جدیدترین مطالب

نشست شورای امنیت درباره غزه 

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور به کار گیری بالاترین سطح از ظرفیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به منظور پایان دادن به بحران در غزه وارد نیویورک شد.

ورود وزیر امور خارجه به نیویورک

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت مظلوم فلسطین، وارد نیویورک شد.

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

Loading

أحدث المقالات

نماینده روسیه از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا موضوع تحریم اسرائیل را بررسی کند

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت این سازمان اعلام کرد روسیه معتقد است که شورای امنیت باید موضوع تحریم اسرائیل را به دلیل عدم رعایت قطعنامه شورای امنیت مبنی بر برقراری آتش بس در نوار غزه برای ماه مبارک رمضان به فوریت بررسی کند.

Loading
29فروردین ماه 1396

رسانه ها ؛ بسته پیشنهادی روسیه برای مخالفان سوری و…

۱۳۹۶/۰۱/۲۹ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: بسته پیشنهادی چهارگانه روسیه برای مخالفان سوری، تاکید معاون رئیس جمهور آمریکا بر راه‌حل صلح‌آمیز برای کره شمالی، احتمال لغو قرارداد خرید زیردریایی میان رژیم صهیونیستی و آلمان، اعزام کشتی‌های گشت‌زنی چین و روسیه برای نظارت بر ناو آمریکایی در کره، سفر عمارحکیم ،رئیس ائتلاف ملی عراق به مصر، مذاکرات چهارجانبه درباره اوکراین،گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه چین و انگلیس در باره سوریه،تمدید دوباره حالت فوق العاده در ترکیه نشست روسیه، آمریکا و سازمان ملل دربارۀ سوریه، سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به پاکستان ، تلاش ترامپ برای تشدید تحریم‌های تهران، اعلام نظر سازمان نظارت بر همکاری و امنیت اروپا درخصوص انتخابات ترکیه و اظهارات قوی‌ترین زن سیاسی روسیه در برابر ملک سلمان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری تسنیم:  بر اساس اطلاعات روزنامه «ایزوستیا»، روسیه در آستانه چهارمین دور مذاکرات پیرامون سوریه در آستانه (پایتخت قزاقستان) بسته پیشنهاداتی تهیه کرده و برای گروههای مسلح مخالف سوری ارسال نموده که می بایست به حل و فصل مناقشه نظامی در این کشور کمک کند.  علاوه بر این، مقامات شورای فدراسیون (سنای) روسیه یادآور شده اند که حتی اگر مخالفان سوری باز هم از سفر به پایتخت قزاقستان خودداری کنند، نشست آستانه که برای اوایل ماه می برنامه ریزی شده، در هر صورت برگزار خواهد شد. البته به عقیده کارشناسان، روند مذاکرات پیرامون سوریه به دلیل حمله موشکی اخیر آمریکا به پایگاه هوایی ارتش سوریه، بطور جدی دشوارتر از گذشته خواهد شد. 

خبرگزاری فارس:  در دیدار معاون رئیس‌جمهور آمریکا با نخست‌وزیر ژاپن، طرف آمریکایی تعهد کشورش برای دفاع از متحد خود ژاپن را تکرار کرد. مایک پنس در توکیو گفت اتحاد این کشور با ژاپن اساس صلح در شرق آسیا است. در این دیدار آبه خواستار یافتن راه حلی صلح‌آمیز برای مساله کره شمالی شد. پنس به آبه گفت، آمریکا با متحدان خود در شرق آسیا همکاری خواهد کرد تا راه حلی صلح‌آمیز برای مساله کره شمالی یافت شود.

خبرگزاری فارس: درپی تحقیقات گسترده پلیس رژیم صهیونیستی درباره فساد مالی در پرونده خرید زیردریایی از آلمان، تل‌آویو و برلین توافق کردند در صورت اثبات اتهامات، قرارداد را لغو کنند.به نوشته روزنامه «هاآرتص» تل‌آویو از دولت آلمان خواسته بندی در تفاهمنامه خرید زیردریایی توسط رژیم صهیونیستی از آلمان گنجانده شود که بتوانند بدون مشکل و در صورت اثبات اتهامات فساد مالی، قرارداد را لغو کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  سین هونگ چول، معاون وزیر خارجه کره شمالی تأکید کرد که کشورش به هرگونه حمله آمریکا پاسخ خواهد داد و به خود این کشور یا پایگاه‌های نظامی‌اش حمله خواهد کرد. سین هونگ چول در دیدار با هیئت اعزامی شبکه خبری الجزیره به پیونگ یانگ گفت: اگر آمریکا به هر شکلی به کشور ما حمله کند ما نیز با همان شدت و به صورت مستقیم پاسخ خواهیم داد. ارتش کره شمالی برای واکنش به تحرکات نظامی آمریکا در بالاترین درجه آماده‌باش قرار دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  روسیه و چین با هدف نظارت مستقیم بر فعالیت یکی از ناوهای آمریکایی که به سمت شبه‌جزیره کره‌ در حرکت است، کشتی‌های گشت‌زنی خود را روانه این منطقه کردند. رسانه‌های ژاپنی نیز با تایید این خبر از  استقرار این کشتی‌ها برای نظارت بر ناو کارل وینسون خبر داده‌اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا):  تفنگداران دریایی آمریکا از امروز (سه‌شنبه) وارد مناطق استوایی شمال استرالیا شدند تا در یک ماموریت استقرار شش ماهه شرکت کنند. آنها قرار است در جریان این ماموریت با نیروهای نظامی استرالیا و چین رزمایش انجام دهند. این برنامه استقرار نیروی سالانه آمریکا و استرالیا از سال 2011 و در دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا آغاز شد و در راستای برنامه افزایش نیروها در آسیا به منظور مواجه با چین انجام می‌شود و برای 25 سال در نظر گرفته شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا):  ارتش آمریکا برای ساخت دو پایگاه نظامی جدید در کره‌جنوبی ۱۰۵ میلیون پوند (۴ / ۱۳۳ میلیون دلار) هزینه می‌کند؛ این اقدام در بحبوحه افزایش تنش‌ها میان کره شمالی و واشنگتن صورت می‌گیرد. وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، شرکت ساخت و ساز گیلبان در کالیفرنیا در قراردادی به ارزش ۱۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار دو پایگاه نظامی با نام‌های “مرکز عملیات‌های کره‌ای برای نیروهای آمریکایی” و “فاز سوم تاسیسات پادگان هامفریس ارتش آمریکا” را می‌سازد.

خبرگزاری مهر: رئیس ائتلاف ملی عراق به منظور دیدار با مقامات مصری در سفری ۳ روزه وارد قاهره، پایتخت این کشور شد. «سید عمار حکیم» در جریان این سفر با شماری از مقامات مصری از جمله نخست وزیر، رئیس پارلمان و وزیر خارجه این کشور دیدار می کند. حکیم همچنین دیداری را با دبیرکل اتحادیه عرب برگزار خواهد کرد.

 خبرگزاری مهر:  رهبران آلمان، فرانسه، روسیه و اوکراین در تماس تلفنی چهارجانبه با یکدیگر درباره آخرین وضعیت اوکراین گفتگو و تبادل نظر کردند. «آنگلا مرکل»صدر اعظم آلمان، «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه، «پترو پورشنکو» رئیس جمهوری اوکراین و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در گفتگوی تلفنی چهارجانبه شب گذشته خود درباره آخرین تحولات اوکراین گفتگو کردند.رهبران این چهار کشور علاوه بر روند اجرای توافقنامه مینسک درباره مسائل مهم امنیتی در رابطه با حل اوضاع کنونی اوکراین بحث و تبادل نظر کردند. 

خبرگزاری ایرنا:   «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین و «بوریس جانسون» همتای انگلیسی وی، در یک گفت وگوی تلفنی تحولات سوریه را بررسی کردند. این گفت وگو شب گذشته (دوشنبه) صورت گرفت و طرفین علاوه بر سوریه، تحولات خاورمیانه و شبه جزیره کره را نیز مورد تبادل نظر قرار داده اند.

خبرگزاری ایرنا:   ‘کیم این ریونگ’ (Kim In Ryong) معاون سفیر کره شمالی در سازمان ملل در پاسخ به مواضع خصمانه آمریکا در قبال کشورش در یک کنفرانس خبری درباره احتمال وقوع یک جنگ هسته ای هشدار داد. وی دراین نشست خبری افزود: وضعیت خطرناکی بوجود آمده که جنگ هسته ای ممکن است هرلحظه درشبه جزیره کره رخ دهد و این امر می تواند تهدیدی جدی برای صلح و امنیت جهانی باشد.

پارس تودی: معاون نخست وزیر ترکیه اعلام کرد حالت فوق العاده در این کشور برای سه ماه دیگر تمدید شده است. «نعمان کورتولموش» خاطر نشان کرد: این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که شورای امنیت ملی ترکیه به شورای وزیران توصیه کرد حالت فوق العاده در این کشور تمدید شود.تمدید حالت فوق العاده در ترکیه برای سومین بار در حالی روی داد که موافقان همه پرسی اصلاح قانون اساسی این کشور روز یکشنبه در انتخاباتی بحث برانگیز، توانستند به پیروزی برسند.

پرس تی وی : بعد از حملۀ موشکی امریکا به فرودگاهی نظامی در سوریه، نمایندگان روسیه، امریکا و سازمان ملل قرار است طی نشستی در سوئیس دربارۀ وضعیت سوریه گفتگو کنند.خبرگزاری تاس روسیه به نقل از یک منبع دیپلماتیک نوشت این نشست احتمالاً چهارم اردیبهشت‌ماه (24 آوریل) در شهر ژنو برگزار خواهد شد.

پرس تی وی :  ژنرال هربرت مک مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا، پس از سفر به افغانستان و دیدار با مقامات دولت وحدت ملی این کشور، دیروز، در سفری غیرمنتظره و ازپیش‌اعلام‌نشده، وارد اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، شد. این سفر در حالی صورت می‌‎گیرد که مک مستر روز یکشنبه در سفر خود به افغانستان به‌طور تلویحی از امکان شدت عمل و موضع شدیدتر واشنگتن در قبال اسلام‌آباد خبر داده بود.گسترش روابط دوجانبه و همچنین بحران‌های مرزی اخیر پاکستان و افغانستان ازجملۀ محورهای سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به پاکستان اعلام‌ شده است.

العالم فارسی:  روزنامه آمریکایی نیویورک پست نوشت که عربستان سعودی با رفتارها و عملکرد خود ضربات سنگینی به منافع آمریکا زده است.این روزنامه با اشاره به اینکه سعودی دشمنی در خاک آمریکاست افزود: عربستان سعودی درخلال گسترش تفکر وهابی گری افکار مسلمانان آمریکا را مسموم کرد.

العالم فارسی: به نوشته فارین پالیسی، کاخ سفید در حال بررسی تشدید تحریم‌های کنونی برای افزایش فشار بر تهران است.یک مقام ارشد کاخ سفید در این خصوص به فارین پالیسی گفت دولت مایل است از ابزارهایی که در اختیار دارد، به شیوه‌ای سختگیرانه‌تر بهره ببرد. وی از این راهکار با عنوان «سیاست تحریم» یاد کرد.

العالم فارسی: هان سونگ ریول معاون وزیر خارجه کره شمالی به خبرنگار “بی بی سی” در پیونگ یانگ گفت: هر هفته و هر شهر و هر سال آزمایش موشکی خواهیم کرد.وی افزود: اگر آمریکا به گزینه های نظامی روی بیاورد، جنگی فراگیر بوقوع خواهد پیوست.

رادیو فرانسه: مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه در سئول، پایتخت کره جنوبی، با اشاره به حملات اخیر آمریکا در سوریه و افغانستان، به کره شمالی توصیه کرد که بهتر است «قاطعیت» دونالد ترامپ در برابر برنامه های بالیستیکی این کشور را آزمایش نکند.او در یک کنفرانس خبری در سئول گفت: «در دو هفته اخیر، جهان شاهد قدرت و قاطعیت رئیس جمهور جدید ما در عملیات سوریه و افغانستان بود  و بهتر است که کره شمالی این قاطعیت و توانایی نیروهای مسلح آمریکا در منطقه را آزمایش نکند.»

خبرگزاری صدا و سیما:  وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور امروز راهی آبخازیا می شود. سفر سرگئی لاوروف به آبخازیا دو روز به طول خواهد انجامید و وی قرار است روز چهارشنبه – 19 آوریل – با رئیس جمهور ، رئیس پارلمان و وزیر امور خارجه آبخازیا دیدار و گفتگو کند.

دویچه وله: صدراعظم و وزیر خارجه آلمان در بیانیه مشترکی خواستار گفت‌وگو و تعامل میان همه نیروهای سیاسی و اجتماعی در ترکیه شدند. این بیانیه به مناسبت برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی ترکیه صادر شده است. دولت آلمان نزدیکی آرای مخالفان و موافقان در همه‌پرسی قانون اساسی ترکیه را نشانه وجود شکاف‌های عمیق در این کشور ارزیابی کرده است.

یورونیوز: سازمان نظارت بر همکاری و امنیت اروپا اعلام کرد انتخابات ترکیه بدلیل عدم رعایت بی طرفی و نفوذ سیاسی از سوی دولت اردوغان از استانداردهای دموکراتیک بکلی دور بوده است. مسئولان شورای اروپایی هم این انتخابات را زیر سوال برده اند. سزارفلورین پرادا از مقامات این شورا گفت: « انتخابات شانزدهم آوریل ترکیه در فضای بی طرفانه برگزار نشده است و مخالفان به اندازه موافقان همه پرسی شانس تبلیغات پیدا نکردند. همزمان اطلاعات بدون احترام به حقوق بی طرفی در اختیار رای دهندگان قرار گرفت.» شورای اروپایی هم در واکنشی دیگر اعلام کرده است که این همه پرسی فاقد استانداردهای یک انتخابات دموکراتیک بوده است و هواداران اردوغان در این همه پرسی از حمایت های غیرمنصفانه ای برخوردار بودند.

خبرآنلاین: رئیس شورای فدراسیون روسیه بعد از دیدار با پادشاه عربستان در ریاض تأکید کرد که مسکو اجازه برکناری بشار اسد با زور را نمی‌دهد.  والنتینا ماتوینکو پس از دیدار با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در ریاض گفت: پادشاه عربستان احتمالا پایان ماه میلادی جاری به روسیه سفر کند.وی گفت: همانطور که می‌دانید ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از پادشاه عربستان خواسته سفر رسمی به روسیه داشته باشد و پادشاه عربستان نیز تأکید کرده که این دعوت را قبول می‌کند و چه بسا این سفر طی سال میلادی جاری انجام شود. پادشاه عربستان به دولتش دستور انجام مقدمات لازم برای دستورکار این سفر را داده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *