جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

در کرملین درباره وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص کره شمالی در شورای امنیت توضیح دادند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد استفاده روسیه از حق وتو برای جلوگیری از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد تمدید مأموریت کارشناسان در زمینه تحریم ها علیه کره شمالی با منافع فدراسیون روسیه مطابقت دارد.

Loading

فرصت کرونایی مرکل برای تقویت اتحادیه اروپا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: یک عضو اتحادیه اروپا به دیکتاتوری تبدیل شده‌، در شرایطی که دیگران گرفتار بدهی شدهاند. آلمان باید رهبری مبارزه با پاندمی کرونا در اروپا را بر عهده گیرد.

تیموثی گارتن‌اش در مطلبی که شورای روابط خارجی اروپا آن را منتشر ساخت، نوشت: ژان مونه یکی از بنیان‌گذاران اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا از دل بحران‌ها ساخته می‌شود و نتیجه راه‌حل‌هایی خواهد بود که برای مقابله با بحران‌ها بکار گرفته می‌شوند.

اینکه چه اتحادیه اروپایی بعد از بحران پاندمی ویروس کرونا ظهور خواهد کرد بستگی به پاسخ‌هایی دارد که به سه آزمون ذیل داده می‌شود:

آزمون اول؛ تست مجارستان است. آیا دیکتاتوری می‌تواند عضو اتحادیه اروپا باشد؟ حتی قبل از امسال، ویکتور اوربان و حزب دست راستی‌اش به نام فیدس دمکراسی را در مجارستان تضعیف کرده، به‌گونه‌ای که اگر مجارستان امروز تقاضای عضویت در اتحادیه اروپا می‌کرد واجد شرایط عضویت محسوب نمی‌شد. او اینک از پاندمی ویروس کرونا به‌عنوان توجیهی برای کسب قدرت اضطراری فراگیر در کشور متبوعش استفاده کرده است که به وی اجازه می‌دهد با صدور فرمان برای یک دوره نامحدود حکمرانی کند. مجارستان یک دیکتاتوری است. ژان مونه گفت: یک کشور دیکتاتوری نمی‌تواند عضو جامعه اروپا باشد که بعداً به اتحادیه اروپا تغییر کرد.

ابزارهای تحریمی در اختیار نهادهای اتحادیه اروپا کُند و پیچیده است، اما یک سازمانی است که اینک می‌تواند و باید اقدام قاطعی انجام دهد و آن حزب مردم اروپا است که به‌عنوان گروه راست میانه نفوذ زیادی دارد و حزب فیدس همچنان به این گروه تعلق دارد. اعضای حزب فیدس در پارلمان اروپا همچنان به‌عنوان بخشی از حزب مردم اروپا فعالیت می‌کنند.

حزب مردم اروپا باید خیلی پیش‌تر حزب فیدس را از گروه خود بیرون می‌کرد. در عوض، حزب یادشده سیاست مماشات را در پیش گرفته است. اگر حزب مردم اروپا حزب دیکتاتور مجارستان را اخراج نکند باقیمانده اعتبار خود را از دست خواهد داد. وقتی سیاستمداران حزب مردم اروپا سخنرانی خوبی درباره دمکراسی، حاکمیت قانون و ارزش‌های اروپایی ایراد کنند، جوانان اروپایی بیش از آنکه فریاد بزنند، متقاعد می‌شوند که این سیاستمداران منافق هستند.

آزمون بعدی، تست ایتالیا است. آیا همبستگی در قلب اروپا وجود دارد؟ آیا ناحیه یورو می‌تواند کشورهای عضوی که بیشترین آسیب را از همه‌گیری ویروس کرونا دیده‌اند توانمند سازد؟ ماه گذشته با ترس مشاهده کردیم که یکی از پیشرفته‌ترین بخش‌های قاره اروپا با بهترین خدمات درمانی تحت تأثیر پاندمی ویروس کرونا قرار گرفت. وقتی ایتالیا از جهنم‌دره پاندمی ویروس کرونا خلاصی یابد با چالش بزرگی به نام بهبودی اقتصادی مواجه خواهد شد که به‌واسطه داشتن یکی از سنگین‌ترین بار بدهی ملی، دچار مشکل شده است. توانایی این کشور برای قرض زیاد به اعتبار حمایت متقابل در داخل ناحیه یورو بستگی خواهد داشت.

حتی قبل از همه‌گیری ویروس کرونا، ایتالیا به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین کشورهای حامی اتحادیه اروپا به بدبین‌ترین کشورهای عضو تبدیل شده بود. بحران همه‌گیری ویروس کرونا این احساسات را تشدید کرده است. در نظرسنجی مارس 2020، حدود 88 درصد از ایتالیایی‌ها اعلام کردند که احساس می‌کنند اروپا از ایتالیا حمایت نمی‌کند و 67 درصد بر این باور بودند که عضویت در اتحادیه اروپا مزیتی ندارد. اتحادیه اروپا بدون انگلیس وجود دارد، اما اتحادیه اروپا بدون ایتالیا وجود ندارد.

آزمون سوم، تستی است که آلمان با آن مواجه است: آیا آلمان می‌تواند راه‌حلی برای خلاصی از شرایط فعلی پیدا کند؟ آیا قدرت کانونی و محوری اروپا سرانجام با منطق اتحادیه پولی مواجه خواهد شد که از این ناحیه نفع قابل‌توجهی برده است؟

آلمان پاسخ ملی چشمگیری به پاندمی ویروس کرونا داده است. انجام آزمایش در مقیاس زیاد، وجود دستگاه تنفس مصنوعی به‌اندازه کافی و تخت‌های بیمارستانی نشان می‌دهد که آلمان مزیتی هم در زمینه خدمات عمومی خوب و هم در صنعت پزشکی دارد. مرکل در سخنرانی که از تلویزیون پخش شد درباره دمکراسی، همبستگی و مسئولیت فردی صحبت کرد؛ اما یک‌چیز در سخنرانی وی وجود نداشت و آن اروپا بود که اشاره‌ای به آن نکرد.

آلمان می‌تواند به اروپا برای عبور از تست مجارستان کمک کند نه به این دلیل که حزب مرکل (حزب دمکرات مسیحی) قوی‌ترین حزب در گروه‌بندی حزب مردم اروپا است. آن‌ها باید حزب فیدس مجارستان را اخراج کنند. باید از تمامی نامزدها برای جانشینی مرکل به‌عنوان رهبر حزب دمکرات مسیحی سؤال کرد که نظرشان در این خصوص چیست؟

البته کمک آلمان برای قبولی در تست ایتالیا تعیین‌کننده خواهد بود. آینده ایتالیا در دست آلمان قرار دارد. چنانچه ناحیه یورو و همچنین اروپا قرار باشد بهداشت اقتصادی خود را بهبود ببخشند، دولت آلمان و دیگر دولت‌های جنوب اروپا باید قادر به استقراض با استفاده از اعتبار مالی آلمان و دیگر دولت‌های شمال اروپا باشند. اسپانیا پس از ایتالیا بیشترین آسیب را از همه‌گیری ویروس کرونا دیده است. نخست‌وزیر اسپانیا صحبت از ضرورت کمک اروپا برای ساخت اقتصاد زمان جنگ و طرح مارشال بین اروپایی کرده است.

هفت اقتصاددان برجسته آلمان قویاً استدلال کرده‌اند که طرح بهبود اقتصادی باید شامل انتشار 1 تریلیون اوراق با ضمانت جمعی همه دولت‌های عضو ناحیه یورو باشد. بعد از اوراق یورو که پس از بحران مالی بحث شد، اوراق یادشده پول جدیدی خواهد بود که باید به رسیدگی به پیامدهای فاجعه فعلی اختصاص داده شود.

بیلد به‌عنوان یکی از روزنامه‌های زرد آلمان اخیراً نامه سرگشاده‌ای خطاب به ایتالیا تحت عنوان «ما در کنار شما هستیم» منتشر کرد و در این مطلب به شکل کلامی و شعاری از ایتالیا تمجید کرد. انتشار این قبیل مطالب برای همبستگی خوب است، اما کافی نیست. آنچه نیاز است تقسیم بدهی است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *