جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی دریافت نکردیم، اما شاهد نشانه‌هایی هستیم که حاکی از کاهش تنش‌هاست.

رسانه عبری‌زبان: مذاکرات تبادل اسرا به بن‌بست رسیده است

کابینه جنگ اسرائیل ۱۲ روز است که درباره پرونده اسرای اسرائیلی نزد مقاومت در نوار غزه مذاکراتی انجام نداده است.  شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل با اعلام این خبر افزود: مذاکرات به بن‌بست رسیده و جنگ جای آن را گرفته است.

خودسوزی در برابر دادگاه ترامپ در نیویورک

شبکه سی ان ان گزارش داد که فردی خود را در برابر دادگاه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در نیویورک به آتش کشیده است.

Loading
1آذرماه 1395

رسانه ها ؛ توافق پوتین و اوباما برای حل بحران سوریه و…

۱۳۹۵/۰۹/۰۱ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: بحران سوریه و اوکراین محورگفتگوی رئیسان جمهورآمریکا و روسیه، نامزدی مجدد مرکل برای صدراعظمی آلمان، تاکید اردوغان برارتقای روابط با اسرائیل، رد طرح پیشنهادی فرستاده سازمان ملل در سوریه از سوی دمشق، استقرار موشکهای اسکندر روسیه در مرز لهستان و لیتوانی ، شکست نیکلا سارکوزی در انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان فرانسه، توافق تبادل اطلاعاتی-نظامی میان سئول و توکیو در تقابل با کره شمالی، تاکید چین و ژاپن بر گسترش مناسبات دوستانه و باثباتى در منطقه، آغاز مذاکرات ادغام مجدد قبرس در سوئیس ، تهدید اردوغان ضد ناتو ، تایید استفاده تروریست‌ها از سلاح‌های شیمیایی درحلب و ابراز نگرانی پوتین از اقدامات ناتو ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رئیسان جمهوری آمریکا و روسیه در گفت‌وگویی چهار دقیقه‌ای در حاشیه نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا – اوقیانوسیه (اپک) در پرو به بررسی دو بحران سوریه و اوکراین پرداختند. باراک اوباما دراین دیدار برتعهد کشورش و شرکای آن در حفظ حاکمیت اوکراین و تمامیت ارضی‌ آن تاکید کرد و از پوتین خواست به تعهدات روسیه بر اساس توافقنامه مینسک که در راستای پایان درگیری‌ها در شرق اوکراین است، پایبند بماند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  آنگلا مرکل رسما اعلام کرد که برای چهارمین دوره قصد دارد تا برای پست صدراعظمی آلمان نامزد شود. مرکل  گفت، می‌خواهد برای چهارمین بار برای انتخابات صدراعظمی آلمان که در سپتامبر ۲۰۱۷ برگزار می‌شود، نامزد شود.وی تاکید کرد که تصمیم گیری درباره نامزدی مجددش برای چهارمین بار آسان نبوده چون با چالش‌هایی سخت و انتظارات نامعقولی در سطح جهان همزمان با ترک باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا از این سمت روبه‌رو خواهد بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):   رئیس‌جمهور ترکیه در نخستین مصاحبه خود با رسانه‌های اسرائیلی از ۱۳ سال پیش تاکنون، تصریح کرد که زمان گشودن صفحه جدیدی در روابط اسرائیل و ترکیه فرا رسیده است. رجب طیب اردوغان در مصاحبه با شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی که متن کامل آن بعدا منتشر خواهد شد، همچنین گفت: سایه رخدادهای مربوط به کشتی مرمره همچنان بر روابط ما دیده می‌شود.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه سوریه اعلام کرد که دمشق طرح پیشنهادی فرستاده سازمان ملل برای خودگردان شدن اداره امور در شرق حلب را نمی‌پذیرد و از دولت جدید آمریکا خواست اشتباهات اوباما درباره سوریه را تکرار نکند. «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه در نشستی خبری بعد از دیدار با «استفان دی میستورا» فرستاده سازمان ملل در پرونده سوریه تأکید کرد استفان دی‌میستورا پیشنهاد داده شرق حلب تحت اداره خودگردان قرار بگیرد که دولت سوریه کاملا با این پیشنهاد مخالف است و اجازه نخواهد داد این اتفاق روی دهد.

خبرگزاری فارس: رئیس کمیته امور دفاعی مجلس دومای روسیه تاکید کرده که در واکنش به اقدامات آمریکا، مسکو سامانه ضد موشکی اس 400 و همچنین موشکهای اسکندر در کالینینگراد مستقر می‌کند.به دنبال تشدید تحرکات ضد روسی آمریکا در مناطق همجوار روسیه از قبیل مانورهای نظامی ناتو در سواحل دریای بالتیک، مسکو درصدد تقویت استحکامات دفاعی خود در کالینینگراد برآمده است.

خبرگزاری فارس : نیکلا سارکوزی کاندیدای امیدوار حزب محافظه کار برای انتخابات ریاست جمهوری 2017 فرانسه در انتخابات مقدماتی حزب شکست خورد. نیکلا سارکوزی ، رئیس جمهور سابق فرانسه که از مدتها پیش فعالیتهای خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 فرانسه شروع کرده بود در انتخابات مقدماتی درون حزبی حزب جمهوریخواه فرانسه از 2 رقیب دیگر خود یعنی فرانسوا فیون نخست وزیر سابق وآلن ژوپه شکست خورد و دیگر نمی‌تواند به عنوان کاندیدای حزب دست راستی‌های فرانسه در انتخابات نهایی شرکت کند.وی در سخنان خود به طور تلویحی از فرانس فیون حمایت کرد.

خبرگزاری فارس: وزارت دفاع کره جنوبی خبر داد، سئول و توکیو توافقی اطلاعاتی-نظامی- امنیتی به امضا می‌رسانند تا توانایی‌شان برای مقابله با کره شمالی افزایش یابد. دوکشور هفته گذشته توافق موقت اطلاعاتی-نظامی-امنیتی به امضا رساندند و روز چهارشنبه آینده با ورود رئیس جمهور کره جنوبی به ژاپن، توافق نهایی به امضا می‌رسد.

 خبرگزاری فارس: در حالیکه اولین انتصابات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا از یک مسیر بسیار دشوار برای برجام حکایت دارد، مقامات ارشد آمریکا می‌گویند که دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در آخرین ماههای ریاست‌جمهوری، در حال بررسی اقدامات جدیدی برای مستحکم‌ کردن توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) می‌باشد.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در این خصوص گزارش کرد، اقداماتی که دولت اوباما برای تقویت برجام در دست بررسی دارد، شامل گام‌هایی برای صدور مجوز برای تعداد بیشتری از تاجران آمریکایی به منظور ورود به بازار ایران و همچنین لغو تحریم‌های بیشتر آمریکا علیه ایران می‌‌شود.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، و شى جین پینگ، رییس جمهور چین، در پرو ملاقات کوتاهى داشتند و در آن توافق کردند جهت ایجاد مناسبات با ثبات و دوستانه همکارى کنند. این دو رهبر در روز یکشنبه براى حدود ۱۰ دقیقه گفت و گو کردند. آبه عنوان داشت از این رو که سال میلادى آینده مصادف با چهل و پنجمین سالگرد عادى شدن روابط بین دو کشور و سال بعد از آن نیز مصادف با چهلمین سالگرد انعقاد پیمان صلح و دوستى دو کشور مى باشد، مى خواهد تمام جنبه هاى مناسبات ژاپن با چین را بهتر کند.

خبرگزاری مهر:   نخست وزیر ژاپن از نزدیک بودن توافق صلح با مسکو خبر داد. «شینزو آبه» که بواسطه در پیش بودن سفر «ولادیمر پوتین» رئیس جمهور روسیه، به ژاپن در جمع خبرنگاران سخن می گفت اعلام کرد: راه دستیابی به معاهده صلح با روسیه هموار شده است. روسیه و ژاپن پس از پایان جنگ جهانی دوم به دلیل اختلافات بر سر چهار جزیره در مجمع الجزایر کوریل توافق صلح دائمی امضا نکردند.

یورونیوز: مذاکرات ادغام مجدد قبرس در سوئیس از سرگرفته شد. مذاکرات رهبران قبرسِ دو پارچه با هدف اتحاد و یکپارچگی مجدد این کشور با گفتگو پیرامون مناقشات ارضی و تحت نظارت سازمان ملل متحد از سرگرفته شد تا بلکه مناقشه ۴۲ ساله در این جزیره پایان یابد.نیکوس آناستاسیادس، رهبر قبرس یونانی نشین و مصطفی آکینجی رهبر قبرس ترک نشین پیش تر در ماه نوامبر در خصوص مسائل حکومتی، اقتصادی، مالی و پیوستن به اتحادیه اروپا در سوئیس به مذاکره نشسته بودند.

مشرق نیوز: منابع خبری کره جنوبی اعلام کرده اند که تشنجاتی در مناطق مرزی با کره شمالی رخ داده و همین موضوع باعث شده است تا ارتش این کشور بار دیگر به حال آماده باش کامل درآید. کره جنوبی اعلام کرد که تنش ها در سرحدات مرزی دو کشور نگران کننده است و به نیروهای نظامی دستور داده شده است برای مقابله با هر تحرکی از سوی کره شمالی آماده باشند.این چندمین بار طی هفته های گذشته است که کره جنوبی به ارتش خود اعلام آماده باش می دهد و پیشتر اعلام شده بود کره شمالی قصد دارد در موارد مختلف چندین موشک بالستیک پرتاب کند که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

خبرآنلاین: رئیس جمهوری ترکیه در اظهاراتی تازه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را تهدید کرد. رجب طیب اردوغان اعلام کرد، پیوستن به اتحادیه اروپا، تنها گزینه پیش روی ما نیست و در حال بررسی جدی پیوستن به سازمان همکاری شانگهای می باشیم. اردوغان که در زمان بازگشت از ازبکستان به سوال خبرنگاران پاسخ می داد، گفت: ترکیه تلاش میکند برای مدت طولانی به اتحادیه اروپا بپیوندد.

خبرگزاری تسنیم:  وزارت دفاع روسیه در نمونه‌گیری های انجام شده در جنوب غرب حلب، شواهدی را از استفاده تروریست‌ها از مواد شیمیایی و سمی علیه غیر نظامیان و سربازان ارتش سوریه به دست آورده است. ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه امروز دوشنبه در سخنانی تاکید کرد: وزارت دفاع روسیه در 9 نمونه گرفته شده از جنوب غرب حلب، مواد شیمیایی و سمی از جمله کلر کشف کرده است.

خبرگزاری ایرنا: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت: اقدام های ناتو نگران کننده است و مسکو برای مقابله با آن تدابیری مناسب اتخاذ می کند. پوتین در فیلم مستند «اوکراین در آتش» ساخته اولیور استون کارگردان آمریکایی، افزود: شیوه تصمیم گیری های ناتو نگران کننده است و روسیه مجبور به اتخاذ تدابیری برای مقابله با اقدام این پیمان می شود.

خبرگزاری ایرنا:   ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با تاکید بر تداوم موضع این کشور در باره چهار جزیره کوریل جنوبی که ژاپن بارها خواستار بازگشت آنها شده است، اعلام کرد که «این جزایر بخش جدایی ناپذیر خاک روسیه است». رئیس جمهوری روسیه این سخنان را یک روز پس از مذاکرات خود با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در لیما پایتخت پرو که در حاشیه نشست سران کشورهای عضو جامعه اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام برگزار شد، اعلام کرد.

خبرگزاری صدا و سیما:  پس از درگیری های روز یکشنبه در یکی از شهرهای مرزی شمال شرق میانمار در مجاورت مرزهای این کشور با چین، نیروهای مسلح چین به حال آماده باش کامل درآمدند. سه گروه مسلح همزمان به یکی از پایگاه های امنیتی در دو شهرک موس و کوتکای در  شمال شرق میانمار حمله کردند.

پارس تودی:  وزارت دارایی کویت به وجود وضعیت بحرانی اقتصاد کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اذعان کرد. وزارت دارایی کویت در گزارشی اعلام کرد در پی تاثیر منفی توطئه ناکام نفتی سعودی‌ها در دو سال اخیر بر درآمد کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای عربی منطقه در سال 2015 کسری بودجه 108میلیارد دلاری داشته اند که حدود 70 میلیارد دلار آن متعلق به عربستان است.

پرس تی وی : یازده کشور عضو ناتو، 4 هزار سرباز به لیتوانی، بزرگ‌ترین کشور حوزۀ بالتیک، اعزام کرده‌اند تا در رزمایش سالانۀ این ائتلاف نظامی موسوم به «شمشیر آهنین» شرکت کنند.در این رزمایش همچنین میزان آمادگی لیتوانی برای استقرار سریع شمار زیادی از سربازان ناتو مورد آزمایش قرار می‌گیرد.این رزمایش که از روز یکشنبه (30 آبان) آغاز شده و تا 12 آذر ادامه خواهد داشت، در دو منطقۀ جداگانه در لیتوانی برگزار می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *