جدیدترین مطالب

دام تل‌آویو برای واشنگتن

دام تل‌آویو برای واشنگتن

هرچه از زمان پاسخ ایران به اسرائیل می‌گذرد، به موازات گسترده‌شدن مواضع مقامات تل‌آویو، رسانه‌های غربی هم گمانه‌زنی‌های متعددی را درباره نحوه حمله احتمالی اسرائیل مطرح کرده‌اند. این گمانه‌زنی‌ها طیفی از سناریوهای مختلف از حمله مستقیم به خاک ایران تا جنگ سایبری را شامل می‌شود.
Loading

أحدث المقالات

انتقاد نماینده روسیه از آمریکا بخاطر وتوی قطعنامه پذیرش فلسطین در سازمان ملل + متن سخنان وی

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در ملل سازمان، در نشست شورای امنیت این سازمان گفت که واشنگتن با دادن رای مخالف به پیشنهاد پذیرش فلسطین در این سازمان، تقریباً در انزوای کامل قرار گرفته است.

آمریکا در حرف و عمل از اسرائیل می‌خواهد که پس از حمله ایران، خویشتنداری کند/ تل‌آویو احتیاط را در دستور کار دارد

بنیامین فریدمن، مدیر اندیشکده اولویت های دفاعی در واشنگتن، می گوید که اسراییلی ها خواهان درگیر شدن در یک رویارویی تلافی جویانه در برابر ایران نیستند، بنابراین ممکن است فضایی برای احتیاط وجود داشته باشد. ممکن است بگویند پاسخ می دهیم اما سپس در همان سطحی عمل کنند که سالها علیه ایران عمل کرده اند، مثل هدف گرفتن افسران سپاه پاسداران و ترور دانشمندان هسته ای ایران.

سفیر ایران در رم مواضع تهران درباره تحولات منطقه را درگفتگوبا شبکه دولتی ایتالیا تبیین کرد

لندن–ایرنا – سفیر ایران در «رُم» در گفتگو با شبکه ۳ تلویزیون دولتی ایتالیا (Tg۳) ضمن تبیین مواضع کشورمان پیرامون تحولات جاری منطقه، تصریح کرد که اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و ناتوانایی نهادهای بین‌المللی برای جلوگیری از گسترش دامنه درگیری‌ها، بیم آن را به وجود آورده است که منطقه در آستانه تحولات غیرقابل پیش بینی قرار گیرد.

Loading
16بهمن ماه 1395

رسانه ها ؛ اظهارات سخنگوی کاخ سفید درباره آزمایش موشکی ایران و…

۱۳۹۵/۱۱/۱۶ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: دیدگاه کاخ سفید درباره آزمایش موشکی ایران ، استقرار ناوشکن آمریکایی در سواحل یمن، نشست جناح‌های مخالف سوری در آنکارا، تکذیب افزایش نیروهای آمریکا در خاورمیانه، افزایش همکاری های روسیه و آمریکا، ابراز نگرانی آنگلا مرکل ازتحولات آینده اروپا، انتقاد «فدریکا موگرینی» از ترامپ ،هشدار آلمان درباره جاسوسی سازمان‌های اطلاعاتی چین، گفتگوی لاوروف و موگرینی درباره اوضاع سوریه، لیبی و اوکراین و هشدار چین به آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری صداوسیما:  کاخ سفید اعلام کرد: تحریم های جدید آمریکا پیش از آنکه دونالد ترامپ به ریاست جمهوری برسد، آماده شده بود، اما با توجه به حوادث اخیر به حالت فعال در آمد. شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد آزمایش موشکی ایران، نقض مستقیم توافق هسته ای نیست. وی این موضوع را در گفتگویی با «ام اس ان بی سی» اعلام کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  یک مسئول وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد، نیروی دریایی آمریکا دستور استقرار یک ناوشکن را در سواحل یمن در واکنش به حمله اخیر انصارالله به ناوچه عربستانی داده است. این مقام پنتاگون گفت: ناوشکن یو اس اس کول که در خلیج عدن در حال اداره عملیات است در حال حاضر در منطقه باب المندب واقع در جنوب غرب یمن مستقر شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): آنکارا و مخالفان سوری ضمن توافق درباره عدم مشارکت گروه‌های ضد سوری در مذکرات پیش‌روی ژنو اعلام کردند با گفتگو درباره قانون اساسی سوریه در شرایط فعلی مخالفند. یک مسئول ترکیه‌ای عالی رتبه اعلام کرد آنکارا و مخالفان سوری با هرگونه رایزنی در شرایط فعلی پیرامون قانون اساسی سوریه یا تقسیمات اداری در این کشور در چارچوب مذاکرات صلح مخالفند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):   وزیر دفاع آمریکا امروز(شنبه) گفت کشورش تعداد نیروهای آمریکایی را “به دلیل نگرانی‌ بر سر ایران” در خاورمیانه افزایش نخواهد داد. ژنرال جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس خبری در توکیو گفت: فعلا نیازی به افزایش شمار نیروهای مستقر در خاورمیانه احساس نمی‌کنیم. این اقدام اکنون در دستورکار قرار ندارد اما همواره قابلیت انجام آن را داریم. با این حال اکنون گمان‌ نمی‌کنم که این کار ضرورتی داشته باشد.

خبرگزاری فارس:  خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت دولت ترامپ دنبال تغییر برخی مفاد توافق هسته‌ای و تغییر رفتار آژانس با ایران است. این خبرگزاری به نقل از دو منبع آگاه که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، نوشته است: «گزینه‌هایی که دولت در حال بررسی آن‌هاست، شامل فشار به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است تا سیاستی سخت‌گیرانه‌تر در قبال پایبندی ایران [به توافق] اتخاذ کند، از جمله اینکه درخواست دسترسی به اماکن نظامی را مطرح کند.»

خبرگزاری فارس:  وزارت امنیت داخلی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال حاضر هیچ کشور دیگری به فهرست ممانعت از ورود مسلمانان به آمریکا اضافه نخواهد شد. این سازمان اعلام کرد که به دنبال صدور فرمان ترامپ مبنی بر محدودیت سفر به آمریکا، ده‌ها هزار ویزا لغو شده‌اند.

خبرگزاری مهر:  سخنگوی هیئت روسیه در سازمان ملل از افزایش همکاری ها میان روسیه و آمریکا خبر داد. «فئودور استرژیژوفسکی» سخنگوی هیئت روسی در سازمان ملل، پس از اولین دیدار «ویتالی چورکین» و «نیکی هیلی»، سفرای روسیه و آمریکا در سازمان ملل که روز جمعه در نیویورک انجام شد، در جمع خبرنگاران گفت: مسکو و واشنگتن قصد دارند روابط تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشند.

خبرگزاری مهر:  آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان چشم انداز آتی اروپا را پر فراز و نشیب توصیف کرد. « مرکل»  در سخنانی پس از برگزاری نشست روز گذشته «والتا» درباره اوضاع جاری اروپا اظهار داشت: بحران پناهجویان در اروپا آنچنان گستردگی پیدا کرده که مستلزم اتخاذ سیاست واحد کشورهای اروپایی در قبال آن است. وی در ادامه با بیان اینکه رویدادهای جاری در اروپا حاکی از چشم اندازی پر فراز و نشیب برای قاره سبز است، افزود: اتحادیه اروپا در آینده ای نه چندان دور محوریت دنیا را در دست می گیرد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   مبارازات انتخاباتی برگزیدن رییس اجرایی هنگ کنگ شدت گرفت. دو نامزد اصلی برای سمت رهبری ارشد هنگ کنگ، در حال افزایش مبارزات انتخاباتی خود هستند. انتخابات برگزیدن رییس اجرایی هنگ کنگ، که هر پنج سال یکبار برگزار می شود، قرار است روز بیست و ششم ماه مارس انجام شود.

خبرگزاری مهر: فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی اعمال محدودیت سیاست های مهاجرتی از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا را مورد انتقاد قرار داد.وی با بیان اینکه اروپا خواهان تداوم همکاری با آمریکا است، اظهار داشت: سیاست اعمال محدودیت نمی تواند شیوه درستی برای مقابله با پدیده مهاجرت باشد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  دادگاه منطقه ای فدرال ایالت واشنگتن فرمان اجرایی رییس جمهور ترامپ، دایر بر ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور به خاک آمریکا را در سراسر این کشور لغو کرد. جیمز رابرت، قاضی دادگاهی در شهر سیاتل، در پاسخ به درخواست ایالت واشنگتن، موقتا اجرای این فرمان را لغو کرد.باب فرگوسن، دادستان کل ایالت واشنگتن، گفت مردم کشورهایی که مشمول این فرمان می شدند اکنون می توانند برای روادید سفر به آمریکا درخواست کنند.

خبرگزاری تسنیم:  سازمان اطلاعات داخلی آلمان درباره افزایش فعالیت سازمان های اطلاعاتی چینی در آلمان ابراز نگرانی کرده و درباره جاسوسی این سازمان ها از مقامات دولتی آلمان و دفتر صدر اعظم هشدار داد.بر اساس اطلاعات وزارت اقتصاد آلمان بسیاری وزارتخانه ها در این کشور تلاش می کنند با توجه به هشدار سازمان اطلاعات داخلی آلمان به کارکنان خود در این باره آگاهی لازم را بدهند.

خبرگزاری تسنیم: مارتن شولتز، نامزد صدر اعظمی آلمان از حزب سوسیال دموکرات ترامپ را فردی بسیار خطرناک برای دموکراسی دانسته و دستور اجرایی وی مبنی بر ممنوعیت سفر اتباع هفت کشور عمدتا مسلمان به آمریکا را غیر قابل تحمل دانست. شولتز، رئیس سابق پارلمان اروپا و نامزد صدر اعظمی آلمان از حزب سوسیال دموکرات در گفتگو با هفته نامه “اشپیگل” انتقاد شدیدی به سیاست های رئیس جمهور جدید آمریکا وارد کرده و وی را فردی بسیار خطرناک برای دموکراسی ارزیابی کرده و گفت: ترامپ با امنیت جهان غرب بازی می کند. رویکردی که دولت آمریکا تازه شروع کرده است یک مبارزه فرهنگی است.

خبرگزاری ایرنا:  سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا در یک مذاکره تلفنی اوضاع سوریه، اوکراین و لیبی را بررسی کردند. در این مذاکره تلفنی که به خواسته طرف اروپایی انجام گرفت، لاوروف و موگرینی در باره نتایج مذاکرات سوری-سوری در آستانه پایتخت قزاقستان و روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه گفت وگو کردند.دو طرف همچنین در زمینه اوضاع اوکراین با توجه به تشدید مناقشه در این کشور و نیز بحران لیبی تبادل نظر کردند.

خبرگزاری ایرنا: رسانه های چین و ژاپن با بازتاب دادن اقدام غیرقانونی دولت آمریکا در افزودن افراد و موسسات جدید ایرانی و غیر ایرانی به فهرست تحریم های نامشروع به بهانه آزمایش موشکی اخیر، از پاسخ قاطعانه ایران در این خصوص خبر دادند. این رسانه ها همچنین اعلام کردند که اتخاذ این تصمیم باعث خواهد شد تا تهران نیز مقابله به مثل کند و تحریم‌های کاخ سفید را بی پاسخ نگذارد.

خبرآنلاین: رئیس جمهور فرانسه گفت: این که ما در خصوص تصمیماتی که ترامپ اتخاذ کرده است، توافق داشته باشیم باید بگویم که قطعا این طور نیست. فرانسوا اولاند که به مالت سفر کرده است،  گفت: به نظر من رئیس جمهوری آمریکا وظایفش در راس حکومت آمریکا را بد متوجه شده است.

پارس تودی:  “پل رایان” رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه با بیان اینکه برای بر هم زدن برنامه جامع اقدام مشترک “برجام” زمان دیر شده است، گفت: اکنون واشنگتن باید به فکر اعمال تحریم‌های جدید ضد جمهوری اسلامی ایران با بهانه‌های غیرهسته‌ای باشد.”پل رایان” در گفتگو با شبکه “ان‌بی‌سی” با تاکید بر این که همواره برجام را اشتباهی بزرگ دانسته اذعان کرد: اکنون تحریم های چند جانبه علیه ایران از میان رفته و آمریکا باید به فکر راه های جدید برای تحریم ایران با تاثیر گذاری زیاد باشد.در ادامه رفتارهای خصمانه دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، وزارت خزانه داری آمریکا، روز جمعه با انتشار بیانیه ای در تارنمای خود، 25 شخصیت حقیقی و حقوقی را به فهرست تحریم های آمریکا علیه ایران افزود. بسیاری از نمایندگان کنگره با استقبال از این اقدام دولت ترامپ، این تحریم‌ها را «گام نخست» توصیف کرده‌اند.

پرس تی وی : در پی اظهارات وزیر دفاع امریکا در خصوص جزایری که چین و ژاپن بر سر آن‌ها اختلاف‌نظر دارند، دولت پکن به واشنگتن هشدار داد ثبات منطقۀ شرق آسیا را به مخاطره نیاندازد.توکیو و پکن مدت‌هاست بر سر حاکمیت جزایر خالی از سکنه‌ در دریای چین شرقی که در ژاپن با نام سنکاکو و در چین با نام دیائویو شناخته می‌شود، با یکدیگر اختلاف دارند. کنترل این جزایر در اختیار ژاپن است اما چین نیز بر آن‌ها ادعای مالکیت دارد.لو کانگ، سخنگوی وزارت امور خارجۀ چین، اعلام کرد: «جزیرۀ دیائویو و جزایر مجاور آن از زمان‌های گذشته… بخشی جدایی‌ناپذیر از قلمرو چین بوده‌اند.»

دویچه وله: شمار تانک‌های ارتش اوکراین در منطقه بحرانی شرق این کشور افزایش یافته، جدایی‌طلبان طرفدار مسکو نیز حمله‌های خود را شدت بخشیده‌اند و روزانه د‌ه‌ها نفر کشته و زخمی می‌شوند. دو طرف یکدیگر را به آغاز درگیری‌ها متهم می‌کنند. خبرگزاری آلمان گزارش داد که در جریان درگیری با نیروهای جدایی‌طلب طرفدار روسیه در شرق این کشور دست‌کم شش سرباز دولت اوکراین کشته و ۱۸ تن زخمی شدند. به گفته ناظران سازمان همکاری و امنیت اروپا شمار تانک‌های ارتش اوکراین در شرق این کشور پیوسته افزایش می‌یابد. بر اساس پیمان مینسک، حضور تانک‌در این شهر اکیدا ممنوع است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *