جدیدترین مطالب

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

نگاه بسیاری از مردم سراسر خاورمیانه، که ذهنشان آکنده از تصاویر مصائب فلسطینی است، به ایران، که به تنهایی جلوی اسرائیل ایستاده، هیچگاه تا این اندازه مثبت نبوده است.

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

أحدث المقالات

مراسم بزرگداشت روز سعدی در ترکمنستان برگزار شد

تهران- ایرنا- روز بزرگداشت سعدی شیرازی، شاعر نامدار پارسی‌سرا با مشارکت سفارت ایران در ترکمنستان و گروه زبان فارسی دانشگاه دولتی زبان‌های خارجی دولت‌محمد آزادی، در شهر عشق‌آباد برگزار شد.

کرملین ارتش اوکراین را به تعمد در هدف قرار دادن خبرنگاران روس متهم کرد

تهران- ایرنا- کمیته تحقیقات روسیه و کرملین روز شنبه در واکنش به کشته شدن «سیمون ارمین» خبرنگار روزنامه روسی «ایزوستیا»، ارتش اوکراین را به تعمد در هدف قرار دادن خبرنگاران روس در حال پوشش اخبار منطقه جنگی متهم کرد.

انفجار یک خودرو در غرب کابل

تهران- ایرنا- رسانه‌های افغانستان از انفجار یک مین مغناطیسی خبر دادند که یک خودرو را در کابل هدف قرار داده بود.

Loading
6 مهر 1395

رسانه ها ؛ برگزاری نخستین مناظرۀ انتخاباتی کلینتون و ترامپ و…

۱۳۹۵/۰۷/۰۶ | رصد

شوراآنلاین: مناظرۀ انتخاباتی کلینتون و ترامپ، تأکید سید حسن نصرالله بر لزوم برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در لبنان، درخواست مرکل برای امضای توافق با مصر و تونس درباره پناهجویان، تحویل تمامی سامانه‌های اس-300 به ایران، نگرانی چین از تشدید درگیری ها در سوریه، تلاش سازمان ملل برای احیای مذاکرات صلح یمن، ارتقای سطح همکاری های لجستیک ژاپن با آمریکا ، دیدار «کری» و «مادورو» در کلمبیا ، انتقاد شدید عفو بین‌الملل از سوء رفتار مجارستان در قبال پناهندگان، تاکید وزرای خارجه کشورهای آسیای میانه بر حفظ امنیت منطقه ای و اظهارات باراک اوباما در مراسم سال نوی یهودی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

شبکه خبری پرس تی وی : نخستین مناظرۀ انتخاباتی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، و هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات وی، در دانشگاه هوفسترای نیویورک برگزار شد. این دو نفر در حالی مناظرۀ خود را آغاز کردند که بسیاری از کارشناسان معتقد بودند این مناظره پربیننده‌ترین مناظرۀ انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در طول تاریخ است. مسائل مربوط به آیندۀ امریکا، رفاه، مالیات، اشتغال، سیاست خارجی و امنیت از جمله موضوعات مطرح شده در این مناظره بود.

خبرگزاری  دانشجویان ایران (ایسنا): دبیرکل حزب‌الله لبنان بر لزوم برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری در این کشور تأکید کرد. سید حسن نصرالله در سخنانی ضمن تأکید بر لزوم برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری در لبنان، گفت: ما هیچ گزینه دیگری پیش رو نداریم.

خبرگزاری  دانشجویان ایران (ایسنا): به گفته یکی از مقام‌های ارشد ناتو، این پیمان در حال طرح‌ریزی استقرار هواپیماهای شناسایی آواکس برای حمایت از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش پیش از پایان اکتبر است. الکساندر ورشباو، معاون دبیرکل ناتو در مقر ائتلاف به خبرنگاران بین‌المللی گفت: عملیات‌ هواپیماهای آواکس هنوز آغاز نشده است اما امید دارم که این اقدام تا ماه آتی صورت بگیرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): اردن و رژیم صهیونیستی به صورت رسمی توافقنامه‌ای را امضا کردند که به موجب آن شرکت ملی برق اردن اقدام به واردات گاز از میدان نفتی “‌لویتان” در نزدیکی سواحل این رژیم می‌کند. شرکت ملی برق اردن توافقنامه واردات گاز طبیعی از اسرائیل را با شرکت  آمریکایی”نوبل انرژی” فعال در حوزه شرقی دریای مدیترانه در ازای ۱۰ میلیارد دلار امضا کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): صدراعظم آلمان اعلام کرد اتحادیه اروپا باید با الگوگیری ازتوافق مهاجرتی باآنکارا، توافق‌های مشابهی راباکشورهای آفریقایی چون مصر و تونس امضا کند. آنگلا مرکل گفت، اقدامات بیشتری باید برای حل مشکل مهاجرت صورت گیرد. باید آنچه را که در تابستان گذشته میلادی صورت گرفت، دیگر تکرار نکنیم. ده‌ها هزار مهاجر از خاورمیانه به خاطر فقر و جنگ به اروپا گریختند و بزرگترین بحران مهاجرتی پس از جنگ دوم جهانی را در قاره سبز رقم زدند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفیداعلام کرد پیشنهاد همکاری آمریکا با روسیه درباره سوریه قبل از کاهش خشونت‌ها در این کشور و رسیدن کمک‌های بشر دوستانه به مناطق تحت محاصره، هرگز مورد بحث و بررسی قرار نخواهد گرفت. سخنگوی کاخ سفید تأکیدکرد: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا “نگران” خشونت‌ها و درگیری‌های شدید در حلب و دیگر مناطق سوریه است!

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  فرستاده سازمان ملل به یمن در آینده نزدیک برای از سرگیری مذاکرات صلح و توافق با آتش‌بس انسانی سه روزه که قابلیت تمدید را داشته باشد، به مسقط می‌رود. یک منبع سیاسی یمنی با اعلام این خبر تأکید کرد که احتمالا آتش‌بس انسانی ۷۲ ساعته و قابل تمدید اوایل اکتبر در یمن اعلام شود و بعدا در صورت عدم نقض آن به آتش‌بس دائم تبدیل شود.این منبع اعلام کرد: دولت مستعفی یمن با آتش‌بس موافقت کرده و اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن با هیئت صنعا در مسقط برای بررسی این مسئله دیدار خواهد کرد.

خبرگزاری مهر: دولت ژاپن در ادامه تثبیت جایگاه بین المللی و منطقه ای خود، توافق تامین مایحتاج و خدمات رسانی متقابل با آمریکا را به روز رسانی کرد. ژاپن با استناد به قانون امنیتی جدیدی که از اوایل سال جاری میلادی (۲۰۱۶) به مرحله اجرا درآورد، توافق تامین مایحتاج و خدمات رسانی متقابل (ACSA) با آمریکا را با هدف تامین هرچه بیشتر تجهیزات نظامی بازبینی و اصلاح کرد. دولت توکیو در ماه میلادی مارس دو قانون را از تصویب گذراند که به تقویت مشارکت ژاپن در دفاع جمعی کمک کرده و به تبع آن حضور در جنگ های فرا سرزمینی را مجاز می داند.

خبرگزاری مهر:  نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا در دیدار با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا درباره مسائل دو جانبه و منطقه ای با وی گفتگو کرد. این دیدار در حالی انجام شد که تنش هایی میان ونزوئلا و آمریکا وجود دارد. کری برای نخستین بار در این سمت (وزیر خارجه آمریکا) با نیکلاس مادورو دیدار کرد.این دیدار پس از برگزاری مراسم امضای توافق صلح میان شورشیان و دولت کلمبیا صورت گرفت.

خبرگزاری مهر: وزرای خارجه کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در نشستی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، بر حفظ امنیت در منطقه آسیای میانه تاکید کردند. از جمله این موارد مقابله با تروریسم و افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته است.

خبرگزاری تسنیم: سازمان عفو بین الملل انتقاد شدیدی به رفتارهای بد دولت مجارستان در قبال پناهندگان وارد کرده و این سیاست‌های سختگیرانه را یک رویکرد بازدارندگی در قبال پناهندگان از طرف دولت این کشور دانست. به نوشته روزنامه آلمانی “لایزیتر روند شای”، رویکرد مجارستان در بحران پناهندگان ماه هاست که در معرض انتقادهای شدیدی قرار دارد. حالا سازمان عفو بین الملل هم انتقاد شدیدی به سیاست های سختگیرانه این کشور در قبال پناهندگان وارد کرده است.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور مصر تاکیدکردکه امنیت ملی کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس بخشی از امنیت ملی مصر است. عبدالفتاح السیسی طی سخنانی درباره حادثه غرق شدن قایق مهاجران غیر قانونی در سواحل مصر، گفت که هیچ کس هرگز نمی تواند در روابط قوی بین مصر و برادران آن در حوزه خلیج فارس دخالت کند و امنیت ملی کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس بخشی از امنیت ملی مصر است و هیچ کس نمی تواند ما را از برادرانمان در خلیج فارس جدا کند.

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه آمریکا با پیشنهاد وزیر خارجه سوریه مبنی بر آمادگی دمشق برای شرکت در مذاکرات دولت وحدت مخالفت کرد. جان کری ضمن اشاره به ادامه بمباران شهر حلب، با پیشنهاد ولید المعلم وزیر خارجه سوریه برای شرکت دمشق در مذاکرات دولت وحدت ملی مخالفت کرده است.

خبرگزاری ایرنا: نیروی هوافضای روسیه نخستین مرحله وداع با بمب افکن های پرقدرت سوخو 24 نماد توان تهاجمی اتحاد جماهیر شوروی در برابر اف 111 آمریکا را با بیش از چهار دهه بهره برداری آغاز می کند. این هواپیما که زمان اشغال افغانستان از سوی شوروی استفاده شد، به دلیل توان بالای رزمی، حمل گونه های مختلفی از بمب ها و موشک های هدف یاب و آزادپرتاب، قدرت انهدام اهداف زمینی و دریایی در هر شرایط جوی و شبانه روزی از سوی پیمان ناتو سپر (Fencer) نام گرفت.

خبرگزاری ایرنا: «جان کربی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با بیان اینکه برای گفت و گو به منظور حل بحران سوریه نیاز به آتش بس داریم، گفت: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد. کربی روز دوشنبه در نشستی خبری در وزارت امور خارجه آمریکا گفت: تنها راه حل بحران سوریه، گفت وگو و دیپلماسی است.

خبرگزاری ایرنا: رسانه های چین و یک دیپلمات ارشد این کشور با ابراز نگرانی از تشدید درگیری های نظامی و تلفات بالای غیرنظامیان در سوریه اعلام کردند که دنیا نباید نظاره گر این فجایع باشد. خبرگزاری شین هوا و تارنمای چاینا ارگ در گزارش های امروز سه شنبه خود اعلام کردند که شرایط کنونی در کشور سوریه نگران کننده است و کشورهای دنیا باید به جای نظاره کردن درصدد حل بحران موجود باشند.«لیو جیه یی» نماینده دائم چین در سازمان ملل هم در نشست شورای امنیت در این هفته گفت که انگلیس، آمریکا و فرانسه باید در خصوص پایان دادن به بحران تلاش بیشتری داشته باشند.

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه روسیه از تکمیل قرارداد تحویل سامانه‌های اس-300 به ایران در سال جاری میلادی خبر داد. خبرگزاری «اینترفکس» روسیه اعلام کرد، وزارت خارجه این کشور گفته است، انتظار می‌رود اجرای کامل قرارداد تحویل سامانه‌های پدافند هوایی اس-300 به ایران تا پایان سال جاری میلادی تکمیل شود.

خبرگزاری فارس: دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به اینکه خطر از سوریه دور شده اما هنوز تمام نشده، بر لزوم هوشیاری در مقابل تشیع انگلیسی که از وهابیت و صهیونیسم خطرناک‌تر است، تأکید کرد. سید حسن نصر در دیدار سالانه خود با ذاکران اهل بیت علیهم که در آستانه آغاز ماه محرم  برگزار میشود، اعلام کرد: آنچه در سوریه به دست آوردیم بسیار مهم است. ما خطر را دفع و دور کردیم ولی هنوز به پایان نرسیده است؛ بویژه اینکه گروههای تکفیری همچنان از حمایت عربستان، قطر، ترکیه، آمریکا  وفرانسه برخوردار هستند».

خبرگزاری فارس: شرکت‌های بزرگ آمریکایی، قانونگذاران این کشور را به مخالفت با طرحی که شکایت خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر از عربستان سعودی ممکن می‌کند، ترغیب کرده‌اند. عربستان سعودی از شرکت‌های بزرگ آمریکایی برای جلوگیری از قانونی شدن یک طرح قانونی کنگره آمریکا که به خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر اجازه شکایت از این کشور می‌دهد از طرف این کشور لابی‌گری کنند. شرکت‌های بزرگ «جنرال الکتریک»، «بوئینگ»، شرکت «داو کمیکال»، ـشورون» تنها تعداد اندکی از شرکت‌هایی هستند که بنا به گفته منابع آگاه به نمایندگان کنگره درباره احتمال به خطر افتادن دارایی‌هایشان در صورت اجرای قانون مذکور هشدار داده‌اند.

خبرگزاری فارس: اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا ، بازداری هسته‌ای را زیربنای امنیت کشورش خواند. کارترهمچنین گفت که بسیاری در دنیا  حتی در داخلی آمریکا کماکان در نحوه تفکر دوران جنگ سرد باقی‌مانده‌اند.

خبرگزاری فارس: ژورنال تخصصی ارتش آمریکا نوشت: قابلیت‌های مهندسی و هکری ایران پیشرفته است و این کشور منطقه را تحت تاثیر ناوگان پهپادی خود قرار می‌دهد. ژورنال تخصصی ارتش آمریکا در گزارشی نوشت: هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) به یک برنامه کاری و دکترین ارتش ایران مبدل شده است. ایران هر ماه یک پهپاد جدید یا قابلیت جدید را رو نمایی می‌کند.

خبرگزاری صدا و سیما:  نتایج نظرسنجی مشترک سی ان ان و او آر سی [CNN/ORC] نشان می دهد که 62 درصد معتقدند کلینتون برنده این مناظره بوده است و 27 درصد ترامپ را پیروز میدان معرفی می کنند. دونالد ترامپ در نخستین مناظره خود با هیلاری کلینتون درباره‌ شیوه مدیریت کشور، امنیت و اقتصاد سخن گفتند.

خبرگزاری صداوسیما: رئیس جمهور آمریکا گفت من متعهد شدم مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای شوم، و مرهون دیپلماسی اصولی ما، (اکنون) همه راه ها به سمت سلاح هسته ای بسته است. باراک اوباما در مراسم سال نوی یهودی، در کنفرانس مرکزی خاخام های آمریکا این سخنان راگفت. اوباما در این مراسم گفت، وقتی پای تعهد تزلزل ناپذیر به امنیت اسرائیل به میان می آید، موضع ما روشن بوده است، و امضای یادداشت تفاهم اخیر، شامل بزرگترین وعده کمک نظامی در تاریخ آمریکا به یک کشور است و به سی و هشت میلیارد دلار طی بیش از 10 سال بالغ می شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *