جدیدترین مطالب

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading

أحدث المقالات

وزیر خارجه روسیه: مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل‌آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه درباره تنش‌های اخیر بین اسرائیل و ایران اظهار داشت: «مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل‌آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست».

Loading
محمد ایرانی در نشست آثار راهبردی آزادسازی حلب تاکید کرد

روسیه و ایران بازیگران انکار ناپذیر در سوریه

۱۳۹۵/۱۰/۰۷ | خبرهای شورا

شورای راهبردی آنلاین: محمد ایرانی مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه ایران با اذعان اینکه همه نیروهای درگیر در سوریه اعتقاد دارند که بحران سوریه با راه حل نظامی انجام نمی شود و تنها راه حل آن تأکید بر راه حل سیاسی است، ادامه داد که نباید آنچه که در حلب به دست آمده را تنها یک پیروزی نظامی بدانیم .

محمد ایرانی مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشستی با موضوع «آثار راهبردی آزادسازی حلب» در شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: در پاسخ به سئوالی که در اذهان و افکار عمومی مطرح شده و اینکه آزادی حلب چقدر در پایان دادن به بحران سوریه تاثیرگذار خواهد بود، بیان داشت که ابتدا باید حلب را شناخت و وضعیت آن را درک کرد و باید توانایی و معارضین در کل سوریه را مورد ارزیابی قرار داد تا بتوانیم به این سئوال پاسخ بدهیم.

ایرانی با اذعان اینکه همه نیروهای درگیر در سوریه اعتقاد دارند که  بحران سوریه با راه حل نظامی انجام نمی شود و تنها راه حل آن تأکید بر راه حل سیاسی است، ادامه داد که نباید آنچه که در حلب به دست آمده را تنها یک پیروزی نظامی بدانیم .

ایشان در ادامه تأکید داشت که باید سطح انتظارات خود مان را در واقعیت پیروزی در حلب ببینیم اشاره داشت: 53 ماه بخش عمده حلب در اختیار نیروهای معارض بود و به دلیل اقدامات معارضین در این استان و تلاش برای ایجاد زمینه‌های خودمختاری و تجزیه، آزادسازی حلب با تردیدهایی همراه بود. اما با فشار نیروهای ارتش این امر میسر شد.

وی اذعان داشت که معارضین تلاش زیادی نمودند تا با افزایش فشارهای بین‌المللی تمام ذهنیت‌ها را به سمت حلب ببرند و از دیگر مناطق منحرف کنند اما در این هدف به موفقیت نرسیدند.

ایرانی با تشریح وضعیت مردم در دو شهرک فوعه و کفریا، به نزدیکی این دو شهر به ادلب اشاره نمود و وضعیت سختی که بر مردم این شهر می گذرد و در طی 3 سال محاصره کامل، هیچ نهادی به فکر وضعیت آنان نبود اما در آخرین لحظات تصمیم گرفتند که مردم این مناطق هم در معادله قرار بگیرند. ایشان با اشاره به وضعیت خروج مردم از این مناطق، عنوان کردند که یک مرحله انجام شده، مرحله دوم در حال انجام است و هنوز مشخص نیست که مرحله سوم انجام شود.

ایرانی بیان داشت که شرایط در سوریه وارد فاز جدیدی شده، و هم مسکو و هم تهران به عنوان بازیگران قدرتمند توانسته‌اند خارج از فضای بین‌المللی کاری را انجام دهند و روسیه و ایران بازیگران انکار ناپذیر در بحث سوریه هستد، معتقد بود که در سوریه به لحاظ نظامی فاز جدیدی در حال شکل‌گیری است که وضعیت را برای رسیدن به راه‌حل نزدیک می‌کند.

ایشان با اشاره به برخی تحلیل ها درباره تضعیف نقش آمریکا پس از آزادسازی حلب، اذعان داشت که آزادی حلب باعث کاهش نقش سازمان ملل نیز شد و سازمان ملل در آزادی حلب نقش چندانی نداشت.

ایرانی اشاره داشت که پیدا شدن یک راه‌حل سیاسی خیلی مهم است با این وجود هنوز اعراب نظر خود را در این باره نداده اند  با این وجود این مسئله در صورت تشکیل می‌تواند خیلی کارساز باشد.

به اعتقاد ایشان بعد از آزادسازی حلب، سطح خشونت در طرف مقابل افزایش یافته است، به طوریکه بازخورد آن در اروپا و در حوادث تروریستی در آلمان و ترور سفیر روسیه در آنکارا خود را نشان داده است و همین باعث شده تا مواضع طرف‌های غربی کمی متعادل شود. بنابراین به نظر نمی رسد اروپایی‌ها پیش شرط هایی مانند گذشته را از جمله رفتن اسد مطرح کنند.

ایشان افزایش توان تسلیحاتی برای مخالفین را از دیگر آثار منفی دانست و  که سبب شده تا کمک های مالی بیشتری  به سوی نیورهای معارض روانه شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *