جدیدترین مطالب

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

خاکسپاری شهدا در خیابان‌های نوار غزه

فلسطین آنلاین با انتشار تصاویری از قبور شهدای فلسطینی در خیابان‌های نوار غزه نوشت به سبب شمار زیاد شهدا و نبود جا در قبرستان ها، پیکر‌های شهدا در خیابان‌های نوار غزه به خاک سپرده می‌شوند.

Loading

أحدث المقالات

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

خاکسپاری شهدا در خیابان‌های نوار غزه

فلسطین آنلاین با انتشار تصاویری از قبور شهدای فلسطینی در خیابان‌های نوار غزه نوشت به سبب شمار زیاد شهدا و نبود جا در قبرستان ها، پیکر‌های شهدا در خیابان‌های نوار غزه به خاک سپرده می‌شوند.

Loading

مشت آهنین ترامپ و تداوم و تشدید اعتراضات در آمریکا

۱۳۹۹/۰۳/۱۳ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر تحولات آمریکا با بیان اینکه نشانه‌هایی از فروکش کردن بحران ناشی از اعتراضات خشونت‌آمیز در آمریکا دیده نمی‌شود و ترامپ نیز در مسیر التیام بخشیدن به این زخم چرکینی که بازشده نیست، گفت: در این اعتراضات مطالبات و خواسته‌های نژادی با مطالبات اقتصادی پیوند خورده است و یک «شبه شورش نان» در آمریکا در حال وقوع است که آن را از اعتراضات پیشین متفاوت می‌کند.

امیرعلی ابوالفتح در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه اعتراضات مردمی همراه با خشونت و سرکوب در آمریکا احتمالاً تا مدتی ادامه‌دار خواهد بود، خاطرنشان کرد: بااین‌حال به نظر نمی‌رسد این اعتراضات چندان طولانی شود، چرا که ذات جنبش‌های اجتماعی در اوایل قرن بیست و یکم به دلیل فقدان رهبری منسجم و سازمان‌دهی به‌سرعت همراه با خشونت و درگیری بالا آغاز می‌شوند و به‌سرعت هم فروکش می‌کنند.

 

احتمال اصلاحات جزئی اقتصادی و سیاسی

وی افزود: ‌این اعتراضات خشونت‌آمیز در آمریکا سابقه‌دار است و منجر به تغییرات اساسی در ساختار سیاسی – اجتماعی آمریکا نخواهد شد، اما حتماً سرمنشأ یکسری تغییرات جزئی و خرد در قالب اصلاحات اجتماعی و اقتصادی خواهد شد.

این کارشناس مسائل آمریکا به بروز شورش‌های بسیار خشن، فراگیر و ویرانگر در دهه 1960 از دیترویت و همچنین درگیری‌های خونین دیگری در 1992 از لس‌آنجلس اشاره کرد و افزود: این شورش‌ها هر کدام چند روز طول کشید، اما به این دلیل که رسانه‌ها به‌اندازه امروز قوی نبودند، اخبار دیر به اطلاع دیگر مناطق جهان می‌رسید. این بار ارائه تصویر از سوی شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های پرقدرت باعث می‌شود این تصور ایجاد شود که اتفاقات این روزهای آمریکا در میزان خشونت و گستردگی بی‌سابقه است.

ابوالفتح درعین‌حال ناآرامی‌ها و اتفاقات چند روز اخیر را با اعتراضات گذشته از جهاتی متفاوت ارزیابی کرد و گفت: در این دوره رئیس‌جمهور بسیار تهاجمی در کاخ سفید مستقر است که معتقد به اعمال مشت‌آهنین برای سرکوب اعتراضات است و این خود می‌تواند به دامنه اعتراضات بیفزاید و آن را پایدارتر کند. ضمن اینکه این ناآرامی‌ها به دلیل شیوع کرونا و بیکاری حدود 40 میلیون نفر و در قرنطینه بودن بسیاری از مردم در زمان خاصی رخ داده است.

 

پیوند اعتراضات نژادی با مطالبات اقتصادی

ابوالفتح با بیان اینکه اقتصاد آمریکا در شرایط فعلی اصلاً وضعیت خوبی ندارد، اضافه کرد: در این اعتراضات مطالبات و خواسته‌های نژادی با مطالبات اقتصادی پیوند خورده است و این مسئله می‌تواند اعتراضات را طولانی مدت‌تر کند، آن‌هم درزمانی که چند ماه تا انتخابات مانده و غلیان انتخابات در جامعه آمریکا باعث می‌شود این درگیری‌ها پایدارتر شود.

وی با اشاره به غارت برخی فروشگاه‌ها در جریان اعتراضات روزهای اخیر در آمریکا گفت: این اقدامات ارتباطی با مسائل نژادی ندارد. بسیاری از کسانی که این روزها در خیابان‌های آمریکا هستند الزاماً دغدغه مسائل نژادی ندارند و مشکلات آن‌ها فقر و بیکاری هم هست. مردم گرسنه هستند. درواقع می‌توان گفت یک «شبه شورش نان» در آمریکا در حال وقوع است که آن را از اعتراضاتی که در سال 1992 رخ داد، متفاوت می‌کند؛ چراکه آن اعتراضات صرفاً دغدغه‌های نژادی را همراه داشت و ناشی از خشم اجتماع در قبال رفتارهای نژادپرستانه بود، اما الان شاهد نوعی شورش نان در آمریکا هستیم.

 

تأثیر ناآرامی‌ها بر انتخابات ریاست جمهوری

وی در خصوص آثار این خشونت و ناآرامی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفت: قطعاً این دست مسائل موضوع بسیار مهم و ملی است و حتماً در انتخابات تأثیر خواهد گذاشت؛ چراکه جامعه آمریکا شاهد بحران عمیق سیاسی، اجتماعی و امنیتی است، اما درباره اینکه این اثرگذاری تا چه میزان خواهد بود و باعث شکست آقای ترامپ خواهد شد یا خیر، به‌راحتی نمی‌توان نتیجه‌گیری کرد. انتخابات آمریکا متأثر از عوامل مختلف است و در میانه بحران است و هنوز درباره عملکرد دولت در مدیریت بحران نمی‌توان به آسانی قضاوت کرد.

ابوالفتح افزود: این دست اعتراضات در آمریکا حتماً تکرار خواهد شد؛ چراکه فرهنگ نژادپرستی در برخی از مردم آمریکا وجود دارد و تا زمانی که این فرهنگ تغییر نکند، این مشکل هم حل‌وفصل نخواهد شد و باقی خواهد ماند.

 

ادبیات تحقیرآمیز و مشت آهنین ترامپ

این کارشناس مسائل آمریکا گفت: در شرایط فعلی نیز نشانه‌هایی از فروکش کردن بحران را نمی‌بینیم، به‌خصوص اینکه آقای ترامپ در مسیر التیام بخشیدن به این زخم چرکینی که باز شده نیست و دائم از ادبیات تحقیرآمیز و مشت آهنین استفاده می‌کند و بازداشت‌ها ادامه دارد. قطعاً خشونت با خود خشونت می‌آورد و مهار این بحران را دشوار خواهد شد. ضمن اینکه همه‌گیری بالای ویروس کرونا هم مزید بر علت شده است.

ابوالفتح در رابطه با میزان ماندگاری و تأثیر این اعتراضات در کوتاه‌مدت، توضیح داد: ما شاهد چنین جنبش‌هایی در اروپا و آمریکا نیز بوده‌ایم، جنبش‌های قرن بیستم عموماً رهبر، سازمان‌دهی، سلسله‌مراتب و مرامنامه و هدف‌گذاری داشتند و به اهدافشان معمولاً می‌رسیدند، اما این جنبش‌های اجتماعی کور و ناشی از خشم آنی است؛ غلیان می‌کند و بعد از شعله‌ور شدن فروکش می‌کند. جنبش وال استریت هم به همین سرنوشت دچار شد.

وی تأکید کرد: البته اگر مباحث معیشتی با این نارضایتی‌ها پیوند بخورد و بحران اقتصادی ادامه‌دار باشد و دولت نتواند با بسته‌های حمایتی کمک کند که اقتصاد از رکود خارج شود، حتماً شاهد آشوب‌های اجتماعی دیگری ازاین‌دست خواهیم بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *