جدیدترین مطالب

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله اول آوریل رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد روانه سرزمینهای اشغالی کرد تا یک پیام روشن به اسرائیل بدهد؛ از این پس دیگر می زنیم؛ آن هم نه از طریق نیروهای جبهه مقاومت، بلکه مستقیم از خاکمان به سرزمین‌های اشغالیتان!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

تهران- ایرنا- «ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه با اشاره به کسری بودجه آمریکا، واشنگتن را متهم کرد که با برانگیختن یک جنگ دیگر در خاورمیانه، به دنبال رهایی اقتصاد خود از “نکول” (بحران بدهی خارجی) است.

سازمان ملل: اسرائیل به محدودیت‌های «غیرقانونی» کمک به غزه ادامه می‌دهد

تهران- ایرنا- سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد، امروز (سه‌شنبه) از تداوم اعمال محدودیت‌های «غیرقانونی» رژیم صهیونیستی اسرائیل در زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه به باریکه غزه خبر داد.

Loading
6 بهمن ماه 1395

رسانه ها؛ طرح جدید آمریکا برای تحریم ایران و…

۱۳۹۵/۱۱/۰۶ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: طرح جدید سنای آمریکا برای تحریم ایران، نقش مثبت ایران در تدوین بیانیه پایانی نشست آستانه، تشدید حملات هوایی روسیه و سوریه به مقرهای داعش در دیرالزور، سایه ترامپ بر نشست رهبران آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب، اذعان وزارت دفاع آمریکا به داشتن پایگاه نظامی در سوریه، افزوده شدن سامانه موشکی اس-۵۰۰ به سپر دفاعی یکپارچه ارتش روسیه، تکذیب استقرار موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای چین در نزدیکی مرز روسیه ، اظهار نظر دی‌میستورا درباره مذاکرات ژنو، قطعنامه ضداسرائیلی مجمع پارلمانی شورای اروپا و اعلام نظر دیوان عالی بریتانیا درباره برگزیت ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری صداوسیما: سه سناتور آمریکایی طرحی جدید را برای تحریم غیرهسته‌ای ایران ارائه کرده اند.سناتور مارکو روبیو، جان کورنین و تاد یانگ، روز سه شنبه بار دیگر قانون تحریم های غیر هسته ای ایران را برای دنبال کردن اعمال تحریم های قوی مالی و اقتصادی علیه ایران و تحریکات غیر هسته ای این کشور به ادعای حمایت از تروریسم و  توسعه موشک های بالستیک ارائه کردند. روبیو، سناتور جمهوری خواه ایالت فلوریدا در بیانیه ای مطبوعاتی گفته است «بعد از سالها امتیاز دهی و انعطاف یکجانبه از سوی دولت قبل (در آمریکا)، حال زمان آن رسیده است که آمریکا اقدامی جدی علیه ایران انجام دهد.

خبرگزاری صداوسیما:  رئیس هیئت مذاکره کننده دولت سوریه در نشست آستانه، تاکید کرد ایران نقش مثبتی در دستیابی به متن نهایی بیانیه پایانی نشست آستانه ایفا کرد.  بشار الجعفری در نشست خبری در آستانه پایتخت قزاقستان، در پاسخ به سوالی درباره ابراز نارضایتی گروه های مسلح از ایفای نقش ایران افزود: در تعامل با مسایل سیاسی نباید بر اساس احساسات عمل کرد.  ایران نقش مثبتی در دستیابی به متن نهایی بیانیه پایانی ایفا کرد.

خبرگزاری صداوسیما:  دیوید پترائوس مدیر سابق سازمان سیا روز گذشته در تل آویو گفت آمریکا باید گزینه نظامی را در خصوص ایران همچنان باز نگه دارد. پترائوس همچنین در کنفرانسی در تل آویو و در واکنش به موضوع انتقال سفارت خانه آمریکا به بیت المقدس گفت امیدوارم اتفاقی رخ دهد که سبب برقراری صلح و از بین نرفتن گزینه برای تعیین پایتخت فلسطین شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  جنگنده‌های روسیه و سوریه حملات خود علیه مقرهای داعش در شهر دیر الزور را تشدید کرده‌اند. جنگنده‌های روسیه و سوریه در 24 ساعت گذشته تجمعات و تحرکات تروریست‌های داعش در اطراف منطقه المقابر، المعامل و المکبات در محور جنوبی شهر دیر الزور و مناطق دیگر در محور جنوب غرب را هدف قرار دادند که به کشته و زخمی شدن تعدادی از تروریست‌ها منجر شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نشست رهبران آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب با درخواست برای ایجاد مکانیزمی علیه تدابیر احتمالی ترامپ در حوزه “حفاظت از تولیدات داخلی”، در جمهوری دومینیکن کار خود را آغاز کرد. روابط میان کشورهای این منطقه و دولت جدید آمریکا اصل دستورکار گردهمایی رهبران “جامعه کشورهای آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب” نبود اما رویکردهای دونالد تراپ برای بحث مجدد روی “توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی” و نیز سرکوب مهاجران نشست مذکور را تحت‌الشعاع قرار داده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که اخبار منتشر شده درباره استقرار 800 نظامی آمریکایی در نزدیکی شهر حسکه سوریه “دقیق نیست” اما رسما این مسئله را تکذیب نکرد. آدریان رانکین گالووی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: گزارش‌ها درباره وجود پایگاه نظامی ائتلاف بین المللی در حسکه سوریه که 800 نیروی ویژه آمریکایی را در خود جای داده باشد، دقیق نیست.او برای رد این خبر از واژه “دقیق نیست” استفاده کرد که معلوم نبود به تعداد نظامیان برمی‌گردد یا پایگاه نظامی و به شکل قاطع نگفت که آمریکا در شمال سوریه پایگاه نظامی ندارد.

خبرگزاری فارس: فرمانده ارشد دفاع هوایی روسیه از پیوستن سامانه دفاع موشکی اس-500 که بردی برابر با 600 کیلومتر مربع دارد و می‌تواند همزمان ده موشک بالستیک و فرا صوت با سرعت 7 کیلومتر در ثانیه را رهگیری کند، خبر داد. سرلشگر «آندری چبورین» فرمانده تیپ یکم دفاع موشکی بالستیک روسیه از ایجاد سامانه دفاع هوایی یکپارچه با افزوده شدن سامانه دفاع موشکی «اس-500» که نام دیگر آن «ترامتور –ام 55R6M» است، خبر داد.

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت خارجه چین، گزارش‌ها در خصوص استقرار موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای بسیار پیشرفته پکن در نزدیکی مرز روسیه را رد کرد. پیشتر، روزنامه «گلوبال تایمز» گزارش کرده بود که چین، پیشرفته‌ترین موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای «DF-41» خود را در «هلونگجیانگ» که در مرز روسیه قرار دارد، مستقر کرده است.

خبرگزاری فارس: روزنامه آلمانی «تاگس اشپیگل» نوشت که فقط سلاح هسته‌ای می‌تواند به این کشور کمک کند تا در برابر روسیه اقدام کند. «ماکسیمیلیان ترهاله» کارشناس مسایل سیاسی معتقد است «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تمایل چندانی ندارد که به روابط فراآتلانتیک بپردازد و مایل است که روابطش را با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گسترش دهد. در صورتی که ترامپ به سیاست‌های خود در حمایت از روسیه ادامه بدهد، هسته مرکزی راهبرد امنیتی آلمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن: روسیه می گوید که در مذاکراتی که به منظور وضع یک پیمان که به لحاظ قانونی برای منع تسلیحات هسته ای الزام آور است، شرکت نخواهد کرد. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه دسامبر قطعنامه ای را برای شروع این مذاکرات در ماه مارس تصویب کرد. یک نشست چند جانبه برای خلع سلاح هسته ای روز سه شنبه در ژنو آغاز به کار کرد.۱۱۳ کشور از این قطعنامه سازمان ملل حمایت کردند در حالیکه قدرت های هسته ای از جمله روسیه و ایالات متحده با آن مخالف هستند.

خبرگزاری تسنیم: نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه با بیان اینکه نتایج نشست آستانه بسیار خوب بود گفت: چشم‌انداز مذاکرات ژنو فعلا معلوم نیست.استفان دی‌میستورا تصریح کرد که وی گزارشی در خصوص مذاکرات آستانه قزاقستان به آنتونیو گوتیرش دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان ارائه می‌کند.

خبرگزاری تسنیم:  وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور روز 27 ژانویه (جمعه 8 بهمن) با نمایندگان معارضان سوری دیدار می‌کند.الکساندر لاورنتیف رئیس هیئت روسیه در مذاکرات آستانه گفته بود که هیئت معارضان مسلح سوریه، روز جمعه به مسکو می‌روند.

یورونیوز: بحران سیاسی میان دولت مرکزی اسپانیا و منطقه خودمختار کاتالونیا کماکان بدون راه حل به نظر می رسد.کارلس پوجدمون، رئیس دولت خودمختار کاتالونیا به شهروندان این منطقه وعده داده که در ماه سپتامبر رفراندومی را برای استقلال از اسپانیا برگزار خواهد کرد. دولت مرکزی اما معتقد است که چنین رفراندومی نه تنها در کاتالونیا، بلکه باید در مقیاس سراسری برگزار شود؛ آن وقت می توان از نظر تمام شهروندان درباره چنین تصمیمی آگاه شد.

العالم فارسی: به باور تحلیلگران، دونالد ترامپ برای مقابله با ایران می‌کوشد با روسیه متحد شود. بلومبرگ در مطلبی نوشت: اعضای کابینه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، درصدد آزمودن تمایل ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، برای پایان دادن به ارتباط با ایران و همکاری با واشنگتن هستند. اعضای کابینه ترامپ هدف از این اتحاد را مقابله با ایران در سوریه و خاورمیانه می‌دانند.

پرس تی وی : مجمع پارلمانی شورای اروپا با تصویب قطعنامه‌ای «کشتار نظام‌مند و غیرقانونی» فلسطینیان را به دست رژیم تل‌آویو در غزه محکوم کرد.این قطع‌نامه با 46 رأی موافق در مقابل 12 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع سه‌شنبه در نشستی در مقر این مجمع در استراسبورگ فرانسه تصویب شد.بر اساس این گزارش، اسرائیل متهم است که «به طورعامدانه علیه شهروندان فلسطینی در غزه به‌ زور متوسل می‌شود.»

پرس تی وی : منابع آگاه گزارش داده‎اند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، حکمی را امضا خواهد کرد که مهاجرت از ایران و شش کشور دیگر به ایالات‌متحده را موقتاً ممنوع خواهد کرد.خبرگزاری رویترز به نقل از برخی دستیاران کنگره و کارشناسان ادارۀ مهاجرت امریکا که نامشان فاش نشده است، گزارش داد که ترامپ قصد دارد روز چهارشنبه (به‌وقت امریکا) چند حکم امضا کند که شامل ممنوعیت موقت صدور ویزا برای شهروندان ایران، سوریه و پنج کشور دیگر می‌‏شود.

دویچه وله:  دولت بریتانیا می‌خواست به ‌تنهایی خروج از اتحادیه اروپا را عملی کند اما دیوان عالی بریتانیا تصمیمی دیگر گرفته است. دیوان عالی بریتانیا می‌گوید که نخست‌وزیر برای اجرای این هدف به رأی پارلمان نیاز دارد. دیوان عالی با هشت رأی موافق در برابر سه رأی مخالف درخواست دولت محافظه‌کار بریتانیا مبنی بر اجرای برگزیت بدون دخالت پارلمان را رد کرده است.

پارس تودی:محمدعبدالسلام”، سخنگوی انصار الله یمن گفت: “اسماعیل ولد الشیخ احمد” نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن حتی نمی‌تواند یک کلمه حرف حق را بیان کند. عبدالسلام سه شنبه شب در گفت و گو با شبکه تلویزیونی المسیره یمن افزود: سازمان ملل متحد به شدت شکست خورده و درصدد است تا ما را به دوران پیش از مذاکرات صلح کویت بازگرداند، این سازمان فراموش کرده که یمن دچار فجایع انسانی و اقتصادی است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *