جدیدترین مطالب

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

Loading

أحدث المقالات

کره‌شمالی: یک کلاهک موشک کروز فوق‌العاده بزرگ و یک موشک ضد هوایی جدید را آزمایش کردیم

کره‌شمالی امروز -شنبه- اعلام کرد که یک کلاهک موشک کروز «فوق‌العاده بزرگ» و یک موشک ضد هوایی جدید را در منطقه ساحلی غربی آزمایش کرده است تا در مواجهه با تشدید تنش‌ها با ایالات متحده و کره‌جنوبی، توانایی‌های نظامی خود را گسترش دهد.

امیرعبداللهیان: نتانیاهو از خویشتن‌داری ما آدرس غلط دریافت کرد

وزیر امور خارجه گفت: ما در ۴۵ سال گذشته، اولا در حوزه استقلال سیاسی و ثانیا در حوزه پیشرفت‌های مرتبط با علم، فناوری، صنایع، دفاع و پیشرفت‌های بزرگی داشته‌ایم؛ در برخی از موضوع‌ها ما اکنون جزو ۵ یا ۱۰ کشور اول دنیا هستیم.

Loading
25 اردیبهشت ماه 1396

رسانه ها ؛ نشست اضطراری شورای امنیت درباره کره شمالی و…

۱۳۹۶/۰۲/۲۵ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: نشست اضطراری شورای امنیت درباره آزمایش موشکی جدید کره شمالی، برگزاری ششمین دور از مذاکرات صلح سوریه فردا در ژنو، نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای تاسیس اتحادیه دفاعی- امنیتی، احتمال برقراری آتش‌بس در یمن پیش از آغاز ماه رمضان، تاکید لاوروف برتوسعه مناطق کاهش تنش در سوریه ، توافق روسیه و عربستان برای تمدید 9 ماهه کاهش تولید نفت ، تاکید گروه‌های فلسطینی بر حفظ آرمان فلسطین، احتمال تعلیق برخی تحریم‌های ایران از سوی آمریکا، هشدار پلیس اتحادیه اروپا درخصوص حمله گسترده سایبری درجهان و تهدید دوباره کره شمالی ضدآمریکا ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری ان .اچ.کی ژاپن: شورای امنیت سازمان ملل متحد بر سر پرتاب موشک کره شمالی نشست اضطراری برگزار می کند. ژاپن ، ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی برای برگزاری این نشست تقاضا دادند. اروگوئه که اکنون ریاست این شورا را برعهده دارد در حال برنامه ریزی این نشست احتمالا برای بعد از ظهر روز سه شنبه است.

خبرگزاری مهر: ششمین دور از مذاکرات صلح سوریه به ریاست فرستاده ویژه سازمان ملل برای حل بحران سوریه فردا در ژنو آغاز به کار خواهد کرد. در این دور از مذاکرات نمایندگان دولت و مخالفان سوریه، و گروه هایی از مسکو و قاهره حضور خواهند داشت. این مذاکرات به ریاست «استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل برای حل بحران سوریه، صورت خواهد گرفت.موضوع این مذاکرات حول چهار محور تشکیل دولت، تهیه پیش نویس قانون اساسی، برگزاری انتخابات و مبارزه با تروریسم خواهد بود.

خبرگزاری مهر: وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست امروز خود تاسیس اتحادیه دفاعی- امنیتی را به بحث و تبادل نظر خواهند گذاشت.کشورهای آلمان و فرانسه از پیشنهاد دهندگان اصلی تاسیس این اتحادیه هستند که پس از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به اقدام در رابطه با آن اصرار بیشتری کردند. یکی از دلایل ایجاد این اتحادیه تحکیم ساختار دفاعی کشورهای اروپایی عنوان شده است.

خبرگزاری فارس: وزرای کشور آلمان و ایتالیا درخواستی را به کمیسیون اروپایی داده‌اند که بر طبق آن اروپا ماموریت گشت‌زنی را در مرز جنوبی لیبی اجرا کند تا از ورود موجی از پناهجویان به اروپا جلوگیری شود. «توماس دیمیتزیره» وزیر کشور آلمان و «مارکو مینیتی» همتای ایتالیایی وی خواستار انجام ماموریت مشترک گشت‌زنی شدند که بر طبق آن از مرزهای جنوبی لیبی با نیجر حفاظت شود تا به این ترتیب از ورود پناهجویان به اروپا هم جلوگیری شود.

خبرگزاری فارس:  فرستاده ویژه سازمان ملل از تلاش برای برقراری آتش‌بس در یمن پیش از حلول ماه مبارک رمضان خبر داد. «اسماعیل ولد الشیخ» اعلام کرد که سازمان ملل در تلاش است تا پیش از حلول ماه مبارک رمضان، موافقت طرف‌های مختلف یمنی با پیشنهاد آتش‌بس را جلب کند. به نوشته رسانه‌های یمنی، وی تاکید کرد: ما در حال حاضر تلاش داریم تا پیش از آغاز ماه رمضان، در یمن آتش‌بس برقرار کنیم و این اقدام زمینه‌ساز ورود به دور جدید مذاکرات میان طرف‌های مختلف و توقف روند عملیات نظامی در بندر «الحدیده» است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که کشورش برای گسترش مناطق کاهش تنش در سوریه تلاش می‌کند. سرگئی لاوروف در مصاحبه با شبکه اول تلویزیون روسیه گفت: ما با ترکیه، ایران و دمشق و مخالفان در نشست اخیر آستانه با یادداشتی برای ارتقای طرح مناطق امنیتی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قبلا پیشنهاد داده بود، توافق کردیم تا بقیه مناطق سوریه نیز شاهد کاهش تنش و حملات باشند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): شورای امنیت روسیه اعلام کرد، عملیات این کشور در سوریه راه‌های مدرن‌سازی تسلیحات روسیه را نشان داد.میخائیل پوپوف، معاون دبیر شورای امنیت روسیه گفت، نتایج عملیات نیروهای هوا-فضای روسیه علیه تروریست‌های بین‌المللی در سوریه روش‌های مشخصی را برای ارتقا و مدرن‌سازی تسلیحات و تجهیزات نظامی جدید روسیه فراهم کرد که در آنجا استفاده شدند.

خبرگزاری تسنیم:  ارسال تسلیحات نظامی سنگین برای شبه نظامیان کرد در سوریه، اصلی ترین موضوع مذاکرات آتی “رجب طیب اردوغان” رئیس جمهوری ترکیه با “دونالد ترامپ” همتای آمریکایی او خواهد بود. دیدار رهبران دو کشور، روز سه شنبه (16 ماه مه) در واشنگتن انجام خواهد گرفت.روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، به نقل از سخنگوی پنتاگون اعلام کرده است که طیف وسیعی از تسلیحات نظامی آمریکایی برای نیروهای دموکراتیک سوریه، شامل شبه نظامیان کرد، برای آزاد سازی شهر رقه ارسال خواهند شد. البته به گفته وی، این تسلیحات با دقت تحت کنترل واشنگتن قرار خواهند داشت.

خبرگزاری ایرنا:  روسیه و عربستان سعودی برای تمدید توافق نامه کاهش تولید نفت که ماه نوامبر سال گذشته امضا شده است، توافق کردند. وزارت انرژی روسیه و وزارت نفت عربستان سعودی در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که تمدید 9 ماهه توافق میان کشورهای عضو سازمان تولید کنندگان نفت (اوپک) و غیراوپکی برای کاهش تولید نفت را پیشنهاد می کنند.اعضای اوپک پذیرفته اند به مدت شش ماه از اول سال 2017 روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه از سطح تولید را بکاهند و به 32 میلیون و 500 هزار بشکه برسانند که منوط به همکاری کشورهای غیراوپکی و کاستن روزانه 600 هزار بشکه نفت از تولید است.

 خبرگزاری صدا و سیما:  گروه‌های فلسطینی با تاکید بر حفظ اصول فلسطینی گفتند ما حتی از یک وجب خاک فلسطین و مقدسات دست نمی کشیم. محمود الزهار عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی در سخنانی در یازدهمین گردهمایی ملی محافظت از اصول قضیه فلسطین در غزه گفت ما از حق هر فلسطینی چه مسلمان و چه مسیحی، دفاع می کنیم و حتی از یک وجب از خاک فلسطین و مقدسات دست نمی کشیم. وی تصریح کرد اصول فلسطینی به هیچ وجه قابل تغییر نیست در هر زمان و مکانی ثابت است.

العالم فارسی: آمریکا احتمالاً در روزهای آینده برخی از تحریم‌های ایران را معلق می‌کند.وب‌سایت المانیتور در مطلبی به قلم «لورا روزن» از واشنگتن نوشت: دولت ترامپ ممکن است در روزهای آینده برخی از تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را برای پایبند ماندن به توافق هسته‌ای ایران معلق کند. این در حالی است که آمریکا در حال ارزیابی جامع سیاست خود در قبال ایران است.

رادیو هند:  محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین سفر چهار روزه ای را به هندآغاز کرد.  قراراست وی فردا با نارندرامودی  ، نخست وزیر هند دیدار و درباره روابط دو جانبه و موضوعات منطقه ای و بین المللی گفتگو کند. این سومین دیدار محمودعباس از هند است .

اسپوتنیک روسیه: یوشیهیده سوگا، سخنگوی ارشد دولت ژاپن اظهار کرد که کره شمالی به پیشرفت هایی در فناوری دست پیدا کرده است. وی گفت : «کره شمالی به پیشرفت هایی دست یافته است. این احتمال وجود دارد که آزمایش اخیر به پرتاب موشک مدل جدید مربوط باشد».

یورونیوز:  رییس پلیس اتحادیه اروپا با بی سابقه خواندن گسترده حمله سایبری روز جمعه، از افزایش احتمالی قربانیان آن در آغاز هفته کاری خبر داد . راب وینرایت با بیان اینکه این حمله سایبری تا کنون در ۱۵۰ کشور دنیا حدود ۲۰۰ هزار سیستم رایانه ای را ویروسی کرده، گفت با «تهدید فزاینده» ای روبرو هستیم و معلوم نیست با روشن شدن کامپیوترهای کاری در روز دوشنبه، چه تعداد به قربانیان این حمله افزوده شود.

دویچه وله:  کره شمالی اعلام کرد، در آخرین آزمایش خود از نوعی موشک جدید استفاده کرده که می‌توان آن را به کلاهک هسته‌ای مجهز ساخت. کیم جونگ اون به واشنگتن هشدار داد که برد موشک‌های کره شمالی به اندازه‌ای است که می‌توانند خاک آمریکا را هدف قرار دهند. رهبر کره شمالی همچنین با لحنی تهدیدآمیز تصریح کرد که بهتر است آمریکا “واقعیت را نادیده نگیرد”.

پارس تودی:  وزیر امور خارجه آمریکا با بی اهمیت خواندن موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آن کشور، بازسازی روابط واشنگتن و مسکو را مهم تر از همه مسائل دانست. «رکس تیلرسون» درگفت وگو با شبکه خبری ان بی سی نیوز، گفت، درباره روابط امریکا و روسیه، طیف وسیعی ازموضوع ها وجود دارد که باید مد نظر قرار گیرد.تیلرسون افزود، روابط آمریکا با روسیه درپایین ترین سطح خود پس از جنگ سرد قرار دارد و سطح اعتماد میان دو کشور بسیار پایین است.

پرس تی وی : بر اساس توافق‌ میان گروه‌های مسلح و ارتش سوریه، گروه جدیدی از معارضان مسلح از محلۀ «قابون» در حومۀ دمشق خارج شدند.دولت سوریه پیش‌تر با مخالفان مسلح در قابون به توافقنامه‌ای برای خروج آن‌ها از این منطقه دست یافت.نیروهای دولتی با ورود به این مناطق عملیات پاک‌سازی و از کار انداختن تله‌های انفجاری را که پیش‌تر توسط عناصر مسلح کار گذاشته شده بود، آغاز کردند.

پرس تی وی : وزیر خارجه آمریکا گفت سفر آتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور به خاورمیانه با هدف متحد کردن عربستان و دیگر کشورهای عربی با اسرائیل علیه ایران صورت می‌گیرد. رکس تیلرسون در مصاحبه با شبکۀ تلویزیونی اِن‌بی‌سی ادعا کرد در منطقه، از جمله در میان کشورهای عربی و اسرائیل، در مورد آنچه «فعالیت‌های بی‌ثبات کنندۀ ایران در منطقه» خوانده شده، اجماع وجود دارد.ترامپ قرار است طی روزهای آینده در اولین سفر خارجی خود به عربستان سعودی و سپس به تل‌آویو برود و پس از آن نیز به واتیکان سفر کند.

خبرآنلاین: پس از پرتاب موشک کره شمالی سیستم پدافند هوایی روسیه در منطقه خاور دور این کشور به حالت آماده باش کامل درآمد.ویکتور اوزروف رئیس کمیسیون امور دفاعی و امنیت شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) گفت: سامانه پدافند هوایی منطقه خاور دور روسیه در رابطه با پرتاب موشک کره شمالی به حالت آماده باش کامل درآمده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *