جدیدترین مطالب

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

واکنش ظریف به آتش‌بازی اسرائیل در اصفهان

وزیر خارجه سابق با انتشار پیامی نوشت: اکنون، با توجه به آتش‌بازی امروز در اصفهان، تمامی کشورها و رهبران جهان می‌بایست توجه خود را به پایان دادن به جنایات اسرائیل و به ویژه جنگ غزه متمرکز کنند.

واکنش ظریف به آتش‌بازی اسرائیل در اصفهان

وزیر خارجه سابق با انتشار پیامی نوشت: اکنون، با توجه به آتش‌بازی امروز در اصفهان، تمامی کشورها و رهبران جهان می‌بایست توجه خود را به پایان دادن به جنایات اسرائیل و به ویژه جنگ غزه متمرکز کنند.

لاپید: بن گویر آبروی اسرائیل را برده است

تهران- ایرنا- «لاپید یائیر» رهبر مخالفان نتانیاهو در واکنش به توئیت وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی گفت: تاکنون هیچ وزیری به این اندازه به امنیت اسرائیل و وجهه و جایگاه بین‌المللی آن آسیب وارد نکرده است.

لاپید: بن گویر آبروی اسرائیل را برده است

تهران- ایرنا- «لاپید یائیر» رهبر مخالفان نتانیاهو در واکنش به توئیت وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی گفت: تاکنون هیچ وزیری به این اندازه به امنیت اسرائیل و وجهه و جایگاه بین‌المللی آن آسیب وارد نکرده است.

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: شکستی برای تلاش‌ها جهت برقراری صلح در منطقه

وزارت خارجه قطر ضمن ابراز تاسف شدید نسبت به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه پیشنهادی عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل آن را روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه عنوان کرد. 

Loading

مساجد سلفی، مناطق خودمختار و جذب کنندگان داعش

۱۳۹۶/۰۵/۲۹ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: مارتا سرافینی، تحلیلگر روزنامه ایتالیایی کوریره دلاسرا بااشاره به تحولات تروریستی اسپانیا و فنلاند می نویسد بارسلون از مدت ها قبل سناریوی اصلی جهادگرایی اسپانیا به شمار می آید و در این منطقه دست کم ٥٠ مسجد سلفی وجود دارند. طرح کلی مشخص است.

کارولا گارسیا کالوو، پژوهشگر اسپانیایی به توضیح علت این موضوع می پردازد که چرا در سال های اخیر منطقۀ کاتالونیا شاهد افزایش شمار افرادی گردیده که به افراط گرایی رو آورده اند و نیز این که چرا نمی توان از کار پیشگیری به ویژه در زندان چشم پوشی کرد
«بارسلون از مدت ها قبل سناریوی اصلی جهادگرایی اسپانیا به شمار می آید». یک مهد، یک بستر جهادی همان گونه که مناطقی که افراط گرایی در آنها بهتر رشد می یابد، این گونه خوانده می شوند. کارولا گارسیا کالوو، پژوهشگر ارشد موسسۀ پادشاهی الکانو سال هاست که در خصوص این پدیده به مطالعه می پردازد. «سه چهارم کسانی که به جرم جهادگرایی در زندان به سر می برند در کاتالونیا هستند. فقط در بارسلون افراد پلیس در یک سال اخیر دست کم هفت بار وارد عمل شدند و در این منطقه دست کم ۵٠ مسجد سلفی وجود دارند. طرح کلی مشخص است».
آیا از زمان کشتار آتوچا به بعد همواره این گونه بوده است؟
«از نظر زمانی می توانیم به عقب تر برگردیم. اولین دستگیری به جرم تروریسم جهادی در بارسلون در سال ١٩٩۵ صورت گرفته بود. عوامل حادثۀ ١١ سپتامبر یعنی محمد عطا و رمزی بن الشیب در همان کاتالونیا و دقیقاً از شهر کامبریلز عبور کردند. از ماه مارس سال ٢٠٠۴ به بعد این روند سیر صعودی به خود گرفت. در سال ٢٠٠٨ حمله ای در متروی بارسلون که توسط TTP، شاخۀ القاعدۀ طالبان پاکستانی طراحی شده بود، نقش بر آب شد. تا سال ٢٠١۵ و با عملیات کارونته یعنی زمانی که یک گروه متشکل از سیزده تن از عواملی که در حال طراحی سوءقصد دیگری بودند، نابود گردید.»
عواملی که باعث شدند این سناریو امکان پذیر گردد، کدامند؟
«از همان سال های دهۀ ٩٠ کاتالونیا به بستر مهاجرت افراد از کشورهای مراکش و مالی از طریق مناطق خودمختار سئوتا و ملیلیه تبدیل شده بود. لیکن آشکار است که معادلۀ مهاجرت بیشتر مساوی با تروریسم بیشتر برای پاسخگویی به این پرسش کارساز نیست. بیشتر باید به شبکه های سلفی که در کاتالونیا قدرت دارند، نگریست. پول، تماس ها و جذب نیرو: بخش اعظم فعالیت ها از این شبکه ها عبور می کند. افراطی شدن گرگ های تنها از طریق شبکه های خودساخته هنوز یک پدیدۀ کوچک به شمار می آید. اگر چه مسائل در حال دگرگونی می باشند …»
از ماه مارس داعش یک سری کانال های تبلیغاتی به زبان اسپانیایی راه اندازی نمود و نیز Aqim، شاخۀ القاعده در شمال آفریقا، لشکری متوسط موسوم به اندلس… در اختیار دارد. آیا شما متوجه تغییراتی شده اید؟
«پیش از این در سال ٢٠١۶ مراکز رسانه ای داعش سندی تحت عنوان «پیامی به مردم اسپانیا» پخش کرده بودند تا مخاطبان را به پیوستن به جهاد ترغیب نمایند. سپس در تلگرام کانال Amaq را به زبان اسپانیایی ایجاد کردند تا ویدئوها و بیانیه ها را در آن منتشر سازند. به علاوه لازم به ذکر است که نیروهای زن افزایش یافتند: قبل از سال ٢٠١۴ هیچ زنی هرگز به اتهام ارتکاب جرایم مربوط به تروریسم جهادی دستگیر نشده بود. اکنون زنان ١۴ درصد بازداشت شدگان را تشکیل می دهند. در سال ٢٠١۵ سمیرا یرو، یک زن مراکشی مقیم اسپانیا دستگیر شد. وی ده ها زن را تشویق به پیوستن به جهاد و حرکت به سوی سوریه و عراق نموده بود. لیکن اکنون که این عزیمت ها متوقف شدند نمی دانیم که این زنان جوان در حال انجام چه کاری هستند.»
ورای عملیات پلیس و اطلاعات به منظور محدود ساختن موج افراط گرایی چه کارهایی باید انجام داد؟
«در رابطه با کار در خصوص جلوگیری و بازیابی ما، هنوز در ابتدای راه هستیم. طرح هایی در زندان وجود دارد لیکن کافی نیستند و دقیقاً در سلول های زندان است که بیشتر زندانیان سیر افراط گرایی خود را آغاز کردند.»

 منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ وارشاداسلامی 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *