جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

در کرملین درباره وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص کره شمالی در شورای امنیت توضیح دادند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد استفاده روسیه از حق وتو برای جلوگیری از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد تمدید مأموریت کارشناسان در زمینه تحریم ها علیه کره شمالی با منافع فدراسیون روسیه مطابقت دارد.

بولتون: ترامپ مصمم به خروج از ناتو است

مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا با تاکید بر اینکه ترامپ مصمم به خروج از ناتو است گفت که وی در صورت عهده داری مجدد ریاست جمهوری آمریکا می تواند به ناتو پشت کند.

ژاپن کمک مالی به آنروا را از سر می‌گیرد

تهران- ایرنا- پس از ناکامی رژیم صهیونیستی در متهم کردن آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) به مشارکت در عملیات ۷ اکتبر گروه‌های مقاومت فلسطینی، شبکه «الجزیره» خبر داد که ژاپن در حال برنامه‌ریزی برای از سرگیری کمک‌های مالی خود به این آژانس است.

Loading

راهبرد ترکیه برای صادرات پهپاد نظامی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: ترکیه در زمینه صنایع جنگی پیشرفت قابل توجهی کرده و نه تنها در تولید سلاح‌های سبک و سنگین، خودرو، کشتی و هواپیمای نظامی در جهان مطرح است، بلکه در طراحی و توسعه موشک، سیستم‌های الکترونیک و کنترل نیز فعالیت چشمگیری دارد. محمود فاضلی – تحلیلگر مسائل بین‌الملل

ترکیه که می‌خواهد از نظر تجهیزات جنگی خودکفا شود، طی چهار سال 35 میلیارد دلار در صنایع دفاعی سرمایه‌گذاری کرد. ترکیه ضمن طی این مراحل، با سرمایه‌گذاری زیاد بر روی عناصر قدرت سخت خود، علاوه بر اینکه قدرت نرم خود را نیز گسترش می‌داد، به یک قدرت نظامی تبدیل شد. ترکیه با سرمایه گذاری‌های انجام شده در صنایع دفاعی و انجام مطالعات موثر در زمینه تحقیقات و توسعه، از نظر نظامی به یکی از کشورهای تاثیرگذار تبدیل شد. این کشور به ویژه در زمینه پهپادهای شناسایی و پهپادهای مسلح پس از آمریکا به یکی از با مهم‌ترین کشورهای جهان مبدل شد. در حالی‌که آنکارا در سال‌های نخست قرن بیست و یکم، حدود هشتاد درصد از سخت افزارهای نظامی مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کرد، مدعی است این نسبت امروز تا بیست درصد کاهش یافته است. ترکیه در حال حاضر به یکی از صادر کنندگان در بخش صنعت دفاعی در سطح جهان تبدیل شده است.

ترکیه طی یک دهه گذشته نسبت به توسعه پهپاد در داخل کشور اقدام کرده است. آنکارا در مرحله اول خریدار پهپادهای آمریکایی و اسرائیلی بود. ولی از آنجایی که این کشور به شکل معمول با کردهای پ.ک.ک در جنوب این کشور درگیر است و استفاده از پهپاد برای آن‌ها اهمیت بسیاری دارد از این رو اقدام به توسعه پهپاد در داخل برای برآورد نیاز خود کرد. ترکیه به دو دسته پهپاد نیاز داشت. در مرحله نخست یک پهپاد کوچک شناسایی که با دست قابل پرتاب باشد و قابل بازیابی، زیرا کارشناسان و مستشاران ترکیه در بازدید از اسرائیل به کاربرد موثر این پهپادها پی‌برده بودند. زیرا این پهپادها را یک سرباز در میدان نبرد به راحتی می‌تواند استفاده کند. دسته دوم پهپاد پرواز بالا برای گشت‌زنی در مرزهای جنوبی این کشور بود.

این کشور به طراحی انواع مختلف هواپیماهای بدون سرنشین مدرن (پهپاد) پرداخت که وزن آن‌ها از چند کیلوگرم تا پنج تن می‌رسد. ترکیه پس از آمریکا، روسیه، چین، اسرائیل، پاکستان و ایران ششمین کشوری است که به طور مستقل پهپاد تهاجمی طراحی کرده و از آن در شرایط جنگی استفاده می‌کند. مشتریان اصلی جنگ‌افزارهای ترکیه کشورهای ترکمنستان، عمان و قطر هستند.

پهپاد بایراکتارTB2  با برخورداری از ویژگی‌های موثر، کشنده و قیمت مقرون به صرفه، ترکیه را به یکی از کشورهای پیشرو در فناوری پهپاد تبدیل کرده و استراتژی پهپادی ترکیه، توازن قدرت نظامی در خاورمیانه را به نفع آنکارا تغییر داده است. ارتش ترکیه در میدان جنگ از این پهپادها رادیکال‌تر، متراکم‌تر و در ناوگانی بزرگ‌تر استفاده می‌کند. برای مثال، در سوریه ناوگان پهپادی ترکیه به یک نیروی هوایی جدی تبدیل شد. این پهپادها در لیبی هم مورد استفاده قرار گرفته و موفقیت نظامی برای ترکیه به همراه داشته است. تاثیرگذاری پهپادهای مسلح و غیرمسلح ترک در لیبی و آذربایجان و ارمغان پیروزی برای هر دو کشور، باب تجارت برای شرکت‌های ترک را هم گشود. در این راستا لیبی و آذربایجان برای امضای قرارداد در پروژه‌های زیرساخت، انرژی و پیمانکاری به ارزش کل 20 میلیارد دلار به شرکت‌های ترک روی آورده‌اند. اردوغان توازن قدرت در جنگ داخلی لیبی را به نفع دولت سراج تغییر داده و این را بیش از هر چیز نتیجه استفاده از پهپادهای ساخت ترکیه می‌داند.

آنکارا پس از آنکه آمریکا و متحدانش از ارسال سیستم‌های هواپی پیشرفته و سلاح‌های تهاجمی به ترکیه خودداری کردند ساخت ادوات پرنده بدون سرنشین را آغاز کرد. اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که از دست شرکای خود در ناتو عصبانی شده بود برنامه‌ای گسترده‌ای را برای توسعه شتابان مجموعه صنایع دفاعی ملی به راه انداخت.

اردوغان چندی قبل در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی به درخواست پهپادی عربستان از ترکیه اشاره و اعلام کرد ریاض درخواستی را در نزد آنکارا برای خرید پهپادهای  مسلح از ترکیه مطرح کرده است. اردوغان حتی مدعی شد این کشور جزو 3 یا 4 کشور برتر جهان در زمینه ساخت هواپیماهای بدون سرنشین است و ترکیه به کشوری تبدیل شده که نیازهای خود را تامین کرده و نیاز کشورهای همپیمان خود در زمینه تجهیزات زمینی و دریایی را نیز تامین می‌کند. در حال ساخت 6 زیردریایی پیشرفته هستیم و از سال 2022 هر سال یک زیردریایی تحویل خواهیم داد.

ترکیه یکی از 10 کشور جهان است که به طراحی و ساخت کشتی‌های جنگی خود می‌پردازد. پروژه‌های دفاعی این کشور بیش از 700 پروژه بوده این در حالی است که این تعداد در سال 2002 تنها 62 پروژه بود. قدرتمند بودن در زمینه نظامی، اقتصادی و دیپلماسی یک ضرورت بوده و یک انتخاب به شمار نمی‌آید. ترکیه مجبور است که به بالاترین درجه بازدارندگی برسد و این موضوع برای تضمین امنیت ملی و دفاع از دوستانش ضروری است.

به اعتقاد اسماعیل دمیر، رئیس دفتر صنایع دفاع ریاست جمهوری ترکیه (که از سوی آمریکا تحریم شده است) پروژه‌های بزرگ ترکیه در زمینه صنایع دفاع همچنان ادامه دارد. پهپادهایی که قادر به پرتاب موشک‌های هوا به هوا هستند، در راه بوده و هواپیمای جنگی ترکیه نیز در سال 2023 از آشیانه خارج خواهد شد. علاوه بر پهپادهای فعلی، پهپادهای بزرگ‌تری که قادر به حمل مهمات سنگین‌تر بوده و از توانایی پرتاب موشک‌های هوا به هوا برخوردارند، در راه هستند.

اردوغان در حالی این خبر را می‌دهد که ترکیه ژست‌های متعددی را برای گشایش مجدد روابط به سوی عربستان و متحدین‌اش، بعد از سال‌ها تنش  آغاز کرده است.

همکاری شرکت ترکیه‌ای وستل (Vestel) با شرکت صنایع دفاعی عربستان موسوم به Advanced Electronics Company (AEC)  در زمینه فروش پهپاد Karayel و قطعات الکترونیکی به عربستان از سال 2017 ادامه دارد. طبق گزارشی که در مجله دفاعی ترکیه (Defence turk)  منتشر شد شرکت عربستانی Intra Defense Technologies  قرار است تا پایان سال 2021 با سرمایه‌گذاری 200 میلیون دلاری کار تولید و نگهداری پهپاد‌های «کارایل» را در عربستان آغاز کند. از زمانی که دولت بایدن رئیس جمهور آمریکا، عربستان را از استفاده از سلاح‌های آمریکایی در یمن و لیبی منع کرد، مقامات عربستانی برای رفع نیاز پهپادی خود به ترکیه روی آورده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *