جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

در وزارت خارجه آمریکا از اوکراین خواستند که حقیقت را حتی در مورد ناکامی هایش در جبهه بگوید

جیمز روبین، فرستاده ویژه و هماهنگ کننده مرکز تعامل جهانی، وابسته به وزارت امور خارجه آمریکا گفت که کی یف باید اطلاعات واقعی را حتی در مورد شکست های خود در جبهه فاش کند و دسترسی روزنامه نگاران و خبرنگاران را به “مناطق حساس درگیری” محدود نکند، که با مفهوم آزادی اطلاع رسانی که برای ایالات متحده هنجار است، در تضاد قرار دارد.

مسکو: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان نازی ها رفتارهای متفاوتی داشته باشد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در توضیح اظهارات برلین درباره مسئولیت ویژه آلمانی ها در قبال یهودیان، گفت: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان جنایات نازی ها متفاوت رفتار کند.

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟ / ۳ پیش فرض نادرست بایدن درباره رای‌دهندگان یهودی انتخابات آمریکا

برای اسرائیل باید روشن باشد که وقتی حمایت چاک شومر را از دست می‌دهد، یعنی حمایت کل آمریکا را از دست داده است. با این حساب، همچنان به نظر می‌رسد که دولت بایدن تا حدودی نسبت به اقدامات اخیر دولت نیانیاهو بی تفاوت است و عجله چندانی برای واکنش نشان دادن به بی توجهی، کله شقی و بی اعتنایی وی نسبت به منافع آمریکا ندارد.

Loading

اهداف سفر اشرف غنی به پاکستان

۱۳۹۸/۰۴/۱۵ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مهمترین هدف سفر آقای اشرف غنی به پاکستان، جلب نظر دولت اسلام‌آباد و حمایت‌های آقای عمران‌خان برای کمک به روند صلح در افغانستان است. محمدرضا عسگری مورودی - کارشناس مسائل شبه‌قاره

سفر اشرف غنی احمدزی، رئیس‌جمهور افغانستان به پاکستان در شرایطی صورت گرفت که حدود 2 ماه پیش موضع عمران خان‌، نخست وزیر پاکستان درباره نقش منفی دولت کابل در روند صلح افغانستان بسیار جنجال‌برانگیز شد و مقامات و گروه‌های سیاسی افغان نسبت به این موضع واکنش‌های تندی داشتند. البته وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد که رسانه‌ها از صحبت‌های عمران‌خان برداشت نادرستی کرده‌اند و دولت پاکستان از حاکمیت ملی در افغانستان حمایت می‌کند و قصد تضعیف دولت ملی کابل را نداشته است. در چنین شرایطی سفر اشرف غنی با توجه به اینکه وی طی چند ماه آینده باید بار دیگر خود را در معرض رقابت با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قرار دهد و شانس خود را برای انتخاب مجدد در ریاست جمهوری افغانستان محک بزند، این سفر به پاکستان بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر مهمترین دغدغه اشرف غنی پیشبرد روند صلح در افغانستان است و امیدوار است که بتواند در ماه‌های منتهی به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر 2019، گام‌های مثبتی در این عرصه بردارد و با یک کارت برنده وارد رقابت با دیگر نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان شود.

از این حیث، مهمترین هدف سفر آقای اشرف غنی به پاکستان، جلب نظر دولت اسلام‌آباد و حمایت‌های آقای عمران‌خان برای کمک به روند صلح در افغانستان است. از نگاه دولت کابل، پاکستان شفافیت و صداقت لازم را در کمک به روند صلح در افغانستان ندارد و همین مسئله موجب شده است تا به هر ترتیب هر تلاشی در افغانستان برای رسیدن به صلح و تفاهم با طالبان با هدف برقراری آتش‌بس و خاتمه جنگ ناکام بماند.

لذا به نظر می‌رسد در بین گمانه‌هایی که در خصوص اهداف سفر اشرف‌غنی به اسلام‌آباد مطرح شده، کفه ترازو به نفع اهداف سیاسی مبتنی بر جلب نظر دولت پاکستان برای روند صلح در افغانستان بیشتر سنگینی می‌کند.

در این بین پاکستان در مواجهه با نقش خود پیرامون ترغیب طالبان به گفتگوهای صلح در افغانستان، مواضعی را مطرح می‌کند که بخشی از آنها را دولت کابل نمی‌پذیرد.

دولت پاکستان بارها اعلام کرده که نفوذ مورد انتظار دولت افغانستان در میان طالبان را ندارد و اگر این نفوذ را داشت حتما می‌توانست روند ناامنی‌ها در پاکستان را کنترل کند. به رغم تایید این موضع دولت پاکستان از سوی برخی محافل رسانه‌ای در افغانستان و پاکستان اما دولت کابل بر این باور است که مقامات اسلام‌آباد نفوذ حائزاهمیتی بر طالبان دارند و می‌توانند آنها را متقاعد کنند که وارد فرآیند صلح افغانستان شوند.

از یک سال گذشته که عمران خان زمام امور را در پاکستان برعهده گرفته، این امید را در بین مقامات افغان ایجاد کرده که دولت پاکستان در یک تغییر رویکرد نسبت به تحولات  در افغانستان بتواند در روند صلح نقش موثرتری را ایفا کند. همچنین باید توجه داشت که دولت‌های پیشین پاکستان به رغم سیاست‌های اعلامی خودشان در کمک به برقراری صلح، آنگونه که مورد انتظار دولت کابل بوده گام‌هایی را در این عرصه برنداشته‌اند. اگرچه بخشی از طالبان مانند شورای کویته با برخی از جریان‌های سیاسی و گروه‌های مذهبی در پاکستان ارتباط دارند و همین مسئله ممکن است این برداشت را ایجاد کند که در پاکستان این نفوذ در طالبان وجود دارد اما به طور کلی به نظر نمی‌رسد که این کشور بتواند موضع طالبان مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به عنوان پیش‌شرط گفتگوهای صلح را تعدیل کند. لذا دولت کابل بهتر است که تاحدودی انتظارات خود درخصوص نقش تاثیرگذار و تعیین کننده پاکستان در روند صلح  را تعدیل کند.

در این بین سفر اشرف غنی به عنوان بالاترین مقامات دولت افغانستان به پاکستان بیانگر آن است که هم در دولت کابل و هم در دولت ‌اسلام‌آباد این نیت برای توسعه مناسبات، کاهش تنش‌ها و درواقع پایان دادن به اختلافات و مناقشات مختلف وجود دارد اما این که واقعا این دیدارها و رایزنی‌ها در سطح رئیس‌جمهور افغانستان یا نخست وزیر پاکستان به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی این کشور بر روند تنش‌زدایی روابط افغانستان و پاکستان تاثیرگذار باشد، مسئله‌ای است که با ابهامات مختلفی مواجه است. چرا که در داخل پاکستان، تنها دولت تصمیم‌گیری نمی‌کند و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی نیز در این رهگذر تاثیرگذار هستند و گروه‌هایی وجود دارند که در این عرصه خیلی موافق با تقویت همکاری‌های بین افغانستان و پاکستان نیستند. از این حیث، به نظر می‌رسد که خیلی نباید امیدوار بود که سفر اشرف غنی به پاکستان تحول بسیار چشم‌گیری ایجاد کند که از آن بتوان به عنوان یک نقطه عطف در مناسبات پرتنش کابل و اسلام‌آباد یاد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *