جدیدترین مطالب

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

تهران-ایرنا- «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

Loading
10 اسفندماه 1395

رسانه ها؛ نشست امروز شورای امنیت درباره سوریه و…

۱۳۹۵/۱۲/۱۰ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: طرح اعمال تحریم‌های جدید علیه سوریه، ارائه طرح اولیه شکست داعش از سوی پنتاگون، تاکید مقام سابق آمریکایی برمذاکره مجدد درخصوص سیاست چین واحد، نشست وزرای خارجه اکو در پاکستان، پیشنهاد اتریش برای انتقال پناهجویان به شمال آفریقا، احضار سفیر پاکستان به وزارت خارجه افغانستان، نشست مشترک آمریکا، ژاپن و کره جنوبی برای محدود کردن تسلیحات کره شمالی ، انتصاب محمدسلمان برای آغازمذاکرات امنیتی مخفی با روسیه ، افزایش بهای گاز صادراتی روسیه به اروپا ، دیدار مشاور حکومتی چین با رئیس جمهور آمریکا ، هشدار مکزیک به آمریکا و تهدید به ترک پیمان «نفتا»، اظهارات موگرینی درباره الگوی جدید دفاعی، اروپایی ، ابراز تاسف سازمان ملل از وضعیت مسلمانان میانمار و دستور مراجع قضایی آمریکا بر توقف فرمان جدید مهاجرتی ترامپ ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  شورای امنیت امروز طرح اعمال تحریم‌ها علیه دمشق را به رای می‌گذارد.شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز (سه‌شنبه) برای بررسی قطعنامه‌ای علیه سوریه تشکیل جلسه می‌دهد. این در حالی است که روسیه متعهد شده است که قطعنامه مذکور را وتو کند. این پیش‌نویس قطعنامه که در ابتدا از سوی انگلیس و فرانسه ارائه شد و بعدا دولت جدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هم به آن پیوست،‌ تحریم‌هایی را علیه ۲۱ فرد، نهاد و شرکت سوری اعمال می‌کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  هیئت عالی مخالفان سوریه در مذاکرات ژنو از روسیه خواست موضع مثبتی را نسبت به مذاکرات سیاسی کنونی اتخاذ کند. نصر حریری، رئیس هیئت مخالفان سوریه در مذاکرات ژنو بعد از دیدار با استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه گفت: روز سه‌شنبه نشستی با طرف روسی خواهیم داشت. ما امیدواریم روسیه حمایت سازنده و مثبتی از روند سیاسی داشته باشد تا بتوانیم به راهکار مطلوب برای حل بحران دست یابیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  یکی از سخنگوهای وزارت دفاع آمریکا به خبرنگاران گفت: طرح اولیه پنتاگون پنتاگون برای شکست داعش به کاخ سفید ارائه شده است. کاپیتان جف دیویس، سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت، این برنامه برای یک طرح گسترده‌تر است و برای از میان برداشتن داعش در سطح جهانی است و تنها به عراق و سوریه محدود نمی‌شود.

خبرگزاری فارس: نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل با تاکید بر لزوم اعمال فشار دولت دونالد ترامپ ضد پکن بر سر کره شمالی، گفته که باید سیاست «چین واحد» مورد مذاکره مجدد قرار گیرد. «جان بولتون» چهره جنگ طلب و نومحافظه‌کار آمریکایی در مصاحبه با یک رسانه محافظه‌کار این کشور، از لزوم فشار دولت دونالد ترامپ بر چین در موضوع تایوان و کره شمالی سخن گفته است.بولتون گفت: «سیاست چین واحد، ذاتا مبهم است. چین فکر می‌کند که این به یک معنا است و ما معنایی دیگر برای آن قائلیم».

خبرگزاری فارس: شورای ریاستی یمن با صدور فرمانی به شماره (8) در سال 2017 درباره لزوم تشکیل کمیته عالی نظامی و امنیتی برای دفاع در برابر تهدیدات صادر کرد. در اولین بند فرمان شورای ریاستی به تشکیل این کمیته و اعضای آن اشاره شده است: طبق فرمان ریاستی، معاون امور دفاعی و امنیتی نخست وزیر یمن باید رئیس کمیته عالی باشد. وزیر دفاع، وزیر کشور، رئیس دستگاه امنیت ملی، رئیس امنیت سیاسی دستگاه مرکزی، معاون وزیر کشور، رئیس ستاد کل ارتش، معاون وزیر دفاع در امور لجستیک و رئیس مرکز اطلاعات نظامی باید عضو کمیته باشند.

خبرگزاری فارس:   وزیر امور خارجه ایران به عنوان رئیس دوره‌ای شورای وزیران در چهار سال گذشته ضمن ارائه گزارشی از عملکرد ایران در این دوره، ریاست را رسماً به سرتاج عزیز همتای پاکستانی خود و مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی واگذار کرد. اجلاس وزرای امور خارجه عضو اکو امروز در پایتخت پاکستان آغاز و در این اجلاس برای بیانیه مشترک و پایانی تبادل نظر شد.

  خبرگزاری مهر:  وبگاه خبری- تحلیلی المانیتور در گزارشی با عنوان «آیا بروز تنش در روابط تهران- آنکارا اقدامی عامدانه است؟» به بررسی سه عامل موثر در بروز تنشها میان این دو کشور همسایه می پردازد. «المانیتور» نوشته است: «در طی صدها سال پس از انعقاد معاهده قصر شیرین در سال ۱۶۳۹ میلادی، دو کشور ایران و ترکیه با تعقیب یک سیاست همزیستی کاملاً مسالمت آمیز در روابط دو جانبه خود، به مناقشات سیاسی گاه و بیگاه و یا رقابتهای منطقه ای فرصت نداده اند که روابط اقتصادی فیمابین آنها را تحت الشعاع قرار دهد،‌ بطوری که دو طرف در عدم عبور از آستانه های بحران زا در روابط خود چیره دست گشته اند.

 خبرگزاری مهر:  سباستین کورتز ، وزیر امور خارجه اتریش علیرغم مخالفت همتای آلمانی خود، راه حل بحران پناهجویانی که راهی اروپا می شوند را اسکان آنها در کمپ های شمال آفریقا از جمله لیبی، عنوان کرد. ایده « کورتز» را «زیگمار گابریل» همتای آلمانی به شدت رد کرده  و آن را غیر واقع گرایانه خوانده است.

خبرگزاری تسنیم:  سخنگوی دولت مجارستان روز دوشنبه تاکید کرد: مجارستان به تازگی ساخت فاز دوم موانع مرزی در طول مرزهای خود با صربستان را آغاز کرده است.این اقدام مجارستان می تواند با انتقادات برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا روبرو شود. دولت ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان، مهاجران خارجی را بزرگترین تهدید برای این کشور و اتحادیه اروپا می داند.

خبرگزاری تسنیم: براساس نتایج نظرسنجی ها، امانوئل ماکرون نامزد مستقل انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با افزایش حمایت عمومی مردم این کشور روبرو شده است. 2 نظرسنجی انجام شده حاکی است که امانوئل ماکرون توانسته است اختلاف خود با مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه را در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری  کاهش دهد.

خبرگزاری تسنیم:  پس از نقض حریم هوایی افغانستان توسط بالگردهای نظامی پاکستان، وزارت امور خارجه حکومت وحدت ملی سفیر دولت اسلام‌آباد در کابل را برای سومین بار احضار کرد. وزارت امور خارجه افغانستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بالگرد نظامی ارتش پاکستان با نقض حریم هوایی این کشور و گذشتن از خط دیورند بر فراز برخی از مناطق شهرستان «خاص» در ولایت کنر به پرواز درآمده است.

خبرگزاری تسنیم: مقام‌های ارشد آمریکا، کره جنوبی و ژاپن درباره راهکارهای محدود کردن بیشتر منابع مالی مورد نیاز کره شمالی برای توسعه برنامه‌های تسلیحاتی، رایزنی و مذاکره کردند. در بیانیه مشترک 3 کشور آمده است: مقام های ارشد آمریکا، کره جنوبی و ژاپن روز دوشنبه در واشنگتن، راهکارهای مختلف اعمال محدودیت های بیشتر بر تامین مالی برنامه های تسلیحاتی پیونگ یانگ را بررسی کردند.این بیانیه تاکید کرد: هر 3 کشور موافقت کردند که برنامه های موشکی و هسته ای کره شمالی، به طور مستقیم امنیت آنها را تهدید می کند.

العالم فارسی: هیئت وزیران سعودی محمد بن سلمان جانشین ولیعهد، وزیر دفاع و فرزند شاه این کشور را مامور مذاکره با روسیه برای بستن توافقنامه بین دوطرف درخصوص امنیت اطلاعات شد.خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرد که شورای وزیران سعودی با آغاز مذاکره با روسیه برای تنظیم توافقنامه ای دوجانبه به منظور “محافظت از اطلاعات طبقه بندی شده” موافقت کرد.

العالم فارسی: معاون وزیر امور خارجه روسیه از تشدید درگیری ها در یمن ابراز نگرانی کرد. میخائیل بوگدانف دوشنبه در دیدار با اسماعیل ولد الشیخ احمد نماینده ویژه سازمان ملل متحد در یمن درباره تشدید درگیری ها در یمن گفتگو کرد. وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد؛ بوگدانف در دیدار با اسماعیل ولد الشیخ که در مسکو برگزار شد، با ابراز نگرانی  از تشدید درگیری ها در یمن، از همه طرفهای درگیر در بحران این کشور خواست راهبرد نظامی را کنار بگذارند.

خبرگزاری ایرنا: شرکت گازپروم روسیه از صادرات 179 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب گاز به کشورهای اروپایی در سال گذشته خبر داد و همچنین اعلام کرد که قیمت این سوخت را افزایش داده است. آلکساندر مدودیف معاون شرکت گازپروم گفت: فروش گاز روسیه به کشورهای اروپایی در سال 2016 نسبت به سال پیش از آن 12.5 درصد افزایش یافت. وی با اشاره به اهمیت اروپا برای صادرات گاز روسیه افزود: امیدواریم موقعیت مسکو در بازار گاز اروپا تثبیت شده بماند، زیرا برای گسترش سهم خود برنامه ریزی کرده ایم.

 خبرگزاری صدا و سیما:  سخنگوی کاخ سفید به نقل از رئیس جمهور آمریکا گفت: بودجه نظامی این کشور افزایش می یابد.شون اسپایسر در صفحه توئیتر خود نوشت: رئیس جمهور گفت که ما قرار است با بودجه کم کار بیشتری انجام دهیم. ما با توجه به بیست تریلیون دلار بدهی کشور نیاز است کمربندها را محکم ببندیم.اسپایسر نوشت: رئیس جمهور در جمع فرمانداران گفته است که بودجه وی بودجه ایمنی عمومی و امنیت ملی خواهد بود و شامل افزایش بودجه نظامی خواهد شد.

خبرگزاری صدا و سیما:  دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که در ماه‌های اخیر از پکن در مسائلی مانند بازرگانی و دریای چین جنوبی انتقاد کرده است، دوشنبه برای نخستین بار در کاخ سفید میزبان یک عضو بلندپایه دولت چین بود. یانگ جیه‌چی مشاور حکومتی چین که دست بالا را بر دیپلماسی چین دارد،­ دوشنبه به گفته یک مسئول بلندپایه آمریکایی به مدت پنج الی هفت دقیقه با رئیس جمهور آمریکا گفتگو کرد.یانگ جیه‌چی پس از دیدار با رئیس جمهور چین با اچ-آر مک‌مستر مشاور جدید امنیت ملی همچنین جرد کوشنر داماد و مشاور دونالد ترامپ و استیو بنون استراتژیست ارشد دولت آمریکا دیدار کرده بود.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن: ژاپن فعالیت های مشترک با روسیه در جزایر مورد مناقشه دو کشور را بررسی می کند.ژاپن در نظر دارد گردشگری و پزشکی از راه دور را در فعالیت های اقتصادی مشترک پیشنهاد شده در چهار جزیره تحت کنترل روسیه بگنجاند.شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در نشستی که در ماه دسامبر داشتند، موافقت کردند تا مذاکرات برای برقراری سیستمی ویژه به منظور انجام فعالیت های مشترک در این جزایر آغاز شود.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   وزیر اقتصاد مکزیک تهدید کرد که به مذاکرات با ایالات متحده آمریکا بر سر پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) پایان می دهد. دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، با ادعای اینکه این پیمان به نفع مکزیک است، گفت که آن را دوباره مورد مذاکره قرار خواهد داد.ایلدِفونسو گواهاردو در مصاحبه ای با خبرگزاری «بلومبرگ» گفت به محض آنکه آمریکا بگوید که بر خودروها ۲۰ درصد تعرفه اعمال خواهد کرد، میز مذاکره را ترک می کند.

پارس تودی:  وزیر امور خارجه استرالیا گفت، برای حل بحران سوریه، گزینه ای به غیر از حفظ بشار اسد رئیس جمهوری این کشور، وجود ندارد. جولی بیشاپ  وزیر امور خارجه استرالیا طی اظهاراتی گفت، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه باید بخشی از راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران و جنگ در این کشور باشد.

 پارس تودی:  مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، روز دوشنبه آینده در بروکسل تصمیمات مهمی برای سیستم دفاعی مشترک اروپا اتخاذ می شود. فدریکا موگرینی مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه دوشنبه پس از دیدار با انجلینو الفانو وزیر خارجه ایتالیا در شهر رم گفت: نشست آینده وزرای خارجه و دفاع اتحادیه اروپا درباره الگوی جدید دفاعی، اروپایی خواهد بود و ماموریت آن جلوگیری از جنگ ها و مدیریت بحران ها است.

پرس تی وی : یکی از مقامات سازمان ملل از اقدامات خشونت‌بار و تبعیض‌آمیز «دل‌خراش» علیه روهینگیاها در میانمار ابراز تأسف کرده و خواستار پایان سرکوب اقلیت مسلمان در این کشور شده است.یانگ هی لی، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل که بر وضعیت مسلمانان روهینگیای فراری از میانمار به بنگلادش نظارت می‌کند، روز دوشنبه گفت وی اظهارات وحشتناکی شنیده است که ثابت می‌کند خشونت علیه این گروه اقلیت «بسیار گسترده‌تر» از آنچه وی پیش‌تر تصور می‌کرده، بوده است.

خبرآنلاین: دومین فرمان ترامپ علیه مهاجران کشورهای اسلامی نیز همانند دستور اول او با دیوار مقاومت و مخالفت مراجع قضایی امریکا روبرو شد. دادگاه تجدید نظر درخواست وزارت دادگستری آمریکا برای اجرایی شدن مجدد فرمان ضد مهاجرتی ترامپ را رد کرد.دادگاه قبلاً حکم به تعلیق دستور ترامپ برای منع ورود اتباع هفت کشور مسلمان به خاک آمریکا داده بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *