جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

در کرملین درباره وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص کره شمالی در شورای امنیت توضیح دادند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد استفاده روسیه از حق وتو برای جلوگیری از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد تمدید مأموریت کارشناسان در زمینه تحریم ها علیه کره شمالی با منافع فدراسیون روسیه مطابقت دارد.

Loading
رصد اندیشکده‌های خارجی

از تهدید ویروس کرونا برای اقتصاد چین تا جنگ ارز رمزها

شورای راهبردی آنلاین – رصد: دولت جدید لبنان، سابقه غرب در مداخلات خارجی، جاه‌طلبی ترکیه در مدیترانه، جنگ ارز رمزها، چرایی حمایت دیوان کیفری بین‌المللی از مسلمانان روهینگیا، چرایی ارزیابی مجدد توسل به نیروی نظامی در ژاپن، تهدید ویروس کرونا برای اقتصاد چین، مزایا و معایب شورای امنیت اروپایی از برجسته‌ترین موضوعاتی بودند که در رصد این هفته اندیشکده‌های خارجی جلب‌توجه می‌کرد.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

بروکینگز

از دولت جدید لبنان چه انتظاری باید داشت؟: دولت جدید حامی سوریه و حزب‌الله که به‌زودی در لبنان قدرت را به دست می‌گیرد، به‌غیراز اقتصاد در حال انفجار لبنان یک مشکل دارد. رئیس‌جمهور میشل عون و نیروهای سیاسی که در پشت این کابینه نخ‌ها را می‌کشند این فرصت را خواهند داشت که از اختیارات دولت در برابر رقبای سیاسی خود که طرفدار غرب هستند، استفاده کنند.

غرب باید سابقه‌اش در مداخلات خارجی را دوباره ارزیابی کند: یک کنفرانس بین‌المللی به میزبانی آلمان از چندین قدرت خارجی قول گرفت تا مداخله در مناقشه مسلحانه لیبی را متوقف کنند. همچنین نگاهی اجمالی به آینده دیپلماسی مناقشه در قرن بیست و یکم داشت.

میدل ایست فوروم

جاه‌طلبی‌های ترکیه و تهدید بروز مناقشه‌ای جدید در مدیترانه: مناقشه‌ای جدید در شرق مدیترانه در حال شکل‌گیری است که از نگاه افراد کم‌تجربه ممکن است جنگ داخلی لیبی به نظر برسد؛ اما درواقع ترکیه در تلاش است که قلمروی نفوذش در جهان عرب را که بعد از جنگ اول جهانی از دست داد و به 600 سال حکمرانی عثمانی‌ها بر اعراب در سرزمین‌های عربی مستعمره خود پایان داد، دوباره احیا کند.

بلفر

جنگ ارز رمزها: شبیه سازی یک بحران امنیت ملی: در 19 نوامبر 2019 مرکز ابتکار دیپلماسی اقتصادی موسسه بلفر میزبان یک شبیه‌سازی بحران امنیت ملی در مجمع جان اف کندی جونیور برای حضاری از دانشگاه هاروارد و ام. آی. تی. بود.

این رویداد با استفاده از تجربه اعضای مرکز بلفر که در سطوح عالی‌رتبه دولت آمریکا خدمت کرده‌اند به بررسی رابطه قدرت اقتصادی آمریکا و منافع امنیت ملی آن پرداخت.

شورای روابط خارجی آمریکا

چرا دیوان بین المللی کیفری می‌کوشد از روهینگیا حمایت کند؟: چرخ‌های دیوان بین‌المللی کیفری به‌کندی می‌چرخد اما هفته گذشته چرخش این چرخش‌ها سرعت گرفت تا از حقوق روهینگیا، اقلیت مسلمان بومی در میانمار که از حملات بی‌رحمانه نیروهای دولتی از سال 2016 تاکنون رنج برده‌اند، حمایت کند. دیوان، رکن قضائی سازمان ملل، دستور داد میانمار از تمامی اشکال نسل‌کشی علیه روهینگیا دست بردارد و به این کار پایان دهد و شواهد اقدامات نسل‌کشی را حفظ کند. اما این‌که میان کار قصد دارد چطور به این حکم پاسخ بدهد هنوز مشخص نیست.

چرا ژاپن قدرت نظامی‌اش را ارزیابی مجدد می‌کند؟: بعد از جنگ دوم جهانی قانون اساسی ژاپن که از سوی آمریکا تحمیل شد از توسل به نیروی نظامی تهاجمی صرف‌نظر کرد. اما کره شمالی هسته‌ای و چین باعث شده‌اند که ژاپن به ارزیابی مجدد این تعهد بپردازد.

امریکن اینترپرایز

چالش‌های سیاست فن‌آوری در توافق تجارت آزاد آمریکا-انگلیس: باوجودی که زمان زیادی مانده تا انگلیس به‌طور کامل از اتحادیه اروپا جدا شود، در حال حاضر پیش‌بینی و برنامه‌ریزی‌های زیادی برای یک توافق تجارت آزاد میان آمریکا و انگلیس در آینده در حال انجام است. دونالد ترامپ آن را به‌عنوان بخشی از دستور کار تجاری آینده خود اعلام کرده است.

در حمله به پایگاه‌های آمریکایی در عراق ایران دقیقا می‌دانست چه می‌کند: این واقعیت که هیچ آمریکایی در حمله ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق کشته نشد تصادفی نبود. این‌که فرض شود ندادن تلفات به معنای آن است که ایران به لحاظ نظامی ناکارآمد یا ناتوان است، اشتباه است.

پترسون

بحران ویروس کرونا تهدیدی برای اقتصاد چین: حدود یک ماه از ظهور ویروس کشنده کرونا در شهر ووهان واقع در مرکز چین می‌گذرد و مقامات چین با مرگ‌ومیر و بیماری گسترده‌ای روبرو شده‌اند که بزرگ‌ترین بحران بهداشت عمومی این کشور در نزدیک به دو دهه گذشته بوده است. این بحران مطمئناً علاوه بر 17 کشته و چند صد بیمار، با ضررهایی که در بازار سهام چین ثبت‌شده، به اقتصاد کند این کشور نیز ضربه خواهد زد.

کارنگی

مزایا و معایب شورای امنیت اروپایی: فرانسه و آلمان ایجاد یک شورای امنیت اروپایی را پیشنهاد داده‌اند تا اروپا را قادر کند به لحاظ راهبردی بهتر فکر و عمل کند.

روسیه در سازمان ملل: حقوق، استقلال حاکمیت و مشروعیت: هدف سیاست خارجی پوتین بازگشت روسیه به‌عنوان یک قدرت جهانی بوده است. سازمان ملل سکویی مثبت برای رسیدن به این هدف است اما نپذیرفتن هنجارهای بیرونی توسط روسیه این نهاد را فلج کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *