جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

آیا کندی بازی را در انتخابات آمریکا به هم می‌زند؟

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری پایبند باشند

نیویورک – ایرنا- استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل در پی دستور دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر انجام اقدامات موثر برای کمک رسانه به مردم غزه گفت: اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری پایبند باشند.

Loading

چشم‌انداز روابط آمریکا – عربستان در دوره بایدن

۱۳۹۹/۱۲/۰۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: پژوهشگر مرکز مطالعات خاورمیانه در خصوص چالش‌های پیش‌روی دولت عربستان سعودی می‌گوید با روی کار آمدن بایدن، عربستان موقعیت مطلوب و جایگاه ویژه و مخصوصی که در دولت دونالد ترامپ داشت را دیگر نخواهد داشت.

سید جواد صالحی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی گفت که در عرصه داخلی فشارهای مربوط به کاهش درآمد عربستان از بحث صادرات نفت یکی از مشکلاتی است که دولت ریاض و به‌ویژه محمد بن سلمان را تحت‌فشار قرار داده است. هرچند این کارشناس معتقد است که این مشکلی است که تمام کشورهای نفتی با آن مواجه هستند.

صالحی با اشاره به اینکه شاید شرایط عربستان در حوزه‌های رفاهی و ارائه خدمات به مردم سخت باشد افزود: «اما این فشارها و سختی‌ها با بعضی از کشورهای منطقه قابل‌مقایسه نیست.»

به گفته این کارشناس با در نظر گرفتن کاهش قیمت نفت و مشکلات مربوط به کرونا که اقتصاد سیاسی مناطق جهان را به‌نوعی تحت تأثیر خود قرار داده، عربستان به بحث متنوع‌سازی منابع درآمدی خود در برنامه‌های توسعه روی آورده است.

وی تأکید کرد: «ریاض در برنامه 2030 به متنوع‌سازی و متکثر کردن منابع درآمدی‌اش اقدام کرده و پروژه نئوم یکی از مواردی است که طرح آن در حال عملیاتی شدن است.»

صالحی با بیان اینکه قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در وجهه تصمیم‌گیرندگان و مجریان این طرح تأثیراتی برجای گذاشت اما کار را متوقف نکرد، افزود: «لذا در شرایط فعلی مشکلات عربستان در حدی نیست که دولت این کشور را دچار تنگنا کند.»

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به روی کار آمدن جو بایدن در ایالات‌متحده آمریکا و سیاست‌های احتمالی وی در قبال ریاض گفت: «با روی کار آمدن بایدن، عربستان موقعیت مطلوب و جایگاه ویژه و مخصوصی که در دولت دونالد ترامپ داشت را دیگر نخواهد داشت.»

وی با تأکید بر این موضوع که در دوره ریاست جمهوری بایدن، پرونده‌های حقوق بشری همچون پرونده قتل جمال خاشقچی گشوده خواهد شد، افزود: «اما این مسئله باعث دگردیسی کامل روابط ریاض-واشنگتن نخواهد شد.»

پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات خاورمیانه ادامه داد: «بحث حقوق بشر در سیاست خارجی ایالات‌متحده آمریکا در منطقه‌ای مانند خاورمیانه که دولت‌ها بعضا ماهیت سزارینی دارند و واشنگتن در نحوه ارتباطش با آن‌ها قبل از هر چیزی به معادله امنیت توجه خواهد کرد نمی‌تواند تغییرات بنیادین ایجاد کند.»

این کارشناس تأکید کرد اما بدون شک دولت جدید آمریکا فشارهایی را به عربستان در حوزه آزادی زندانیان سیاسی، کاهش فشارها، محکوم کردن قتل‌های خارج از کشور و از بین بردن مخالفان به شیوه‌های فیزیکی وارد خواهد آورد.

صالحی با بیان اینکه علاوه بر بحث حقوق بشری کانون دیگری که در روابط عربستان سعودی و ایالات‌متحده آمریکا مورد توجه قرار گرفته بحث یمن است، افزود: «یمن به‌عنوان حیاط‌خلوت استراتژیک عربستان سعودی شناخته می‌شود و عربستان جنگی چندین ساله را به بهانه جلوگیری از تهدیدات و حفظ امنیت کشورش در این منطقه آغاز کرده است.»

وی تأکید کرد: «در رابطه با بحث یمن طبیعی است که بایدن با سیاست دیگری وارد خواهد شد و انتظار می‌رود که رئیس‌جمهور دمکرات آمریکا تلاش کند با دادن امتیازاتی به گروه‌های مبارز و مخالف عربستان سعودی در یمن نوعی نزدیکی و رضایت ایجاد کند. درواقع بایدن از یک‌سو با خارج کردن انصار الله از لیست تروریسم چراغ سبزی به این گروه نشان خواهد داد و از سوی دیگر فشارهای خود را بر عربستان برای خروج آبرومندانه و یا پایان دادن به بحران چندساله یمن از طریق مذاکرات آغاز می‌کند.»

پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات خاورمیانه معتقد است که در رابطه با یمن نیز اگرچه دغدغه‌های امنیتی عربستان لحاظ خواهد شد اما سیاست‌های منطقه‌‌ای ایالات‌متحده آمریکا تعقیب خواهد شد که یکی از این سیاست‌ها با تلاش برای کاهش حضور منطقه‌ای ایران در یمن و کاهش ضریب نفوذ ایران در معادلات منطقه‌ای خواهد بود.

صالحی در نهایت در رابطه با اولویت‌های رئیس‌جمهور جدید آمریکا گفت: «جو بایدن در سیاست خارجی خود تقریباً بر ویرانه‌های پساترامپ مستقر شده است. این ویرانه‌ها، تنش‌های داخلی است که احتمالاً به‌عنوان اولویت نخست غبایدن قرار خواهد گرفت؛ بحث فاصله‌گیری متحدان آمریکا از این کشور، نفوذ فزاینده چین و جایگاه‌یابی روسیه در اوراسیا ازجمله مسائلی است که در اولویت سیاست خارجی بایدن قرار خواهد داشت.»

این کارشناس می‌گوید اگر بحث تزلزل در کارآمدی نظام لیبرال دمکراسی در عصر پساکرونا را نیز به موارد بالا اضافه کنیم، بایدن در حوزه سیاست خارجی فشارهای چندگانه‌ای را متحمل خواهد شد. وی افزود: «طبیعی است که در چنین شرایطی، موضوع خاورمیانه و بحث عربستان سعودی اگرچه اهمیت خاصی برای آمریکا دارد اما با توجه به این اولویت‌ها شاید در رده اول تصمیمات بایدن قرار نگیرد.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *