أحدث المقالات

ببینید | این پایگاه نظامی اسرائیل مبدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران بود

پایگاه نظامی امنیتی جاسوسی نواتیم اسرائیل یکی از چند هدف مشروع نیروهای انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق» بود که با خسارات جدی مواجه شد. این پایگاه آشیانه مهم‌ترین پرنده‌های تحت مالکیت اسرائیل از جمله F35،هرکولس C130 و هواپیماهای تجاری و دولتی از جمله بویینگ 707 است. نواتیم در جنوب اسرائیل با فاصله 1100 کیلومتری از خاک ایران قرار دارد. پایگاهی است که مبدا حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. منبع: دانشجو

Loading
31شهریور 1395

رسانه ها ؛ نگاهی به آخرین سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در سازمان ملل؛ و…

۱۳۹۵/۰۶/۳۱ | رصد

شوراآنلاین : آخرین سخنرانی اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل، تظاهرات مردم بلژیک علیه موافقتنامه تجارت آزاد اروپا-آمریکا، پرواز مجدد بمب‌افکن‌های فراصوت آمریکایی بر فراز آسمان کره، واکنش رئیس‌جمهوری فیلیپین به قطعنامه اتحادیه اروپا، تلاش پوتین برای احیای "کا.گ.ب" ، ورود نیروهای ویژه آمریکایی به پایگاه هوایی القیاره عراق ، پیام ۲۸ کشور به رئیس منطقه کردستان عراق و تلاش سناتورهای جمهوری‌خواه برای افزایش کمک‌های نظامی به تل‌آویو از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس جمهوری آمریکا در آخرین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درسمت ریاست جمهوری آمریکا ،‌ برجام را از دستاوردهای مهم دوران ریاست جمهوری خود برشمرد. باراک اوباما در سخنرانی در سازمان ملل همچنین اعلام کرد: اسرائیل باید درک کند که نمی تواند برای همیشه اراضی فلسطینی را اشغال و در آن سکونت کند. رئیس جمهور آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیگیری کار دشوار دیپلماتیک را درباره سوریه نیز خواستار شد و افزود: اوباما اعلام کرد روسیه با توسل به زور تلاش می کند «‌ شکوه گذشته » خود را بازیابد.

خبرگزاری صداوسیما: بان کی مون دبیر کل سازمان ملل خواستار اتحاد و همبستگی برای رسیدگی به بحران جهانی آوارگان شد و گفت: این مشکل بسیار بزرگتر ازآن است که یک کشور یا حتی سازمان ملل به تنهایی بتواند با آن روبرو شود. بان کی مون در سخنرانی خود در نشست بین المللی سران در مورد بحران آوارگان که درحاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می شود اعلام کرد بار اصلی پذیرش آوارگان بر دوش چند کشور معدود است و باید بقیه نیز برای کمک به حل این بحران کمک کنند.

خبرگزاری مهر: وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با نخست وزیر پاکستان بار دیگر خواهان کاهش فعالیت های هسته ای این کشور شد. «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان و «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه هفتاد و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیداری داشتند که جزئیات آن به تازگی منتشر شده است.

خبرگزاری مهر:  سازمان ملل که سوریه و روسیه را به بمباران هوایی کاروان کمک های بشردوستانه متهم و جنجال گسترده ای علیه این دو کشور به راه انداخته بود، ادعای خود در این زمینه را پس گرفت. سازمان ملل متحد با تغییر موضع خود درباره حادثه حمله به کاروان امدادرسانی صلیب سرخ در حلب، اعلام کرد این سازمان قادر نیست به طور دقیق مشخص نماید که کاروان مذکور «بمباران شده است» یا «مورد حمله واقع شده است».

خبرگزاری مهر:   شمار زیادی از مردم بلژیک در اعتراض به معاهده تجارت آزاد میان آمریکا-اروپا دست به برگزاری تظاهرات زدند. براساس اعلام پلیس بلژیک بالغ بر ۹ هزار نفر در این تظاهرات شرکت داشتند. تظاهرات کنندگان شعارهایی مبنی بر مخالفت با این معاهده سر می دادند. آنها فریاد می زدند که مخالف معاهده های تجارت آزاد با آمریکا و کانادا هستند و به همین منظور پلاکاردهایی در دست داشتند که نوشته شده بود: معاهده اروپا-آمریکا دموکراتیک نیست.

خبرگزاری مهر:  سرویس مطبوعاتی دولت کی یف اعلام کرد که علیرغم آشتی آنکارا-مسکو، ترکیه همچنان منطقه «کریمه» را حق اوکراین دانسته و از بازگشت آن به تمامیت ارضی این کشور دفاع می کند. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در دیدرای که در حاشیه هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با «پترو پروشنکو» همتای اوکراینی خود داشت، بر التزام دولت آنکارا به حمایت از کی یف در اعاده مطالبه خود به بازپس گیری منطقه «کریمه» تاکید کرد.

خبرگزاری مهر: آسمان کره جنوبی برای دومین بار میزبان بمب افکنهای آمریکایی شد. نیروی هوایی آمریکا در واکنش به آزمایش هسته ای پیونگ یانگ و به بهانه تامین امنیت سئول، دو فروند از بمب افکن های راهبردی خود را بر فراز کره جنوبی به پرواز درآورد. به ادعای مرکز فرماندهی نیروهای آمریکایی مستقر در کره جنوبی، پرواز دو فروند بمب افکن راهبردی بی-۱بی مستقر در پایگاه «گوام» نشانه ای از تعهد واشنگتن به حفظ امنیت سئول، شبه جزیره کره و منطقه پاسیفیک است. این در حالیست که دولت پیونگ یانگ هفته گذشته نیز آزمایش یک موتور جدید موشک را با موفقیت پشت سر گذاشت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رئیس جمهوری فیلیپین در نامه‌ای توهین آمیز قطعنامه اتحادیه اروپا علیه این کشور را ریاکارانه اعلام و اروپا را به کشتار جمعی به رهبری آمریکا در خاورمیانه متهم کرد. رودریگو دوترته که به انجام اظهارات غیرمعمول و توهین علیه دیگر مقامات و کشورها مشهور است، در اظهاراتی توهین آمیز نسبت به قطعنامه اخیر اتحادیه اروپا درباره کشتار بالای مظنونان قاچاق مواد مخدر در فیلیپین واکنش تندی نشان داد.وی گفت: من نامه محکوم آمیز اتحادیه اروپا را خواندم و به آنها می‌گویم لعنت به شما. شما این اقدام را برای جبران گناهان خود انجام داده‌اید.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رئیس جمهور سوریه تأکید کرد که محاصره اقتصادی علیه سوریه بسیار خطرناک‌تر از اقدامات گروه‌های تروریستی در داخل این کشور است. بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در دیدار با هیئت سازمان اتحادیه اقلیت‌های عربی در دمشق گفت: اوضاع امنیتی و جنایت‌های گروه‌های تروریستی تقریبا خطرناک‌تر از محاصره اقتصادی نیست هرچند که سوری‌ها به رغم این محاصره ظالمانه همچنان پایدار هستند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): بر اساس گزارش رسانه‌های روسیه، مسکو قصد دارد عملا با ایجاد تغییر و تحولات اساسی در ساختار نیروهای امنیتی خود سازمان اطلاعات کا.گ.ب متعلق به شوروی سابق را احیا کند. روزنامه کامرسانت روسیه گزارش داد، قرار است به جای سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) یک وزارت امنیت کشور (MGB) تشکیل شود و سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR) و یک سرویس حفاظتی این کشور (FSO)‌ تحت این طرح‌ها در وزارتخانه مذکور ادغام شوند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  ده‌ها نیروی ویژه ارتش آمریکا همراه با تجهیزات، خودرو و سلاح وارد پایگاه هوایی القیاره در جنوب موصل شدند. یک منبع امنیتی در استان نینوا اعلام کرد که این نیروها در راستای آمادگی برای شرکت در عملیات آزادسازی شهر موصل از فرودگاه اربیل وارد پایگاه هوایی القیاره در جنوب موصل شدند که به تازگی آزاد شده است. به گفته منابع محلی، نیروهای آمریکایی همراه با تجهیزات کامل نظامی از جمله ده‌ها خودروی زرهی و سلاح‌های اتوماتیک وارد این پایگاه هوایی شده‌اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد که عربستان از بمب‌های ممنوعه فسفر سفید علیه یمنی‌ها استفاده می‌کند. این روزنامه آمریکایی در گزارش خود آورده است که عربستان تاکنون چند بار از بمب‌های فسفر سفید که آمریکا در جنگش با یمن در اختیار این کشور قرار داده، استفاده کرده است. به نوشته این روزنامه، استفاده از این بمب‌های ممنوعه نگرانی‌های زیادی را در محافل حقوق بشری ایجاد کرده است. از این مواد آتش‌زا می‌توان علیه شهروندان استفاده کرد.

خبرگزاری تسنیم:  وزیر خارجه آمریکا گفت که آتش بس سوریه از بین نرفته و تمام نشده است.دیروز نشستی با حضور جان کری وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نیویورک درباره سوریه برگزار شد تا درباره بحث آتش بس در این کشور گفتگو شود. وزیر خارجه آمریکا در حالی از پایان نیافتن آتش بس در سوریه سخن به میان می‌آورد که چند روز پیش، جنگنده‌های ائتلاف علیه داعش به رهبری آمریکا با حمله به مواضع ارتش سوریه در دیرالزور بیش از 60 سرباز سوری را کشته و ده‌‌ها تن دیگر را زخمی کردند. ارتش سوریه شب گذشته پایان آتش‌بس اعلام شده به‌دلیل توافق آمریکا و روسیه را اعلام کرد.

خبرگزاری تسنیم : ناآرامی‌های اخیر در مرکز استان نینوای عراق باعث شد سرکرده ارشد گروه تروریستی داعش از مخفیگاه خود در «موصل» خارج و در انظار عمومی ظاهر شود.یک منبع محلی در استان نینوا به شبکه خبری «السومریه‌نیوز» اعلام کرد: ناآرامی‌های اخیر در شهر موصل، که گروه داعش آن را پایتخت حکومت خودخوانده خود می‌داند، «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش را مجبور کرد از مخفیگاهش خارج و در شهرک «الرساله» در میان اهالی حاضر شود.این منبع تصریح کرد، البغدادی در حالی سوار بر یک خودروی شاسی‌بلند سفید رنگ ظاهر شد که سه خودروی مملو از افراد مسلح نقاب‌زده و سیاه‌پوش وی را محاصره کرده بودند. از چندین ماه پیش تاکنون، این نخستین بار است که البغدادی در انظار عمومی ظاهر شده است.

خبرگزاری ایرنا: «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد: پاریس به تلاش ها و تماس هایش با همه گروه های سیاسی لبنانی برای فراهم شدن زمینه انتخاب رئیس جمهوری لبنان و حل بحران رکود در فعالیت دولت و پارلمان آن ادامه می دهد. اولاند در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با « تمام سلام» نخست وزیر لبنان و « جبران باسیل» وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت وگو کرد. اولاند همچنین بر حمایت فرانسه از لبنان در عرصه های مختلف به ویژه امنیتی و کمک به ارتش تاکید کرد.

خبرگزاری فارس : گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه به دنبال تصویب طرحی هستند که هدف از آن تمدید قانون تحریم‌های ایران و افزایش کمک‌های نظامی واشنگتن به تل‌آویو است.به نوشته پایگاه «هیل»، سناتورها «لیندزی گراهام»، «جان مک‌کین»، «مارک کرک»، «کلی آیوت»، «مارکو روبیو»، «رونی بلانت» و «تد کروز» روز سه‌شنبه طرحی به ارزش 1.5 میلیارد دلار برای پرداخت اضطراری به اسرائیل را به صحن سنا برده‌اند.گراهام در بیانیه‌ای نوشته است: «توافق هسته‌ای اخیر، ایران را با انبوهی از پول نقد مواجه کرده است. ما باید برای ایران روشن کنیم که همچنان کنار متحد نزدیکمان ایستاده‌ایم و به توان دفاعی اسرائیل متعهد هستیم.»

خبرگزاری فارس:  ۲۸ کشور در پیام‌های رسمی به مسعود بارزانی ، رئیس منطقه کردستان عراق اعلام کردند که مخالف جدایی منطقه کردستان از عراق هستند. «عبدالسلام المالکی» از نمایندگان ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق در کنفرانس خبری اعلام کرد که 28 کشوردر پیامی به «مسعود بارزانی» رئیس منظقه کردستان عراق، به او گفته‌اند که مخالف جدایی کردستان از عراق هستند و ترجیح می‌دهند صحبت در این باره را تا شکست کامل داعش به تأخیر بیاندازند.

یورونیوز: بیش از ۱۰ هزار نفر با برپایی تظاهراتی در مقابل نهادهای اروپایی در بروکسل، مخالفت خود را با توافقنامه تجارت آزاد با آمریکا و کانادا ابراز کردند. در چند هفته گذشته انتقادها از توافقنامه تجارت آزاد با آمریکا افزایش یافته، حتی فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه هم خواستار توقف این مذاکرات شده است.خیلی از مردم اروپا بر این باورند که این دو توافقنامه موجب کاهش کیفیت زندگی شان می شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *