جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

Loading

دلایل مخالفت وزیر کرد دولت عراق با رفراندوم اقلیم کردستان

۱۳۹۶/۰۴/۳۱ | یادداشت

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:وزیر امور آوارگان و مهاجران دولت عراق که از جنبش تغییر تکیه بر کرسی وزارت زده در یادداشتی که در سایت‌ها و خبرگزاری‌های اقلیم کردستان منتشر شده است به چرایی عدم موافقت این حزب با رفراندوم اعلام‌شده از سوی مسعود بارزانی پرداخته است.

درباز محمد*

در شرایطی که در نشستی حزبی بدون هرگونه توافق ملی اقدام به تعیین وقت برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کردستان شده است، ما به عنوان جنبش تغییر بدون فوت وقت به دلایل ذیل به مخالفت با آن برخاسته‌ایم:

نخست: دولت به معنی نهادها و موسسات قانونی، یعنی پارلمان، حکومت و دستگاه قضایی.

این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده است که سردمداران رفراندوم بدون هرگونه اعتباربخشی به رای مردم، با توسل به نیرویی غیر مشروع، تنها نهاد مشروع را بدون هیچ دلیل خاصی به تعطیلی کشانده‌اند و در نبود این نهاد، سرنوشت‌سازترین تصمیم تاریخی را اتخاذ می‌کنند. در حالی که پارلمان با عمری 25 ساله تنها مرجع قانونی، سیاسی و تصمیم‌گیری است، این تصمیم در نشستی و از سوی کسانی اتخاذ شده است که هیچ مشروعیت سیاسی و قانونی ندارند. آنان فقط سران و نمایندگان احزاب خود هستند نه نمایندگان ملت. جنبش تغییر مسئله را در اساس تصمیم‌گیری و اینکه چه کسانی دارای چنین حقی هستند، می‌داند نه چگونگی برگزاری رفراندوم و نتایج آن.

دوم: آینده مناطق مورد منازعه چگونه خواهد بود؟

رفراندوم بدون کرکوک، خانقین و مناطق دیگر به معنی آن است که در قدم نخست دست از این مناطق خواهیم کشید. در ثانی، چگونه ساکنین این مناطق را با موجی از مشکلات و مسائل ناشی از مخالفت‌های کنونی با رفراندوم مواجه کنیم، اعم از مخالفت‌های شیعیان، اهل‌سنت، ترکمان‌ها و … آیا می‌توان جان و مال آنان را در برابر تهدیدات پیش‌بینی‌نشده تضمین کرد. آیا از اینکه در برابر چنین تهدیداتی قرار خواهند گرفت با آنها مشورت شده است. ترس از بود و نبود، ترس از نابودی؟ بدون شک، نخیر.

در شرایط وجود نیروهای سازمان‌یافته و غیر رسمی عرب، ترکمان و حتی مسیحی و شبک، وضعیت اکراد این مناطق چگونه خواهد بود؟ درگیری یا زندگی مسالمت‌آمیز و سازگاری؟ کدام سازگاری، کی و چگونه؟

سوم: دولتی شکست‌خورده یا موفق؟

مهمترین فاکتور و برگ برنده کردها، اتحاد ملی در زمینه های گوناگون سیاسی، اقتصادی، نظامی، اجتماعی و … است. در حال حاضر در چه مرحله ای از این اتحاد هستیم؟ در همه سطوح، شرایط نامطلوبی را شاهد هستیم.

عرصه اقتصادی، تصویری از ویرانی، بحران، بدهکاری و بیکاری را نمایان می‌سازد.

نیروی نظامی غیر ملی، حزبی و حتی خانوادگی و شخصی.

دمکراسی شکست‌خورده و دیکتاتوری آشکار.

جامعه‌ای به حاشیه رانده شده و دوقطبی در میان شمار اندک سودمندان از قدرت و اکثریت ستمدیده و بدون بهره از ابتدایی‌ترین حقوقی همچون حق دریافت حقوق ماهیانه، کامل و تابع زمانبندی معمولی.

به مثالی بسنده می‌کنم: مسئله رفراندوم اقلیم کردستان همچون آن خواهد بود که پدری در خانه به نیمی از فرزندان خود بی‌توجه باشد، توانایی تامین مایحتاج روزانه آنها را نداشته و آنچه را که دارد به شیوه‌ای عادلانه در بین آنها تقسیم نمی‌کند، خانه و محل زندگی وی وضعیت جالب توجهی ندارد و دم از ساختن کاخی مجلل و باشکوه برای فرزندان خود بزند. حال و روزت را نظاره‌گر باش و آنگاه دم از ساختن کاخ و قصر باشکوه بزن.

چهارم: برگزاری رفراندوم مهم نیست، مسئله مهم اعتراف بین‌المللی است.

در راستای کسب مشروعیت بین‌المللی این رفراندوم چه اقداماتی صورت گرفته است؟ آیا جامعه بین‌الملل به این رفراندوم و نتایج آن اعتراف خواهد کرد؟ جواب آشکار است، نخیر.

اگر سال‌ها در راه رسیدن به این هدف زمان صرف شود بهتر از برگزاری رفراندومی است که نتیجه آن مورد قبول واقع نشود. اگر جامعه بین‌الملل دولت کردستان را به رسمیت نشناسد تضمینی برای محافظت از آن در برابر تهدیدات احتمالی وجود نخواهد داشت، همچنانکه اگر مورد اعتراف هم واقع شود چنین محافظتی تضمین‌شده نیست. وضعیت سوریه را پس از 6 سال جنگ و آشوب داخلی نظاره‌گر باشید، قرن‌ها زمان نیاز است که سوریه آنی شود که پیشتر دیده شده است، با آنکه دولت مستقلی است به چنین وضعیتی رسیده است، آیا کردستان تاب وضعیت مشابهی را دارا می‌باشد؟ در چنین وضعیتی آمریکا مدافع ما خواهد بود یا روسیه؟

با دلایل فوق و پاره ای از ملاحظات دیگر، ما موافق چنین رفراندومی نیستیم. ما موافق حقوق ملت خود بوده اما زیر بار رفراندومی نخواهیم رفت که حزب دمکرات کردستان عراق می‌داند که اجرایی نیست و با هدف وقت‌کشی و سرپوش گذاشتن بر بحران‌ها بر آن دامن می زند.

لازم بود شرکت‌کنندگان در نشست پیرمام بر تحکیم پایه‌های دمکراسی تاکید می‌کردند، از جمله انتخابات ریاست اقلیم که چهار سال از آن گذشته و مشروعیتی برای آن نمانده است نه اینکه ارزش‌های ملی را دستاویز کسب منافع حزبی، خانوادگی و شخصی کنند.

وزیر امور آوارگان و مهاجران دولت عراق*

منبع: تسنیم

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *