جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

در کرملین درباره وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص کره شمالی در شورای امنیت توضیح دادند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد استفاده روسیه از حق وتو برای جلوگیری از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد تمدید مأموریت کارشناسان در زمینه تحریم ها علیه کره شمالی با منافع فدراسیون روسیه مطابقت دارد.

بولتون: ترامپ مصمم به خروج از ناتو است

مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا با تاکید بر اینکه ترامپ مصمم به خروج از ناتو است گفت که وی در صورت عهده داری مجدد ریاست جمهوری آمریکا می تواند به ناتو پشت کند.

ژاپن کمک مالی به آنروا را از سر می‌گیرد

تهران- ایرنا- پس از ناکامی رژیم صهیونیستی در متهم کردن آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) به مشارکت در عملیات ۷ اکتبر گروه‌های مقاومت فلسطینی، شبکه «الجزیره» خبر داد که ژاپن در حال برنامه‌ریزی برای از سرگیری کمک‌های مالی خود به این آژانس است.

Loading

نگاه راهبردی فرانسه به همکاری با شرکت هوآوی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هرقدر که در زمینه تامین تجهیزات شبکه 5 جی، همکاری‌های فناوری ارتباطاتی و امنیتی میان قدرت‌های اروپایی از جمله فرانسه با شرکت هوآوی چین افزایش یابد، آن‌ها بیشتر می‌توانند از آمریکا امتیاز بگیرند و علاوه بر این، در فضای کنونی بین‌المللی می‌توانند جایگاه بهتری را در قطب‌بندی جهانی کسب کنند. مرتضی مکی - کارشناس مسائل اروپا

فرانسه اخیراً اعلام کرد که برای تأمین تجهیزات شبکه 5 جی خود با شرکت چینی هوآوی همکاری می‌کند. این در حالی است که آمریکا فشارهای زیادی را بر فرانسه با هدف همکاری نکردن با این شرکت چینی وارد آورد اما پس از انگلیس، فرانسه نیز تمایل خود را نسبت به همکاری با هوآوی نشان داد. پیش‌تر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به شرکت‌های فناوری این کشور دستور داده بود با هوآوی همکاری نکند و از هم‌پیمانان خود نیز خواسته بود از این روند پیروی کنند.

برای پرداختن به موضوع همکاری شرکت هوآوی با فرانسه باید بیش از هر چیز به ابعاد امنیتی و اطلاعاتی آن پرداخت. شرکت هوآوی یکی از شرکت‌هایی است که تقریباً یک‌سوم تجارت زیرساخت صنعت ارتباط جهانی را در اختیار دارد و یکی از شرکت‌های پیشرو و پیشگام در موضوع نسل پنجم اینترنت همراه است. اینترنتی که تحولی جدی در عرصه ارتباطات و تجارت جهانی ایجاد خواهد کرد و متفاوت از تمام چهار نسل قبلی اینترنت است.

اینترنت نسل پنجم درواقع بحث هوش مصنوعی است که بر زندگی بشر وارد خواهد شد و همان‌گونه که نسل اینترنت سه و چهار توانست یک تحول جدی در زمینه ارتباطات و گسترش اطلاعات در جهان ایجاد کند، ایجاد نسل پنجم اینترنت همراه نیز به همین جهت یک تحول جدی و مهم در دنیا ایجاد خواهد کرد و ازاین‌رو کشورها تلاش دارند تا از هم‌اکنون جای پای خود را در به دست آوردن فنّاوری نسل پنجم اینترنت همراه باز کنند.

درعین‌حال هوآوی با هزینه کمتری نسل پنجم اینترنت همراه را در اختیار کشورهای اروپایی قرار می‌دهد ولی آمریکا به این سادگی این فنّاوری را در اختیار دولت‌های اروپایی قرار نخواهد داد. ضمن اینکه اروپایی‌ها سابقه خوبی از همکاری‌های اطلاعاتی با آمریکا ندارند؛ همچنان که چندی پیش افشا شد که آمریکایی‌ها 10 سال از تلفن خانم آنگلا مرکل،‌ صدراعظم آلمان شنود می‌کردند؛ لذا می‌توان نتیجه گرفت که سازمان‌های جاسوسی آمریکا حداقل 10 است که تلفن‌های اکثر مقامات جهان را شنود می‌کنند و برای آن‌ها دوست و دشمن هم فرقی نمی‌کند؛ زیرا کشورهای اروپایی ازجمله اهداف جاسوسی کشور آمریکا بودند.

بنابراین پیش از آنکه به جنبه‌های رقابتی برای رسیدن به نسل پنجم اینترنت همراه توجه کرد باید بدانیم هر کشوری که بتواند سریع‌تر زیرساخت خود را در بحث دسترسی به اینترنت نسل پنجم در اختیار دیگر کشورها قرار دهد بدون شک می‌تواند جایگاه بهتری در تجارت بین‌المللی به دست آورد. گفته می‌شود که در گام اول یعنی تا سال 2025 نسل پنجم اینترنت همراه حدود 225 میلیارد دلار فرصت اقتصادی و تجاری جدید ایجاد خواهد کرد و این در شرایطی است که قدرت اقتصادی اکنون در دنیا حرف اول را می‌زند و رقابت سنگینی با هدف دسترسی به فرصت‌های تجاری و اقتصادی میان کشورهای صنعتی وجود دارد.

همچنین باید توجه داشت که شرکت هوآوی یکی از رقبای جدی شرکت‌های آمریکایی در بحث فنّاوری نسل پنجم اینترنت همراه است و ازاین‌رو به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها با بهانه‌ها و ابزارهای مختلف تلاش دارند به کشورهای غربی القا کنند که هوآوی و طور کلی چین سعی دارند که بر بستر اطلاعاتی و امنیتی کشورهای غربی سوار شوند. همچنین واشنگتن مدعی است که چین با توسعه زیرساخت اطلاعاتی و ارتباطی در کشورهای اروپایی می‌تواند به بسیاری از اطلاعات امنیتی آن‌ها دست پیدا کند. لذا دائماً به کشورهای اروپایی در خصوص همکاری با شرکت هوآوی هشدار می‌دهند. هشداری که لااقل تا به امروز توسط انگلیس و فرانسه جدی گرفته نشده و آن‌ها ضمن حفظ استقلال خود در برابر آمریکا خواستار همکاری با چین شده‌اند.

رقابت در این عرصه را نمی‌توان نادیده انگاشت؛‌ بر این اساس هرچقدر که در زمینه تأمین تجهیزات شبکه 5 جی، همکاری‌های فناوری ارتباطاتی و امنیتی میان قدرت‌های اروپایی ازجمله فرانسه با چین افزایش یابد، آن‌ها می‌توانند از آمریکایی‌ها نیز امتیازات بیشتری بگیرند و در ضمن در دنیای کنونی می‌توانند جایگاه بهتری را در قطب‌بندی جهانی کسب کنند. همکاری شرکت هوآوی با فرانسه از این ابعاد یک موضوع مهم و قابل‌بررسی است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *