جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد

اسلام‌آباد- ایرنا- آمریکا در ادامه اقدامات یکجانبه خود علیه همکاری‌های دفاعی سایر کشورها و با ادعای طرح تقویت رژیم جهانی منع اشاعه، چهار شرکت خارجی را به اتهام همکاری با پاکستان در حوزه برنامه‌های موشک بالستیک و دوربرد آن تحریم کرد.

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

ببینید | ابتکار جدید کره برای افزایش نرخ ازدواج در جوانان؛ راه‌اندازی قطار سریع‌السیر!

دولت کره جنوبی قصد دارد با راه‌اندازی این قطار به جوانان کمک کند که محل زندگی خود را از شهرهای بزرگ به حومه ها ببرند؛ تا بتوانند با کاهش هزینه‌های مسکن و زندگی، پول لازم را برای ازدواج و فرزندآوری به‌دست آوردند. البته در کنار موانع اقتصادی، دختران کره‌ای می‌گویند تمایلی به پذیرفتن وظایفی مادری ندارند./صداوسیما

Loading

سردرگمی عربستان در یمن در مقابل صلح‌طلبی انصارالله

۱۳۹۹/۰۱/۲۷ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نقض مکرر آتش‌بس پیشنهادی از سوی ائتلاف عربستان سعودی به ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را باید در چارچوب سردرگمی ریاض در فرآیند جنگ فرسایشی یمن مورد تحلیل قرار داد. کامران کرمی - پژوهشگر مسائل شبه‌جزیره عربی

ائتلاف سعودی چهارشنبه (8 آوریل) از آتش‌بس دوهفته‌ای به‌صورت یک‌جانبه خبر داد و این آتش‌بس از پنجشنبه (9 آوریل) وارد فاز اجرایی شد که با استقبال انصار الله و گروه­های یمنی و همچنین فرستاده سازمان ملل در یمن نیز مواجه شد؛ اما حملات علیه دو جبهه اصلی درگیر در استان جوف و مارب و در مناطق پراکنده از شارع الخمسین، حیس، الدریهمی، خب و الشعف در استان الجوف و در جبهه صرواح در استان مأرب باعث نقض چندباره این آتش‌بس و متعاقباً پاسخگویی گروه‌های یمنی گردید. علت اصلی تمرکز درگیری‌ها در این دو جبهه هم بر‌می­گردد به اهمیت جغرافیایی و میدانی این دو استان که از یک‌سو دروازه شرقی ورود به صعده و صنعا هستند و از سوی دیگر اهمیت اقتصادی استان مارب که قلب اقتصادی یمن را تشکیل می‌دهد مطرح است.

درواقع عربستان سعودی که از زمان شروع جنگ در مارس 2015 تاکنون نتوانسته به اهداف مشخص خود در یمن برسد، به دنبال آن است تا با طرح آتش‌بس در یمن و نقض آن از طریق پیشروی ائتلاف منصور هادی در زمین و حملات هوایی خود، زمینه را برای غافلگیری انصارالله، ارتش یمن و کمیته­های مردمی فراهم آورد تا بتواند با تصرف برخی مناطق حیاتی، زمینه را برای تغییر معادله در روند سیاسی و مذاکرات صلح فراهم کند. همچنین سعودی‌ها تلاش دارند تا در زمانی که موج ابتلا به کرونا در سطح جهان در حال ورود به یمن است، از این شرایط نیز برای تغییر صحنه میدانی و فشار بر گروه‌های یمنی برای تن دادن به خواسته‌هایشان استفاده کنند؛ اما از یک‌سو ازآنجاکه عربستان دست برتر را در میز مذاکره ندارد و ائتلاف تحت رهبری‌اش دچار انشقاق و ایستایی شده و از سوی دیگر طرف مقابل هم وارد فاز تهاجمی و ابتکار عمل شده، این تلقی با ناکامی مواجه است.

ادراک ناصحیح از روندهای میدانی و عدم پذیرش واقعیت‌های روی زمین، عربستان را به بن‌بست کنونی کشانده است؛ به‌عبارت‌دیگر، سردرگمی کنونی عربستان ناشی از تغییر معادله میدانی است؛ از تصور خروج قهرمانانه در ابتدای جنگ تا خروج مفتضحانه از جنگ که با حیات سیاسی محمد بن سلمان پیوند خورده است.

این در حالی است که انصار الله از ابتدای جنگ یمن تاکنون طرفدار مذاکره و در پیش گرفتن طرح صلح بوده و بارها از طرح آتش‌بس سراسری در یمن استقبال کرده و موافقت خود را با گفت‌وگوهای صلح نشان داده و در هر سه مقطع مذاکرات سیاسی در طول این سال­ها در کویت، عمان و سوئد همراهی خود را با حضور هیئت‌های بلندپایه­اش اثبات کرده است؛ اما عربستان نه‌تنها با نقض آتش‌بس و جدی نگرفتن مذاکرات سیاسی، هرگونه چشم‌انداز صلح را نادیده گرفته است، بلکه با تداوم حملات هوایی، یمن را در شرایط قحطی، گرسنگی و بیماری قرار داده است.

ازاین‌رو و با توجه به فرسایشی شدن روند جنگ و انشقاق نیروهای ائتلاف تحت رهبری عربستان و از همه مهم‌تر قدرت آفندی انصار الله که امروز نه به‌عنوان نماینده شیعیان، بلکه به‌عنوان نماینده گروه‌های یمنی و بخش مهمی از جمعیت یمن موردپذیرش قرارگرفته و مقاومت را به‌عنوان گفتمان وحدت‌بخش در جامعه یمن بسط داده است، ضروری است تا عربستان با تجدیدنظر در اولویت‌ها و با تقویت راهکارهای عملی، زمینه را برای توقف جنگ، آتش‌بس و مذاکرات سیاسی فراهم کند.

طبیعی است که موفقیت این فرآیند منوط به تقویت مذاکرات یمنی-یمنی به‌عنوان اساسی و تنهاترین راهکار مؤثر در پدیداری طرح صلح است. رجحان مذاکرات گروه‌های یمنی و احاله مسئولیت به طرف‌های درگیر این امتیاز را داد تا یمن را از وضعیت بغرنج کنونی خارج و زمینه را برای دریافت و فراگیر کردن کمک­های بین‌المللی فراهم کند؛ اما هم‌زمان این راهکار برای عربستان سعودی نیز امتیاز ویژه‌ای در بر دارد و آن خروج آبرومندانه از جنگ یمن است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *