌های کادر حفاظتی و امنیتی چند فرودگاه بزرگ آلمان، این بار، اعتصاب در بزرگترین شرکت هواپیمایی مسافربری اروپا، «لوفتهانزا»، تنها در فرودگاه مونیخ، ۴۰۰ پرواز را لغو کرد .

اعتصاب در شرکت لوفت هانزا، منجر به لغو چهارصد پرواز شد

تلویزیون آلمان، «آ. اِر. دِ»، در ادامه اعتصاب‌های کادر حفاظتی و امنیتی چند فرودگاه بزرگ آلمان، این بار، اعتصاب در بزرگترین شرکت هواپیمایی مسافربری اروپا، «لوفتهانزا»، تنها در فرودگاه مونیخ، ۴۰۰ پرواز را لغو کرد .

Loading

أحدث المقالات

اسرائیل هیوم: گانتس از مذاکرات مبادله اسرا کنار گذاشته می‌شود

 روزنامه  «اسرائیل هیوم» فاش کرد که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل تصمیمی مبنی‌بر کنار گذاشتن بنی گانتس از مذاکرات جاری در قطر برای مبادله اسرا گرفته است. این روزنامه عبری همچنین نوشت اطرافیان گانتس به شدت از این تصمیم خشمگین هستند.

ترامپ: هر یهودی که به دموکرات‌ها رای دهد از اسرائیل و مذهبش متنفر است

 ترامپ در گفتگویی در پاسخ به سوالی درباره انتقادات فزاینده دموکرات‌ها علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و نحوه مدیریت جنگ غزه همزمان با ادامه افزایش آمار کشته‌شدگان غیرنظامی گفت: «به نظر من درواقع آن‌ها از اسرائیل متنفرند و حزب دموکرات هم از اسرائیل نفرت دارد.» او افزود: «هر یهودی که به دموکرات‌ها رای دهد از مذهب خود متنفر است. آن‌ها از هرچیزی در رابطه با اسرائیل نفرت دارند و باید از خود شرمسار باشند، چون به این ترتیب اسرائیل نابود خواهد شد.» 

هوش مصنوعی خطر بشریت است؟

هوش مصنوعی به اختصار هوشی است که توسط ماشین ظهور پیدا می‌کند و در مقابل هوش طبیعی که توسط انسان و جانوران ظاهر می‌شود قرار می‌گیرد.

Loading

نشانه‌های تغییر توازن قدرت در جنگ یمن

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل خاورمیانه درباره آخرین تحولات سیاسی و نظامی در یمن گفت که تحولات فعلی یمن در مقایسه با تحولات 6 سال گذشته دچار تمایزات جدی شده که حکایت از رویدادهایی جدید دارد.

جعفر قنادباشی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: «آنچه اینک در ارتباط با جنگ 6 ساله ائتلاف سعودی علیه یمن در صحنه‌های سیاسی و نظامی در حال وقوع است، رویدادهای ویژه‌ای است که در مقایسه با مجموع تحولات 6 سال گذشته تفاوت‌ها و تمایزات زیادی دارد و به گونه‌ای قابل‌ملاحظه از موفقیت قریب‌الوقوع مردم یمن و ضعف و ناتوانی نیروهای متجاوز به این کشور خبر می‌دهد.»

وی ادامه داد: «چرا که مجموعه عملیات موشکی و پهپادی چند هفته اخیر ارتش و نیروهای مردمی یمن به مهم‌ترین تاسیسات نظامی و  اقتصادی عربستان از توانمندی فوق‌العاده و رو به رشد نظامی یمن حکایت دارد و این دقیقا در زمانی است که پیشرفت‌های مهم و راهبردی نیروهای نظامی یمن در سطوح میدانی به خصوص در استان مارب موفقیت‌های شگفت‌انگیزی را نصیب مردم این کشور ساخته است.»

وی در خصوص مواضع و سیاست‌های سعودی‌ها نسبت به تحولات یمن توضیح داد: «در حال حاضر پیام‌های فرستاده شده از ریاض نیز نه تنها بیانگر ضعف‌های نظامی و سیاسی بلکه نشان‌دهنده سردرگمی و تردیدهای فراوان در اتخاذ تصمیمات مناسب آن هم درباره چگونگی ادامه این مصاف 6 ساله با یمن است.»

قنادباشی در رابطه با تحرکات اخیر ترکیه در خصوص یمن نیز گفت: «زمانی که سخن از حضور نیروهای ترکیه در یمن و همکاری‌های دولت‌ آنکارا با عربستان در این جنگ 6 ساله به میان می‌آید می‌توان آن را تنها روزنه باقی‌مانده برای رهایی مقامات سعودی از باتلاقی دانست که خود در ایجاد آن نقش اصلی را ایفا کرده‌اند و می تواند ترکیه را هم گرفتار نماید.»

این کارشناس تاکید کرد: «ترکیه از یک طرف از جمله کشورهایی است که در ابتدای جنگ از دعوت مقامات سعودی برای همکاری در تجاوز نظامی به یمن سر باز زد و از طرف دیگر مواضع این کشور در نزدیکی با شاخه‌های مختلف اخوان‌المسلمین از جمله مسائلی بود که از ایجاد روابط دوستانه میان عربستان و ترکیه جلوگیری می‌کرد. مقامات سعودی همواره از تحرکات گروه اخوان در این کشور و همچنین دیگر کشورهای واقع در شبه‌جزیره عربستان بیم داشتند و از این نظر می‌کوشیدند تا با قرار دادن کشورهای حامی این جماعت همانند قطر و ترکیه در صف کشورهای مخالف، تحرکات آن‌ها را در کلیه کشورهای عربی محدود سازند.»

وی در تشریح سیاست فعلی مقامات ریاض مبنی بر نزدیکی به ترکیه و پذیرش حضور نظامی نیروهای این کشور در یمن گفت: «این سیاست‌ها به روشنی بیانگر به بن‌بست رسیدن جنگ تحمیلی عربستان در یمن و تلاش برای تغییر ترکیب نیروهای متجاوز در این کشور است.»

کارشناس مسائل خاورمیانه درباره اماواگرهای موفقیت این سیاست جدید ریاض گفت: «موفقیت این سیاست به‌رغم چراغ سبزهای حامیان غربی عربستان با تردیدهای بسیاری همراه است. همچنانکه مقامات ترکیه نیز در اتخاذ این سیاست جدید یعنی حضور نظامی در کنار نیروهای عربستان در یمن بسیار محتاط بوده و نگران آن هستند که آن‌ها نیز در باتلاق فلج‌ کننده‌ گرفتار شوند.»

وی با اشاره به اینکه تصمیم مقامات ریاض برای جلب همکاری‌های ترکیه در یمن اقرار عربستان به ناموفق بودن اجرای سیاست‌های جنگ‌طلبانه 6 سال گذشته در یمن به شمار می‌رود، ادامه داد: «آن هم در حالی که تحرکات دیگری با هدف پایان دادن آبرومندانه جنگ یمن در حال اجرا است؛ تحرکاتی که با اعلام سیاست‌های منطقه‌ای دمکرات‌ها و پایان حمایت‌های تسلیحاتی آمریکا از عربستان و اینک در قالب تحرکاتی چون اعلام آتش‌بس و یا آمادگی برای مذاکره در صحنه‌های مختلف به نمایش درآمده است. به ویژه آنکه موضوع فجایع انسانی در یمن و مشکلات مربوط به تحریم و محاصره شدید اقتصادی این کشور واکنش‌های بین‌المللی گسترده‌ای را در پی داشته و حیثیت حامیان غربی عربستان را در معرض خطرات جدی قرار داده است. »

قنادباشی در نهایت با تاکید بر این موضوع که جنگ 6 ساله در یمن در نخستین روزهای ورود به سال هفتم خود، بر سر یک دوراهی خاصی قرار گرفته است افزود: «یک راه آن استمداد و کمک گرفتن از نیروهای ترکیه برای حضور در این جنگ و ادامه پرمخاطره جنگ به سبک و شیوه‌ای جدید است و راه دیگر شیوه‌های مسالمت‌جویانه و مذاکرات دیپلماتیک را شامل می‌شود که محور اصلی تحولات مربوط به تداوم خصومت‌های عربستان علیه این کشور خواهد بود. البته به نظر می‌رسد که هم عربستان و هم حامیان غربی آن از پیدایش شرایطی که به پیروزی مردم یمن و پایان اعمال فشارهای نظامی، اقتصادی و سیاسی علیه این کشور بیانجامد پرهیز می‌کنند و تلاش دارند تا همچنان این کشور استراتژیک و بسیار مهم خاورمیانه در اختیار یک دولت جدید برخاسته از مردم سالارانه قرار نگیرد. »

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *