جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.

شهادت ۱۸ فلسطینی در بمباران غزه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.

ایرلند: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است

تهران- ایرنا- مایکل مارتین معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه ایرلند در جریان یک نشست خبری مشترک با ینس لنارچیچ کمیسر اتحادیه اروپا در امر مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه به خبرنگاران، گفت: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است.

Loading

چشم‌انداز تحولات سیاسی اخیر در رژیم صهیونیستی

۱۳۹۹/۰۱/۱۰ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اگر بار دیگر دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود بنیامین نتانیاهو همچنان در راس قدرت باقی خواهد ماند؛ اما اگر نامزد حزب دمکرات در انتخابات آینده آمریکا پیروز شود، قطعا قدرت به سمت حزب آبی و سفید خواهد چرخید و رژیم صهیونیستی ناچار خواهد بود که سیاست‌های خود را با حزب دمکرات آمریکا هماهنگ کند. حسن هانی‌زاده - کارشناس مسائل خاورمیانه

انتخاب بنی گانتز رهبر جریان آبی و سفید به‌عنوان رئیس کنست رژیم صهیونیستی، تحولی مهم و غیرقابل پیش‌بینی در عرصه سیاسی این رژیم به‌شمار می‌رود. این موضوع تمامی محاسبات و معادلات در ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی را دگرگون کرد تا آنجا که توافق گانتز با حزب لیکود غیرمنتظره‌ترین خبر برای جامعه صهیونیستی بود که کوچک‌ترین احتمالی نمی‌داد که گانتز و ننتانیاهو درباره تشکیل دولت وحدت به توافق برسند.

بنی گانتز یک نظامی حرفه‌ای رژیم صهیونیستی است که وارد عرصه سیاست شده؛ با توجه به سابقه نظامی‌گری وی در سمت‌های حساس، گانتز از مقبولیت بالایی در میان چهره‌های افراطی صهیونیست‌ها برخوردار است. گانتز پس از ورود به عرصه سیاست، حزب آبی و سفید را به عنوان یک حزب میانی بین دو حزب رقیب کارگر و لیکود تشکیل داد.

طی یک سال گذشته رقابت تنگاتنگی بین حزب آبی و سفید و لیکود شکل گرفته بود؛ به گونه‌ای که هیچ یک از این دو حزب رقیب پس از سه دور انتخابات از سپتامبر گذشته تاکنون نتوانستند اکثریت کرسی‌های کنست را به‌دست بیاورند؛ لذا تلاش‌هایی صورت گرفت تا هر یک از این دو حزب با سایر احزاب کوچک دیگر ائتلاف گسترده‌ای تشکیل بدهند تا شمار کرسی‌ها به حدنصاب برسد و هر یک از دو حزب رقیب که ائتلاف بیشتری به‌دست آورده بتواند کابینه تشکیل دهد.

در آخرین انتخابات، حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو که ۳۶ کرسی را به دست آورده نتوانست با سایر احزاب ائتلاف ایجاد کند، اما در میان شگفتی ناظران سیاسی، لیست احزاب عربی مربوط به فلسطینیان ۱۹۴۸ که ۱۵ کرسی کنست را در اختیار دارد در کنار حزب آبی و سفید قرار گرفت.

به نظر می‌رسد که احزاب عربی بنی گانتز را به بنیامین نتانیاهو ترجیح می‌دهند، زیرا وی در جریان رایزنی با احزاب عربی به رهبران آنها قول داده که در صورت تشکیل کابینه فعالیت‌های شهرک‌سازی را در قدس شرقی و کرانه غربی محدود کند.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو در طول ۱۰ سال گذشته سیاست توسعه شهرک‌های یهودی‌نشین را به شدت دنبال کرده است. بنابراین قرار بود که بنی گانتز کابینه خود را تشکیل دهد، اما در آخرین لحظه اعلام انصراف کرد، ولی به عنوان رئیس کنست اسرائیل انتخاب شد.

گمانه‌زنی‌های زیادی در خصوص انصراف گانتز از تشکیل کابینه وجود دارد؛ مهم‌ترین گمانه‌زنی، اعتراف اخیر رهبر حزب آبی و سفید است مبنی بر اینکه به علت آسیب‌دیدگی ستون فقرات قادر به تحرک زیاد نیست و لذا ترجیح داده که بر کرسی ثابت ریاست کنست اسرائیل جلوس کند؛ البته طی توافق صورت گرفته قرار شده به صورت چرخشی حزب آبی و سفید و حزب لیکود هر ۶ ماه یک بار کابینه تشکیل دهند.

در این بین گمانه دیگری هم مطرح است بر این اساس که به نظر می‌رسد احزاب عربی رودست خوردند که رﺃی خود را به حزب آبی و سفید دادند، چرا که این احتمال می‌رود در پشت پرده گانتز و نتانیاهو زدوبند کرده‌اند تا هریک بیشترین آرای کنست را به‌دست آورند چنین سیاستی را پیش ببرند، یعنی با استفاده از آرای احزاب عربی، کابینه تشکیل دهند و سیاست‌ شهرک سازی متوقف نشود.

از سوی دیگر این پدیده یعنی انتخاب رهبر یکی از احزاب قدرتمند اسرائیل به عنوان رئیس کنست یک اتفاق نادر در عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی به شمار می‌‌رود، زیرا تاکنون سابقه نداشته که نامزد تشکیل کابینه به عنوان رئیس کنست انتخاب شود.

درواقع گزینه‌های نزدیک به واقعیت این است که به دلیل شرایط ناپایدار فلسطین اشغالی و همچنین انتخابات آینده ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا و احتمال شکست دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰، سیاستمداران صهیونیست ترجیح داده‌اند که وضعیت سیاسی این رژیم تا مشخص شدن انتخابات آمریکا همچنان به صورت شناور ادامه یابد.

از آنجا که بر اساس توافق صورت گرفته قرار است که تشکیل کابینه به صورت چرخشی هر ۶ ماه یک بار بین دو حزب رقیب آبی و سفید و لیکود انجام گیرد، در این بین دو موضوع در دستور کار بنیامین نتانیاهو در طول ۶ ماه آینده قرار دارد؛ نخست تلاش برای توسعه شهرک‌سازی و دوم تلاش برای پیشبرد طرح معامله قرن؛ لذا به نظر می‌رسد که دادن اختیار به نتانیاهو برای تشکیل کابینه با هدف توسعه شهرک‌سازی و تقابل با جنبش‌های مبارز فلسطینی صورت گرفته است.

از آنجا که آمریکا تا آبان ماه سال جاری درگیر انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود، لذا نتانیاهو از خلاء سیاسی موجود در آمریکا برای توسعه شهرک‌های یهودی‌نشین استفاده خواهد کرد. در نهایت می‌توان گفت که اگر بار دیگر دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود، بنیامین نتانیاهو همچنان در راس قدرت باقی خواهد ماند؛ اما اگر نامزد حزب دمکرات در انتخابات آینده آمریکا پیروز شود، قطعا قدرت به سمت حزب آبی و سفید خواهد چرخید و اسرائیل ناچار خواهد بود که سیاست‌های خود را با حزب دمکرات آمریکا هماهنگ کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *