جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

جلسه کابینه جنگ رژیم صهیونیستی لغو شد

تهران- ایرنا- رسانه‌های رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش دادند که جلسه کابینه جنگ این رژیم برای بررسی توافق مبادله اسرا با حماس لغو شده است.

Loading

چالش‌های امنیتی اوراسیا در دهه پیش رو

شورای راهبردی آنلاین – رصد: الکساندر یرماکوف، تحلیلگر نظامی موسسه شورای روسیه در تحلیلی چالش‌های فراروی منطقه‌ی اوراسیا در دهه‌ی پیش رو را بررسی کرد.

در این تحلیل که در وب سایت شورای روسیه منتشر شده، آمده است: دلیل ندارد باور کنیم که وخیم شدن روابط روسیه و غرب که شش سال قبل در پی بحران اوکراین آغاز شد، در آینده نزدیک بهبود می‌یابد. بحران کنونی عمدتاً ناشی از این واقعیت است که روسیه از زمان پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا در سال 2016، به عامل ترس در دستور کار سیاسی داخلی آمریکا تبدیل شده و مخالفان رئیس‌جمهور آن را یک عامل نسبی در پیروزی ترامپ می‌دانند.

فارغ از این‌که چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 پیروز شود، رئیس‌جمهور بعدی همچنان فشار ضد روسی را از جانب رسانه‌ها و دستگاه حکومتی احساس خواهد کرد. بیشترین چیزی که می‌توان به آن امیدوار بود، توقف مواجهه بیشتر است و تا نیمه سال 2020 نباید انتظار هرگونه بهبود واقعی را در روابط دوجانبه داشت.

از مدت‌ها قبل بلاروس جزیره ثبات و امنیت در میان دولت‌های استقلال‌یافته از شوروی بوده است. این کشور از مناقشات ملی‌گرایانه و جدایی‌طلبانه‌ای که در پی فروپاشی شوروی رخ داد، جلوگیری کرد. درواقع بلاروس، تلاش کرده واسطه‌ای صادق در مناقشات منطقه‌ای باشد: توافقات مینسک به برندهایی در کلاس جهانی تبدیل‌شده است (مینسک را نباید برای مشکلات اجرایی کردن آن‌ها مقصر دانست).

از شرایط ترانس‌نیستریا باید به‌عنوان مثالی از یک مناقشه حل‌نشده مربوط به دوران بعد از فروپاشی شوروی یاد شود که متوقف شده است. این ناحیه در حالی به دهه‌ای جدید وارد می‌شود که وضعیتش همچنان به رسمیت شناخته‌نشده و این امر توسعه اقتصادی و اجتماعی آن را پیچیده ساخته است و در حال مشاجره دیپلماتیک با مولداوی در خصوص حضور نیروهای صلح‌بان روس در خاکش است و روابطش با اوکراین وخیم‌تر شده است.

اوکراین در دهه‌ی پیش رو احتمالاً به دلیل وضعیت پیچیده اختلافات و ناسازگاری‌های فراوان ازجمله رویارویی سیاسی روسیه و آمریکا، بن‌بست سیاسی میان اتحادیه اروپا و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، مسائل حل‌نشده مربوط به دوران بعد از فروپاشی شوروی و حتی ساختارهای ایدئولوژیک قدیمی‌تر همچنان به‌عنوان یک محل مهم مناقشه در فضای پساشوروی باقی خواهد ماند.

یک کانون دیگر درگیری در قفقاز جنوبی مناقشه ناگورنو قره‌باغ است. این مشاجره برخلاف دیگر مشاجرات سرزمینی که بعد از فروپاشی شوروی آغاز شد، نمی‌تواند متوقف شود: درگیری‌ها میان نیروهای ویژه و درگیری نیروهای مرزی در مرزها، میان جمهوری به رسمیت شناخته‌نشده ناگورنو قره‌باغ و جمهوری آذربایجان چندین بار در طول یک سال رخ می‌دهد. درگیری موسوم به جنگ چهار روزه در سال 2016 خسارات فراوانی به بار آورد و مرز را به‌گونه‌ای مطلوب آذربایجان تغییر شکل داد.

این بی‌ثباتی که از مشکلات اقتصادی و مذهبی داخلی، انتقال دشوار قدرت و تغییر نسل‌ها میان نخبگان محلی ناشی می‌شود، می‌تواند باعث بروز جنگ‌های داخلی و حتی جنگ بین دولت‌ها شود. به همین دلیل آسیای میانه، منطقه‌ای که در آن وقوع خشونت امری اجتناب‌ناپذیر است، به مهم‌ترین منطقه فعالیت و حتی میدان نبرد سازمان پیمان امنیت جمعی تبدیل خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *