جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود + فیلم

نیویورک – ایرنا – حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «تور ونسلند» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه گفت: (بنیامین) نتانیاهو (نخست وزیر اسرائیل) از کنترل خارج شده است و باید مهار شود.

امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاشها در غزه شده است + فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجاه ایران در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

Loading

تشدید بحران‌های داخلی رژیم صهیونیستی

۱۳۹۹/۱۲/۱۸ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد دانشگاه مطالعات جهان با بیان اینکه در شرایط کنونی چالش اصلی بنیامین نتانیاهو پرونده قضایی و اتهاماتی است که در بحث فساد مالی علیه او وجود دارد، گفت: جدیدترین نظرسنجی‌ها می‌گوید همچنان حزب لیکود بیشترین تعداد کرسی را در انتخابات چند هفته آینده خواهد داشت؛ گرچه تعداد این کرسی‌ها کاهش پیدا کرده و مسلم است که اکثریت کرسی‌ها را نمی‌توانند به دست بیاورند.

دکتر الهام کدخدایی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تحولات داخلی رژیم صهیونیستی، خاطرنشان کرد: انتخاباتی که قرار است برگزار شود در حقیقت چهارمین انتخابات در دو سال گذشته در اسرائیل است و البته اصلاً موضوع عجیب یا غیرقابل‌پیش‌بینی نبود. از همان ابتدا که این ائتلاف بین حزب «لیکود» و حزب «آبی و سفید» گانتس اتفاق افتاد کارشناسان اسرائیل این پیش‌بینی را داشتند که این یک ائتلاف ناپایدار است و دوام نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه درواقع از همان روز هم سقوط حزب آبی و سفید آغاز شد، افزود: از همان زمانی که گانتس برخلاف وعده‌های متعدد انتخاباتی و قولی که داده بود که تحت هیچ شرایطی با نتانیاهو ائتلاف نخواهد داشت، به بهانه بحران کرونا و شرایط ویژه‌ای که اسرائیل داشت، عمل کرد و ائتلافی شکل داد، حزبش به سمت سقوط رفت. افراد شاخصی از آن خارج شدند و پایگاه مردمی‌اش را هم از دست داد.

 

پایان سرنوشت سیاسی گانتس و حزبش

این استاد دانشگاه مطالعات جهان با یادآوری اینکه گانتس سیاست‌مداری با سابقه نبود و بیشتر تجربه نظامی داشته و تصمیم گرفته که وارد عرصه سیاست شود، گفت: او ورود چندان موفقیت‌آمیزی نداشت و اکنون بیشتر کارشناسان معتقدند سرنوشت سیاسی‌اش تمام شده و امیدی نمی‌بینند که او و حزبش در آینده نقش تأثیرگذاری داشته باشند. این مسئله تا حدود زیادی به دلیل اشتباه گانتس بود و دیگر نمی‌توان امید داشت فرد تأثیرگذاری بر آینده سیاسی اسرائیل باشد.

کدخدایی با بیان اینکه نتانیاهو فرد بسیار باتجربه‌تری در عرصه سیاست است و آنچه برایش می‌جنگد صرفاً آینده سیاسی خود و حزبش نیست و بلکه به دلیل اتهامات قضایی برای سرنوشت شخصی خود هم می‌جنگد، اضافه کرد: به این دلیل نتانیاهو بسیار باانگیزه در این جنگ وارد شد و از همه ابزارها و تجربیاتی که دارد استفاده می‌کند تا رقبا را کنار بگذارد و حداکثر زمان ممکن در قدرت باقی بماند.

 

لیکود بیشترین کرسی را در انتخابات خواهد داشت

وی گفت: جدیدترین نظرسنجی‌ها می‌گوید همچنان حزب لیکود بیشترین تعداد کرسی را در انتخابات چند هفته آینده خواهد داشت؛ گرچه تعداد این کرسی‌ها کاهش پیداکرده و مسلم است که اکثریت کرسی‌ها را نمی‌توانند به دست بیاورند؛ اما باید دید احزاب مخالف لیکود تا چه اندازه می‌توانند اختلافاتشان را کنار بگذارند و علیه لیکود ایستادگی کنند، یا اینکه با وسوسه قدرت و پست‌های پیشنهادی نتانیاهو تسلیم شوند و با حزب او ائتلاف کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا و شمال آفریقا با بیان اینکه گفته می‌شود «نفتالی بنت» که زمانی متحد نتانیاهو بود و حزبش با عنوان «یمینا» تعیین‌کننده خواهند بود، اظهار داشت: اگر بنت و حزبش وارد ائتلاف با نتانیاهو شوند دوباره قدرتشان تضمین‌شده است؛ گرچه نتیجه قابل پیش‌بینی نیست اما شانس قابل‌توجهی دارند. البته ممکن است مثل دوره‌های قبل باز هم ائتلافی شکل نگیرد که بتواند اکثریت را داشته باشد و دولت تشکیل نشود.

کدخدایی ضمن یادآوری روابط ویژه آمریکا و اسرائیل در همه دولت‌ها، در خصوص وضعیت سیاسی نتانیاهو با توجه به حضور دموکرات‌ها در قدرت در آمریکا، تصریح کرد: نتانیاهو تحصیل‌کرده آمریکا است و سال‌ها در آمریکا سکونت داشته و کاملاً فرهنگ آمریکایی دارد و این موضوع بر نوع سیاستی که اعمال می‌کند تا حدود زیادی تأثیرگذار است.

وی برخی اقدامات مانند توافق‌های صلح و بحث انتقال سفارت را عاملی در ایجاد وجهه مثبت برای نتانیاهو عنوان کرد و گفت: نبود حمایت بی‌چون‌وچرای ترامپ از نتانیاهو نمی‌تواند عاملی برای شکست او در انتخابات باشد؛ چراکه باوجود اعتراض‌های زیادی که علیه نتانیاهو شکل می‌گیرد، جامعه اسرائیل در سال‌های اخیر بسیار به راست گرایش پیداکرده است.

 

نتانیاهو یک شومن حرفه ای است

کدخدایی با بیان اینکه نتانیاهو یک شومن حرفه‌ای است و سعی می‌کند بر افکار دیگران تأثیر بگذارد و ایده‌های خاصی را به ذهن مخاطبان خود القا کند، اضافه کرد: در شرایط کنونی چالش اصلی نتانیاهو پرونده قضایی و اتهاماتی که در بحث فساد مالی علیه او وجود دارد است، این چالش به نسبت تغییر حکومت یا تغییر حزب مستقر در کاخ سفید جدی‌تری است.

 

ابهام نسبت به آینده رژیم صهیونیستی

این استاد دانشگاه مطالعات جهان با اشاره به اظهارات یک مقام امنیتی اسرائیل درخصوص بحرانهای داخلی این رژیم و احتمال فروپاشی آن در آینده نزدیک، ادامه داد: عدم کسب اکثریت کرسی‌ها از سوی احزاب در دو سال گذشته، هر اندازه دموکراسی پویا تعبیر شود، اتفاقی بی‌سابقه و عجیب است. این عدم پایداری، مسائل، مشکلات و چالش‌های جدی ایجاد می‌کند. بلاتکلیفی‌های فعلی به نفع نتانیاهو و پرونده قضایی‌اش است و باعث شده که او همچنان در قدرت بماند.

وی تأکید کرد: شرایط فعلی اسرائیل را به سمت یک بی‌ثباتی می‌برد که واقعاً چالش واقعی و مهمی در بحث تصمیم‌گیری در عرصه‌های مختلف و در بحث مهار کرونا است. اسرائیل بسیار تلاش می‌کند خود را به‌عنوان تنها دموکراسی خاورمیانه معرفی کند و به لحاظ تبلیغاتی بسیار روی آن سرمایه‌گذاری کردند ولی اتفاقاتی که شاهدش هستیم واقعاً نشان می‌دهد که این رژیم در بهترین حالت ماکتی از دموکراسی است. مسلماً چنین دروغ و ظاهرسازی به‌هرحال دوام نخواهد آورد و مشخص خواهد شد که این در حقیقت یک دموکراسی سالم نیست که درست‌کار کند و امور را جلو ببرد.

کدخدایی گفت: این ماکت دیر یا زود به مشکل بر خواهد خورد، همان‌طور که ما اکنون شاهد بروز این مشکل هستیم. در حقیقت این سیستم یک فردی مثل نتانیاهو را همچنان در قدرت نگه می‌دارد و سازوکار این سیستم به‌گونه‌ای است که فردی که اتهامات خیلی جدی قضایی به او وارد است همچنان می‌تواند قدرت سیاسی را در اختیار داشته باشد. او به دنبال این است که قوانین را به شکلی تغییر دهد که مسئله قضایی‌اش را حل کند و قدرت دادگاه عالی را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه در درون اسرائیل صداهای زیادی بلند شده و معترض‌اند که نتانیاهو در حال وارد کردن آسیب ماندگار به دموکراسی اسرائیلی است، افزود: درمجموع چندان عجیب نیست که مقام‌های داخلی اسرائیل و تحلیلگرها نسبت به ماندگاری رژیم صهیونیستی و قابلیت آن برای حل مشکلاتش ابراز تردید می‌کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *