أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: صرفا منشأ حمله به سفارت ایران را هدف قرار دادیم

وزیر خارجه ایران گفت با وجودی که جمهوری اسلامی ایران قادر بود عملیات «وعده صادق» را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، اما صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت ایران در دمشق صورت گرفته بود.

ببینید | لحظه وتوی آمریکا برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

در رای گیری پیش نویس قطعنامه عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل ۱۲ کشور روسیه، چین، فرانسه، مالت، اسلوونی، اکوادور، گویان، روسیه، ژاپن، موزامبیک، سیرالئون، و الجزایر رای مثبت دادند. دو کشور بریتانیا، سوئیس رای ممتنع دادند اما ایالات متحده آمریکا با رای مخالف این قطعنامه‌ را وتو کرد.

Loading
8 خرداد ماه 1396

رسانه ها ؛ آزمایش موشکی تازه کره شمالی پس از تهدید گروه هفت و…

۱۳۹۶/۰۳/۰۸ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: آزمایش یک سامانه جدید ضد موشکی در کره شمالی، اعزام ناو دیگر ارتش آمریکا به شبه جزیره کره ،پیشروی نیروهای حشد شعبی عراق به سمت مرزهای سوریه، نشست سه جانبه الجزایر، مصر و تونس برای بررسی بحران لیبی، آزمایش موشکی رژیم صهیونیستی، انجام پروازهای نظارتی ترکیه و نروژ بر فراز روسیه ، تشکیل جلسه کابینه رژیم صهیونیستی در نزدیکی مسجدالاقصی، تاکید مرکل برهمگرایی بیشتر اروپا، دیدار ولادیمیر پوتین و امانوئل ماکرون و سفر نخست وزیران چین و هند به اروپا ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز: پیونگ یانگ از آزمایش یک سامانه تسلیحاتی ضد موشکی جدید تحت نظارت کیم جونگ اون رهبر این کشور خبر داد.در تصاویر ارسالی رهبر جوان کره شمالی خود هدایت این سیستم جدید را به عهده دارد. خبرگزاری های کره شمالی اشاره ای به ماهیت و نوع این سلاح نکرده اند.کیم جونگ اون همچنین پس از آزمایش سامانه ضد موشکی دستور تولید انبوه و استقرار آن در سراسر خاک کره شمالی را صادر کرده است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، امروز به محض ورود به دفتر خود با خبرنگاران صحبت کرد. وی گفت که ژاپن به هیچ وجه نمی تواند اقدام های تحریک آمیز مکرر کره شمالی و بی اعتنایی این کشور به هشدارهای پیاپی از سوی جامعه بین المللی را بپذیرد. آبه گفت که دولت ژاپن مراتب اعتراض شدید خود علیه این پرتاب کره شمالی را تسلیم کرده است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   فرماندهی نیروهای آمریکایی در حوزه اقیانوس آرام می گوید پرتاب یک موشک بالستیک کوتاه برد توسط کره شمالی در روز دوشنبه را شناسایی کرده است. یک سخنگوی کاخ سفید در گفت و گو با خبرنگاران گفت  مقامات آمریکایی در حال تجزیه و تحلیل این اوضاع هستند. در همین حال، وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا می گوید مقامات قصد دارند تا به منظور انجام تمرینات مشترک با ناو گروه « یو اس اس کارل وینسون» که از پیش در آبهای سواحل شبه جزیره کره در حال انجام مانور هستند، ناو هواپیما بر « یواس اس رونالد ریگان» را به این منطقه اعزام کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  نیروهای حشد شعبی عراق در راستای پیشروی خود در غرب موصل توانستند به 25 کیلومتری مرزهای سوریه برسند. حشد شعبی عراق روز یکشنبه کنترل روستای کوجو و روستاهای دیگری در جبل سنجار را در دست گرفتند. ایزدی‌ها در این روستاها ساکن هستند.نیروهای حشد شعبی همچنین شهر القحطانیه در غرب استان نینوا را از دست داعش آزاد کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  یک مقام دستگاه دیپلماسی آلمان گفت که این کشور به زودی و ظرف دو هفته آینده درباره خروج نیروهایش از پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه تصمیم خواهد گرفت. در حال حاضر حدود ۲۵۰ نیروی آلمانی در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه مستقر هستند که در کمپین مبارزه با گروه تروریستی داعش فعالیت می‌کنند.یک مقام وزارت امور خارجه آلمان که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد، برلین که در حال حاضر روابطی پرتنش با آنکارا دارد، تا اواسط ژوئن درباره خروج نیروهای خود از پایگاه هوایی اینجرلیک تصمیم لازم را اتخاذ خواهد کرد.

خبرگزاری مهر: وزارت امور خارجه الجزایر از نشست سه جانبه وزرای خارجه الجزائر، مصر و تونس طی روزهای ۵ و ۶ ژوئن آینده (۱۵ و ۱۶ خرداد) در پایتخت الجزائر به منظور بررسی بحران لیبی خبر داد.خبرگزاری الجزایر (واج) به نقل از «عبدالعزیز بن علی الشریف» سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور گزارش داد: در راستای ادامه رایزنی بین الجزائر، مصر و تونس، «عبدالقادر مساهل»، «سامح شکری» و «خمیس الجهیناوی» وزرای خارجه سه کشور به منظور ارزیابی اوضاع لیبی در سایه تحولات سیاسی امنیتی اخیر گرد هم می آیند.

  خبرگزاری مهر:   وزیر کشور هند طی اظهاراتی اعلام کرد که هر چه سریع تر به مسئله کشمیر رسیدگی خواهیم کرد.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جیو نیوز، «راج نات سینگ» وزیر کشور هند اعلام کرد که مسئله کشمیر یک چالش بزرگ برای کشور ما است و به زودی راه حلی برای آن خواهیم یافت.وی افزود: ما برای حل این مسئله با تمام گروه ها و فرقه ها در حال مذاکرات هستیم اما هیچکدام  شرایط ما را نمی پذیرند.

خبرگزاری فارس:   وزارت جنگ رژیم صهیونیستی امروز (دوشنبه) از  آزمایش موشکی در مرکز فلسطین اشغالی خبر داد.به نوشته روزنامه «جروزالم پست» این پرتاب با هدف آزمایش یک موتور پیشرانه جدید موشکی از پایگاه نظامی در مرکز فلسطین اشغالی و ساعات آغازین روز دوشنبه انجام شد.شبکه خبری «آی24 نیوز» اعلام کرد این موتور پیشرانه برای پرتاب موشک‌های بسیار بزرگ مانند بالستیک قاره‌پیما با توان حمل کلاهک هسته‌ای و همچنین ماهواره‌برها استفاده می‌شود.

خبرگزاری ایرنا:  نظامیان ترکیه و نروژ در چارچوب موافقت نامه «آسمان باز» با پروازهای هوایی مراکز نظامی روسیه را بازرسی می کنند. پروازهای نظارتی گروههای نظامی ترکیه و نروژ امروز (دوشنبه) آغاز و تا سه روز ادامه خواهد داشت.سرگئی ریژکوف رئیس مرکز ملی کاهش خطرات اتمی روسیه اعلام کرده که انجام این پروازها در چارچوب توافق بین المللی «آسمان باز» انجام می گیرد و مسیر حرکت نیز از پیش تعیین شده است.

خبرگزاری تسنیم: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اقدامی بی‌سابقه جلسه کابینه را در تونلی زیر دیوار «براق» مسجدالاقصی تشکیل داد.«بنیامین نتانیاهو» روز گذشته جلسه هفتگی کابینه این رژیم را در تونل‌های زیرزمینی زیر دیوار براق مسجدالاقصی تشکیل داد. این جلسه ویژه در سالگرد اشغال شهر بیت‌المقدس برگزار شد که در جریان جنگ 1967 به اشغال ارتش اسرائیل درآمد.«صائب عریقات» از مسئولان ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین، برگزاری جلسه ویژه کابیته اسرائیل در نزدیکی اماکن مقدس شهر بیت‌المقدس را محکوم کرد.

دویچه وله: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان پس از نشست سران هفت کشور صنعتی جهان از موضع‌گیری رئیس جمهور آمریکا ابراز ناامیدی کرد. او در سخنرانی خود در مونیخ خواهان نزدیکی بیشتر کشورهای اروپایی و به‌ویژه همکاری فشرده‌تر با فرانسه شد. نشست سران هفت کشور صنعتی جهان در ایتالیا و موضع‌گیری مخالف دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در این نشست اثرات خود را برجای گذاشته است. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز یکشنبه ۲۸ مه (۷ خرداد) در مونیخ سرخوردگی خود را از برخورد هیئت آمریکایی در نشست جی ۷ چنین ابراز کرد: «زمانی که ما می‌توانستیم خود را به طور کامل به دیگران بسپاریم به پایان رسیده است.»

رادیو فرانسه: امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه امروز  با ولادیمیر پوتین همتای روس خود دیدار خواهد کرد. این دیدار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا فرصتی فراهم می‌آورد تا اختلافات سیاسی میان پاریس و مسکو که روابط میان دو کشور را به بحران کشانده است، مورد بررسی قرار گیرد.کاخ الیزه اعلام کرده است: دیدار میان روسای جمهوری دو کشور در کاخ ورسای انجام می‌شود. پتر کبیر سیصد سال پیش (سال ۱۷۱۷) از کاخ ورسای، بنای تاریخی فرانسه متعلق به پادشاهان این کشور دیدار کرده بود.

رادیو چین: وانگ چائو معاون وزیر خارجه چین در نشست خبری اعلام کردبه دعوت صدراعظم آلمان و نخست وزیر بلژیک و با رایزنی مشترک چین و مقامات اروپا، لی که چیانگ نخست وزیر چین از 31 مه تا 2 ژوئن از آلمان دیدار و با صدراعظم آلمان ملاقات می کند.  لی که چیانگ همچنین برای حضور در نوزدهمین نشست سران چین و اتحادیه اروپا به بلژیک سفر می کند.

رادیو هند: سفر نارندرا مودی نخست وزیر هند به سه کشور اروپای غربی  و روسیه از امروز آغاز می شود. مودی ابتدا از آلمان دیدار خواهد کرد و اسپانیا، روسیه و فرانسه مقصدهای بعدی سفر وی اعلام شده است .

اسپوتنیک روسیه: برخی از مفاد توافق محرمانه بین آمریکا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی جهت ایجاد یک خاورمیانه جدید برملا شد.تنش های اخیر در روابط عربستان سعودی و قطر، همچنین سفر ترامپ به عربستان در نهایت موجب انعقاد تفاهم نامه محرمانه ای بین عربستان، آمریکا و امارات بر علیه قطر شده است.براساس بندهایی از این توافق که پایگاه اینترنتی “وطن” به آن دست یافته است، نخستین بند این توافق عبارت است از کودتا در قطر یا در انزوای بین المللی قرار دادن این کشور از طریق سه کشور سعودی — امارات و مصر با نظارت آمریکا می باشد.

العالم فارسی: صدر اعظم آلمان گفت اروپایی ها باید خود سرنوشت شان را به دست گیرند. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در سخنانی در جمع هواداران حزبش گفت اروپایی ها باید سرنوشت خود را به دست گیرند و از این پس نمی توانند به طور کامل بر متحدانشان تکیه کنند.این اظهار نظر صدر اعظم آلمان پس از نشست گروه هفت بیان می شود که به خوبی موضوع اختلاف میان اعضای آن به ویژه آمریکا با دیگر اعضا را نشان می دهد.

پارس تودی :  وزیر دفاع آمریکا خاطرنشان کرد: شکست تلاش‌های دیپلماتیک و متعاقب آن آغاز جنگ احتمالی با کره‌شمالی فاجعه‌ای است که تهدیدی برای بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و روسیه ایجاد می‌کند. «جیمز ماتیس» روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی بی‌ اس مدعی شد: کره‌شمالی تهدیدی برای منطقه، ژاپن، کره‌جنوبی و آمریکا است و در صورت وقوع جنگ، این کشور برای چین و روسیه نیز خطرناک خواهد بود.

خبرآنلاین: امارات رسما ظرف چند روزگذشته با برقراری پروازهای هوایی از ابوظبی به جزیره تحت تصرف سقطری یمن و اعطای تابعیت اماراتی به ساکنان این جزیره از نقش نظامی خود در ائتلاف عربی برای اجرای نقشه اشغال برخی جزایر یمن سوء استفاده کرد. پایگاه خبری الیمن الان گزارش داد: امارات همچنین به اهالی جزیره سقطری و سه جزیره درسه، سمحه و عبدالکوری و دو جزیره صخره ای دیگر که در ساحل اقیانوس هند در نزدیکی خلیج عدن 350 کیلومتری جنوب شبه جزیره عربی قرار دارند تابعیت داده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *