جدیدترین مطالب

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

مسعود نوری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در سپتامبر ۲۰۲۳، تاکید شد که ایران دیگر نمی‌تواند به عدم ایفاء تعهدات خود ادامه دهد و از ایران خواستند بدون تأخیر برای حل همه مسائل باقی‌مانده اقدام کند و اضافه کردند که اگر ایران نتواند اقدامات ضروری و فوری مندرج در قطعنامه نوامبر ۲۰۲۲ و بیانیه مشترک ۴ مارس به طور کامل اجرا کند، شورای حکام باید آماده باشد تا اقدامات بیشتری از جمله صدور قطعنامه انجام دهد. در سپتامبر ۲۰۲۳ آمریکا و ۶۲ کشور عضو آژانس در بیانیه‌ای بر ادامه تحقیقات آژانس تأکید و بر نیاز فوری شفاف‌سازی از سوی ایران و حل این مسائل به‌گونه‌ای که برای آژانس رضایت‌بخش باشد تأکید کردند. آمریکا به صراحت اعلام کرده که هرگونه راه حل دیپلماتیک برای برنامه هسته ای ایران باید بر راستی آزمایی موثر بنا شود.

بررسی دستاورد‌های ایران در مرکز شرق شناسی روسیه 

اندیشمندان، ایران‌شناسان، مورخان و شرق‌شناسان روسیه و حوزه اوراسیا، در همایشی علمی- بین‌المللی به میزبانی مرکز (انستیتو) شرق‌شناسی روسیه، عملکرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف و نقش کشورمان در صحنه تحولات منطقه و جهان را واکاوی کردند.

Loading

أحدث المقالات

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

مسعود نوری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در سپتامبر ۲۰۲۳، تاکید شد که ایران دیگر نمی‌تواند به عدم ایفاء تعهدات خود ادامه دهد و از ایران خواستند بدون تأخیر برای حل همه مسائل باقی‌مانده اقدام کند و اضافه کردند که اگر ایران نتواند اقدامات ضروری و فوری مندرج در قطعنامه نوامبر ۲۰۲۲ و بیانیه مشترک ۴ مارس به طور کامل اجرا کند، شورای حکام باید آماده باشد تا اقدامات بیشتری از جمله صدور قطعنامه انجام دهد. در سپتامبر ۲۰۲۳ آمریکا و ۶۲ کشور عضو آژانس در بیانیه‌ای بر ادامه تحقیقات آژانس تأکید و بر نیاز فوری شفاف‌سازی از سوی ایران و حل این مسائل به‌گونه‌ای که برای آژانس رضایت‌بخش باشد تأکید کردند. آمریکا به صراحت اعلام کرده که هرگونه راه حل دیپلماتیک برای برنامه هسته ای ایران باید بر راستی آزمایی موثر بنا شود.

عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است

دبیر شورای راهبردی سیاست خارجی و معاون سابق وزارت خارجه گفت: مذاکرات سیاسی دست آوردهای میدانی را نقد می‌کند. باید پس از زدن ضربه نظامی وارد میدان سیاسی و امتیازگیری می‌شدیم و الان وقت ورود به میدان سیاسی و دیپلماسی است.

واکنش یک حقوقدان به اظهارات جنجالی کریمی قدوسی: بنزین به آتش ایران‌هراسی نریزید

حقوقدان بین الملل در واکنش به اظهارات شبهه برانگیز کریمی‌قدوسی نوشت: طرح این قبیل ادعاهای بی اساس، بنزین ریختن بر آتش ایران‌هراسی و جلب توجه افکار عمومی جهان به سمت ایران است. در حالی که می‌بایست تیتر اول رسانه‌ها «حمله اسرائیل به رفح باشد» – با کدام منطق به سود کشور تمام می‌شود؟

چالش دانشگاه‌های آمریکا با گسترش اعتراضات ضدصهیونیستی دانشجویان

تهران-ایرنا- با گسترده‌تر شدن جنبش‌های دانشجویی در حمایت از فلسطین و مخالفت با رژیم صهیونیستی، دانشگاه‌های آمریکا با چالش دشواری مواجه شده اند و به نظر می رسد اقدامات برای کنترل اعتراضاتی که انتظار می‌رود تا پایان سال تحصیلی ادامه یابد، با شکست مواجه شده‌است.

Loading

موانع پیش روی بایدن در رابطه با ایران

شورای راهبردی آنلاین - رصد: انتخاب جو بایدن به‌عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا در بسیاری این امید را به بار آورده است که شیوه مطلوب هدایت سیاست آمریکا در قبال ایران بعد از بیستم ژانویه، دیپلماسی و تعامل واقعی خواهد بود.

سینا عضدی، کارشناس اندیشکده شورای آتلانتیک آمریکا در یادداشتی که وب‌سایت این اندیشکده منتشر کرد، نوشت: چند سال «فشار حداکثری» دولت ترامپ باعث آسیب به اقتصاد ایران شده اما نتوانسته به اهداف اعلام‌شده‌اش برای بازگرداندن ایران به‌پای میز مذاکره برای رسیدن به توافقی «بهتر» یا واداشتن جمهوری اسلامی به رفتار کردن مانند کشوری «عادی» موفق شود.

در عوض، در این سال‌ها روابط آمریکا-ایران ستیزه‌جویانه‌ترین دوران خود را از اواخر دهه 1980 تاکنون تجربه کرد. تهران و واشنگتن در دو سال گذشته، دو بار در آستانه جنگ قرار گرفتند: اول، بعد از شلیک ایران به یک پهپاد آمریکایی در سال 2019 و دوم، وقتی ایران در پاسخ به ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در اقدامی تلافی‌جویانه نیروهای آمریکایی در عراق را به‌طور مستقیم هدف گرفت. تهران برنامه هسته‌ای خود را دوباره تقویت کرده و در یمن، سوریه، لبنان و افغانستان و نیز در عراق نفوذ منطقه‌ای خود را به نمایش گذاشته است. تهران به «فشار حداکثری» با «مقاومت حداکثری» پاسخ داده است. دولت جو بایدن می‌تواند با کاهش برخی از تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران و با حمایت صریح و تسهیل صدور کالاهای بشردوستانه به ایران تنش‌ها را کاهش دهد. همچنین انتظار می‌رود که بایدن به رویکرد دولت باراک اوباما که در آن معاون رئیس‌جمهور بود، بازگردد؛ یعنی احیای دیپلماسی چندجانبه‌ای که به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال 2015 منجر شد.

بایدن ایران را «بازیگری متزلزل کننده» خوانده است که هرگز نباید اجازه تولید تسلیحات هسته‌ای را داشته باشد. او در ماه سپتامبر وعده داد که اگر ایران به پایبندی دقیق به برجام بازگردد، او آمریکا را «به‌عنوان نقطه آغاز مذاکرات تکمیلی» به برجام باز خواهد گرداند. اخیراً یک مقام عالی‌رتبه سابق دولت اوباما گفت که در اولین ماه‌های ریاست جمهوری بایدن شاهد پیوستن کامل او به این توافق خواهیم بود، یعنی لغو تحریم‌ها در ازای تعلیق برخی از برنامه‌های هسته‌ای ایران که در سه سال گذشته توسعه‌یافته است.

دولت بایدن به متحدان سنتی خود یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان و نیز اتحادیه اروپا خواهد پیوست تا ائتلاف دوران اوباما را که برجام  نتیجه آن بود، بازسازی کند. درعین‌حال کشورهای اروپایی در فاصله زمانی انتخابات آمریکا و تحلیف بایدن درصدد رفع شکاف با ایران خواهند بود. هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در پیام تبریک به بایدن توییت کرد که «ما فقط درصورتی‌که نیروهایمان را به هم پیوند بزنیم قادر به حل چالش‌های بین‌المللی خواهیم بود.» او به‌طور خاص از دولت بایدن خواست در خصوص ایران همکاری نزدیکی داشته باشد. دیگر رهبران اروپایی نیز بر لزوم احیای همکاری میان اتحادهای ترانس آتلانتیک تأکید کردند.

درهرصورت در مسیر بایدن برای احیای دیپلماسی با تهران موانعی وجود دارد. اول این‌که زمان اندکی تا انتخابات ریاست جمهوری ایران در ژوئن 2021 باقی‌مانده است. حسن روحانی که در ماه اوت به پایان دومین دور ریاست جمهوری خود می‌رسد در تاریخ سوم نوامبر گفت: «اکنون، فرصتی برای دولت بعدی آمریکا پیش‌آمده که اشتباهات گذشته را جبران کند و به مسیر پایبندی به توافقات بین‌المللی بازگردد.» محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه او نیز اخیراً گفت: «آنچه برای ما مهم است چگونگی رفتار کاخ سفید بعد از انتخابات است، نه این‌که چه وعده‌ها و شعارهایی داده‌شده است.» ظریف هرگونه مذاکره مجدد درباره برجام را رد کرد و گفت که «اگر ما می‌خواستم چنین کاری (مذاکره دوباره) را انجام دهیم، چهار سال قبل با ترامپ انجام داده بودیم.»

دولت بایدن برای رسیدن به توافق درباره مسئله هسته‌ای با ایران شش ماه وقت دارد. دولت جدید آمریکا همچنین با فشار لابی عربستان، امارات و اسرائیل که همگی از آغاز با برجام مخالف بودند، روبرو است. پایتخت‌های خاورمیانه به‌طور طبیعی نگران هستند که تعامل دوباره آمریکا با ایران نه‌تنها به تقویت ایران بلکه به نزدیکی بیشتر ایران و آمریکا منجر شود که این امر به کاهش اهمیت آن‌ها برای واشنگتن خواهد انجامید.

چالش دیگر برای ورود دوباره و سریع آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران، تحریم‌های جدید دولت ترامپ است. دولت ترامپ به‌تازگی در تلاش برای دور کردن ایران از نظام مالی جهانی 18 بانک ایرانی را تحریم کرد و وعده مجازات بیشتری را در آخرین روزهای دولتش داده است. هدف تحریم‌ها روشن است: بی‌ثبات کردن اقتصاد ایران و پیچیده کردن تعامل بایدن با ایران. عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران اخیراً هشدار داد که اگر آمریکا می‌خواهد به برجام بازگردد، باید همه تحریم‌های یک جانبه‌ای را که از سال 2017 تاکنون اعمال شده، رفع شود.

بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا بعد از چهار سالِ آشفته، فرصت تعدیل دوباره روند روابط آمریکا و ایران را خواهد داشت. در دوره کوتاهی که روحانی و بایدن، هر دو در رأس قدرت هستند، به آن‌ها توصیه می‌شود به‌سرعت به سمت پایبندی کامل به برجام حرکت کنند زیرا احتمالاً دولت بعدی ایران یک شریک مذاکراتی سخت‌تر و بدبین‌تر خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *