27مهر 1395

رسانه ها ؛ آتش‌بس جدید در حلب و…

۱۳۹۵/۰۷/۲۷ | رصد

شوراآنلاین: استقبال سازمان ملل و اتحادیه اروپا از آتش‌بس جدید در حلب ، برگزاری نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در تاشکند، سفر رئیس جمهور روسیه به آلمان، اظهار نظر جدید ترامپ درباره پوتین، نشست شورای همکاری عراق و اتحادیه اروپا در بروکسل، محکومیت دوباره کره شمالی در شورای امنیت، اعزام هیئت سعودی به قاهره برای بررسی تنش در روابط دو کشور، هشدار مقام ارشد امنیتی اتحادیه اروپا درباره هجوم تروریست ها به اروپا ، اعتراض کره جنوبی وچین به ژاپن ، حمایت چین از پاکستان و برقراری آتش‌بس جدید در یمن ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا):  سازمان ملل و اتحادیه اروپا اعلام کردند که آتش‌بس هشت ساعته روسیه در حلب، اقدامی مثبت اما ناکافی است. استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در سخنانی گفت: توقف حملات و درگیری‌ها در حلب اقدامی مثبت است اما برای ورود کمک‌های انسانی به حلب که در معرض حملات شدید قرار دارد، نیاز به توقف طولانی مدت حملات داریم.ارتش روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که آتش‌بس انسانی در حلب روز پنجشنبه به مدت هشت ساعت برقرار خواهد شد و طی این مدت نیروی هوایی روسیه و سوریه حملاتشان را متوقف خواهند کرد.

خبرگزاری فارس: ترکیه تعیین گذرگاه امن برای خروج نیروهایش از شمال عراق راخواستار شد. منابع عراقی گزارش دادند پس از محاصره نیروهای ارتش ترکیه در پادگان بعشیقه عراق توسط نیروهای حشد الشعبی، آنکارا از دولت عراق خواست گذرگاه امنی برای خروج نیروهای ترکیه به سوی مرزهای بین‌المللی مشخص کند.

خبرگزاری فارس: چهل و سومین نشست شورای وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی امروز در تاشکند پایتخت ازبکستان آغاز به کار کرد.در این نشست «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و «بهمن آقا رضی» سفیر ایران در ازبکستان حضور دارند.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه عربستان که کشورش جنگ تمام عیاری را علیه مردم یمن به راه انداخته مدعی شد کشورش به دنبال آتش‌بس در یمن است. «عادل الجبیر» گفت: ما انتظار داریم مسئولان حمله به مراسم ختم در صنعا مجازات شوند و به خانواده‌های قربانیان غرامت پرداخت شود.

 

 خبرگزاری مهر: رئیس جمهوری روسیه به منظور حضور در نشست اوکراین در برلین راهی آلمان می شود. براساس اعلام دفتر صدراعظمی آلمان قرار است در جریان این سفر «آنگلا مرکل» با رئیس جمهوری روسیه دیدار و گفتگو می کند.

خبرگزاری مهر: نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا در ادامه تمجید از توانمندی های رئیس جمهوری روسیه از آرزوی خود برای دیدار با وی در صورت پیروزی در رقابت هشت نوامبر خبر داد. «دونالد ترامپ» گفت: اگر در رقابت هشت نوامبر برد با من باشد، تصور می کنم که با پوتین و مردم روسیه پیش از آغاز به کار دولت خود، ملاقات کنم.

خبرگزاری مهر: بروکسل امروز سه شنبه میزبان دومین نشست شورای همکاری عراق و اتحادیه اروپا با هدف بررسی روند اجرای توافق مشارکت میان طرفین است. در این نشست، روابط دو جانبه عراق و اتحادیه اروپا به ویژه روند پیشرفت در اجرای توافق همکاری و مشارکت میان طرفین، به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد.

خبرگزاری تسنیم : شهروندان عراقی با برگزاری تظاهرات در پایتخت این کشور، ترکیه را اشغالگر خواندند. مقتدا صدر رهبر جریان صدر دراین باره گفت که زمانی که ارتش عراق شکست می خورد گذشت. صدر تاکید کرد که وجب به وجب از خاک عراق با خون ارتش عراق اشباع شده است و ارتش حامی وطن در برابر ظلم و اشغالگری و فساد است و این ارتش بود که الانبار را با بازوان و خون‌هایش آزاد کرد.

خبرگزاری تسنیم: شورای امنیت سازمان ملل ضمن محکوم کردن آزمایش ناموفق موشک بالستیک کره شمالی تأکید کرد: این اقدام موجب تشدید تنش‌ها خواهد شد و در توسعه سامانه تسلیحات اتمی این کشور نقش خواهد داشت.ارتش آمریکا روز شنبه آزمایش ناموفق یک موشک بالستیک میان‌برد را توسط کره شمالی شناسایی کرده است.

خبرگزاری تسنیم: درپی تشدید تنش در روابط بین قاهره و ریاض به دنبال اعطای رأی مصر به طرح پیشنهادی روسیه درباره سوریه، عربستان سعودی هیئتی را به قاهره اعزام کرد. رسانه های خبری مصر اعلام کردند ، یک هیئت سیاسی و دیپلماتیک سعودی به ریاست «سعود بن عبدالله القحطانی» مشاور دربار سعودی به منظور بررسی اختلافات بین دو طرف و تلاش برای حل آن وارد قاهره شد.

یورونیوز: نمایندگان پارلمان منطقه والونی بلژیک مخالفت خود را با تصویب توافقنامه تجارت آزاد میان اتحادیه اروپا و کانادا اعلام کردند. با توجه به این تصمیم، دولت بلژیک نمی تواند این توافقنامه را امضا کند، توافقنامه ای که برای اجرای شد نیاز به تایید تمامی ۲۸ عضو اتحادیه اروپا دارد.

خبرگزاری ایرنا: مسوول امنیتی اتحادیه اروپا درباره هجوم تروریست ها به اروپا هشدار داد. «جولیان کینگ» کمیسر امنیتی اتحادیه اروپا هشدار داد، اروپا در صورت بازپس گیری مقر داعش در موصل به دست نیروهای عراقی، باید خود را برای هجوم تروریست های وابسته به داعش آماده کند.

خبرگزاری ایرنا: وزارت خارجه عراق اعلام کرد که هیات اعزامی آنکارا خواسته های بغداد را تامین نکرد و ترکیه حاضر به خارج کردن نیروهای خود از پایگاه بعشیقه در شمال موصل نشد. ‘احمد جمال’ سخنگوی وزارت خارجه عراق امروز (سه شنبه) در بیانیه ای افزود: هیات اعزامی ترکیه که روز گذشته (دوشنبه) وارد بغداد شد، دیدگاه هایی را در خصوص مشارکت نیروهای ترک حاضر در پایگاه بعشیقه در عملیات آزادسازی موصل مطرح کرد، اما این دیدگاه ها در سطحی نبود که نظرات عراق را تامین و در آن به سیادت عراق بر خاک خود احترام گذاشته شود.

خبرگزاری ایرنا: در پی بازدید گروهی از مقامات و قانونگذاران ژاپنی از معبد جنجالی یاسوکونی و حمایت شینزو آبه نخست وزیر ژاپن از آن، چین و کره جنوبی که این مکان را سمبل نظامیگری این کشور می دانند، به شدت نسبت به این حرکت اعتراض کردند. معبد یاسوکونی که در سال 1869 بنا شده و در میان محافظه کاران ژاپنی و راستگرایان این کشور به عنوان یک غرور ملی محسوب می شود، یک موزه جنگی است که از گذشته نظامی ژاپن تکریم می کند.

خبرگزاری صدا و سیما:  رئیس جمهور ترکیه مدعی شد از اینکه از ما برای مشارکت در عملیات موصل درخواست کمک نشد تعجب می کنم زیرا ما مرزهای طولانی در این منطقه داریم. رجب طیب اردوغان در سخنرانی خود در کنفرانسی درباره حقوق بین الملل در استانبول افزود: ترکیه در برابر حملات تروریستی تاوان سنگینی پرداخت کرده است. هدف از عملیات سپر فرات در سوریه پاکسازی مناطق مرزی از گروه های تروریستی است. ما نیروهای خود را به سوریه اعزام نکردیم، بلکه از مخالفان در این کشور حمایت کردیم.

شبکه خبری پرس تی وی :سخنگوی وزارت امور خارجۀ چین در واکنش به اظهارات اخیر نخست وزیر هند مبنی بر حمایت پاکستان از تروریسم، از دولت اسلام‌آباد حمایت کرد.نخست وزیر هند، روز یکشنبه (25 مهر) در جریان نشست سران کشورهای عضو گروه اقتصادی موسوم به بریکس در ایالت گوآ، در جنوب غرب هند، به طور تلویحی پاکستان را «مادر تروریسم» خواند.

دویچه وله: سازمان ملل متحد از برقراری آتش‌بس جدید در یمن خبر داد. آتش‌بسی که به گفته‌ی فرستاده ویژه سازمان ملل فعلا ۷۲ ساعته است و طرفین درگیر در مورد برقراری آن در روز پنجشنبه ۲۰ اکتبر ؛ به توافق رسیده‌اند. اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده‌ویژه سازمان ملل در امور یمن، در نیویورک اعلام کرد که طرفین درگیر در یمن موافقت کرده‌اند سلاح‌ها را برای ۷۲ ساعت کنار بگذارند. بر این اساس، آتش‌بس از ساعت ۲۳ و ۵۹ دقیقه روز چهارشنبه (۱۹ اکتبر/ ۲۸ مهر) آغاز خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *