جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

کارشناس سازمان ملل: نظام بهداشتی نوار غزه به طور کامل از بین رفته است

با گذشت ۲۰۰ روز از شروع جنگ در نوار غزه یک کارشناس سازمان ملل می‌گوید که این جنگ نظام بهداشتی در این باریکه را کاملا از بین برده است. تلالنگ موفوکنگ، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه حق سلامت، به خبرنگاران در ژنو گفت که تنها چند روز پس از شروع جنگ در نوار غزه «آسیب‌های جبران ناپذیری به زیرساخت‌های بهداشتی» در این منطقه وارد شد.

Loading
22فروردین ماه1396

رسانه ها ؛ اعلان جنگ کره شمالی به آمریکا و…

۱۳۹۶/۰۱/۲۲ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: واکنش کره شمالی به استقرار ناوهای آمریکایی در منطقه، تلاش ترامپ و ترزا می برای پایان دادن به حمایت اسد، رزمایش دریایی عربستان و اردن ، تاکید گروه هفت بر عدم حمایت روسیه از اسد، آماده‌باش ناوگان روسیه در دریای خزر، آغاز مبارزات انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، تاکید چین بر همکاری ژاپن بر سر کره شمالی، برگزاری هفتمین نشست کشورهای عضو ائتلاف بین المللی علیه داعش در اردن، هشدار کمیسیون اروپا درباره عواقب عدم توافق لندن و بروکسل در مذاکرات برگزیت و نامۀ نمایندگان اروپایی در حمایت از استقلال اسکاتلند از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

العالم فارسی:کره شمالی اعزام تعدادی از کشتی های جنگی آمریکایی به شبه جزیره کره را اقدامی جنون آمیز و بدون منطق خواند و هشدار داد برای جنگ آمادگی دارد.سخنگوی وزارت امور خارجه کره شمالی در بیانیه ای اعلام کرد: اقدام جنون آمیز آمریکا به استقرار کشتی های جنگی خود برای اشغال جمهوری دمکراتیک خلق کره (کره شمالی)، به مرحله ای نگران کننده رسیده است؛ بنابراین آماده ایم به این اقدام آمریکا واکنش نشان دهیم، حتی اگر این اقدام، همان جنگی باشد که آمریکایی ها طالب آن هستند.

العالم فارسی: رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر انگلستان در یک تماس تلفنی، از فرصت پیش آمده جهت قانع کردن روسیه به منظور پایان دادن به حمایت از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه سخن گفتند. سخنگوی نخست وزیر انگلیس گفت: نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهوری آمریکا به این نتیجه رسیدند که هم اکنون فرصتی برای قانع کردن روسیه وجود دارد که ائتلاف با اسد دیگر به منافع استراتژیک این کشور آسیب می زند. سخنگوی می  افزود: می و ترامپ عنوان کردند سفرروز سه شنبه رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا به روسیه فرصت مناسبی  برای پیشبرد راهکارها سیاسی دائمی است.

خبرگزاری فارس: نشریه تخصصی ارتش آمریکا نوشت: تصمیم مقام‌های نظامی ایران در نمایش زیردریایی غدیر و اژدر والفجر مبین این نکته است که آن‌ها به طور فزاینده بر دکترین دریایی و راهبرد‌های ویژه نواحی دسترسی ممنوع تمرکز کرده‌اند. «ژورنال ارتش آمریکا» در آخرین شماره خود با اشاره به پرتاب اژدرهای جدید از سوی ایران نوشت: ایران می‌‌گوید که زیردریایی کلاس «غدیر» 95 فوتی هم فن آوری رادار گریزی و هم قابلیت پرتاب موشک و اژدر به صورت همزمان را دارد.

خبرگزاری فارس: قانونگذاران آمریکایی در نامه‌ به وزرای خارجه و دفاع، ضمن ابراز نگرانی درباره فروش احتمالی بمب‌های هدایت شونده به عربستان سعودی خواستار توضیحات بیشتر وزرا شدند.در حالی که حمایت‌های آمریکا از حملات نظامی عربستان سعودی به یمن ادامه دارد، تعداد از قانونگذاران آمریکایی درباره احتمال فروش بمب‌های هدایت شونده توسط واشنگتن به ریاض ابراز نگرانی کرده‌اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزارت دفاع آمریکا فاش کرد، نظام سوریه تصمیم گرفته توانمندی‌های دفاع هوایی خود را در غرب کشور افزایش دهد. یک مسئول وزارت دفاع آمریکا در گفت‌و گو با شبکه سی ان ان اظهار داشت، این افزایش توانمندی‌ها در غرب کشور سوریه به معنای آن است که ارتش می‌تواند تحرکات هوایی در سطوح گسترده را انجام دهد و این بعد از حمله موشکی اخیر آمریکا به پایگاه نظامی الشعیرات است.

خبرگزاری مهر:  یگان های امنیت دریایی عربستان، قرار است تمرین دریایی مشترکی را از ابتدای هفته آینده با مشارکت نیروهای ویژه اردنی آغاز کنند. طبق اعلام خبرگزاری رسمی عربستان، این تمرین که تحت عنوان «عبدالله ۵» برگزار می شود و از سال ۲۰۱۲ آغاز شده است سه هفته به طول خواهد انجامید.هدف از این تمرین مشترک بالابردن توانایی و آمادگی رزمی نیروهای شرکت کننده اعلام شده است.

  خبرگزاری مهر:  وزیر خارجه روسیه در رایزنی تلفنی با همتای ایرانی خود، تهاجم نظامی جمعه گذشته آمریکا به یک پایگاه هوائی در سوریه را تهدید امنیت منطقه و باعث آسیب رساندن به مبارزه با تروریسم اعلام کرد. «سرگئی لاوروف» در گفتگو با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود به اظهارنظر درباره تهاجم نظامی جمعه گذشته آمریکا به یک پایگاه هوائی در سوریه پرداخت و اقدام آمریکا در این حمله را موجب به خطر افتادن تمام منطقه دانست.

دویچه وله: وزرای خارجه گروه هفت از روسیه خواستند که به حمایت از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه پایان دهد. بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا به همتایان خود در نشست دوروزه‌ی ۷ کشور صنعتی جهان (گروه هفت) که روز دوشنبه در لوکا در توسکانی ایتالیا آغاز شد گفت: پوتین باید “به واقعیت  بی‌پرده بنگرد”. زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، نیز در نشست گروه هفت در ایتالیا از روسیه خواست، از “وفاداری خلل‌ناپذیر خود به اسد” دست بردارد.

خبرآنلاین: تمام ناوها و تاسیسات نظامی ساحلی ناوگان روسیه در دریای خزر به حالت آماده باش در آمده و امکانات و توانمندی های دفاعی آنها مورد آزمایش قرار می گیرد.خبرگزاری روسیا سگودنیا روز دوشنبه به نقل از سرهنگ وادیم استافیف رئیس روابط عمومی حوزه نظامی فدرال جنوب روسیه نوشت: آزمایش سطح آمادگی رزمی واحدهای ناوگان روسیه در دریای خزر تحت نظارت دریادار سرگئی پینچوک فرمانده ناوگان خزر روسیه انجام می گیرد.

رادیو فرانسه: دورۀ «مبارزات رسمی» انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه از روز دوشنبه ١٠ آوریل/ ٢١ فروردین، آغاز شد و در نخستین دقیقۀ روز شنبه ٢٢ آوریل/ دوّم اردیبهشت متوقف می‌شود. در این دوره، تبلیغاتِ انتخاباتی بر اساس قوانین و مقررات تعیین شده صورت می‌گیرد و هر گونه تخطی از آنها با پیگرد قانونی روبرو خواهد شد. مبارزات انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه پیش از دور اوّل رأی‌گیری، دارای ۴ مرحلۀ پی‌در‌پی است. فاصلۀ میان دو دور رأی‌گیری نیز به ٣ دورۀ مجزّا تقسیم می‌شود.

 خبرگزاری صدا و سیما:  سازمان ملل متحد در امور لیبی در رباط بر اجرای توافق سیاسی لیبی که 17 دسامبر 2015 در صخیرات امضا شد ، تاکید و اعلام کرد این توافق پایه و چارچوب روند سیاسی در لیبی است. مارتین کوبلر نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در امور لیبی در رباط بر اجرای توافق سیاسی لیبی که 17 دسامبر 2015 در صخیرات امضا شد ، تاکید و اعلام کرد این توافق پایه و چارچوب روند سیاسی در لیبی است.در توافق صخیرات که 17 دسامبر 2015 با میانجی گری سازمان ملل متحد میان طرف های مختلف لیبی امضا شد، به ویژه تشکیل دولت، ایجاد شورای ریاست جمهوری و شورای عالی دولتی پیش بینی شده است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  لی کچیانگ، نخست وزیر چین، گفته است که کشور وی و ژاپن به منظور یافتن راه حلی از طریق گفت و گو برای مسایلی که کره شمالی را در بر می گیرد، باید با یکدیگر همکاری کنند. نخست وزیر چین دیروز در پکن با یک هیات ژاپنی به رهبری یوهه ای کونو، سخنگوی پیشین مجلس نمایندگان پارلمان، گفت و گو کرد. وی گفت که روابط با ژاپن برای چین حایز اهمیت است و اینکه پکن برای بازگرداندن روابط دوجانبه به مسیر درست آن، تلاش خواهد کرد.

خبرگزاری ایرنا: اردن روز گذشته با هماهنگی امارات متحده عربی و آلمان، هفتمین نشست گروه حمایت از ثبات وابسته به کشورهای عضو ائتلاف بین المللی علیه داعش را برگزار کرد. نماینده وزارت خارجه اردن روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه این نشست که با حضور 90 شرکت کننده از 35 کشور و سازمان برگزار شد، گفت: اردن همچنان در صدر تلاش های مبارزه با تروریسم به عنوان آفت امنیت و ارزش ها، قرار داشته و خواهد داشت.شرکت کنندگان دراین نشست درباره آخرین تلاش ها برای مبارزه با داعش در عملیات الرقه سوریه گفت وگو کردند.

خبرگزاری تسنیم:کمیسیون اروپایی درباره عواقب عدم توافق بین لندن و بروکسل در مذاکرات درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هشدار داد. نشریه بیلد آلمان با استناد به یک گزارش از نشست کمیسیون اتحادیه اروپا در تاریخ 22 ماه مارس نوشت که “میشل بارنیه”، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا با انگلیس درباره خروج، در این باره هشدار داده است که در صورت خروج سخت انگلیس از اروپا، هرج و مرج در مرزها، مشکلات تامین مواد ضروری برای انگلیس به ویژه درباره محصولات تازه و اختلال جدی در ترافیک هوایی این کشور ایجاد می شود.

خبرگزاری تسنیم:رئیس کمیته دفاع و امنیت شورای فدرال روسیه تاکید کرد: در صورت شلیک موشک‌های آمریکا علیه سوریه، این کشور کاملا حق دارد که آنها را سرنگون نکند!  ویکتور اوزیروف تصریح کرد: نیروهای مسلح ما برای مبارزه با تروریسم در سوریه مستقر هستند و نه محافظت از سوریه در برابر تهدیدهای خارجی و ما چنین ماموریتی نداریم و با چیزی مقابله نخواهیم کرد. وی در عین حال تاکید کرد: این ماموریت را باید سامانه های دفاع هوایی سوریه انجام دهند و ارتش سوریه “حق تمام و کمال” برای انجام آن دارد.

پرس تی وی :  گروهی متشکل از 50 سیاستمدار می‌گویند در صورت رأی مثبت مردم اسکاتلند برای ملحق شدن به اتحادیه اروپا از این کشور به شدت استقبال خواهد شد.در نامه‌ای که به امضای نمایندگان اتحادیۀ اروپا و جمعی از نمایندگان مجالس ملی و محلی در کشورهای آلمان، ایرلند، یونان، اسپانیا و بلژیک رسیده است، عنوان شد آرزوهای اروپایی اسکاتلند در سراسر اروپا با حمایت گسترده مواجه است.بیشتر نمایندگان امضاکننده این نامه حامی نخستین تلاش اسکاتلند برای جدایی از بریتانیا در سال 2014 بودند و ضمن ابراز نارضایتی از سیاست‌های دولت محافظه‌کار لندن عنوان کردند که اسکاتلند به عنوان یک کشور رأی به ماندن در اتحادیه اروپا داده بود.

پرس تی وی : کاخ سفید می‌گوید امکان حملات موشکی بیشتر از سوی امریکا در سوریه وجود دارد.شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری گفت: «دیدن صحنه انسان‌هایی که توسط گازهای ناشی از بمب‌های شیمیایی مسموم شده و از بین می‌روند باعث خواهد شد که بار دیگر شاهد چنین عملیاتی باشیم. ما احتمال اقدامات مشابه در آینده را مردود نمی‌دانیم.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *