جدیدترین مطالب

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

تاکید آلمان بر لزوم سیاست دفاعی مشترک اروپایی

وزیر اقتصاد آلمان ضمن حمایت از طرح کمیسیون اروپایی برای انتصاب کمیسر دفاعی برای این اتحادیه، بر لزوم در پیش گرفتن یک سیاست مشترک دفاعی در این اتحادیه در شرایط تهدید روزافزون فعلی تاکید کرد.

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.
Loading
24فروردین ماه 1398

رسانه ها؛ ضرب الاجل رهبر کره شمالی به آمریکا و…

۱۳۹۸/۰۱/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تاکیدکیم جونگ اون برتغییر رویکرد آمریکا در مذاکرات با پیونگ یانگ، ابراز امیدواری چین به تداوم گفت و گوی رهبران آمریکا و کره شمالی، درخواست شورای امنیت برای تحویل قدرت در سودان به غیرنظامیان،شروط مخالفان سودانی برای پایان دادن به تحصن، ادای سوگند رئیس جدید شورای نظامی سودان،افزایش بودجه نظامی ناتو توسط آلمان، درگیری و تنش مرزی بین هند و پاکستان، تشدید جنگ در افغانستان، تلاش روسیه برای مدرنیزه‌سازی سریع نیروهای راهبردی هسته‌ای خود، ادامه واکنش‌ها به خرید اس-400 توسط ترکیه ، ادامه تظاهرات سراسری مردم الجزایر و تاکید مسکو بر لزوم حمایت از سوریه تا نابودی کامل تروریسم ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

اسپوتنیک روسیه: کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اعلام کرد حاضر است تا آخر امسال منتظر تغییر رویکرد آمریکا در مذاکرات با پیونگ یانگ باشد. به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری دولتی کره شمالی، کیم جونگ اون خاطرنشان ساخت با صبر و تحمل منتظر تصمیم “خردمندانه” امریکا درباره تغییر استراتژی خود در مذاکرات خواهد ماند تا بتوان مذاکرات جدیدی انجام داد اما پیدا کردن فرصت خوبی همچون بار قبل دشوارتر خواهد بود. رهبر کره شمالی هشدار داد در صورت عدم تغییر استراتژی امریکا دورنمای حل مسئله هسته ای در شبه جزیره کره “تیره و بسیار خطرناک” خواهد شد.

رادیو چین: لوکانگ سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری در قبال اظهارات دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا درباره وضعیت شبه جزیره کره گفت: چین امیدوار است گفت و گوی شبه جزیره کره تداوم یافته و عمیقا پیش رود.براساس گزارش رسیده، دونالد ترامپ در کاخ سفید هنگام دیدار با مون جائه یین رییس جمهور کره جنوبی عنوان کرد که تمایل دارد برای سومین بار با کیم جون اون رهبر کره شمالی دیدار کند. وی افزود، در حال حاضر آمریکا افزایش تحریم ها علیه کره شمالی را در نظر نمی گیرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): شورای امنیت در جلسه فوق العاده خود پشت درهای بسته خواهان تحویل قدرت در سودان به غیرنظامیان شد.به گزارش ایسنا، دیپلمات‌ها در شورای امنیت به روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط اعلام کردند که ۱۵ عضو این شورا بر لزوم انتقال قدرت به غیرنظامیان در سودان تأکید کرده‌اند.یک دیپلمات در شورای امنیت فاش کرد: به رغم اینکه روسیه درخواست‌ها برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به غیرنظامیان را تأیید می‌کند اما معتقد است که بهتر است شورای امنیت در زمان کنونی به صورت رسمی وارد این مسئله نشود.

خبرگزاری مهر:  مخالفان سودانی از ۳ شرط اصلی خود برای پایان دادن به تحصن نامحدود در مقابل مقر فرماندهی کل نیروهای مسلح این کشور خبر دادند.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، مخالفان سودانی اعلام کردند که تضمین روند انتقال فوری قدرت به یک دولت مدنی انتقالی از طریق شورای رهبری، لغو هر تصمیم خودسرانه اتخاذ شده از سوی رهبرانی که نماینده ملت نیستند و لغو مصونیت مقامات فاسد نظام سابق و محاکمه آنها به صورت عادلانه ۳ شرط برای پایان دادن به تحصن مذکور است.

الکوثرفارسی: به دنبال استعفای رئیس شورای نظامی سودان، رئیس جدید این شورا سوگند یاد کرد.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «عبدالفتاح البرهان» بازرس کل ارتش سودان که جمعه شب به عنوان رئیس جدید شورای نظامی سودان به جای «عوض بن عوف» منصوب شد، ادای سوگند کرد.هزاران نفر از مردم سودان جمعه شب با تجمع در مقابل مقر ستاد ارتش در خارطوم پایتخت این کشور به مخالفت با شورای نظامی انتقالی پرداختند.

خبرگزاری مهر:  وزیر دفاع آلمان که به منظور دیدار با همتای آمریکایی خود در واشنگتن بسر می برد از افزایش بودجه نظامی این کشور برای ناتو خبر داد.به گزارش خبرگزاری مهر ، «اورزلا فون در لاین» وزیر دفاع آلمان پیش از دیدار با «پاتریک شاناهان» همتای آمریکایی خود در واشنگتن با اشاره به انتقاد آمریکا از بودجه نظامی آلمان به ناتو اظهار داشت: ما به این نکته واقف هستیم که باید بودجه نظامی به ناتو را افزایش دهیم.

خبرگزاری فارس:  درگیری مرزی پاکستان و هند از امروز دوباره آغاز شده و دو طرف یکدیگر را به نقض آتش‌بس محکوم می‌کنند.به گزارش خبرگزاری فارس ، درگیری مرزی پاکستان و هند از امروز دوباره آغاز شده و دو طرف یکدیگر را به نقض آتش بس محکوم می‌کنند.وزارت دفاع هند در بیانیه ای اعلام کرد نیروهای هندی و پاکستانی در منطقه «پونچ» ایالت جامو و کشمیر با استفاده از سلاح های سبک و سنگین به تبادل آتش پرداختند.

خبرگزاری صداو سیما: با اعلام عملیات بهاری گروه طالبان به نام «الفتح»، درگیری ها در افغانستان به شدت افزایش یافته است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از کابل ، در پی اعلام عملیات بهاری گروه طالبان ، جنگ و درگیری نیز در افغانستان شدت یافته است. دفتر مطبوعاتی فرماندهی نیروهای ارتش در شمال افغانستان اعلام کرد: نیروهای ارتش افغانستان مخفیگاه های طالبان را در مناطق مختلف استان قندوز مورد حملات هوایی و زمینی قرار دادند که در پی آن چهل و دو نفر از اعضای طالبان کشته شدند.

خبرگزاری تسنیم: وزیر دفاع روسیه ایجاد زیرساختارهای جدید برای نیروهای راهبردی هسته‌ای، به‌خصوص در منطقه شبه جزیره کریمه و قطب شمال را در اولویت برنامه‌های مدرنیزه سازی تجهیزات مورد نیاز نیروهای مسلح این کشور نام برد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، “سرگئی شایگو” وزیر دفاع روسیه در پایان نشستی درباره تولیدات صنایع نظامی این کشور اعلام کرد که این وزات‌خانه این هدف را برای خود در سال 2019 تعیین کرده تا 400 تاسیسات جدید برای نیروهای راهبردی هسته‌ای روسیه ایجاد کند.  

آناتولی ترکیه:  دیوید ساترفیلد، فرد مدنظر دونالد ترامپ، برای تصدی سفارت آمریکا در آنکارا اعلام کرد ترکیه با خرید اس-400 برنامه خود برای دستیابی به اف-35 را با چالش مواجه می‌کند.وی این سخنان را در کمیته امور خارجه سنای آمریکا اظهار داشت و افزود: “روابط ما روند سختی را سپری می‌کند. ترکیه به عنوان عضو مهم ناتو نیاز به انتخاب دارد. اگر سفیر شوم بر ترکیه به منظور اتخاذ تصمیم استراتژیک درست فشار خواهم آورد.

تی .آر.تی ترکیه:  صد ها هزار نفر در شهرهای مختلف الجزایر علیه رئیس‌ جمهور موقت این کشور تظاهرات کردند. به گزارش خبرنگار آناتولی از الجزایر، صدها هزار نفر در خیابان‌های شهرهای مختلف، به‌ویژه الجزیره علیه عبدالقادر بن‌صالح رئیس‌ جمهور موقت این کشور تظاهرات کردند.آنها خواستار برکناری بن صالح شده و شعارهای مانند «اراده مردم خط قرمز است»، « فرانسه برو» و «بن صالح برو» سر دادند.

پارس تودی :  وزیر امور خارجه روسیه بر لزوم همکاری جامعه جهانی برای نابودی کامل تروریسم در سوریه تاکید کرد.به گزارش پارس تودی به نقل از خبرگزاری رسمی سانا (سوریه)، «سرگئی لاوروف»، روز جمعه در سخنرانی در دانشکده دیپلماتیک وابسته به وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد: مسکو به حمایت خود از دمشق برای نابودی همه سازمان‌های تروریستی و ایجاد فضای مناسب برای پیشبرد روند حل سیاسی بحران سوریه ادامه خواهد داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *