جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

جلسه کابینه جنگ رژیم صهیونیستی لغو شد

تهران- ایرنا- رسانه‌های رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش دادند که جلسه کابینه جنگ این رژیم برای بررسی توافق مبادله اسرا با حماس لغو شده است.

Loading
27 دیماه 1395

رسانه ها ؛ پایان کنفرانس صلح خاورمیانه در پاریس و…

۱۳۹۵/۱۰/۲۷ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: پایان کنفرانس صلح خاورمیانه در پاریس با تاکید بر راه حل دو کشوری، محکومیت عربستان از سوی دیده‌بان حقوق بشر، تاکید اتحادیه اروپا بر پایبندی به توافق هسته‌ای با ایران، تشکیل شورای ملی جدید گروههای فلسطینی، انتقاد ترامپ از سیاست‌های مهاجرتی مرکل و ناتو، برگزاری نشست امروز وزرای امورخارجه اتحادیه اروپا، تاکید ژاپن و اندونزی بر تقویت همکاری های امنیتی ، هشدار آلمان درباره عواقب انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس، درخواست ضد ایرانی مقامات اسبق آمریکا از ترامپ ، نقشۀراه معارضین سوری برای هم‌پیمانی با اسرائیل و رزمایش دریایی مشترک امارات و بریتانیا در خلیج فارس ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  شرکت‌کنندگان در کنفرانس صلح خاورمیانه در پاریس نسبت به برداشتن هر گونه گام یکجانبه قبل از بررسی مسائل وضعیت نهایی از جمله مسائل قدس، مرزها، امنیت و آوارگان هشدار دادند.  در عین حال در این بیانیه، از هرگونه انتقاد صریح از طرح‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در زمینه انتقال سفارت آمریکا به قدس اجتناب شد، در حالی که همگی بر برگزاری کنفرانسی جدید همزمان با پایان سال ۲۰۱۷ توافق کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  پارلمان ترکیه بسته اصلاحات قانون اساسی تازه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن اختیارات ریاست ‌جمهوری این کشور افزایش می‌یابد. این اقدام نخستین گام در راستای اعمال تغییرات در قانون اساسی ترکیه در راستای تغییر به سمت نظام ریاست‌جمهوری و افزایش اختیارات رجب طیب اردوغان است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  باراک اوباما، رئیس‌جمهور در حال کناره گیری آمریکا گفت: دونالد ترامپ یک کاندیدای ریاست جمهوری غیرمتعارف در انتخابات بود که حرف‌هایی زده است اما از نظر من این رویکرد دیگر به هنگام رهبری کاخ سفید جواب نمی‌دهد. اوباما در مصاحبه‌ با برنامه 60 دقیقه شبکه سی‌بی‌اس در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ترامپ ممکن است یک دوره ریاست جمهوری بدون برنامه‌ریزی را اداره کند گفت: من اینطور فکر نمی‌کنم. همچنین او در حال حاضر مشغول ایجاد یک ساختار است و ما باید ببینیم که این فرایند چطور کار می‌کند. من فکر می‌کنم این یک آزمونی برای او و کسانی است که برای اجرایی کردن دیدگاهش منصوب کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  دیده‌بان حقوق بشر در گزارش سالانه خود اعلام کرد، از زمان حمله عربستان سعودی به یمن دست‌کم 4125 غیرنظامی کشته شده‌اند که اکثر این تلفات در پی بمباران‌های ائتلاف سعودی به وجود آمده است. ‌ دیده‌بان حقوق بشر در این گزارش تصویر ترسناک جنگ یمن را ترسیم کرده و می‌گوید: علی رغم اسناد و مدارک متعدد، حامیان غربی این مداخله به ویژه آمریکا و انگلیس ظاهراً تمایل ندارند تا درخصوص جنایات جنگی صورت گرفته توسط ائتلاف عربستان، تحقیقاتی به عمل آورند.

خبرگزاری فارس:  اتحادیه اروپا اعلام کرد که همچنان به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است. «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وجود موضع‌گیری‌های «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا گفت که این اتحادیه در کنار ایران خواهد ماند چرا که توافق در راستای تامین نیازهای امنیتی اروپاست.

خبرگزاری فارس:  یکی از رهبران حماس از قصد این جنبش و مشارکت دیگر گروه‌های فلسطینی جهت تشکیل شورای ملی جدید با برنامه‌ای به‌روز و پایبند به مبانی ملی فلسطین خبر داد.«طاهر النونو»، یکی از رهبران برجسته جنبش حماس و مشاور سابق نخست وزیر دولت حماس در نوار غزه تصریح کرد: پس از دریافت دعوتنامه، حماس با شرکت در نشست‌های مقدماتی نشست شورای ملی فلسطین در بیروت در چارچوب رسیدگی به اوضاع داخلی گروه‌های فلسطینی موافقت کرد.

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور منتخب آمریکا در اولین مصاحبه با یک رسانه انگلیسی، سیاستهای آنگلا مرکل را به باد انتقاد گرفت و گفت که همه بالاخره از اتحادیه اروپا خارج می‌شوند چون  همه دوست دارند هویت خودشان را داشته باشند. ترامپ از ناتو هم انتقاد کرد .  ترامپ 5 روز دیگر سکان هدایت کاخ سفید را بر عهده می‌گیرد .

خبرگزاری مهر:  وزرای امورخارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست امروز خود قرار است درباره آخرین تحولات سوریه و خاورمیانه گفتگو کنند. وزرای امورخارجه اتحادیه اروپا با بررسی نشست اخیر پاریس با محوریت خاورمیانه درباره تداوم راههای دستیابی به صلح و ثبات در این منطقه گفتگو خواهند کرد.در این نشست همچنین در خصوص سوریه نیز درباره کنفرانسی که قرار است در بهار آینده برگزار شود، تبادل نظر می شود.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، و جوکو ویدودو، رییس جمهور اندونزی، توافق کرده اند که تا پایان سال جاری نشستی از وزرای خارجه و دفاع دو کشور در جاکارتا برگزار کنند . هدف از برگزاری این نشست تقویت همکاری های امنیتی می باشد. آبه می گوید ژاپن در توسعه جزایر ناتونا در دریای چین جنوبی به اندونزی کمک خواهد کرد. اندونزی و چین بطور فزاینده ای بر سر حقوق صید ماهی در نزدیکی این جزایر اختلاف نظر دارند.

خبرگزاری تسنیم: وزیر امور خارجه آلمان درباره پیامدهای تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت این کشور از تل آویو به بیت المقدس هشدار داد. “فرانک والتر اشتاین مایر”،  سال 2017 را سالی تعیین کننده برای روند صلح بین فلسطینیان و اسرائیل ارزیابی کرده و با نگاهی به تصمیمات “ترامپ”، رئیس جمهور منتخب آمریکا درباره انتقال سفارت این کشور از تل آویو به بیت المقدس و و تشدید تنش هایی که پیامد آن با واکنش فلسطینیان ایجاد می شود هشدار داد.

خبرگزاری تسنیم:  بررسی‌های مرکز مطالعه افکار عمومی روسیه نشان می دهد که ۶۳ درصد مردم این کشور از پایان حکومت اتحاد جماهیر شوروی ابراز تاسف می‌کنند که در مقایسه با سال ۲۰۰۶ دو درصد کاهش یافته است. مرکز مطالعه افکار عمومی روسیه در چارچوب پروژه «دیده‌بانی اوراسیایی» اقدام به نظرسنجی سراسری در خصوص نگاه مردم به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و امکان احیای این اتحادیه به شکل قدیم یا جدید کرده است.

العالم فارسی: شبکه تلویزیونی فاکس نیوز نامه‌ای به دست آورده است که نشان می‌دهد تعدادی از مقامات ارشد اسبق آمریکا از ترامپ خواسته اند پس از حضور در کاخ سفید، با مخالفان ایران همکاری کند. در این نامه، 23 نفر از مقامات اسبق آمریکا از ترامپ خواسته اند با گروهک تروریستی منافقین که در پاریس مستقر است، تعامل و دیدار داشته باشد. نام اشخاصی چون رودی جولیانی ، شهردار اسبق نیویورک، جو لیبرمن ، یک سناتور پیشین و هیو شلتون ، افسر بازنشسته ارتش در زمان بیل کلینتون  در میان امضا‌کنندگان این نامه دیده می‌شود.

خبرگزاری ایرنا:  عضو ارشد مرکز کنترل تسلیحات هسته ای موسسه مطالعات و تحلیل های دفاعی هند برجام را سندی مهم برای توسعه روابط ایران با هند، منطقه وجهان دانست و تصریح کرد که روابط تهران و دهلی نو در یک سال گذشته بسرعت در همه زمینه ها گسترش یافته است. رشمی قاضی  اظهار داشت: توافقنامه هسته ای ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک باعث رشد بیش از سه برابری صادرات نفت ایران به هند شده است.

 خبرگزاری صدا و سیما:  بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد لندن خواستار تداوم توافق هسته ای با ایران است. وی همچنین  توافق تجاری پیشنهاد شده از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور آینده آمریکا را « خبر بسیار خوبی » دانست.

خبرآنلاین: رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا به رئیس جمهور منتخب هشدار داد مراقب حرف‌هایی که می‌زند باشد. “جان برنان”، در مصاحبه با شبکۀ فاکس‌نیوز گفت ترامپ باید پس از مراسم تحلیف بیش‌ازپیش مراقب اظهاراتی که بیان می‌کند، باشد.وی افزود: «بداهه‌گویی چیزی نیست که حافظ منافع امنیت ملی ما باشد. بنابراین وقتی او سخن می‌گوید یا واکنشی نشان می‌دهد، باید از این مسئله اطمینان یافت که او متوجه است تأثیر آن (صحبت‌ها یا واکنش‌ها) بر ایالات‌متحده می‌تواند بسیار عمیق باشد.»

یورونیوز:  فیلیپ هاموند، وزیر اقتصاد بریتانیا با تهدید اتحادیۀ اروپا از «تغییر مدل مالی و اقتصادی» این کشور در صورت عدم موافقت بروکسل با شرایط لندن خبر داد. وی این سخنان را در یک مصاحبه با نشریۀ آلمانی «ولت» و دو روز پیش از سخنرانی ترزا می، نخست وزیر بریتانیا در مقر اتحادیۀ مطرح کرده است.وزیر اقتصاد بریتانیا می گوید در صورت عدم موافقت این اتحادیه با دسترسی آزاد این کشور به بازارهای اروپایی، امکان قطع همکاریها و توافقات مالیاتی از سوی دولت بریتانیا وجود دارد.

پارس تودی:  نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه گفت: در نتیجه عملیات ارتش سوریه با حمایت نیروهای روسی بخش عمده قلمرو این کشور از وجود تروریست ها و افراط گرایان آزاد شده است. پاتروشف در مصاحبه با روزنامه رسمی راسیسکایا گازتا که امروز (دوشنبه) در پایگاه این روزنامه انتشار یافت، با بیان اینکه روسیه اقدام های خود را در سوریه به تدابیر نظامی محدود نکرده است، اظهار کرد: از آغاز عملیات ضدتروریستی روسیه در سوریه (مهرماه 94)، مسکو بازسازی و بازگشت سوریه به زندگی و وضع عادی را نیز در نظر گرفت تا قلمرو این کشور به پایگاه تروریست ها تبدیل نشود.دبیر شورای امنیت روسیه خاطرنشان کرد: روسیه بر خلاف شرکای غربی کمک های انسانی و حمایت های واقعی از ملت سوریه می کند و تلاش های مسکو برای جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی در شهرها و مناطق مسکونی هدف گیری شده است.

پرس تی وی :  یک گروه معارض دولت سوریه طرح صلحی موسوم به «نقشۀراه دولت جدید سوریه» برای همکاری مستقیم با رژیم صهیونیستی ارائه کرده است. گروه موسوم به جبهۀ نجات ملی سوریه این نقشۀ‏راه با پیشنهاد داده است که شامل موضوعاتی همچون به رسمیت شناختن رژیم اسرائیل، ارائۀ «راه‌‏حل» برای مسئلۀ سرزمین‌های اشغالی رژیم صهیونیستی در بلندی‌ها جولان و همکاری دوجانبه با تل‌آویو است.

دویچه وله: نیروی دریایی امارات متحده عربی و بریتانیا مانور نظامی مشترکی را در آب‌های خلیج فارس آغاز کردند. هدف این مانور تقویت همکاری و هماهنگی نظامی میان دو کشور اعلام شده است. رزمایش مشترک نیروی دریایی امارات متحده عربی و بریتانیا با نام “خنجر دریا ۲۰۱۷” پیش از ظهر روز یکشنبه (۱۵ ژانویه/۲۶ دی‌ماه) آغاز شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *