جدیدترین مطالب

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: ایران در پی گسترش جنگ نیست/ اسرائیل اقدامی کند پاسخ می‌گیرد

در تماس تلفنی خانم نالدی پاندرو وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان (در نیویورک)، آخرین تحولات روابط دوجانبه و اوضاع منطقه غرب آسیا بویژه پس از پاسخ مشروع جمهوری اسلامی ایران به حمله نظامی اخیر رژیم صهیونیستی به سفارت کشورمان در دمشق، مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

چاقوکشی در استرالیا؛ مسلمانان و مهاجران قربانی استانداردهای دوگانه تحقیقات پلیس

تهران- ایرنا- دو حادثه حمله با چاقو در استرالیا در طی دو روز، تنش‌های اجتماعی را در این کشور به همراه داشته و مسلمانان یا مهاجران را بیش از دیگران تحت فشار استاندارهای دوگانه پلیس در تحقیقات اولیه برای شناسایی عامل و انگیزه حمله، قرار داده است.

تقدیر امیرعبداللهیان از آفریقای جنوبی به دلیل شکایت از رژیم صهیونیستی به لاهه

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آفریقای جنوبی گفت: ایران در پی گسترش جنگ نیست، اما اگر رژیم اسرائیل مجددا اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهد، شدیدا و قویا پاسخ خواهد داد.

Loading
18 دیماه 1395

رسانه ها ؛ ورود محمولۀ نظامی بزرگ آمریکا به آلمان …

۱۳۹۵/۱۰/۱۸ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: ادامه روس هراسی با ورود محموله بزرگ نظامی آمریکا به بندر برمرهافن آلمان، واکنش تند رئیس سابق «سیا» به «دونالد ترامپ»، تاکید اولاند بر افزایش بودجه دفاعی فرانسه، اتهام‌زنی دستگاه اطلاعاتی آمریکا به پوتین، ژاپن و فرانسه درپی کسب یک موافقتنامه تجارت آزاد ، خروج ناو هواپیمابر روسیه از آبهای حوالی سوریه، استعفای سفیران اوباما تا مراسم تحلیف ترامپ، دیدار و گفتگوی نخست وزیر ترکیه با مقامات عراقی ،اظهارت برجامی جدید وزیر خارجه آمریکا، افزایش تنش میان ژاپن و کره جنوبی و اعزام تفنگداران آمریکایی به افغانستان ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس:  محموله بزرگ نظامی آمریکا وارد بندر برمرهافن آلمان شد. بر اساس این گزارش صدها دستگاه تانک، کامیون و تجهیزات نظامی آمریکایی وارد بندر برمرهافن آلمان شده‌اند تا در ادامه گسترش حضور نظامی ناتو نزدیک مرزهای روسیه، به شرق اروپا منتقل شوند. کشتی باربری «ریزالو» در این بندر پهلو گرفته و انتظار می‌رود دو کشتی باربری دیگر به نام‌های «فریدام» و «اندورنس» روز یکشنبه در آلمان پهلو گیرند.

 خبرگزاری فارس:  رئیس سابق سازمان سیا و وزیر دفاع پیشین آمریکا از دونالد ترامپ به دلیل تضعیف «اعتبار سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا» در خصوص ادعای دخالت روسیه در انتخابات 2016 بشدت انتقاد کرد. «لئون پانتا» رئیس سال‌های 2009 تا 2011 سیا و وزیر دفاع سال‌های 2011 تا 2013 در مصاحبه‌ای که روز جمعه شبکه «ان بی سی» پخش کرد، با انتقادات شدید از مواضع رئیس جمهور منتخب آمریکا درباره دخالت روسیه در انتخابات 2016 و ابراز تردید درباره گزارشهای سازمان های اطلاعاتی آمریکا گفت: «من برای بیش از 50 سال در مناصب عمومی خدمت کردم و هرگز در عمرم همچنین چیزی ندیدم».

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور فرانسه طی اظهاراتی بر لزوم افزایش بودجه دفاعی کشور ظرف 5 سال آینده تأکید کرد. «فرانسوآ اولاند» دیروز جمعه طی اظهاراتی اعلام کرد: «بودجه دفاعی کشور که هم‌اکنون کمتر از 1.8 درصد تولید ناخالص داخلی فرانسه است، باید طی 5 سال آینده به حدود 2 درصد تولید ناخالصی داخلی کشور برسد.» وی در جمع 800 نظامی فرانسوی مشارکت کننده در عملیات‌های خارجی در ساحل و عراق و سوریه افزود: «ما باید تا 5 سال آینده تا مرز 2 درصد پیش برویم. بودجه دفاعی کشور برای سال 2017 به 600 میلیون یورو افزایش خواهد یافت.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا با انتشار گزارشی مدعی شدند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه شخصا دستور داده بود یک کمپین مخفی چند جانبه به منظور اعمال نفوذ بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع دونالد ترامپ عمل کند. این گزارش اطلاعاتی یک نسخه طبقه بندی نشده از یک گزارش دقیق‌تر و طبقه بنده شده است که قبلا به دونالد ترامپ، کاخ سفید و رهبران کنگره تحویل داده شد. در آن از ذکر شواهد و مدارک دولت آمریکا در خصوص ادعاهایش خودداری شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیر خارجه آمریکا دولت انگلیس را مسئول شکست طرح‌ این کشور برای حمله نظامی به سوریه پس از انتشار گزارش استفاده از تسلیحات شیمیایی در این کشور خواند. جان کری گفت، رای پارلمان انگلیس علیه بمباران سوریه برنامه‌های نظامی آمریکا علیه دولت سوریه و استفاده از تسلیحات شیمیایی را منحرف کرد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   وزرای خارجه ژاپن و فرانسه موافقت کرده اند تا جهت کسب یک موافقتنامه جامع تجارت آزاد بین ژاپن و اتحادیه اروپا در اولین فرصت، با یکدیگر همکاری کنند.فومیو کیشیدا، وزیر خارجه ژاپن و ژان-مارک آریو، همتای وی از فرانسه، روز جمعه در فرانسه گفت و گو کردند.این دو وزیر موافقت کردند که در بحبوحه نگرانی ها بر سر حفاظت گرایی، ژاپن و اتحادیه اروپا در پی یک موافقتنامه جامع بر سر موافقتنامه مشارکت اقتصادی برای ارتقا تجارت آزاد در اولین فرصت باشند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  ارتش روسیه اعلام کرده است که ناوهواپیما بر و بعضی دیگر از کشتی های جنگی خود را از آبهای حوالی سوریه خارج خواهد کرد. ارتش روسیه روز جمعه گفت ناوهواپیمابر دریاسالار کوزنتسف، و کشتی ها همراه آن، منطقه درگیری را ترک می کنند.روسیه ماه اکتبر سال گذشته، در حمایت از بشار اسد رییس جمهور سوریه، این ناوگان را مستقر کرد.

العالم فارسی: کاندیدای جناح راست افراطی فرانسه گفت بهبود اقتصاد انگلیس پس از برگزیت، به وی برای خارج کردن کشورش از اتحادیه اروپا قوت قلب می‌دهد. مارین لو پن گفت:  اقتصاد انگلیس پس از برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) در حال بهبود است و این امر به وی در خصوص مذاکره درباره خروج فرانسه از اتحادیه اروپا، در صورت انتخابش قوت قلب می‌دهد. وی در دیدار با خبرنگاران افزود: «برگزیت یک مصیبت نبوده است. نشانه‌های اقتصادی، مثبت هستند.»

العالم فارسی:  تیم انتقالی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا از تمامی سفیرانی که اوباما به سایر کشورها اعزام کرده خواسته است تا 20 ژانویه (1 بهمن) – روز تحلیف ترامپ – استعفا کنند. این نکته ایست که سفیر آمریکا در نیوزیلند آن را تأیید کرد. در پیام توییتری «مارک گیلبرت» خطاب به رویترز آمده است: «من بیستم ژانویه کناره‌گیری می‌کنم. این فرمان بدون قائل کردن استثنا به وسیله دستوری در قالب یک پیام از سوی وزارت خارجه در 23 دسامبر صادر شد.»

خبرگزاری مهر:  نظامیان ارتش عراق طی عملیاتی مقر عملیات داعش در شهر «موصل» را که توسط افرادی با تابعیت چچنی اداره می‌شد، به کنترل خود درآوردند.بر اساس این گزارش، «شاکر جودت» از فرماندهان عراقی در این خصوص اظهار داشت: این مقر داعش توسط افرادی با تابعیت چچنی اداره می شد.

  خبرگزاری مهر:   وزارت دفاع آمریکا طرح افزایش ۷۷۳ میلیون دلاری بودجه برنامه نوسازی ناوگان زیردریایی های هسته ای که ارزش آن پیشتر ۱۲۵ میلیارد دلار برآورد می شد را تایید کرد. «فرانک کندال» معاون وزارت دفاع آمریکا در امور تدارکات، فناوری و لجستیک، طرح توسعه برنامه خرید ۱۲ فروند زیردریایی هسته ای به ارزش ۱۲۵ میلیارد دلار را امضا کرد.

خبرگزاری تسنیم:  روزنامه انگلیسی “ایندیپندنت” تاکید کرد که عربستان با سیاست‌های خود منطقه خاورمیانه را به هرج و مرج کشانده است. روزنامه ایندیپندنت امروز شنبه در مطلبی به قلم پاتریک کاکبرن درباره خاورمیانه با عنوان “رویای سلطه گری عربستان، هرج و مرج را به ارمغان آورد”، از تلاش چندین ساله عربستان برای تبدیل شدن به قدرت اصلی در بین کشورهای عربی و اسلامی سخن گفت، و در این زمینه به اسناد منتشر شده در سایت ویکی‌لیکس درسال2014 میلادی اشاره کرد، و نوشت که هیلاری کیلینون در یکی از این اسناد از رقابت عربستان و قطر برای “سلطه بر جامعه اهل سنت” سخن گفته است.

خبرگزاری تسنیم:  سفیر عراق در ترکیه درباه سفر نخست وزیر ترکیه به عراق گفت: موضوع عقب نشینی نیروهای ترکیه از شمال عراق در این سفر با مقامات عراقی بررسی خواهد شد. بن علی یلدریم نخست‌وزیر ترکیه جهت انجام چند دیدار رسمی وارد بغداد شد.

خبرگزاری ایرنا:   رسانه های پاکستان روز شنبه به نقل از ‘جان کری’ وزیر امور خارجه آمریکا در واپسین روزهای حضور وی در این پست نوشتند: پاکستان از جمله کشورهای کلیدی است که آمریکا در سال های گذشته مراکز امنیتی و اتاق های عملیات تاکتیکی در آن ایجاد کرده است. روز انگلیسی زبان ‘داون’ روز شنبه نوشت: جان کری در یک گزارش 21 صفحه ای، با اشاره به نام کشورهایی چون عراق، افغانستان و پاکستان ، اعلام کرده است که دولت اوباما اتاق های عملیات و مراکز ویژه امنیتی در آن ایجاد کرده است.

خبرگزاری ایرنا: باراک اوباما رئیس جمهوری فعلی آمریکا در واکنش به تردید برخی جمهوریخواهان درباره دست داشتن روسیه در روند انتخابات ریاست جمهوری کشورش، نسبت به اطمینان آنها ابراز نگرانی کرد و گفت: منافع روسیه هم راستا با منافع آمریکا نیست. اوباما دیروز در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری ای بی سی نیوز نسبت به ابراز اطمینان برخی به روسیه ابراز نگرانی کرد و گفت: آنچه که حقیقت دارد این است که روس ها می خواستند نفوذ کنند (در روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) که این کار را کردند.

 خبرگزاری صدا و سیما:  وزیر امور خارجه آمریکا درباره پیامدهای عقب نشینی دولت ترامپ از توافق هسته ای گفت: با این کار اعتبار بین المللی ما افول می کند. جان کری در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی سی بی اس آمریکا گفت: آنچه در دولت ترامپ روی خواهد داد این است که آنان با گزینه هایی واقعی روبرو می شوند نه اینکه هر روز درباره هر موضوعی بخواهند توئیت کنند، انتخاب هایی واقعی که پیامدهایی واقعی و ملموس بر زندگی و مرگ روزمره دارد.

خبرگزاری صدا و سیما:  ژاپن در اعتراض به نصب تندیس برده داری جنسی مقابل کنسولگری کشورش در بوسان کره جنوبی، سفیر خود را به طور موقت از سئول فراخواند. این تندیس در اعتراض به مسئله برده داری جنسی زنان کره جنوبی توسط ارتش امپراطوری ژاپن در جنگ جهانی دوم نصب شده است.موضوع جنجالی برده داری جنسی از سالها قبل، روابط توکیو و سئول را تیره کرده است.

پارس تودی:  ارتش امریکا اعلام کرد حدود 300 تفنگدار دریایی به ولایت هلمند در جنوب افغانستان اعزام می‌شوند تا نیروهای افغان را آموزش دهند.یگان تفنگداران دریایی ارتش ایالات متحده جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد بنا به درخواست ستاد فرماندهی مرکزی امریکا و نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان «حدود 300 تفنگدار دریایی برای کمک به ناتو، در بهار 2017 به ولایت هلمند اعزام خواهند شد.»

پرس تی وی : باب کورکر، رئیس کمیتۀ روابط خارجی سنای امریکا، گفت رد ناگهانی توافق هسته‌ای با ایران توسط دولت ترامپ می‌تواند به یک «بحران» بیانجامد و چنین رویکردی از دیدگاه وی «غیرمحتمل» است. کورکر روز جمعه طی نشستی با خبرنگاران اظهار داشت: «به عقیدۀ من لغو ناگهانی آن (توافق‌نامه) اتفاق نخواهد افتاد. برعکس، ما آن را به‌طور سختگیرانه اجرا خواهیم کرد.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *