جدیدترین مطالب

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

محمد علی مهتدی در یادداشتی می نویسد: اکنون قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در اوج است و نه فقط حریم ایران بلکه خاک سوریه و هر جا که مستشاران نظامی ایران حضور داشته باشند را پوشش می دهد.

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.
Loading

أحدث المقالات

هرج و مرج در فرودگاه دبی/ کنسلی ۱۴۰۰ پرواز در ۵ روز

هرج و مرج در فرودگاه دبی ادامه دارد. فرودگاه بین المللی دبی ۳ روز پس از سیل، همچنان با هرج و مرج ناشی از کنسلی پروازها روبه‌رو است و تلاش برای پاکسازی و بازگشایی باندهای فرودگاه ادامه دارد.

نخست‌وزیر مصر: هدف ما رسیدن به صادرات سالانه به ارزش ۱۴۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ است

«مصطفی مدبولی»، نخست وزیر مصر اعلام کرد که دولت با شوراهای صادرات موافقت کرد که نرخ رشد صادرات را ۱۵ درصد افزایش دهد تا به هدفی که سالانه ۱۴۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ تعیین کرده ایم، محقق شود.

ببینید | عصبانیت شدید مجری شبکه اینترنشنال از آتش زدن پرچم آمریکا در ایالات متحده

مجری اینترنشنال گفت: وحشتناک است که مردم آمریکا، پرچم خودشان را آتش می‌زنند و شعار “مرگ‌برآمریکا” می‌دهند و از آن طرف پرچم محور مقاومت را روی دستانشان بالا می‌برند! این، آدم را نگران می‌کند! منبع: بیسیمچی مدیا

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

محمد علی مهتدی در یادداشتی می نویسد: اکنون قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در اوج است و نه فقط حریم ایران بلکه خاک سوریه و هر جا که مستشاران نظامی ایران حضور داشته باشند را پوشش می دهد.
Loading
29 دیماه 1395

رسانه ها ؛ سایه ترامپ بر نشست جهانی اقتصاد و…

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: ادامه نشست داووس تحت تاثیر ریاست جمهوری ترامپ، توافق گروه‌های فلسطینی برای تشکیل دولت وحدت ملی ، شرکت مخالفان سوری در کنفرانسی دراسرائیل، هشدارعادل الجبیر به آمریکا درخصوص اجرایی شدن قانون «جاستا»، برگزاری مذاکرات جدی احزاب کردی، پیش بینی رشد اقتصادی تمام اعضای اتحادیه اوراسیا در سال 2017، تایید خروج از بازار واحد اتحادیه اروپا ازسوی نخست وزیر بریتانیا، آمادگی روسیه برای گفت وگو بر سر فعالیت های مشترک با ژاپن ، تقسیم شرق خلیج مکزیک از سوی آمریکا، مکزیک و کوبا، هشدار سازمان ملل درباره نقشه های رژیم اسرائیل برای کرانه باختری، تاکید سازمان همکاری اسلامی بر مداخله سازمان ملل در بحران مسلمانان میانمار، امضای پیمان نظامی آمریکا و کشورهای بالتیک و درخواست چین برای توقف شهرک‌سازی‌های رژیم اسرائیل ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز:  برگزاری اجلاس سالانۀ مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس متاثر از انتخاب دونالد ترامپ بعنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا و سیاست ها و برنامه های وی در رابطه با دیگر کشورها و شرایط اقلیمی ادامه دارد . معاهده های اقتصادی بویژه با چین و موضع گیری دونالد ترامپ در بازنگری این توافق ها از دیگر موضوعات نخستین روز از نشست اقتصادی داووس بود. آنتونی اسکاراموچی، مشاور ارشد رئیس جمهوری آمریکا دردفاع از برنامه های دونالد ترامپ گفت: رئیس جمهور ترامپ شاید یکی از آخرین و بزرگترین امیدهای جهانی سازی باشد. چهل و هفتمین نشست سالانۀ اقتصادی داووس چهار روز ادامه خواهد داشت. این نشست روز جمعه و همزمان با مراسم ادای سوگند دونالد ترامپ بعنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا پایان می یابد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  گروه‌های فلسطینی در مسکو پس از نشست‌های سه روزه درباره آشتی ملی با نظارت روسیه اعلام کردند که به توافقی جهت تشکیل دولت وحدت ملی قبل از برگزاری انتخابات دست یافته‌اند. عزام الاحمد، از رهبران جنبش فتح در کنفرانسی خبری گفت: ما توافق کردیم که ظرف ۴۸ ساعت آتی نزد محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برویم تا وی رایزنی‌هایش را برای تشکیل دولت وحدت ملی آغاز کند.پیش بینی می‌شود که پس از تشکیل دولت وحدت ملی، شورای ملی فلسطین نشستی را برگزار کند و انتخابات پارلمانی برگزار شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  نمایندگانی از مخالفان و گروه‌های مسلح در سوریه در همایشی در قدس اشغالی شرکت کردند. رادیو رژیم صهیونیستی اعلام کرد که صدها شخصیت دانشگاهی، فرهنگی و دیپلماتیک اسرائیلی در همایش صلح در مرکز پژوهش‌های وابسته به دانشگاه العبریه (ترومن) در قدس اشغالی شرکت داشتند.در این همایش فهد المصری، یکی از رهبران مخالفان سوری شرکت داشت و پیامی را از طریق ویدیو به اسرائیلی‌ها داد که در این پیام نقشه راهی برای صلح میان اسرائیل و سوریه مطرح شده است.

خبرگزاری فارس:  وزیر امور خارجه عربستان سعودی ادعا کرده آمریکا از اجرایی شدن قانونی که به قربانیان حوادث تروریستی اجازه شکایت از عربستان سعودی را می‌دهد متحمل بیشترین زیان خواهد شد. «عادل الجبیر»روز سه‌شنبه در اجلاس داووس درباره اجرایی شدن قانونی در آمریکا که به قربانیان حوادث تروریستی اجازه شکایت از عربستان سعودی را می‌دهد، هشدار داد. این قانون به خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر اجازه شکایت از دولت عربستان سعودی  می‌دهد .

خبرگزاری فارس:  یکی از نمایندگان حزب اتحاد میهنی کردستان عراق به رهبری «جلال طالبانی» با بیان اینکه مذاکرات جدی بین احزاب کردی شروع شده است، تأکید کرد که «مسعود بارزانی» طبق قانون اساسی دیگر نمی‌تواند به عنوان رئیس منطقه کردستان انتخاب شود. «بیستون عادل» از نمایندگان حزب «اتحاد میهنی کردستان» از آغاز مذاکرات جدی احزاب کردی برای حل بحران‌های منطقه کردستان خبر داد که نتایج آن در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که مسکو برای «چند سال دیگر» مدت اقامت «ادوارد اسنودن» کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا را در روسیه تمدید کرده است. سخنگوی وزارت خارجه روسیه خبر داد که اقامت پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که به دنبال افشاگری از آمریکا متواری و به روسیه پناهنده شده، برای «چند سال دیگر» تمدید شده است. سال 2013 «ادوارد اسنودن» کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) و آژانس امنیت ملی درباره برنامه گسترده جاسوسی آژانس امنیت ملی امریکا از مردم این کشور و همچنین دیگر کشورها افشاگریهایی کرد و سپس از کشورش متواری شد.

خبرگزاری فارس:  وزیر همگرایی کمیسیون اقتصادی اوراسیا با اشاره به بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی اعضای این اتحادیه در سال گذشته میلادی نسبت به سال 2015 گفت: در سال 2017 رشد اقتصادی در انتظار تمام کشورهای عضو این اتحادیه خواهد بود. «تاتیانا والاوایا» وزیر همگرایی کمیسیون اقتصادی اوراسیا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: در سال 2017 میلادی، رشد اقتصادی در انتظار تمام کشورهای عضو این اتحادیه خواهد بود.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   نخست وزیر بریتانیا خروج از بازار واحد اتحادیه اروپا را تایید کرد. ترزا می، نخست وزیر بریتانیا می گوید که کشورش به دنبال خروج کامل از اتحادیه اروپا خواهد بود. «می» در سخنرانی بسیار پیش بینی شده خود رئوس راهبرد دولتش برای خروج از اتحادیه اروپا را ایراد کرد. وی ۱۲ هدف مورد مذاکره را تعیین کرد. وی گفت که به دنبال عضویت نسبی یا هر وضعیتی نیست که نیمی از بریتانیا در داخل این اتحادیه یا نیم دیگر آن در خارج از آن باشد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  رییس جمهور چین در نشست داووس با سیاست حفاظت گرایانه تجاری مخالفت کرد.شی جین پینگ ظاهرا در پاسخ به موضع رییس جمهور منتخب آمریکا دونالد ترامپ درباره سیاست «آمریکا نخست» مخالفت خود با «سیاست حفاظت گرایانه از صنایع تجاری داخلی» را ابراز کرده است. «شی» به عنوان سخنران اصلی در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد که روز سه شنبه در شهر تفریحی داووس سوییس بازگشایی شد به ایراد سخنرانی پرداخت.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  وزیر خارجه روسیه خاطر نشان کردکه آماده سازی ها برای گفت و گو با ژاپن درباره فعالیت های مشترک اقتصادی در چهار جزیره تحت اختیار روسیه آغاز شده است. سرگئی لاوروف، روز سه شنبه به یک توافقنامه اشاره کرد که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، ماه گذشته به آن دست یافتند. این دو طرف مذاکره ها بر سر فعالیت های مشترک در قلمروی شمالی و ساده سازی رویه ها برای ساکنان ژاپنی پیشین این جزایر که خواهان بازدید از آنجا هستند را آغاز خواهند کرد.

خبرگزاری مهر:  منابع آگاه از آمادگی کشورهای آمریکا، مکزیک و کوبا برای امضای توافقی خبر دادند که حدود مرزهای آبی آنها در شرق خلیج مکزیک –منطقه ای سرشار از ذخایر غنی نفت- را مشخص خواهد کرد.گفتنی است که مذاکره پیرامون این توافق، در اواخر سال میلادی ۲۰۱۶ به نتیجه رسید و قرار است که سند آن تا پیش از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ و روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب آمریکا، به امضای طرفین برسد.

  خبرگزاری مهر:  سازمان ملل درباره تلاش های رژیم صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی فلسطین هشدار داد و اعلام کرد که این اقدامات روند سازش در خاورمیانه را با مشکل مواجه می کند. «نیکلای ملادینوف» نماینده سازمان ملل در امور خاورمیانه، شب گذشته در جریان سخنرانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل که برای نخستین بار پس از تصویب قطعنامه توقف شهرک‌سازی‎های رژیم صهیونیستی تشکیل جلسه داده بود، این هشدار را مطرح کرد.

 خبرگزاری مهر: نامزد ایتالیایی ریاست پارلمان اروپا توانست در میان سایر رقبا پیروزی را از آن خود کند. «آنتونیو تایانی» نامزد راستگرای انتخابات ریاست پارلمان اروپا توانست کرسی ریاست را به دست آورد. وی در چهارمین دور از رای گیری در پارلمان اروپا توانست با کسب ۳۵۱ رای موافق در برابر ۲۸۲ رای مخالف پیروز این رقابت شود. وی از نزدیکان «سیلویو برلوسکنی» نخست وزیر سابق ایتالیا بود که سابقه طولانی حضور در پارلمان اروپا را نیز یدک می کشد. 

خبرگزاری تسنیم:  فرستاده ویژه سازمان همکاری اسلامی به میانمار از سازمان ملل خواست تا برای جلوگیری از نسل کشی مسلمانان روهینگیا مداخله کند. سید حمید البار فرستاده ویژه سازمان همکاری اسلامی به میانمار تاکید کرد: سازمان ملل باید در استان راخین میانمار دخالت کند تا از تشدید خشونت علیه مسلمانان روهینگیا و نسل کشی دیگری مشابه آنچه که در کامبوج و رواندا اتفاق افتاد، جلوگیری کند.

خبرگزاری تسنیم: آمریکا و کشورهای بالتیک در حالی قراردادهای نظامی به امضا رسانده‌اند که موضع دونالد ترامپ نگرانی‌های زیادی را درباره تعهدات آتی واشنگتن در قبال ناتو به وجود آورده است.  فرانسه، آمریکا و کشورهای متحد ناتو در منطقه بالتیک شامل استونی و لیتوانی، روز سه شنبه قراردادهای نظامی را به امضا رسانده اند. دیگر متحد ناتو در منطقه بالتیک یعنی لتونی نیز پیش از این قرارداد نظامی مشابهی را با آمریکا امضا کرده است تا صدها نظامی آمریکایی برای مقابله با اقدامات نظامی احتمالی روسیه، در این کشور مستقر شوند.

خبرگزاری تسنیم: نماینده آمریکا در سازمان ملل، روسیه را به اقدامات تجاوزکارانه و بی ثبات کننده متهم کرد. سامانتا پاور روز سه شنبه در آخرین سخنرانی به عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: روسیه در حال انجام اقدامات بی ثبات کننده و تجاوزکارانه‌ای است که نظم بین المللی منطبق بر قانون را تهدید می کند.

العالم فارسی: یک روزنامه انگلیسی تأکید کرد، عربستان سعودی با ساخت پایگاه نظامی در جیبوتی، به دنبال ایفای نقش بیشتری در منطقه است. “فایننشال تایمز” روز چهارشبنه در مطلبی با اشاره به تلاش عربستان برای امضای قرارداد با جیبوتی و ساخت پایگاه نظامی در این کشور، نوشت: جیبوتی درصدد است با امضای توافقی با عربستان به این کشور اجازه دهد پایگاهی نظامی را در شاخ آفریقا بسازد، و این کار در راستای تلاش عربستان برای ایفای نقشی بزرگتر در منطقه می باشد.

خبرگزاری ایرنا:  چین با تاکید بر توقف شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی، ابراز امیدواری کرد که با پایان این روند زمینه برای مذاکرات صلح آماده شود. چین بارها به اشکال مختلف از جمله صدور بیانیه از تل آویو خواسته است به حقوق مشروع فلسطینیان احترام بگذارد و بار دیگر این درخواست توسط «لیو جیه یی» نماینده دائم این کشور در سازمان ملل مطرح شده است.

 خبرگزاری صدا و سیما:  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سالگرد اجرای توافق هسته ای ایران در مقاله ای در گاردین برجام را یک موفقیت دانست. فدریکا موگرینی در مقاله ای که به مناسبت سالگرد توافق هسته ای ایران در روزنامه گاردین منتشر شد تأکید کرد: این توافق تا کنون کارآمد بوده و یک موفقیت محسوب می شود. موگرینی نوشت: یک سال پیش در چنین هفته‌ای، اتحادیه اروپا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس، آمریکا و ایران اجرای برجام در زمینه برنامه هسته ای  ایران را آغاز کردند. این توافق نتیجه انتخاب های شجاعانه، رهبری سیاسی، اراده جمعی و تلاش سخت بود.

پارس تودی:  هلگا اشمید، معاون فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: تیم سیاست خارجی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا درباره توافقنامه هسته‌ای ایران دچار برداشت اشتباه شده است. هلگا اشمید روز سه شنبه در واکنش به لزوم بررسی مجدد برجام با ورود ترامپ به کاخ سفید تصریح کرد: توافقنامه هسته‌ای ایران نیازی به مذاکرات مجدد ندارد. معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برجام که با میانجی گری اتحادیه اروپا بین ایران و شش کشور آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، انگلیس و آلمان به دست آمده است، تاکید کرد: برجام، یک توافقنامه چندجانبه است که نمی‌تواند به طور دوجانبه مورد مذاکره قرار گیرد و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز آن را تصویب کرده است.

پرس تی وی : رئیس‌جمهور روسیه، باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا را به تلاش برای تضعیف مشروعیت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آینده این کشور متهم کرد. ولادیمیر پوتین، روز سه‌شنبه در دفاع از ترامپ گفت کسانی که اتهامات نادرست علیه ترامپ مطرح می‌کنند، «از زنان خیابانی هم بدترند».شبکۀ تلویزیونی سی‌اِن‌اِن هفته پیش گزارش داد که مقامات اطلاعاتی امریکا به ترامپ گفته‌اند که جاسوسان روسی اطلاعات رسواکننده‌ای از وی جمع‌آوری کرده‌اند.

دویچه وله:  سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه  اعلام کرد که مسکو در پیکار با تروریسم به دونالد ترامپ امید بسته است. لاوروف در کنفرانسی مطبوعاتی، از سیاست خارجی مسکو در سال ۲۰۱۶ ترازنامه‌ای ارائه داد. به گفته‌ی لاوروف، تروریسم بین‌المللی در سال گذشته نیز بزرگ‌ترین خطر برای امنیت جهان بوده است. وزیر خارجه‌ی روسیه افزود: «اگر ترامپ می‌گوید که مبارزه با تروریسم برای او اولویت دارد، ما فقط می‌توانیم از آن استقبال کنیم. روسیه در سوریه هم به همکاری موثر با ترامپ امید بسته است».

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *