جدیدترین مطالب

آغاز به کار اجلاس بین‌المللی سن‌پترزبورگ

دوازدهمین اجلاس بین المللی نمایندگان عالی کشور‌ها در امور امنیتی روز چهارشنبه با حضور مقامات امنیتی و دفاعی بیش از یکصد کشور، از جمله جمهوری اسلامی ایران در سن پترزبورگ روسیه آغاز شد.

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

مجید خورشیدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چهل و چهارسال قبل در یک تصمیم ناسنجیده و مغرورانه، جیمی کارتر و مشاورنش تصمیم گرفتند تا با عملیات و حمله ای مشابه فیلم های هالیوودی به خاک ایران بتوانند جاسوس هایشان را از تهران خارج کرده و پیروزمندانه در واشنگتن و نیویرک رژه افتخار بروند. آن روز طوفان شن در آستین دست انتقام الهی در روزهای نخست انقلاب اسلامی که هنوز شیرازه امور قوام کافی نیافته بود و نوعی از پراکندگی و ابهام بر فضا حاکم بود آمریکایی ها را ناکام و سرافکنده کرد.
Loading

أحدث المقالات

Loading
24آبان 1395

رسانه ها؛ نگاهی به نخستین مواضع ترامپ بعداز پیروزی درانتخابات و…

۱۳۹۵/۰۸/۲۴ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: انتقاد ضمنی ترامپ از جنگ افروزی آمریکا در غرب آسیا،اظهارنظرموگرینی درباره روابط باآمریکا، واکنش وزیر خارجه ترکیه به تهدیدهای اروپا، پیروزی هم‌پیمانان پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری بلغارستان ومولداوی ، تاکید اتحادیه اروپا برافزایش هزینه‌های نظامی و پایبندی به پیمان‌های بین‌المللی،کشته شدن بیش از 11 هزار غیرنظامی یمن درحملات عربستان و موضع پنتاگون درباره همکاری با روسیه در سوریه ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

 خبرگزاری صدا و سیما: رئیس جمهور جدید آمریکا گفت: پانزده سال درگیر جنگ خاورمیانه هستیم و تاکنون شش تریلیون دلار هزینه کرده ایم. دونالد ترامپ در مصاحبه اختصاصی با تلویزیون سی بی اس که نخستین مصاحبه تلویزیونی او پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بود در پاسخ به سوالی درباره عملکرد دولتمردان آمریکا گفت: سیاستمداران ما برای مدتی طولانی، مردم را مایوس کرده اند.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر امور خارجه پیشین آمریکا گفت: همه از جمله ایران به شدت و با شور و اشتیاق در حال بررسی ترامپ هستند. هنری کیسینجر در گفتگویی که آتلانتیک منتشر کرد، گفت: ایران در نهایت (به درستی) به این نتیجه خواهد رسید که توافق هسته ای در مقایسه با گذشته شکننده تر شده است، با این حال این کشور حتی در برابر فشارهای ترامپ پایداری و ثبات قدم زیادی نشان خواهد داد و همزمان به بررسی وی مشغول خواهد بود.

خبرگزاری فارس: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت که وزرای خارجه توافق کردند که براساس اصول، ارزشها و منافعمان با رئیس جمهور بعدی آمریکا همکاری می‌کنیم. وزرای خارجه عضو اتحادیه اروپا روز یک شنبه در بروکسل گردهم آمدند تا درباره سیاستهای خود در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بحث و رایزنی کنند. فدریکا موگرینی همچنین گفت: این ما نیستیم که باید سیاستهای خود را تشریح کنیم بلکه دولت بعدی امریکا است که باید مواضع خود را مشخص کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر امور خارجه ترکیه ضمن “تهدیدآمیز” خواندن اظهارات اخیر رئیس پارلمان اروپا، اعلام کرد: مذاکرات کنونی برای اتحاد دوباره قبرس “آخرین فرصت” است. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای چینی‌اش با  انتقاد از اظهارات اخیر مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا درباره تحریم اقتصادی ترکیه گفت اظهارات برخی از سیاستمداران اروپایی “تهدیدآمیز” و در عین حال “بی‌ارزش” است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): به دنبال پیروزی رومن رادف، کاندیدای حزب اپوزیسیون سوسیالیست در انتخابات ریاست جمهوری بلغارستان و کناره گیری بویکو بوریسوف از نخست وزیری، بلغارستان امروز (دوشنبه) با آینده بلاتکلیف و نامعلومی مواجه شد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  سوزان رایس، مشاور امنیت ملی امریکا می گوید این کشور باید دخالت فعال خود درمنطقه آسیا اقیانوس آرام را ادامه دهد. رایس، روز شنبه چند روز پس از انتخاب دانالد ترامپ، از حزب جمهوری خواه، بعنوان رییس جمهورآتی این کشور، برای نسخه اینترنتی یک مجله امریکایی مقاله ای نوشت.رایس نوشته است به یمن تمرکز پایدار رییس جمهور باراک اوباما بر منطقه آسیا اقیانوس آرام، از آغاز دوران ریاست جمهوریش، دخالت امریکا دراین منطقه بسیار بیشتراز دهه های قبل است.

خبرگزاری مهر:  رئیس جمهوری جدید آمریکا بعد از مکالمه تلفنی با همتای چینی خود، در بیانیه ای اظهار امیدواری کرد که رابطه دو جانبه دو کشور یکی از قویترین ها در نوع خود باشد. تیم انتقالی ریاست جمهوری آمریکا در ساعات اولیه امروز دوشنبه در بیانیه ای که به مناسبت مکالمه تلفنی «دونالد ترامپ» پیروز رقابت ۲۰۱۶ و «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین، منتشر شد؛ رابطه طرفین را بر مبنای احترام متقابل توصیف کرد.

خبرگزاری مهر: وزیر امورخارجه بلژیک پس از نشست بروکسل با اشاره به انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا، خواستار تشدید سیاست های تدافعی کشورهای اروپایی شد. «دیدیه ر ریندرز» پس از نشست وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا در بروکسل اظهار داشت: اکنون زمانی است که اروپا مسئولیت بیشتری در قبال تامین امنیت دارد.

خبرگزاری تسنیم : وزرای خارجه اتحادیه اروپا در واکنش به مواضع دونالد ترامپ بر افزایش هزینه‌های نظامی اروپا و پایبندی این اتحادیه به پیمان‌های مربوط به تغییرات آب و هوایی و توافق هسته‌ای ایران تاکید کردند. در حالی که اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا شک و تردیدهایی را درباره برخی مسائل مهم بین المللی و روابط آینده واشنگتن و بروکسل به وجود آورده است، وزرای خارجه 28 کشور اروپایی بر افزایش هزینه‌های نظامی اروپا تاکید کردند و همچنین خواستار پایبندی همه اعضا به پیمان تغییرات اقلیمی و توافق هسته‌ای با ایران شدند.

خبرگزاری تسنیم :  سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که روسیه به تماس و همکاری با دولت باراک اوباما برای حل و فصل بحران سوریه ادامه خواهد داد و منتظر به قدرت رسیدن دولت جدید آمریکا نخواهد ماند. دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین روز یکشنبه در مصاحبه با یک روزنامه روسی تاکید کرد: مسکو به تماس با دولت اوباما برای حل و فصل بحران سوریه ادامه می دهد و تا به قدرت رسیدن دولت جدید دونالد ترامپ منتظر نخواهد ماند.

خبرگزاری ایرنا:   چین اعلام کرد که کمک های خود را به کشورهای در حال رشد برای مقابله با تحولات اقلیمی افزایش می دهد. چین که خود یکی از کشورهای در معرض انتقاد در خصوص انتشار گازهای گلخانه ای است، متعهد شده تا سال ۲۰۳۰ میلادی مقادیر زیادی از این آلودگی را کاهش دهد. دولت چین اعلام کرده است که برنامه ای را در این زمینه تدوین کرده که شامل برگزاری دوره های آموزشی برای یکهزار نفر از کارشناسان کشورهای در حال رشد است.

خبرگزاری ایرنا: ‘مرکز حقوقی توسعه یمن’ اعلام کرد که تجاوز 600 روزه ارتش عربستان و همپیمانانش به یمن تاکنون 11 هزار و 403 کشته و 19 هزار و 343 زخمی که بسیاری از آنها کودک و زن هستند، بر جای گذاشته است. مرکز حقوقی توسعه یمن تاکید کرد که از میان کشته شدگان حملات عربستان و همپیمانانش به این کشور، تاکنون دو هزار و 458 کودک و هزار و 811 زن کشته شده اند .

خبرآنلاین:  اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده یادآور شد که تا زمانی که روسیه فعالیت خود را به درستی انجام ندهد، نباید مورد پشتیبانی قرار بگیرد.  وی اعلام کرد که روسیه طی مبارزات با تروریست ها قول داده بود که بشار اسد را از ریاست دولت سوریه برکنار کند ولی به قول خود عمل نکرده است.

پرس تی وی :   جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس، معتقد است سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باید از شمار نیروهایش که نزدیک مرز روسیه مستقر شده‌اند، بکاهد.  کوربین روز یکشنبه در مصاحبه با شبکۀ بی‌بی‌سی گفت: «من فکر می‌کنم باید روندی برای غیرنظامی کردن مرز میان کشورهای عضو ناتو و روسیه آغاز شود، به‌طوری‌که نیروهای ناتو را کمی دورتر از مرز روسیه نگه‌داریم. ما نمی‌توانیم وارد یک جنگ سرد جدید با روسیه شویم.»

یورونیوز:  نامزد طرفدار نزدیکی به روسیه رئیس جمهور مولداوی شد. ایگور دودون، رهبر حزب سوسیالیست مولداوی رئیس جمهور این کشور شد. وی که طرفدار نزدیکی به روسیه است توانست در دور دوم این انتخابات که روز یکشنبه برگزار شد، با بیش از ۵۵ درصد از آرا، مایا ساندو، نامزد اپوزیسیون و طرفدار نزدیکی به اروپا را شکست بدهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *