جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند

روسیه روز جمعه اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

Loading
26مهر 1395

رسانه ها ؛ پایان بدون نتیجه نشست لندن و…

۱۳۹۵/۰۷/۲۶ | رصد

شوراآنلاین: پایان بدون نتیجه نشست لندن درباره سوریه، اظهارات رئیس جمهوری روسیه درباره روابط میان مسکو و واشنگتن ،آغاز عملیات آزادسازی موصل، ژاپن به دنبال ارتقای سامانه‌های دفاعی موشکی ، طرح تشدید تحریم‌ها علیه روسیه از سوی آمریکا، پاسخ انصارالله به دعوت آمریکا و انگلیس برای آتش‌بس فوری در یمن، افزایش تنش در روابط هند و پاکستان، برگزاری نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ ، سفر یک هیات دولتی سوریه به مصر، برگزاری نشست کشورهای عرب صادر کننده نفت در کویت و تهدید دوباره رئیس دولت اسکاتلند به جدایی از بریتانیا ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری صداوسیما: نشست وزیر امور خارجه آمریکا با همتایان اروپایی اش درباره بحران سوریه بدون نتیجه ملموس پایان یافت. جان کری که پس از نشست لوزان به لندن آمده است پس از گفتگوهای چند ساعته با وزیران امور خارجه برخی کشورهای اروپایی در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه انگلیس گفت: صریح بگویم راه پیش رو پیچیده و دشوار است اما همه راههای ممکن را برای یافتن راه حل از طریق دیپلماسی در دستور کار قرار داده ایم.

خبرگزاری فارس : رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که سرد شدن روابط میان مسکو و واشگتن به سالها قبل از بحران سوریه برمی‌گردد. ولادیمیر پوتین همچنین گفت که در غیاب تهدید هسته ای ایران، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا برای متحد کردن آمریکا و توجیه شکستهایش نیاز به یک دشمن جدید دارد و تلاش میکند روسیه را به عنوان دشمن آمریکا معرفی کند.وی تاکید کرد که تهدید هسته ای ایران و ایرانیها برای آنها خوب کار نکرد. اما روسیه یک داستان جالب است.

خبرگزاری فارس: نخست وزیرعراق آغاز عملیات بازپس‌گیری و آزادسازی موصل، که به پایتخت داعش در عراق معروف شده، را رسما اعلام کرد. حیدرالعبادی در نطق تلویزیونی خود اعلام کرد که فقط نیروهای ارتش این کشور به همراه نیروهای پلیس وارد موصل خواهند شد.از این عملیات به عنوان «مادر جنگ‌ها» در عراق برای جنگ با داعش یاد شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع خبری وابسته به دولت ژاپن اعلام  کردند: توکیو به دنبال تسریع در فرایند تخصیص بودجه حدود یک میلیارد دلاری برای ارتقای سامانه‌های دفاع موشکی خود در مواجهه با تهدید موشکی کره شمالی است. این اتفاق در پی آزمایش‌های موشکی پی در پی کره شمالی و مشخص شدن افزایش توانایی این کشور برای دستیابی به یک موشک میان‌برد قدرتمندتر می‌افتد.

  خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که این کشور افزایش تحریم‌ها علیه روسیه را به دلیل حمله به مناطق تحت سیطره مخالفان در حلب سوریه بررسی می‌کند. جان کری در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با بوریس جانسون، همتای انگلیسی خود در لندن همچنین گفت: روسیه و نظام بشار اسد باید بفهمند که هرگز نمی‌توانند جنگ را نهایی کنند. این جنگ بدون یک راهکار سیاسی نهایی نخواهد شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سخنگوی انصارالله یمن در واکنش به دعوت واشنگتن و لندن برای برقراری آتش‌بس فوری در این کشور جنگ زده، مجددا تأکید کرد که توقف فراگیر جنگ و تجاوز عربستان و لغو محاصره مردم یمن شرط اصلی برای آغاز هرگونه مذاکراتی با نظارت سازمان ملل است. محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله یمن در پاسخ به دعوت جان کری، وزیر خارجه آمریکا و بوریس جانسون، همتای انگلیسی وی به تحقق آتش‌بس فوری در یمن در صفحه خود در توییتر نوشت: توقف حملات زمینی، دریایی و هوایی و لغو محاصره و ممنوعیت پروازها شروط اصلی برای آغاز هرگونه مذاکراتی با نظارت سازمان ملل است.

خبرگزاری مهر: مشاور امورخارجه پاکستان در واکنش به اظهارات روز گذشته نخست وزیر هند گفت که «دهلی» از تروریسم در «اسلام آباد» حمایت می کند. «سرتاج عزیز» در پاسخ به اظهارات روز گذشته «نارندرا مودی» نخست وزیر هند گفت: این دولت هند است که از تروریسم در پاکستان حمایت می کند و بنابراین دهلی حق وارد کردن چنین اتهاماتی را به اسلام آباد ندارد. نخست وزیر هند در اجلاس سران بریکس پاکستان را «مادر تروریسم» خطاب کرده بود.

خبرگزاری مهر: وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست امروز خود در لوکزامبورگ درباره آخرین تحولات سوریه بحث و گفتگو می کنند. براساس اعلام اتحادیه اروپا قرار است وزرای امورخارجه درباره راههای تحقق آتش بس دائم و ارسال کمک های بشردوستانه به سوریه تبادل نظر کنند.

خبرگزاری تسنیم :  منابع سوری از پیشروی ارتش سوریه به سمت «خان طومان» و هلاکت ده‌ها تروریست تکفیری در جریان یورش آنها به شهرک تازه‌ آزاد شده«معردس» در شمال حماه خبر دادند.نیروهای ارتش با پشتیبانی رزمندگان مقاومت با پیشروی به سمت شهرک خان طومان توانستند چند نقطه از جمله گردان دفاع هوایی، تپه السیریاتل و کارگاه البراغی در حومه جنوب غربی حلب را از لوث تروریست‌های تکفیری پاکسازی کنند.در حال حاضر نبردها میان ارتش و گروه‌های تروریستی در محله 1070 دستگاه در جنوب غربی حلب جریان دارد.

خبرگزاری تسنیم: یک منبع امنیتی در فرودگاه بین‌المللی قاهره از سفر چند ساعته یک هیاتی بلندپایه از دولت سوریه به مصر خبر داد و اعلام کرد که این هیات در جریان این سفر با مقام‌های مصری درباره آخرین تحولات اوضاع در سوریه گفت‌وگو کرد.یک منبع امنیتی در فرودگاه بین‌المللی قاهره، که خواست نامش فاش نشود، گفت: «یک هیات سوری، متشکل از 6 مقام دولتی سوریه با یک هواپیمای ویژه از دمشق وارد قاهره شد.»

خبرگزاری ایرنا: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه در نظر ندارد تا روسیه را به دلیل نقش آن کشور در سوریه تحریم کند ولی اتخاذ تدابیر بیشتری علیه دمشق ممکن است.فدریکا موگرینی که برای شرکت در احلاس وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا وارد بروکسل شده است گفت: ‘هیچ کدام از کشورهای عضو چنین پیشنهادی را مطرح نکرده اند.’ وی با این حال یادآوری کرد که اتحادیه اروپا تحریم هایی علیه دولت سوریه اعمال کرده و احتمال برقراری تحریم های جدید علیه آن کشور وجود دارد.

خبرگزاری ایرنا: موافقتنامه واگذاری 49 ساله پایگاه دریایی طرطوس به روسیه و تبدیل کاربری آن از پشتیبانی به عملیات نظامی بین این کشور و روسیه امضا می شود. وزارت دفاع روسیه پیس از این خبر برنامه ارتقای پایگاه طرطوس به حالت نظامی برای استفاده از یگان رزمی دریایی این کشور را اعلام کرده بود که باید در پارلمان تصویب شود.

خبرگزاری ایرنا: نشست کشورهای عرب صادر کننده نفت با هدف بررسی آخرین تحولات مرتبط با تولید و صادرات و شرایط حکمفرما بر بازار جهانی این فرآورده، در کویت برگزار شد . در این نشست کشورهای عرب آخرین تصمیمات اتخاذ شده در کنفرانس اخیر اوپک را بررسی کرده و به ارزیابی مواضع خود پرداختند.

پارس تودی :  اتحادیه عرب انصراف یمن را از میزبانی اجلاس آینده سران عرب اعلام کرد. محمود عفیفی، سخنگوی دبیر کل اتحادیه عرب در بیانیه ای روز یکشنبه اعلام کرد، ریاض العکبری، نماینده دولت مستعفی یمن در این اتحادیه در دیدار با احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، انصراف این کشور را از میزبانی اجلاس آینده سران عربی اعلام کرد.

پرس تی وی : رزمایش مشترک دریایی عربستان و بحرین با عنوان «پل 17» در بندر شیخ سلمان بحرین آغاز شد. احمد بن عبد‌العزیز الصالح، فرمانده این رزمایش، گفت هدف از این تمرین، بالابردن توانمندی جنگی و عملکرد حرفه‌ای نیروها در عملیات‌ دریایی است.

دویچه وله: نیکلا استرجن، رئیس دولت اسکاتلند، بار دیگر تهدید کرد که برای جدایی از بریتانیا اقدام به برگزاری همه‌پرسی خواهد کرد. خانم استرجن در پی تصمیم بریتانیا نسبت به خروج از اتحادیه اروپا همچنان خواستار عضویت در این اتحادیه است. استرجن روز یکشنبه (۲۴ مهر / ۱۵ اکتبر) پیش از شروع کنگره حزب ملی این کشور در شهر گلاسکو براین نکته تاکید کرد که او می‌خواهد اسکاتلند در اتحادیه اروپا باقی بماند، حتی در صورتی که بریتانیا از این اتحادیه خارج شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *