جدیدترین مطالب

شنیده شدن صدای انفجار در دمشق

شبکه خبری المیادین بامداد سه‌شنبه از شنیده شدن صدای انفجار‌های مهیب در حومه دمشق در پی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به اهدافی در خاک سوریه خبر داد.

ایران متعلق به همه ایرانیان است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران متعلق به همه ایرانیان است گفت: ارائه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از شهروندان ایرانی را با جدیت ادامه خواهیم داد.

هشدار سازمان درمورد گرسنگی در غزه

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد آخرین گزارشی که درباره نبودن غذا و گرسنگی در غزه دریافت کرده مانند یک کیفرخواست وحشتناک از شرایط مردم این منطقه است.

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

واشنگتن و تل‌آویو جایگزین‌های حمله زمینی به رفح را بررسی می‌کنند

دولت بایدن «به‌زودی» با مقامات رژیم صهیونیستی در واشنگتن دیدار خواهد کرد تا در مورد گزینه‌های جایگزین برای حمله زمینی برنامه‌ریزی شده نظامی به شهر رفح در جنوب غزه، جایی که حدود ۱.۵ میلیون نفر پس از فرار از جنگ در مناطق شمالی در آن پناه گرفته‌اند، گفت‌وگو کند.

شنیده شدن صدای انفجار در دمشق

شبکه خبری المیادین بامداد سه‌شنبه از شنیده شدن صدای انفجار‌های مهیب در حومه دمشق در پی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به اهدافی در خاک سوریه خبر داد.

ایران متعلق به همه ایرانیان است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران متعلق به همه ایرانیان است گفت: ارائه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از شهروندان ایرانی را با جدیت ادامه خواهیم داد.

Loading

نگرانی ائتلاف سعودی – غربی از پیشروی‌های نظامی انصارالله

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بدون توجه به واقعیت‌های میدانی در یمن و بدون محاسبه نگرانی‌های مشترک ریاض و پایتخت‌های غربی نمی‌توان به علل تغییر مواضع تبلیغاتی و اعلامی مقامات واشنگتن و به دلایل تحرکات به‌اصطلاح صلح طلبانه آن‌ها در یمن پی برد. جعفر قنادباشي-كارشناس مسائل خاورميانه

در پی تحرکات دیپلماتیک چند هفته اخیر دولت‌های آمریکا و انگلیس در خصوص پایان بخشیدن به جنگ شش‌ساله یمن، شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز  طی بیانیه‌ای خواستار توقف هرچه سریع‌تر درگیری‌ها و برقراری آتش‌بس در این کشور شده است؛ بیانیه‌ای که از دیدگاه کارشناسان سیاسی، نباید آن را نتیجه تغییر سیاست‌های عملی دولت‌های غربی در قبال جنگ یمن دانست، بلکه صدور آن از ضرورت‌های دیگری سرچشمه می‌گیرد.

این در حالی است که رسانه‌های مرتبط با دولت‌های غربی نیز کوشیده‌اند تا مجموع  این تحرکات دیپلماتیک به‌اصطلاح صلح طلبانه در خصوص جنگ شش‌ساله یمن را، نتیجه روی کار آمدن دمکرات‌ها در آمریکا و اعلام رسمی سیاست‌های منطقه‌ای «جو بایدن» بشمار آورند و از واقعیت‌های میدانی تأثیرگذار و از روندی که طی چند ماه اخیر بر منازعات نظامی یمن حاکم شده و موجبات نگرانی شدید آن‌ها را فراهم  کرده، سخنی به میان نیاورند. حال‌آنکه نشانه‌ها و شواهد متعددی در دست است که از ارتباط مستقیم  میان مواضع و تحرکات کنونی دولت‌های غربی و واقعیت‌های میدانی در جبهه منازعات نظامی خبر می‌دهد. چراکه  پیشروی‌های سرنوشت‌ساز ارتش و نیروهای مردمی یمن در استان راهبردی و نفت‌خیز «مأرب» و شکست‌های فضاحت‌بار نیروهای متجاوز و مزدوران سعودی در این جبهه، رویداد کوچکی نیست که در محاسبات دولت‌های غرب مورد ملاحظه قرار نگرفته باشد؛ واقعیتی که نگرانی‌های بسیار شدید مقامات ریاض را برانگیخته و با انتقال این نگرانی‌ها به غرب، واکنش‌های واشنگتن، لندن و برخی دیگر پایتخت‌های اروپایی را  هم سبب شده است. البته نشانه و شاهد روشن‌تر در این خصوص، عدم کوشش غرب برای توقف عملی تهاجمات نظامی ائتلاف سعودی به یمن و از آن مهم‌تر، عدم تلاش آن‌ها برای برچیدن محاصره اقتصادی این کشور است و این همان  نشانه‌ای است که به‌طور واضح‌تری، تبلیغاتی بودن مواضع واشنگتن و دیگر کشورهای غربی را برملا می‌کند.

به هر ترتیب بدون توجه به واقعیت‌های میدانی در یمن و بدون محاسبه  نگرانی‌های مشترک ریاض و پایتخت‌های غربی نمی‌توان به علل تغییر مواضع تبلیغاتی و اعلامی مقامات واشنگتن و  به دلایل تحرکات به‌اصطلاح صلح طلبانه آن‌ها پی برد. حال‌آنکه شخص رئیس‌جمهور آمریکا حدود یک ماه و نیم پیش با حضور در وزارت امور خارجه این کشور تأکید کرد که «دولتش قصد دارد در راستای پایان دادن به جنگ یمن، حمایت از عملیات تهاجمی ائتلاف سعودی در جنگ یمن را متوقف کند.» و این سخن «بایدن» همان سخنی بود که هیچ‌گاه در عرصه عمل مصداقی پیدا نکرد.

درمجموع باید گفت که روند چندماهه حاکم بر نبردها در استان کلیدی مأرب و قرار گرفتن این استان نفت‌خیز در آستانه آزادسازی کامل، ائتلاف متجاوز سعودی و حامیان غربی‌اش را نه‌تنها شدیداً  آشفته ساخته، بلکه این واقعیت مهم را بیش از گذشته برملا کرده است که سیاست یورش و تجاوز نظامی شش‌ساله به یمن به پایان راه رسیده  است و در این وانفسا دنیای غرب و ارتجاع منطقه ناچار است تا سیاست‌های مزورانه‌ای در قبال این کشور به اجرا بگذارند تا شاید بتوانند با شعار پایان جنگ و ضرورت برقراری آتش‌بس، ارتش و نیروهای مردمی یمن را از پیشروی‌های بیشتر و کسب پیروزی افتخارآمیز نهایی بازدارد.

لذا از یک‌سو امیدوارند تا شعار ضرورت برقراری آتش‌بس آن‌ها، موجبات ایجاد فشارهای سیاسی و تبلیغاتی برای بازداشتن ارتش و نیروهای مردمی یمن  از تسلط کامل بر استان مأرب و درنتیجه آزادی سازی کامل این استان راهبردی را فراهم کند و از سوی دیگر درصدد ایجاد ترتیبات جدیدی هستند تا جنگ‌افروزی‌ها در داخل یمن را برای سال‌های طولانی دیگر تداوم ببخشند. چنانکه فریب و ترغیب ترکیه برای انجام فعالیت‌های نظامی در یمن ازجمله این ترتیبات است که فرصتی را برای رهایی نظامیان عربستان و مزدورانشان از چنگال نیروهای قدرتمند دفاعی یمن فراهم می‌سازد.

ترکیه بر اساس سیاست‌های بلند پروازانه اردوغان و به دنبال ناکامی‌های نظامی برای قبضه کردن انحصاری منابع نفتی لیبی، اینک در جستجوی فضایی است تا خود را از قرار گرفتن در بن‌بست سیاسی و تبلیغاتی رهایی بخشد و لذا اینک بدون توجه به نقشه‌های فریبنده غرب و ارتجاع منطقه که در طراحی آن قاعدتاً صهیونیست‌های نیز نقشی جدّی دارند به‌سوی باتلاقی خطرناک پیش می‌رود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *