جدیدترین مطالب

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

بریتانیا درحالی‌که فقط چند روز از تصویب یک بسته حمایتی چندمیلیاردی برای اوکراین در آمریکا می‌گذرد، وعده داد که ۵۸۰ میلیون یوروی دیگر تجهیزات نظامی جدید ازجمله موشک‌های دوربرد را در اختیار کی‌یف خواهد گذاشت. به‌این‌ترتیب هم‌زمان با تشدید حملات روسیه به اوکراین، متحدان کی‌یف نیز سطح حمایت‌های مالی و نظامی خود را افزایش می‌دهند.

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

بریتانیا درحالی‌که فقط چند روز از تصویب یک بسته حمایتی چندمیلیاردی برای اوکراین در آمریکا می‌گذرد، وعده داد که ۵۸۰ میلیون یوروی دیگر تجهیزات نظامی جدید ازجمله موشک‌های دوربرد را در اختیار کی‌یف خواهد گذاشت. به‌این‌ترتیب هم‌زمان با تشدید حملات روسیه به اوکراین، متحدان کی‌یف نیز سطح حمایت‌های مالی و نظامی خود را افزایش می‌دهند.
Loading
5 فروردین ماه 1395

رسانه ها ؛ درخواست دی میستورا از ایران، روسیه و ترکیه و …

۱۳۹۵/۰۱/۰۵ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: درخواست دی میستورا برای مذاکرات جدید درباره سوریه ، دیدار وزیرخارجه آمریکا با مقامات ترکیه و ناتو ،پرواز بمب‌افکن‌ آمریکا بر فراز دریای شرقی چین و هشدار پکن، ابراز امیدواری اردن نسبت به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، درخواست علی عبدالله صالح از عربستان برای گفتگو و تفاهم دریمن، محکومیت دوباره شهرک‌سازی اسرائیل درسازمان ملل، اولین شکست بزرگ ترامپ در مسند ریاست جمهوری، برگزاری نشست دو بعلاوه دو با حضور ژاپن و استرالیا، هشدار فرماندۀ آمریکایی درخصوص حمله موشکی کرۀ شمالی ، تصویب تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، ملاقات غیرمنتظره مارین لوپن و پوتین در مسکو وسخنان پاپ خطاب به رهبران اروپا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: نماینده سازمان ملل در امور سوریه از ایران، روسیه و ترکیه خواست تا هر چه سریعتر مذاکراتی جدید درباره آتش بس سوریه برگزار کنند. «استفان دی میستورا» اعلام کرد، روسیه، ایران و ترکیه باید گفت وگوهای بیشتری در سریع ترین زمان ممکن درباره آتش بس سوریه برگزار کنند تا اوضاع در میادین نبرد در این کشور خاورمیانه تحت کنترل درآید. وی گفت وگوهای سیاسی درباره سوریه را در ژنو میزبانی می کند و این در شرایطی است که یک سری گفت وگوهای جداگانه در آستانه پایتخت قزاقستان به صورت همزمان و به میانجیگری روسیه و ایران و ترکیه در حال برگزاری است.

خبرگزاری ایرنا: مقامات آمریکا اعلام کردند که وزیر خارجه این کشور قرار است برای دیدار با مقامات ترکیه به این کشور سفر کند و همچنین پس از آن به بروکسل می رود تا با مقامات ناتو دیدار و گفت و گو کند. وزارت خارجه آمریکا جزئیات بیشتری در مورد سفر تیلرسون به ترکیه ارائه نکرد اما اعلام کرد که وزیر خارجه آمریکا قرار است 31 مارس( 11 فروردین) در نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل شرکت کند.

خبرگزاری ایرنا: چین در اقدامی کم سابقه به آمریکا در مورد پرواز یکی از بمب افکن های این کشور در منطقه و بر فراز دریای شرقی هشدار داد و از این کشور خواست از رفتارهای تحریک آمیز بپرهیزد. این در شرایطی است که کره شمالی هم از پرواز بمب افکن های آمریکایی در جریان رزمایش این کشور و کره جنوبی در شبه جزیره کره به شدت ابراز نگرانی کرده است.بر اساس گزارش روز شنبه رسانه های چین، یکی از بمب افکن های آمریکا چند روز پیش بر فراز دریای شرقی مشاهده شده و پکن دیروز (جمعه) به این اقدام به شدت اعتراض کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیردفاع فرانسه گفت،‌ نبرد نیروهای بین‌المللی برای پس گرفتن پایتخت خلافت خودخوانده داعش در سوریه طی روزهای آتی آغاز خواهد شد. ژان ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه در مصاحبه با تلویزیون سی نیوز (CNEWS) تاکید کرد شهر رقه سوریه به لحاظ عملیاتی “هدف مهمی” محسوب می‌شود و همزمان ائتلاف تحت امر آمریکا برای شکست کامل داعش در عراق و سوریه تلاش می‌کند.  

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سخنگوی دولت اردن ابراز امیدواری کرد که سوریه “در اسرع وقت” کرسی خود را در اتحادیه عرب باز پس گیرد. «محمد مومنی» سخنگوی دولت و وزیر اطلاع‌رسانی اردن در نشست خبری اظهار داشت: ما در انتظار روزی هستیم که سوریه بعد از تعلیق عضویتش از زمان آغاز بحران در این کشور بار دیگر به اتحادیه عرب بازگردد.وی تاکید کرد که فضای حاکم بر نشست سران عرب که اواخر ماه جاری میلادی در منطقه البحر المیت در اردن برگزار می‌شود، مثبت خواهد بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نخست‌وزیر چین تاکید کرد، پکن قصد نظامی‌سازی دریای مورد مناقشه چین جنوبی را ندارد. او گفت: هدف از استقرار تجهیزات دفاعی در جزایر مصنوعی “عمدتا” غیر نظامی است. لی کچیانگ در کنفرانس خبری مشترک با مالکوم ترنبول، همتای استرالیایی خود گفت: حتی اگر تعداد سامانه‌های دفاعی و یا تاسیسات نظامی در جزایر مصنوعی دریای چین جنوبی باشد، هدف آن حفظ آزادی کشتی‌رانی است. چرا که بدون وجود چنین آزادی‌، یا بدون ثبات در دریای چین جنوبی، طرف چینی اولین طرفی خواهد بود که متحمل ضرر می‌شود.

  خبرگزاری مهر: علی عبدالله صالح ، رئیس جمهور پیشین یمن عربستان را به گفتگو و تفاهم دعوت کرد و افزود: متجاوز هر چقدر هم که جنگنده های نظامی و عناصر خارجی را بکار گیرد همیشه ناکام است.بنا بر ویدئویی که صالح در صفحه خود در شبکه اجتماعی فیس بوک منتشر کرده است وی در دیدار با رهبران حزب کنگره  مردمی در ارحب و همدان گفت: در صورتی که عربستان بخواهد ما دستمان را برای گفتگو و صلح به سمت آنها دراز می کنیم.

خبرگزاری تسنیم: شورای حقوق بشر سازمان ملل در قطعنامه‌ای، از رژیم صهیونیستی به خاطر نقض حقوق ملت فلسطین و همچنین شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغال‌شدۀ فلسطین و بلندی‌های جولان سوریه انتقاد کرد. شورای حقوق بشر سازمان ملل در این قطعنامه که روز جمعه (4 فروردین 1396) به تصویب رسید، از رژیم اسرائیل خواست به هرگونه نقض حقوق بشر مرتبط با وجود شهرک‌ها، به‌ویژه در زمینۀ حق تعیین سرنوشت، پایان دهد.

العالم فارسی: برخی منابع خبری عربی از سیطره نیروهای (تحت حمایت) آمریکا و فرانسه بر بخش‌های گسترده ای از سد فرات خبر دادند.سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کرد که این نیروها با پشتیبانی آمریکا به ورودی سد فرات (الطبقه) در استان رقه سوریه رسیده‌اند و نبرد آنها با تروریست‌های داعش ادامه دارد.سایت اینترنتی الحدث در گزارشی نوشت: ائتلاف آمریکایی ضد داعش، شماری از نیروهای دموکراتیک سوریه را در نزدیکی رود فرات هلی برن کرد.

العالم فارسی: رأی گیری درباره لایحه خدمات درمانی پیشنهادی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که قرار بود جایگزینی برای بیمه درمانی دولت باراک اوباما باشد، منتفی شد. این لایحه نتوانست حمایت لازم را برای تصویب در کنگره جلب کند.پس از آن که روشن شد ۲۱۵ رای لازم در میان جمهوری‌خواهان وجود ندارد، پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان و ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای از دستور کار خارج کردن آن به توافق رسیدند. به نتیجه نرسیدن تلاش ها برای تصویب این لایحه به منزله شکست بزرگی برای دونالد ترامپ است.

 خبرگزاری صدا و سیما: هند اعلام کرد این کشور «طی امسال» برای تقویت روابط و همکاری های نظامی خود چند رزمایش مشترک به ویژه با کشورهای چین ، روسیه و آمریکا برگزار می کند. سوبهاش بهامار معاون وزیر دفاع در پارلمان هند اعلام کرد این رزمایش های مشترک با کشورهای استرالیا، بنگلادش ، چین ، آمریکا ، فرانسه، اندونزی، قزاقستان ، قرقیزستان، مالزی ، مالدیو ، مغولستان ، نپال ، انگلیس ، روسیه ، سیشل، سریلانکا و تایلند برگزار خواهد شد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن: دولت ژاپن، درحال هماهنگی برای زمانبندی نشست وزرای دفاع و خارجه با استرالیا، دراواخر ماه آوریل در توکیو است.تدارکات جهت برگزاری نشست موسوم به «دو بعلاوه دو» در ماه دسامبر سال گذشته در دست انجام بود اما این برنامه به تعویق افتاد.درحالیکه کره شمالی، برنامه های هسته ای و موشکی اش را ادامه میدهد، دولت ژاپن امیدوار است پیرامون شرایط امنیتی در منطقه آسیا-اقیانوس آرام، با استرالیا به تبادل نظر بپردازد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن: ژاپن و روسیه درمورد افزایش همکاری های اقتصادی به توافق رسیدند.مقام هایی از ژاپن و روسیه می گویند که تلاش ها بر سر برنامه همکاری های اقتصادی خود را افزایش خواهند داد.این توافق طی نشستی میان هیروشیگه سکو، وزیر همکاری اقتصادی ژاپن با ماکسیم اورشکین، وزیر توسعه اقتصادی روسیه، در توکیو حاصل شد.

 پارس تودی: نامزد راستگرای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به روش رییس جمهوری جنجالی و پوپولیست آمریکا به مبارزات انتخاباتی ادامه می دهد. فرانسوا فیون نامزد منتخب جناح راست در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پس از متهم شدن به فساد مالی، مبارزات انتخاباتی خود را به شکل نگران کننده ای به روش دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ادامه می دهد. لوموند نوشت: فیون در مبارزات انتخاباتی بی هیچ مدرکی در رای دهندگان ایجاد تردید می کند، اطلاعات بی اساس ارائه کرده، ادعاهای دروغین بر زبان می آورد و جنجال رسانه ای به راه می اندازد.

رادیو فرانسه: در پی شرایط پس از کودتای نافرجام تابستان ٢٠١۶ ترکیه و تیرگی روابط کشورهای اروپایی و ترکیه، دولت آلمان در زمینه صدور جنگ افزار به ترکیه محدودیت های تازه‌ای اعمال کرده است. به گزارش وزارت اقتصاد آلمان ، از نوامبر سال گذشته تا آخر فوریه امسال، در یازده مورد درخواست مجوز ارسال تجهیزات جنگی به ترکیه رد شده است.در سال‌های گذشته آلمان یکی از مهم ترین تامین کنندگان جنگ افزار برای ترکیه بوده است.

پرس تی وی:یک فرمانده ارشد ارتش امریکا با هشدار دربارۀ آن که ایالت آلاسکا می‌تواند هدف احتمالی موشک‌های کرۀ شمالی باشد، خواستار افزایش بودجۀ نظامی این ایالت شده است.ژنرال کنث اس. ویلزبک در کمیتۀ مشترک خدمات مسلح کنگرۀ امریکا گفت مسئولان نظامی مستقر در آلاسکا نگران پیشرفت‌های کرۀ شمالی در تولید موشک‌های بالستیک هستند.

خبرآنلاین: وزارت خارجه آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به بهانه برنامه موشکی اعمال کرد.وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد این کشور تحریم هایی را علیه 30 فرد یا شرکت خارجی به علت انتقال فناوری حساس به ایران برای برنامه موشکی این کشور یا به علت نقض کنترل صادرات بر ایران، کره شمالی و سوریه اعمال کرده است.وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد 11 شرکت یا فرد از چین ، کره شمالی یا امارات عربی متحده به علت انتقال فناوری به ایران که می تواند در برنامه موشکی بالستیک تهران به کار گرفته شود تحریم شده اند.

دویچه وله:  با وجود روابط پر تنش میان ناتو و مسکو، قرار است روسیه درباره‌ی استقرار موشک‌های بالستیک “اسکندر” خود در منطقه‌ی کالینینگراد به “شورای امور روسیه” در ناتو گزارش دهد. برد این سامانه‌ی هدایت‌پذیر تا ۵۰۰ کیلومتر است.اشپیگل آنلاین درهمین رابطه از دیدار نمایندگان کرملین و “شورای امور روسیه‌” در ناتو خبر می‌دهد که قرار است روز پنجشنبه (۳۰ مارس) در مقر مرکزی این پیمان برگزار شود. سامانه‌ی هدایت‌پذیر “اسکندر-ام” تا ۵۰۰ کیلومتر برد دارد، قادر به حمل کلاهکی هسته‌ای تا ۸۰۰ کیلوگرم است و می‌تواند هر نقطه‌ای را در اروپای غربی هدف قرار دهد.

دویچه وله:  مارین لوپن،  نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در کاخ کرملین با رئیس جمهوری روسیه دیدار کرد. لوپن در دیدار با پوتین خواستار روابط نزدیکتر فرانسه و روسیه شد. این دیدار غیرمنتظره دیروز در کاخ کرملین انجام شد و رئیس جمهور روسیه گفت، مایل نیست که ملاقات او با مارین لوپن به عنوان دخالت در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه فهمیده شود. او گفت: «ما به‌هیچ‌وجه مایل به تاثیرگذاری در انتخابات فرانسه نیستم.

دویچه وله:  فرمانده کل نیروهای ناتو در اروپا از کمک احتمالی روسیه به نیروهای طالبان گفت و افزود: نفوذ روسیه بر طالبان افزایش یافته است. این سخنان همزمان با تصرف شهر سنگین در ولایت هلمند توسط نیروهای طالبان صورت گرفته است.کرتیس اسکاپاروتی، فرمانده کل نیروهای ناتو در اروپا احتمال داده که نیروهای طالبان در مبارزه با واحدهای ناتو در افغانستان از حمایت‌های مادی روسیه برخوردار می‌شوند.

یورونیوز: همزمان با مراسم شصتمین سالگرد امضای معاهده رم، معاهده تشکیل دهنده جامعه اقتصادی اروپا رهبران کشورها و مقامات عالی نهادهای اروپایی در واتیکان حاضر شدند.پاپ فرانچسکو، رهبر کاتولیک های جهان میزبان این مراسم بود. وی در سخنرانی با اشاره به حمله لندن گفت: «رنج یک نفر، رنج همه است.» رهبر کاتولیک های جهان افزود: «اروپا زمانی امید را می یابد که بشر را در مرکز و قلب نهادهایش قرار دهد. مطمینم که این مستلزم توجه و اعتماد به صدای افراد، گروهها و مردمی است که اتحادیه را تشکیل داده اند. متاسفانه شاهد شکاف میان مردم و نهادهای اروپایی هستیم.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *