جدیدترین مطالب

پاسخ هوشمندانه السودانی به انتقاد بایدن از عملیات «وعده صادق» ایران

شورای راهبردی آنلاین – گزارش: محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در کاخ سفید قدرتمند ظاهر شد و به ویژه دفاع شایسته‌ای از فلسطین داشت و به انتقاد رئیس جمهور آمریکا از عملیات «وعده صادق» ایران در هدف گرفتن رژیم صهیونیستی پاسخ هوشمندانه ای داد.

Loading

أحدث المقالات

Loading

هفتادوپنجمین سالگرد سازمان ملل؛ چگونگی کارآمدسازی آن

شورای راهبردی آنلاین – رصد: هفتادوپنجمین سال تأسیس سازمان ملل در سال 2020 در حالی است که چارچوب نهادهای بین‌المللی که برای مدیریت صلح‌آمیز تنش‌ها و تقویت همکاری جهانی در داخل سازمان‌های چندجانبه ایجاد شده‌اند، تحت‌فشار بی‌سابقه‌ای قرار گرفته است. در این روزگار پرآشوب و در بحبوحه همه‌گیری کرونا و همچنین، مواجهه با تغییرات اقلیمی، بحث در مورد چگونگی اصلاح و تقویت سازمان ملل بیش از هر زمان دیگری ضروری است.

وب‌سایت شورای روابط خارجی آمریکا در یادداشتی نوشت: گروهی از کارشناسان امور بین‌المللی از کشورهای مختلف پیشنهاد‌هایی ارائه کرده‌اند ازجمله؛ ایجاد تنوع در کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل؛ تأسیس تشکیلاتی جدید برای مقابله با تغییرات اقلیمی، همه‌گیری و تکثیر تسلیحات هسته‌ای و آغاز تلاش هماهنگ برای کاهش تنش چین-آمریکا که نظم بین‌المللی قانون محور را تهدید می‌کند.

 

اصلاح شورای امنیت

سازمان ملل مهم‌ترین سازمان چندجانبه جهانی بوده و موفقیت‌های زیادی در سابقه خود دارد. بااین‌حال، انبوهی از چالش‌ها، ازجمله کمبود بودجه، دیوان‌سالاری زیاد و رقابت ژئوپلیتیکی بین اعضای دائمی شورای امنیت، بر آن سایه انداخته است. این چالش‌ها در کنار مسائل دیگر، اثربخشی این سازمان را کاهش داده و به کارآمدی آن آسیب می‌زند. در حال حاضر، شورای امنیت سازمان ملل به لحاظ اعضا، عملکرد و قدرت نمی‌تواند به‌طور مؤثر به بحران‌های فراوان جهان پاسخ دهد. این شورا باید اصلاح‌شده و به شورایی فراگیر، شفاف، اثربخش و نماینده اکثریت تبدیل‌شده و موجب همکاری هرچه بهتر و رضایت هرچه بیشتر شود.

 

کنسرسیوم بین‌المللی مقابله با ویروس

در چشم‌انداز هفتادوپنج سال بعدی سازمان ملل، سه طرح حائز اهمیت هستند؛ ایجاد یک کنسرسیوم بین‌المللی مقابله با ویروس، حفظ تنوع زیستی و تقویت پروتکل‌های هشداردهنده در داخل آژانس‌های سازمان ملل.

در اولویت اول، باید سازمان بهداشت جهانی اصلاح‌شده و یک کنسرسیوم بین‌المللی مقابله با ویروس برای تضمین دسترسی به واکسن کووید-19 برای همه کشورها و همچنین دسترسی به واکسن‌های آتی ویروس‌های جدید ایجاد شود.

در گام دوم، یک راهبرد بین‌المللی برای حفاظت از تنوع زیستی ضروری است. کنسرسیوم ضدویروس یا واکسیناسیون آتی بدون انجام اقدامات پیشگیرانه، نظیر حفظ تنوع زیستی، کافی نخواهد بود.

و در گام سوم، احتمال دارد که جهان وارد دوره جدیدی از ویروس‌های جهانی شود. افزایش همه‌گیری بحران‌های جدید غذا در بسیاری از کشورها را به همراه خواهد داشت. ازاین‌رو، جهان به یک سازوکار جدید اشتراک‌گذاری اطلاعات بین سازمان‌های تخصصی نظیر سازمان بهداشت جهانی، سازمان برنامه غذا و سازمان کشاورزی و غذا نیاز دارد تا برای کشف، پیشگیری و کاهش تهدیدات احتمالی جدیدی که می‌تواند امنیت بین‌المللی، اقتصاد ملی، شرایط بهداشتی و امنیت غذایی را تضعیف کند، اقدامات پیشگیرانه و سریع انجام گیرد. پروتکل‌های هشدار زودهنگام در موارد اضطراری بین‌المللی ازجمله قحطی و بیماری‌های همه‌گیر می‌تواند به همه اعضای سازمان ملل برای اقدامات اولیه و پیشگیرانه مناسب کمک کند.

 

راهبرد هند-اقیانوسیه

شالوده‌های اداره جهان دچار تحولات سریع شده، بلاتکلیفی‌های نهادی سر برآورده و تغییرات هنجارها به‌طور فزاینده‌ای محتمل گشته است. تلاش هند برای عضویت دائم در شورای امنیت سازمان ملل گواه بلندپروازی‌های جهانی این کشور است. هند می‌خواهد که نهادهای جهانی بازتابی از واقعیت‌های معاصر جهان باشد. پس از جنگ جهانی دوم، پویایی امنیت بر مدیریت دودستگی در اروپا و پاسداری از آن در برابر شوروی متمرکزشده بود. امروز، هند-اقیانوسیه در دستور کار سیاسی و اقتصادی جهان قرار دارد و این تغییر باید در چارچوب‌های نهادهای بین‌المللی نیز نمود داشته باشد.

 

ظرفیت بالقوه سازمان ملل برای مقابله با تهدیدهای جهانی

دیگر هیچ شکی نیست که سه تهدید مهم، هستی بشر را به مخاطره انداخته است: تغییرات اقلیمی، بیماری‌های مسری و تسلیحات هسته‌ای. منشأ این تهدیدها و فوریت آن‌ها متفاوت است اما فصل مشترک آن‌ها این است که کاهش خطر بالقوه آن‌ها مستلزم تنها تلاش‌های چندجانبه جهانی است و هیچ نهادی به‌اندازه سازمان ملل برای این تلاش‌ها مناسب نیست.

 

وظیفه سازمان ملل برای مقابله با بحران تغییرات اقلیمی

تغییرات اقلیمی ممکن است تلاش‌های هفتادوپنج‌ساله سازمان ملل برای امنیت، ایمنی، رفاه اجتماعی و حقوق مهاجرت و از این قبیل را بر باد دهد. در حال حاضر، تغییرات اقلیمی کشورهای فقیر را تحت تأثیر قرار داده است اما هیچ کشوری از آسیب آن مصون نخواهد ماند.

سازمان ملل از طریق کنوانسیون تغییرات اقلیمی و برنامه زیست‌محیطی، مقابله با تغییرات اقلیمی را رهبری کرده است؛ اما شدت تهدید تغییرات اقلیمی نیاز به یک رویکرد جدید را ضروری ساخته است. نهاد سازمان ملل باید تغییرات اقلیمی را نه یک مشکل برای بسیاری از کشورها بلکه یک بحران منحصربه‌فردی تلقی کند که همه فعالیت‌های سازمان ملل را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

جلوگیری از جنگ سرد چین-آمریکا، اولویت مهم سازمان ملل

اگرچه رضایت از عملکرد سازمان ملل از زمان تأسیس آن در سال 1945 چندان زیاد نیست، اما بسیاری نیز معتقدند که جهان بدون سازمان ملل نمی‌توانست بهتر از این باشد. مهم‌ترین پیش‌شرط یک‌نهاد مؤثر جهانی، هماهنگی بین قدرت‌هاست. در نبود همکاری بین قدرت‌های بزرگ، هر نوع نهاد بین‌المللی فلج و یا مختل خواهد شد. ازاین‌رو، جلوگیری از جنگ سرد بین چین و آمریکا باید در صدر اولویت‌های سازمان ملل باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *