جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

مکرون: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم

تهران- ایرنا- امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مراسم به آب اندازی سومین زیردریایی دیزلی برزیل به نام «تونِلِرو» که طراحی آن توسط فرانسه انجام شده است، گفت: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم.

Loading
رئيس ام آي 5 هشدار داد

تشدید تهدید داعش برای انگلیس

۱۳۹۶/۰۸/۰۴ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: اندرو پارکر، رئیس ام-آی-5، هشدار صریحی درباره بررسی واقعیت وضع موجود به انگلیس داد. وی در یک سخنرانی بی‌سابقه تلویزیونی در 17 اکتبر هشدار داد که سقوط داعش تهدید تروریستی را در انگلیس کاهش نخواهد داد.

مارگارت گیلمور در مقاله‌ای که اندیشکده انگلیسی راسی منتشر کرد، نوشت: برعکس، پارکر گفت تهدید در «بالاترین سرعتی» که در طول 34 سال خدمتش دیده، در حال رشد است و بدتر از همه اینکه به بالاترین نقطه عطف تهدید نرسیده است.

سخنرانی پارکر هم‌زمان با خبرهایی بود که نشان می‌دهد استیلای سه ساله داعش بر رقه، پایتخت خود خواند‌ه‌اش در سوریه، در هم شکسته است.

با این حال، احتمال زیادی وجود دارد که داعش به چیزی به همان اندازه کثیف تغییر شکل دهد و قطعا حقیقت دارد که داعش از مبارزان خود خواسته است تا در مکان‌هایی مانند لیبی بار دیگر گرد هم آیند، جایی که داعش در حال حاضر مهاجران جوان آسیب‌پذیر را که سعی در فرار به اروپا دارند، استخدام می‌کند.

داعش هم‌چنین اراده و توانایی خود را برای اعمال نفوذ در کشورهای دیگری که دارای حاکمیت قانون یا حکومت قوی نیستند، حفظ می‌کند.

تروریست‌های پرورش یافته در این کشور در مقایسه با افراط‌گرایانی که به خارج از کشور سفر کرده‌اند، تهدید بیش‌تری برای انگلیس هستند.

پارکر – شاید شگفت‌آور و بدون بینش – گفت که تهدید اصلی در انگلیس همان‌طور که قبلا گفته شده، ترس از بازگشت مبارزان داعش نیست، گر چه آن‌ها موجب نگرانی هستند. او گفت تعداد آن‌ها به شدت کاهش یافته و حدود 400 نفری که بازگشته‌اند، بخش کوچکی از 3000 نفر «افرادِ موجب نگرانی» و دارای دیدگاه‌های افراطی در انگلیس هستند.

پارکر گفت در عوض، این افراط‌گرایان وطنی هستند که به خارج از کشور سفر نکرده‌اند و اکنون تهدید بزرگ‌تری هستند.

پارکر افزود کشف این تهدید بزرگ‌تر، متفاوت‌تر و سخت‌تر است. حملات سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد و طیف راهکار‌های تروریست‌ها، آن‌ها را بسیار پیچیده‌تر از گذشته می‌سازد.

این راهکارها شامل مواردی می‌شوند که در طول زمان در خاورمیانه برنامه‌ریزی شده‌اند، مانند حملات پاریس در سال 2015، تا حملاتی که به سرعت برنامه‌ریزی شده‌اند، مانند حملاتی که در لندن تجربه شد. علاوه بر این، روش کار داعش دیگر قابل پیش‌بینی نیست و سلاح‌های آن‌ها از بمب گرفته تا اسلحه تا چاقو یا وسیله نقلیه را شامل می‌شود.

پارکر در حالی سخن می‌گفت که ام-آی-5 به خاطر ناتوان بودن در جلوگیری از چهار حمله‌ای که در سال جاری توسط افراط‌گرایان اسلامی‌ صورت گرفت، با فشار مواجه است، در حالی که اکثر آن‌ها از قبل برای مقامات انگلیس شناخته شده بودند.

همان‌طور که وی اشاره کرد، این رویدادها در حالی رخ داد که ام-آی-5  نقش مهمی‌ در خنثی کردن هفت حمله دیگر در هفت ماه گذشته و 20 حمله در چهار سال گذشته داشته، ایفا کرده است. به عبارت دیگر، تعداد حملاتی که خنثی شده‌اند به مراتب بسیار بیش‌تر از حملاتی است که رخ داده‌اند.

پارکر از کارکنان خود دفاع کرد و در مورد کارهایی که در برابر چنین فشارهایی انجام ‌می‌دهند، صادق بود. او فاش کرد که ام-آی-5 با همکاری پلیس، در حال بررسی دقیقی از حملات تروریستی اخیر است و از آن برای به دست آوردن هر چه بیش‌تر اطلاعات و درس‌های عملی در بسیج به سوی پیشی گرفتن از تهدید استفاده می‌کنند.

این یک کار حیاتی است، تمرینی در درس گرفتن از گذشته، یک بررسی روانشناختی از طریق دانسته‌ها و خطاهایی که قبلا صورت گرفته است و در صدر دستور کار فناوری‌های نوین قرار دارد که نه تنها توسط تروریست‌ها، بلکه توسط کسانی که آن‌ها را ردیابی می‌کنند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حالی که برگزیت تحقق می‌یابد، پارکر قطعا بی‌طرفی را حفظ کرد و بنابراین از پرسش‌هایی در مورد چالش‌های عملی که برگزیت برای کار او ایجاد خواهد کرد، سر باز زد. با این حال، او از هم‌کاری‌های عمیق‌تر در اتحاد همه کشورهای اروپایی متشکل از بیش از 30 سازمان اطلاعاتی موسوم به «گروه مبارزه با تروریسم» (سی.تی.جی) را که مرکز عملیاتی آن در هلند است، ستود.

مأمورین ام-آی-5 که اغلب در نزدیکی تروریست‌ها کار می‌کنند و در جستجوی اطلاعات هستند، «نقطه روشنایی در برابر پرده‌ای تیره و در حال تغییر هستند».

وی آشکار ساخت که سی.تی.جی روزانه عملیات مشترک انجام می‌دهد و به دلیل فعالیت‌های این گروه دست کم 12 تروریست در بازداشت هستند. او تاکید کرد که این کار به خاطر برگزیت به خطر نمی‌افتد، هر چند که او به بررسی نکات خاکستری حفاظت از داده‌ها و به اشتراک‌گذاری آن‌ها که در تئوری می‌توانند پیامدهایی برای کار مشترک و تبادل اطلاعات بعد از سال 2019 داشته باشند، نپرداخت.

در عوض، پارکر گفت سی.تی.جی و شرکای آن در انگلیس، اروپا و ایالات متحده «پیوسته در حال توسعه، رشد و تقویت توانایی‌های ما هستند».

پارکر حساب شده و تا حد زیادی بدون احساس سخن می‌گفت، به جز در موردی که به ستایش کارکنان خود پرداخت و زمانی که به 36 نفر که در سال جاری از طریق حملات تروریستی در انگلیس کشته شده بودند، ادای احترام کرد.

ام-آی-5 در حال حاضر با 500 تحقیق در مورد تروریست‌های زنده سر و کار دارد و با خطرات دیگری نیز از تروریسم در ایرلند شمالی گرفته تا مقابله با جاسوسی از کشورهایی مانند روسیه مواجه است.

ام-آی-5 در حال گسترش تعداد کارکنان خود از 4000 به 5000 نفر است. سخنرانی پارکر، یادآوری سودمندی بود که در عصر نوین، موفقیت در برابر تروریست‌ها در یک مکان، تهدید برای امنیت انگلیس را از میان نمی‌برد. این تهدید، حاد باقی می‌ماند و برای سال‌های آینده نیز چنین خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *