جدیدترین مطالب

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

محمد علی مهتدی در یادداشتی می نویسد: اکنون قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در اوج است و نه فقط حریم ایران بلکه خاک سوریه و هر جا که مستشاران نظامی ایران حضور داشته باشند را پوشش می دهد.

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.
Loading

أحدث المقالات

Loading
24اسفندماه 1395

رسانه ها ؛ تعلیق روابط ترکیه و هلند و…

۱۳۹۵/۱۲/۲۴ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: افزایش تنش ترکیه باهلند و تعلیق فعالیت سفیر، استقرار نیروهای ویژه روسیه در مصر ،آغاز دور سوم مذاکرات صلح سوریه در «آستانه» ، افزایش حضور نیروی دریایی چین در بندر گوادر،هشدار موگرینی و ناتو به اردوغان درباره دامن زدن به تنش‌ها با اتحادیه اروپا، هشدار پیونگ یانگ به آمریکا درباره نقض حاکمیت کره شمالی، اعطای اختیارات به سیا برای انجام حملات پهپادی، رای مثبت مجلس اعیان انگلیس به لایحه خروج از اتحادیه اروپا، ورود تفنگداران آمریکایی به حسکه سوریه، درخواست روسیه برای همکاری سایبری با ایران ، اعزام نیروهای انگلیسی در قالب ناتو به کشورهای مختلف اروپای شرقی و تعویق سفر صدراعظم آلمان به آمریکا ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: مقامات ترکیه در ادامه تنش‌ها با هلند اعلام کردند که روابط سیاسی در سطح عالیرتبه خود با این کشور را به حالت تعلیق درآورده و آسمان خود را به روی دیپلمات‌های هلند بسته‌اند. بر اساس این گزارش، مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند که آنکارا اجازه ورود به سفیر هلند را نخواهد داد مگر اینکه هلند شرایط ترکیه در خصوص انجام تبلیغات سیاسی در حمایت از همه پرسی آتی در این کشور را بپذیرد.

خبرگزاری فارس: منابع آمریکایی و مصری اعلام کرده‌اند که روسیه نیروهای ویژه خود را در پایگاهی هوایی در مصر و در نزدیکی مرز با لیبی مستقر کرده است.خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر به نقل از منابع دیپلماتیک مصری و آمریکایی تأکید کرد که این اقدام مسکو به نگرانی‌های آمریکا درباره افزایش نقش روسیه در لیبی خواهد افزود.

خبرگزاری فارس: دور سوم مذاکرات صلح سوریه با حضور گروه‌های مخالف و موافق دولت سوریه در «آستانه» پایتخت قزاقستان آغاز شد.بر اساس این گزارش، در این مذاکرات رایزنی‌های دو جانبه و سه جانبه در مورد حل و فصل مشکلات سوریه برنامه ریزی شده است.در حال حاضر همه هیئت‌ها در سطح معاونان وزرای خارجه روسیه، ایران و ترکیه وارد قزاقستان شده‌اند. رهبری هیئت روسیه را «الکساندر لاورینتیف» نماینده ویژه رئیس جمهور این کشور بر عهده دارد.

خبرگزاری فارس: چین اعلام کرد این کشور نیروی دریایی خود را در آب‌های بندر گوادر نزدیک تنگه هرمز و سواحل آفریقا تا 15 درصد افزایش می‌دهد.به گزارش دیلی اکسپرس هدف چین از افزایش نیروی دریایی تأمین امنیت مسیرهای آبی تجارت خود در منطقه می‌باشد.بر اساس این گزارش سواحل «جیبوتی» در آفریقا به علت محل اتصال آسیا و خاورمیانه به اروپا اهمیت زیادی دارد و قسمتی از نیروی دریایی چین در سواحل این کشور مستقر می‌شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): در پی افزایش تنش‌های دیپلماتیک میان آنکارا و آمستردام به دلیل اجازه ندادن هلند برای ورود وزیر امور خارجه ترکیه به این کشور، اتحادیه اروپا به رئیس‌جمهور ترکیه نسبت به سخنانی که به این تنش‌ها دامن می‌زند، هشدار داد.  رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه طی روزهای اخیر هلند را که یکی از اعضای ناتو محسوب می‌شود به انجام اقداماتی چون نازی‌ها متهم کرد؛ اقدامی که خشم این کشور را برانگیخت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی “حماس” گفت که این جنبش ورود نیروهای بین‌المللی به نوار غزه را نمی‌پذیرد و برای تشکیل کشور مستقل در غزه تلاش نمی‌کند. اسماعیل رضوان، از رهبران جنبش حماس در همایشی سیاسی پیرامون “مخالفت با ایده ورود نیروهای بین‌المللی به نوار غزه” در دانشگاه الاقصی در شهر غزه گفت: حماس برای تشکیل کشور مستقل در نوار غزه تلاش نمی‌کند و تشکیل کشوری بدون حضور نوار غزه را نیز نمی‌پذیرد.

خبرگزاری مهر:کره شمالی هشدار داد که اگر ناو هواپیمابر آمریکا اقدام به نقض حاکمیت ملی این کشور کند، پیونگ یانگ دست به انجام حملات بیرحمانه می زند. پیوستن ناو هواپیمابر آمریکا به نیروهای کره جنوبی برای برگزاری رزمایش موجب خشم کره شمالی شده بطوریکه پیونگ یانگ امروز سه شنبه هشدار داد که اگر این ناو آمریکایی اقدام به نقض حاکمیت و یا کرامت کره شمالی کند با حملات بیرحمانه مواجه می شود.کره شمالی همچنین اعلام کرده که اعزام این ناو هواپیمابر بخشی از نقش بی شرمانه برای حمله به این کشور است.

خبرگزاری تسنیم:شین فین بزرگترین حزب ملی گرای ایرلند شمالی روز دوشنبه رسما خواستار برگزاری همه پرسی جدایی از پادشاهی متحد بریتانیا شد. این درخواست تنها ساعاتی پس از آن مطرح شده است که نیکولا استورژن وزیر اول اسکاتلند خواستار برگزاری همه پرسی دوم استقلال از بریتانیا شده بود.شین فین بارها خواستار برگزاری همه پرسی برای جدایی ایرلند شمالی از بریتانیا و اتحاد با ایرلند شده است. این درخواست ها پس از رای مردم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا در ژوئن گذشته تشدید شده است.

خبرگزاری تسنیم: یک روزنامه مشهور آمریکایی گزارش داده است که رئیس جمهور آمریکا به آژانس اطلاعات مرکزی قدرت و اختیار انجام حملات با هواپیماهای بدون سرنشین را داده است. روزنامه وال استریت  نوشت: این یک تغییر نسبت به سیاست دولت باراک اوباما به شمار می رود که نقش نظامی سیا را محدود کرده بود.

خبرگزاری تسنیم:  مجلس اعیان انگلیس لایحه خروج این کشور از اتحادیه اروپا را تصویب کرده است.اکنون ترزا می، نخست‌وزیر می‌تواند با فعال‌کردن ماده 50 قانون اتحادیه اروپا فرآیند اجرایی این جدایی تاریخی را رسما آغاز کند.با تصویب مجلس اعیان، حالا برگزیت تنها منتظر امضاء و مهر سلطنتی است که انتظار می‌رود امروز سه شنبه صورت گیرد.

خبرگزاری تسنیم: منابع خبری از ورود ده‌ها تفنگدار آمریکایی به استان الحسکه سوریه خبر داد. یک منبع ویژه گفت که بیش از 100 تن از نیروهای تفنگدار آمریکایی وارد فرودگاه رمیلان در شمال شرق حسکه در سوریه شده‌اند.وی با بیان این که ورود این تفنگداران به فرودگاه رمیلان در راستای آماده شدن برای نبرد آزادسازی رقه صورت گرفته است، گفت که تفنگداران آمریکایی در مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه مستقر خواهند شد.

خبرگزاری ایرنا:  نیکلای نیکیفروف، وزیر ارتباطات و رسانه های جمعی روسیه، همکاری های سایبری با ایران در حوزه های مختلف از جمله تجارت الکترونیک و نرم افزاری را مطرح کرد. نیکیفروف پس از مذاکره با محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس هیات ایرانی در مسکو، گفت: یکی از اهداف دیدارها و گفت وگوهای متعدد دو جانبه در روسیه، ایران و همچنین مجامع بین المللی، فراهم کردن زمینه های همکاری بین تهران و مسکو در این حوزه است.

خبرگزاری ایرنا: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد که هزینه‌های نظامی کشورهای اروپایی عضو این پیمان برای اولین بار در طی هفت سال اخیر در سال 2016 بتدریج افزایش یافت. ناتو در حالی از افزایش هزینه های کشورهای اروپایی عضو ناتو سخن به میان آورده که این افزایش هزینه ها همچنان کمتر از درخواست های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای افزایش هزینه های دفاعی است.

 خبرگزاری صدا و سیما:  وزیر دفاع انگلیس در نشست مجلس عوام این کشور گفت: نیروهای انگلیسی، در غالب ناتو، به کشورهای مختلف اروپای شرقی – از جمله استونی، لهستان و رومانی – اعزام خواهند شد. مایکل فالون گفت: من مرتباً درباره نیاز به اصلاح ناتو با همتایانم، از جمله جیمز ماتیس، وزیر دفاع جدید آمریکا، گفتگو می کنم. من جیمز ماتیس را ماه گذشته در اجلاس وزرای ناتو ملاقات کردم. ما می خواهیم ناتو واقعاً به اتحادی انعطاف پذیر تبدیل شود.

خبرگزاری صدا و سیما:  دبیرکل اتحادیه عرب برای مطلع ساختن مقامات عراق از دستور کار نشست سران عرب در اردن، فردا وارد بغداد می شود. منابع دیپلماتیک عرب گفتند هدف از دیداراحمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب مطلع شدن از روند مبارزه با داعش در عراق، مطلع ساختن مقامات عراق از دستور کار نشست سران عرب در اردن و بررسی اوضاع سوریه است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، و سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی با یکدیگر ملاقات کردند.این دو رهبر موافقت نمودند که ژاپن باید از اصلاحات اقتصادی در عربستان سعودی حمایت کند.این اولین دیدار یک پادشاه عربستان سعودی از ژاپن طی ۴۶ سال گذشته است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  دبیرمطبوعاتی کاخ سفید می گوید که دولت آمریکا قصد دارد نشستی بین دونالد ترامپ و شی جین پینگ، رییس جمهوران آمریکا و چین، برگزار کند. شان اسپایسر در نشستی در روز دوشنبه برنامه ریزی برای برگزاری این اجلاس سران را تایید کرد ولی صحبتی از زمان برگزاری این نشست به میان نیاورد.وی گفت که هدف از برگزاری این اجلاس کاستن از تنش های بوجود آمده بر سر کره شمالی و استقرار اخیر سامانه دفاعی موشکی ارتش آمریکا موسوم به «تاد» در کره جنوبی می باشد.

یورونیوز:  در آستانه انتخابات پارلمانی روز چهارشنبه در هلند، رهبران دو حزب پیشتاز در نظرسنجی ها دوشنبه شب در یک مناظره تلویزیونی شرکت کردند.کنترل مرزها، مهاجران و خروج احتمالی هلند از اتحادیه اروپا (نکسیت) از جمله موضوعات مورد اختلاف بین مارک روته، رهبر حزب محافظه کار «مردم برای آزادی و دموکراسی» و خیرت ویلدرس، رهبر حزب راست افراطی «برای آزادی» در این مناظره بود.

دویچه وله: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که قرار بود در روز سه‌شنبه (۱۴ مارس) با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن دیدار کند به علت وقوع طوفان و بارش سنگین برف سفر خود را به روز جمعه ۱۷ مارس موکول کرده است.قرار بود که برخی نمایندگان و مدیران اقتصادی آلمان نیز آنگلا مرکل را در این سفر همراهی کنند.

پارس تودی:  دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به اسکاتلند درباره تلاش این منطقه برای جدایی از بریتانیا هشدار داد. «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو هشدار داد، اگر اسکاتلند برای جدا شدن از بریتانیا اقدام کند، از پیمان آتلانتیک شمالی ناتو کنار گذاشته خواهد شد.این هشدار استولتنبرگ چند ساعت پس از آن بیان شد که نیکلا استرژون، وزیر اول اسکاتلند اعلام کرد برای دریافت مجوزی اقدام خواهد کرد که بر اساس آن بتواند دومین همه پرسی جدا شدن از بریتانیا را در اسکاتلند برگزار کند.

پرس تی وی : همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها میان برلین و آنکارا بر سر همه‌پرسی تغییر نظام سیاسی ترکیه، گروهی از نمایندگان پارلمان آلمان خواستار خروج نیروهای نظامی این کشور از پایگاه نظامی اینجرلیک، در جنوب ترکیه و نزدیک مرزهای سوریه، شده‌اند.آلمان که عضوی از ائتلاف ضدداعش تحت رهبری امریکاست، پروازهایی شناسایی از این پایگاه نظامی به سوریه و عراق انجام می‌دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *