جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

تنش در دریای جنوبی چین / رئیس‌جمهور فیلیپین: به حملات خطرناک چین، واکنش نشان خواهیم داد

فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهوری فیلیپین روز پنجشنبه هشدار داد که کشورش به «حملات خطرناک» گارد ساحلی چین واکنش نشان خواهد داد. سخنان رئیس‌جمهوری فیلیپین از تشدید تنش در روابط چین و فیلیپین حکایت دارد. دو کشور بر سر مالکیت و کنترل آب‌های دریای جنوبی چین اختلاف دارند. ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی از دیگر طرف‌هایی هستند که ادعاهایی را در مورد آب‌های جنوبی چین مطرح کرده‌اند.

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی معنی است / احیای مرزهای اوکراین پس از شوروی در سال ۱۹۹۱، غیرقابل قبول است

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته که طرح صلح پیشنهادی اوکراینی از آن جهت بی معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.

عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ این کشور در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت خواهد کرد. نماینده عربستان در این مسابقه رومی القحطانی خواهد بود که تا کنون در چند مسابقه دختر شایسته از جمله مسابقه دختر شایسته عربستان سعودی، دختر شایسته صلح عرب و دختر شایسته خاورمیانه برنده شده است. مسابقه دختر شایسته جهان در سال ۲۰۲۴ قرار است ماه سپتامبر در مکزیک برگزار شود.

Loading

اهمیت آزادسازی موصل از دیدگاه روزنامه نگارآمریکایی

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: یک نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی معتقد است که آزادسازی شهر موصل از دست داعش بیانگر توانایی ارتش عراق در مبارزه با این گروه تروریستی بوده است.

«کان هالینان»، نویسنده “فارن پالیسی این فوکس” که یک استاد روزنامه‌نگاری بازنشسته است در مصاحبه ای به ارائه دیدگاه‌های خود در موضوع جنگ عراق و مبارزه ارتش این کشور با گروه تروریستی داعش پرداخت.

این روزنامه‌نگار درباره آزادسازی موصل و شکست داعش در این منطقه پس از سه سال گفت: این پیروزی از چندین جهت دارای اهمیت است، در ابتدا این موضوع بیانگر افزایش توانمندی ارتش عراق در مبارزه با این گروه تروریستی بود زیرا در ابتدای تسلط بر موصل به‌سرعت موفق به شکست ارتش شده بود. افراط‌گرایی مسئله مهمی است که ریشه آن به عربستان بازمی‌گردد. سؤال کنونی این است که؛ آیا دولت عراق قادر به ارائه یک راه حل سیاسی خواهد بود که اقلیت سنی عراق را نیز شامل شود یا خیر؟

وی درباره ادعاهای آمریکا مبنی بر کمک این کشور به ارتش عراق برای آزادسازی موصل و تلاش واشنگتن برای تمام کردن این پیروزی به‌نفع خود نیز گفت:  آمریکا مسلماً در آزادسازی موصل نقش داشت اما هجوم سال 2003 به عراق بود که زمینه‌ساز شکل‌گیری داعش در عراق شد. چیزی که اکنون شاهد آن هستیم نتیجه مستقیم اقدام بوش در سرنگونی صدام است.

این استاد روزنامه‌نگاری درباره آینده منطقه خاورمیانه و احتمال بازگشت صلح به این منطقه درصورت توافق میان آمریکا و روسیه نیز گفت: داعش شکست بزرگی را متحمل شد. ایدئولوژی داعش وهابیسم است و عربستان به اعمال فشار برای فرقه‌گرایی در منطقه ادامه می‌دهد. داعش همچنین با فساد در حکومتهای استبدادی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و ادامه دخالتهای کشورهای فرانسه، بریتانیا و البته آمریکا مجدداً تقویت خواهد شد. عربستان درحالی که میلیاردها دلار برای جنایت در یمن هزینه می‌کند، فقر در این کشور درحال افزایش است و تعداد بیشتری از جوانان سعودی به جمعیت بیکاران این کشور اضافه می‌شوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر پتانسیل اتحاد میان آمریکا و روسیه وجود دارد اما با توجه به اینکه در آمریکا زندگی می‌کنم تردیدهایی در این خصوص دارم. مسلماً این اتحاد منطقی است و به پایان جنگ داخلی در سوریه کمک خواهد کرد. روسیه تهدیدی برای آمریکا به شمار نمی‌آید. وضعیت در اوکراین نیز یک موضوع داخلی است. هرچند روسها اروپا را تهدید نمی‌کنند اما موضوع در رسانه‌های آمریکایی به‌شکل دیگری منعکس می‌شود و در رسانه‌های آمریکایی شاهد فضایی همانند دوران جنگ سرد هستیم.

منبع: تسنیم

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *