جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی‌نتیجه است

تهران- ایرنا- «سرگئی لاوروف» با بیان اینکه «طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است»، تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.

تنش در دریای جنوبی چین / رئیس‌جمهور فیلیپین: به حملات خطرناک چین، واکنش نشان خواهیم داد

فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهوری فیلیپین روز پنجشنبه هشدار داد که کشورش به «حملات خطرناک» گارد ساحلی چین واکنش نشان خواهد داد. سخنان رئیس‌جمهوری فیلیپین از تشدید تنش در روابط چین و فیلیپین حکایت دارد. دو کشور بر سر مالکیت و کنترل آب‌های دریای جنوبی چین اختلاف دارند. ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی از دیگر طرف‌هایی هستند که ادعاهایی را در مورد آب‌های جنوبی چین مطرح کرده‌اند.

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی معنی است / احیای مرزهای اوکراین پس از شوروی در سال ۱۹۹۱، غیرقابل قبول است

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته که طرح صلح پیشنهادی اوکراینی از آن جهت بی معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.

Loading
8 فروردین ماه 1395

رسانه ها ؛ استراتژی جدید آمریکا برای مبارزه با داعش و…

۱۳۹۵/۰۱/۰۸ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: استراتژی جدید ضد داعش آمریکا،کرسی خالی سوریه در نشست وزرای خارجه کشورهای عربی، طرح جدید دی میستورا برای سوریه، آزمایش موشکی جدیدکره شمالی، خودداری آمریکا، انگلیس و فرانسه از پیوستن به مذاکرات منع تسلیحات هسته‌ای، انتقاد نماینده آمریکا در سازمان ملل از برجام، آغاز رزمایش مشترک رژیم صهیونیستی، امارات، آمریکا و ایتالیا، پایان پنجمین دور مذاکرات ژنو، تهدیدآلمان ضدکشورهای مبدأ پناهجویان ، نگرانی آمریکا از پایگاه نظامی چین در جیبوتی و حمایت فرانسه از مذاکره با کره شمالی ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: سخنگوی کاخ سفید می‌گوید رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد در استراتژی جدید ضدداعش، اختیار عمل بیشتری به فرماندهان آمریکایی برای تصمیم در میدان نبرد بدهد. «شان اسپایسر» در میان خبرنگاران از طرح‌های ترامپ برای داعش سخن گفت. اسپایسر دو هفته پس از آن سخن می‌گفت که صدها تفنگدار دریایی از جیبوتی و کویت راهی شمال سوریه شدند؛ ده‌ها کماندوی آمریکایی هم در اطراف رقه یعنی همان پایتخت خودخوانده داعش مستقر شده‌اند.

خبرگزاری فارس: موسسه مطالعاتی آمریکایی نوشت: در حالی‌که واشنگتن بر نبرد با گروه‌های افراطی در موصل و رقه تمرکز دارد چگونگی تقسیم قدرت در این شهرها در آینده با وجود ایران، روسیه و ترکیه مهمترین ابهام موجود است. موسسه تحلیلی «استراتفور» در گزارشی پیرامون وعده «دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکا در نبرد با داعش از یک سو و تقسیم قدرت با عوامل داخلی و بیرونی چون ایران و ترکیه بعد از خاتمه درگیری‌ها نوشت: «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا درنشست ائتلاف امریکا در واشنگتن از نبرد کشورش با داعش به عنوان اولویت اصلی آمریکا خبر داد اما سئوال این  است که بعد از عملیات نظامی  در موصل عراق و رقه سوریه چه انفاقی می‌افتد؟

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه چین از احضار یک دیپلمات فرانسه به منظور ارائه توضیحاتی درباره علت کشته شدن تبعه چینی در پاریس خبر داد. پلیس فرانسه اعلام کرده که یک تبعه چینی در یک حادثه تیراندازی در پاریس کشته شده است. انتشار این خبر اعتراضات گسترده ای را از سوی اتباع چین در فرانسه به دنبال داشت و اتباع این کشور مقابل اداره پلیس در پاریس تجمع کردند.

خبرگزاری فارس: نشست وزرای خارجه عرب به عنوان مقدمه اجلاس بیست و هشتم سران، در حالی در اردن آغاز به کار کرد که کرسی سوریه همچنان خالی بود. رسانه‌های اردن گزارش دادند که «أیمن الصفدی» وزیر خارجه اردن در نشست در حضور «أحمد أبوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب ریاست نشست شورای این اتحادیه در سطح وزیران خارجه را تحویل گرفت. الصفدی در این نشست طی سخنانی بر ضرورت تقویت اقدام مشترک عربی و احیای اعتماد تأکید کرد.

 خبرگزاری مهر:  نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در جریان مذاکرات ژنو، سند جدیدی را درباره حکومت و قانون اساسی و انتخابات سوریه ارائه کرد. شبکه المیادین اعلام کرد که «دی میستورا» طرح جدیدی را به طرف های سوری ارائه داد؛ این طرح شامل اصول کلی درباره سبدهای چهارگانه برای بررسی در طول مذاکرات ژنو است. در این طرح نقاط فرعی و عناوین کوچکی ذکر شده ولی به تشکیل هیأت انتقالی قدرت اشاره ای نشده است.

خبرگزاری مهر: وزیرخارجه روسیه تاکید کرد که کُردها و نیروهای ویژه آمریکا در الرقه سوریه اقداماتی انجام می دهند که باید با دمشق هماهنگ شود. «سرگئی لاوروف» تصریح کرد: از هر کسی که به مبارزه با تروریست های داعش و جبهه النصره کمک کند، استقبال می کنیم. وزیر خارجه روسیه در ادامه درباره وضعیت شهر موصل عراق هم گفت: از اقدامات آمریکا در این شهر که منجر به کشته شدن مردم می شود، تعجب می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  شهروندان ترکیه‌ای ساکن خارج از این کشور روزدوشنبه در همه پرسی مربوط به افزایش اختیارات ریاست جمهوری ترکیه و اصلاحات جدید قانون اساسی شرکت کردند. قرار است همه پرسی مذکور در تاریخ 16 آوریل در داخل ترکیه برگزار شود و از دیروز رای گیری برای این همه پرسی در فرودگاه‌ها وگذرگاه‌های مرزی ترکیه و همچنین در هیات‌های دیپلماتیک این کشور در چند کشور اروپایی برای شهروندان ترکیه ای ساکن خارج آغاز شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): مسئولان آمریکایی اعلام کردند کره شمالی آزمایش جدیدی را با موتور موشک‌های بالستیک قاره پیما انجام داده است. مسئولان آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، در گفتگو با خبرگزاری رویترز ضمن اعلام این خبر تاکید کردند به عقیده آن‌ها این آزمایش در چارچوب برنامه‌های توسعه موشک‌های قاره پیمای کره شمالی صورت گرفته است.

خبرگزاری تسنیم: وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد، مسکو قصد پاسخگویی به ناتو در مورد استقرار موشکهای «اسکندر» در خاک خود را ندارد و این اقدام پاسخ به اقدامات تحریک آمیز ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه است. روزنامه اینترنتی «گازیتا.رو» در تحلیلی نوشته است: روسیه و ناتو در حال آماده سازی خود برای مذاکرات برنامه ریزی شده در تاریخ 30 مارس هستند. این مذاکرات در چارچوب شورای روسیه-ناتو، تنها مکانیزم دیپلماتیکی که دو طرف را به یکدیگر مربوط می کند، صورت می گیرد. مهمترین نگرانی پیمان آتلانتیک شمالی سامانه های موشکی «اسکندر» در منطقه کالینینگراد است.

خبرگزاری تسنیم: وزارت دفاع روسیه نسبت به استقرار جهانی سامانه ضد موشکی آمریکا هشدار داده است. وزارت دفاع روسیه امروز سه شنبه اعلام کرد: استقرار سامانه ضد موشکی آمریکا تهدیدی برای امنیت جهانی است و با هدف مهار روسیه و چین بوده است.

خبرگزاری تسنیم: آمریکا، انگلیس و فرانسه که از دارندگان اصلی تسلیحات هسته‌ای در زرادخانه‌های خود هستند از پیوستن به مذاکرات منع تسلیحات هسته‌ای که در سازمان ملل آغاز شده، خودداری کردند. “نیکی هالی” نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت که فرانسه، انگلیس و آمریکا در میان تقریبا 40 کشوری هستند که به مذاکرات معاهده منع تسلیحات هسته‌ای که از روز دوشنبه در سازمان ملل آغازشده نپیوسته‌اند.

خبرگزاری ایرنا: سودان از برگزاری رزمایش هوایی مشترک با عربستان از فردا (چهارشنبه) خبر داد. پایگاه خبری ‘افریکن نیوز’، این رزمایش با شرکت صدها تن از اعضای نیروی هوایی دو کشور ، از 29 مارس تا 12 آوریل (9 تا 23 فروردین) در ‘مروئه’ در شمال خارطوم برگزار می شود. سودان درسال 2015 از پیوستن خود به ائتلاف عربی تحت امر ریاض خبر داد.

خبرگزاری ایرنا: «نیکی هیلی» نماینده دائم امریکا در سازمان ملل با بیان اینکه برجام منجر به توانمندی ایران شده و تحریم دوباره ‏را دشوار کرده است، اذعان کرد که اعضای شورای امنیت با واشنگتن همراهی نکرده و از توافق هسته ای با تهران پشتیبانی می کنند.‏ نیکی هیلی که روز دوشنبه در کنفرانس سالانه کمیته امور عمومی آمریکا-اسراییل (ایپک) سخن می گفت به ‏دستاورد مهم جمهوری اسلامی در برداشتن تحریم‌های بین المللی اشاره کرد و گفت: شما می توانید یک کشور را تحریم کنید، ولی وقتی تحریم‌ها را ‏بر دارید، دیگر ساده نخواهد بود که دوباره آن‌ها را اعمال کنید.‏

 خبرگزاری صدا و سیما:  روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی از برگزاری رزمایش مشترک نیروی هوایی رژیم صهیونیستی، آمریکا، امارات عربی متحده و ایتالیا خبر داد.در این گزارش آمده است: نیروی هوایی اسرائیل روز دوشنبه یک رزمایش مشترک را در یونان آغاز کرد که شامل حضور ده ها فروند جنگنده از ارتش های خارجی می شود. در این رزمایش که اینیوهوس 2017 نام دارد، نیروهای هوایی اسرائیل، آمریکا، امارات عربی متحده و ایتالیا شرکت دارند.

العالم فارسی:  نمایندگان دولت سوریه، یادداشتی شامل اصول و مبانی گفتگوی صحیح میان دولت و مخالفان را به معاون نماینده سازمان ملل ارائه دادند و دی میستورا نیز طرح جدیدی برای بررسی در طول مذاکرات ژنو مطرح کرد. هیأت جمهوری عربی سوریه دیروز به ریاست دکتر بشار الجعفری در جریان نشست با رمزی عز الدین رمزی معاون فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به سوریه، برگه حاوی اصول اساسی برای شروع درست هر گفتگو در مورد روند قانون اساسی را به وی تسلیم کرد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  قانونگذاران در ژاپن، بودجه بی سابقه بالای بیش از ۹۷ تریلیون ین یا حدود ۸۸۰ میلیارد دلار را برای سال مالی ۲۰۱۷ که از اول آوریل آغاز می شود، تصویب کرده اند.پیشنویس بودجه به تصویب مجلس سنا رسید که در آن، ائتلاف حاکم حزب لیبرال دمکرات و حزب کُمی اکثریت را دارند. بودجه دفاعی نیز با هدف تقویت سامانه موشکی به میزان بی سابقه بالایی رسیده است. 

یورونیوز: با شکست مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی در ایرلند شمالی، این احتمال وجود دارد که این کشور برای اولین بار طی ۱۰ سال گذشته بطور مستقیم توسط لندن اداره شود.دو حزب اصلی ایرلند شمالی یعنی شین فن و اتحادگرای دموکراتیک، روز دوشنبه اعلام کردند که به هیچ توافقی دست نیافته اند.

دویچه وله: دولت آلمان اعلام کرد فشارها  برکشورهایی که درخواست پناهندگی شهروندانشان در آلمان رد شده، اما حاضر به بازپس‌گیری آنان نیستندرا افزایش می دهد. توماس دمزیر، وزیر کشور آلمان، فشار بر این کشورها را افزایش داده است. او در نشستی که روز دوشنبه (۲۷ مارس/۷ فروردین) با همتایان خود از کشورهای اتحادیه‌ی اروپا در بروکسل داشت گفت، می‌توان کمک‌های عمرانی به این کشورها را کاهش داد و سفر رهبران آنها به اتحادیه‌ی اروپا را دشوار ساخت.

پارس تودی:  آمریکا از تکمیل اولین پایگاه نظامی خارجی چین در جیبوتی در شاخ آفریقا ابراز نگرانی کرده است. ‌ارتش چین که مدت هاست در حال ساخت این پایگاه در این کشور است، قصد دارد برای ماموریت های پشتیبانی از آن استفاده کند. در همین حال گفته شده است که این پایگاه فقط حدود 7 کیلومتر با پایگاه نظامی آمریکا در جیبوتی فاصله دارد و همین مساله بیشتر باعث نگرانی واشنگتن شده است.

پرس تی وی : بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، به خاطر حمایت از تل‌آویو قدردانی کرده است. نتانیاهو دیروز از طریق تماس ویدئویی زنده در نشست سالانۀ آیپک (کمیتۀ روابط عمومی امریکا و اسرائیل) سخنرانی کرد و در این سخنان همچنین از دولت جدید امریکا برای انتخاب سفیر جدید این کشور در سرزمین‌های اشغالی تمجید کرد.

خبرآنلاین: گروه تروریستی داعش که شکستهای سنگینی را در عراق و سوریه متحمل شده در ویدئویی به زبان فارسی ایران را تهدید کرد!در این ویدئو داعش تلاش کرده ناامنی در ایران را تحریک کند.

خبرآنلاین: کاخ الیزه با انتشار پیامی در صفحه رسمی این نهاد در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «ما توافقنامه ای با ایران در زمینه هسته ای امضاء کرده ایم و می دانیم که اینچنین اراده ای در کره شمالی نیز وجود دارد.»پیش از این پیام که روز دوشنبه در توییتر منتشر شد نیز آمده است که «ما باید نشان دهیم که احترام به نظم بین المللی بهترین راه حل است.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *