جدیدترین مطالب

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

پایان سفر رئیس جمهور به پاکستان؛ آیت‌الله رئیسی عازم سریلانکا شد + فیلم

کراچی- ایرنا- آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران در پایان سفر رسمی خود به پاکستان پس از دیدار با مقام‌های بلندپایه این کشور و همچنین بازدید از شهرهای لاهور و کراچی، لحظاتی پیش عازم سریلانکا شد.

استولتنبرگ: ناتو هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در کشورهای دیگر ندارد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در اظهاراتی، گفت: پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در کشورهای دیگر به عنوان بخشی از تلاش‌های بازدارندگی خود ندارد.

روز 201 طوفان‌الاقصی| کشف 51 پیکر دیگر در خان یونس

این روزها غزه و به خصوص شهر خان یونس شاهد برگ دیگری از جنایات ارتش اشغالگر است؛ کشف گورهای دسته‌جمعی صدها شهید، نشان می‌دهد که آن‌ها یا زنده به گور و یا به شکل اعدام میدانی به شهادت رسیده‌اند.

کشف پیکر 51 شهید دیگر در خان یونس

سازمان امدادرسانی غزه خبر داد که با کشف پیکر 51 شهید دیگر در شهر خان یونس، تعداد شهدای تفحص شده در بیمارستان الناصر و دیگر مناطق این شهر به 324 مورد رسید.

برنامه‌های آیت الله رئیسی در کراچی به روایت تصویر

کراچی- ایرنا- ادای احترام به بنیانگذار فقید پاکستان، دیدار با مقامات ارشد دولت ایالتی، دریافت دکترای افتخاری دانشگاه کراچی و دیدار با نخبگان علمی و اقتصادی آخرین برنامه‌های آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران در پایان سفر رسمی خود به پاکستان بود.

ترامپ: تظاهرات دانشگاهیان آمریکایی بر علیه رژیم صهیونیستی شرم‌آور است

تهران- ایرنا- دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در حالی که برای روز ششم محاکمه‌ خود در منهتن به دادگاه می‌رفت، به خبرنگاران گفت: تظاهرات دانشگاهیان آمریکایی بر علیه (رژیم) اسرائیل شرم‌آور است.

Loading
9 خرداد ماه 1396

رسانه ها ؛ مقاومت اروپایی در برابر سیاست‌های ترامپ و…

۱۳۹۶/۰۳/۰۹ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: ادامه واکنش مقامات اروپایی به سیاستهای آمریکا، برگزاری مذاکرات برگزیت در19 ژوئن، هشدار ائتلاف آمریکا به ارتش سوریه ، احتمال بازنگری در سیاستهای آمریکا در قبال کوبا، ادامه عملیات نظامی مصر علیه تروریست‌ها در لیبی، سفرجانشین ولیعهد سعودی به روسیه، دستور رهبر کره شمالی به استقرار تسلیحات راهبردی قدرتمند، مانور مشترک کره جنوبی با بمب افکن های آمریکایی، توافق ماکرون و پوتین بر سر هدایت یک سیاست راهبردی مشترک برای پایان دادن به بحران سوریه، دیدار رهبران آلمان و هند، آمادگی مشروط حشدالشعبی برای مبارزه با داعش در خاک سوریه و فسخ توافق تسلیحاتی عربستان با ترکیه ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: رئیس پیشین پارلمان اروپا از کشورهای اروپایی خواست تا در برابر سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا مقاومت کنند. «مارتین شولتس» سیاستمدار حزب سوسیال‌دموکرات و نامزد تصدی سمت صدراعظمی در انتخابات پارلمانی آلمان خواستار مقاومت اروپا در برابر سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا شد. شولتس در جمع هم‌حزبی‌های خود گفت: «ما باید با هر چه در توان داریم در برابر این مرد بایستیم.اروپا بهترین حامی دموکراسی، اقتصاد و همکاری و همگرایی اجتماعی است.» پیش از وی آنگلا مرکل ، صدراعظم آلمان و و زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان هم باانتقاد از سیاستهای ترامپ اروپارا به اتکاء به خود و دوری از آمریکا فراخوانده بودند.

خبرگزاری فارس:  نخست وزیر انگلیس تاکید کرد انتخابات تاثیری بر مذاکرات خروج این کشور از اتحادیه اروپا ندارد و این مذاکرات بدون تعویق و در همان تاریخ از پیش تعیین شده، برگزار خواهد شد. ترزا می تاکید کرد به هیچ وجه آغاز مذاکرات این کشور با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره برگزیت (خروج بریتانیا از اتحایه اروپا) به تعویق نمی‌افتد.

خبرگزاری فارس: جنگنده‌های ائتلاف آمریکا در نزدیکی منطقه التنف اطلاعیه‌هایی را در مناطق استقرار ارتش سوریه منتشر کردند و مدعی شدند که نیروهای ارتش سوریه نباید به گذرگاه التنف نزدیک شوند. ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا از طریق هوایی اطلاعیه‌هایی در نزدیکی گذرگاه مرزی «التنف» پخش کرد.در این اطلاعیه‌ها ضمن هشدار به ارتش سوریه در خصوص نزدیک شدن به این گذرگاه، آمده است: «هر گونه تحرکی به سمت التنف خصمانه است و از نیروهایمان حمایت خواهیم کرد».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع آمریکایی اعلام کردند،‌ دولت ترامپ در حال تکمیل بازنگری سیاست واشنگتن در قبال کوبا است ؛ رویکردی که به نظر می‌رسد با رویکرد باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا بسیار فاصله دارد. مشاوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در حال تدوین پیشنهاداتی هستند که خواستار تشدید و سخت‌تر شدن برخی از قوانین تجاری و مسافرتی علیه کوبا هستند.این در حالی است که اوباما براساس رویکرد مصالحه با هاوانا این قوانین را تسهیل کرده بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  سخنگوی ارتش مصر اعلام کرد عملیات‌های این کشور علیه شبه‌نظامیان لیبیایی ادامه دارد و فقط به منطقه درنه که “گروه‌های تروریستی” در آنجا فعال هستند، محدود نخواهد بود.  تامر الرفاعی تاکید کرد: هر طرف یا نیرویی که از تروریست‌ها حمایت مالی کند در هر جایی که باشد مجازات خواهد شد. وی تاکید کرد: هنوز پایان عملیات نظامی علیه پایگاه‌های آموزشی تروریست‌ها در لیبی اعلام نشده است.

خبرگزاری مهر:  وزیر خارجه روسیه به همتایان غربی خود هشدار داد که با عبرت گرفتن از بحران لیبی به خود بیایند و خیال خام براندازی دولت سوریه را از سر بیرون کنند. «سرگئی لاوروف» بعد از دیدار با «سامح شکری» همتای مصری خود، ابراز امیدواری کرد آنهایی که با نقض قوانین بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت، نقشه تهاجم به لیبی را طراحی و برنامه ریزی کردند، نهایتا به خودشان بیایند.

  خبرگزاری مهر:   «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد سعودی به منظور دیدار با «ولادیمیر پوتین» و تنی چند از مقامات ارشد روسیه، ریاض را به مقصد مسکو ترک کرد. بر اساس این گزارش، قرار است وی در جریان سفر به روسیه با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری این کشور و شماری دیگر از مقامات ارشد روسیه دیدار و گفتگو کند.

 خبرگزاری مهر: معاون نخست وزیر ترکیه در یک نشست خبری از تداوم علاقمندی آنکارا نسبت به عضویت در اتحادیه اروپا سخن گفت و خاطر نشان کرد که از دستیابی به این مهم منصرف نشده ایم. «نعمان کورتلموش» درجمع خبرنگاران درباره کاندیداتوری آنکارا برای پیوستن به اتحادیه اروپا اظهار داشت: بیان این نکته ضرورت دارد که ما هرگز از عضویت در اتحادیه اروپا منصرف نشده و در حال عبور از دوره گذار هستیم.

خبرگزاری تسنیم:  رهبر کره شمالی بر آزمایش یک موشک بالستیک جدید که مجهز به سامانه هدایت کننده دقیق است، نظارت کرده و دستور استقرار تسلیحات راهبردی قدرتمندتری را صادر نموده است. خبرگزاری رسمی کره شمالی امروز سه شنبه اعلام کرده است که کیم جونگ اون رهبر این کشور شخصا بر آزمایش یک فروند موشک بالستیک جدید که مجهز به سامانه هدایت کننده دقیق است، نظارت داشته است.رهبر کره شمالی گفته است: پیونگ یانگ بسته بزرگتری از هدایا را برای یانکی ها ارسال خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم:  کره جنوبی از برگزاری مانور مشترک نظامی با یک فروند بمب افکن ماورای صوت آمریکا موسوم به B-۱B خبر داد. این در حالی است که خبرگزاری رسمی کره شمالی پیش از این آمریکا را متهم کرده بود که با انجام این مانور قصد پرتاب بمب های اتمی را بر روی شبه جزیره کره دارد.مون سانگ گیون سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی در سخنانی تاکید کرد: این مانور روز دوشنبه انجام شده است. وی حاضر نشد توضیحات بیشتری در خصوص این مانور مشترک هوایی بدهد.

خبرگزاری ایرنا: ‘جان بولتون’، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل، راه حل تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل در کنار هم را غیرعملی دانست و خواستار راه حل مبتنی بر تشکیل سه کشور شد. بولتون در گفت وگو با روزنامه صهیونیستی جروزالم پست گفت: هیچ شانسی برای اینکه ‘دونالد ترامپ’ بین اسرائیل و فلسطین صلح برقرار کند، وجود ندارد.به گفته وی، مصر می تواند تصمیم بگیرد که مسوولیت غزه در زمینه برقراری امنیت و اقتصاد پایدار آن را به عهده بگیرد.

 خبرگزاری صدا و سیما:  کره شمالی از کره جنوبی خواست کمیته‌ای را که دولت قبلی این کشور برای تدارک مقدمات وحدت دو کره تشکیل داده بود، منحل کند. خبرگزاری رسمی کره شمالی «کی سی ان ی» اعلام کرد کمیته مقدماتی برای وحدت به عنوان ابزاری برای سیاست رویارویی بین هموطنان مورد استفاده قرار گرفته است. این خبرگزاری افزود این کمیته به ویژه روی احتمال «وحدت از طریق ادغام» کار می کند و توافقی را که بین دو کره برای ایجاد منطقه ویژه صلح و همکاری در دریای غربی، پایان دادن به نظام کنونی ترک مخاصمه و ایجاد ساز و کار صلح پایدار وجود دارد، کنار گذاشته است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   وزیر خارجه ژاپن و دیپلمات ارشد چین درباره کره شمالی گفت و گو می کنند.  انتظار می رود که وزیر خارجه ژاپن مصرانه از چین بخواهد که برای بازداشتن کره شمالی از انجام اقدامات تحریک آمیز، تلاش بیشتری انجام دهد.  فومیئو کیشیدا امروز سه شنبه در توکیو با یانگ جیه چی، عضو شورای دولتی چین، گفت و گو برگزار خواهد کرد.

رادیو فرانسه: امانوئل ماکرون و ولادیمیر پوتین رؤسای جمهوری فرانسه و روسیه در کنفرانس مطبوعاتی کاخ ورسای شرکت کردند.ماکرون گفتگوهایش را با همتای روس خود صریح و بی پرده خواند و به وجود اختلاف نظر میان دو کشور در خصوص مسائل گوناگون اعتراف کرد. بحران سوریه و بحران اوکراین دو موضوع اصلی گفتگوهای رهبران فرانسه و روسیه در کاخ ورسای بودند و در این زمینه رئیس جمهوری فرانسه اظهار داشت که دو طرف بر سر هدایت یک سیاست راهبردی مشترک برای پایان دادن به بحران سوریه با یکدیگر به توافق رسیدند.

رادیوچین:   ، عضو شورای دولتی چین همراه با شوتارو یاچی دبیر شورای امنیت ملی ژاپن یانگ جیه‌چی ، چهارمین گفتگوی عالی رتبه سیاسی چین و ژاپن را میزبانی کرد. عضو شورای دولتی چین خاطر نشان کرد: اکنون روابط چین و ژاپن در نقطه مهم چهل و پنجمین سالگرد عادی‌سازی روابط دیپلماتیک دو کشور است که هم با فرصت‌های جدید روبرو می شود و هم با برخی از چالش‌های برجسته. دو کشور باید با مرور خاطرات اولیه برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک، بر اساس چهار سند سیاسی و توافق “اصول چهارگانه”، برای بر قراری آینده درخشان‌تر از طریق یادگیری از تاریخ، از پایه سیاسی حمایت کنند و با برخورد مناسب اختلافات، به طور مداوم روابط چین و ژاپن را بهبود بخشند.

یورونیوز: جان مک کین، سناتور جمهوریخواه آمریکا می گوید ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تهدیدی بسیار بزرگ تر از گروه داعش برای امنیت جهانی به شمار می رود. نامزد اسبق انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۸ در جریان سفر خود به استرالیا، آنچه را که وی دخالت های مسکو در انتخابات دیگر کشورهای جهان خواند به عنوان خطری بزرگ برای دموکراسی تلقی کرد و گفت: «به اعتقاد من در مقایسه با داعش، پوتین نخستین و بزرگترین تهدید محسوب می شود».

دویچه وله: زیگمار گابریل، وزیر خارجه و معاون مرکل، با صراحت هر چه بیشتر نقش رهبری آمریکا به ریاست جمهوری ترامپ را در نمایندگی کردن “ارزش‌های غربی” زیر سؤال برد. این سیاستمدار سوسیال دمکرات پس از دیدار با نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی در رابطه با بحران پناهجویی، از “غیبت ایالات متحده به عنوان ملتی مهم” سخن گفت و افزود، مسئله آخر هفته گذشته فقط بر سر ناموفق بودن اجلاس جی۷ نبود، بلکه «این متأسفانه نشانه‌ای بود از تغییر مناسبات قدرت در جهان.» معاون صدراعظم آلمان ادامه داد: «غرب اینک اندکی کوچک‌تر شده است.»

دویچه وله: نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند برای دیدار و گفتگو با مقامات آلمانی از جمله صدراعظم آلمان وارد برلین شد.نارندرا مودی شامگاه دوشنبه برای حضور در چهارمین دوره از گفت‌وگوهای دوجانبه آلمان و هند وارد برلین شد. این گفت‌وگوها از سال ۲۰۱۱ میلادی به این سو هر دو سال یکبار برگزار می‌شود.

پارس تودی: خوان مانوئل سانتوس رییس جمهوری کلمبیا از خلع سلاح فارک بیست روز پس از زمان تعیین شده در توافقنامه صلح خبر داد. رییس جمهوری کلمبیا  روز دوشنبه گفت به علت حجم بالای امورات مربوط به توافقنامه صلح با سازمان ملل و فارک، این شورشیان طبق زمان تعیین شده در توافقنامه (روز سه شنبه) خلع سلاح نخواهند شد بلکه بیست روز دیگر برای تحقق این هدف لازم است.

 پارس تودی:  سخنگوی نیروهای بسیج مردمی عراق (حشد الشعبی) بر آمادگی این نیروها برای مبارزه با گروه تروریستی داعش در خاک سوریه از طریق هماهنگی با دولت این کشور تاکید کرد. ستاد اطلاع رسانی نیروهای بسیج مردمی عراق از نقطه عطفی مهم در مبارزه با گروه تروریستی داعش در موصل، شمال عراق خبر داده است و اعلام کرد نیروهای مردمی در ادامه عملیات آزادسازی غرب موصل به مرزهای سوریه رسیده‌اند.

العالم فارسی:  عربستان سعودی با ترکیه درباره خرید چند تجهیزات جنگی توافق کرده بود ولی از توافق خود پا پس کشید.روزنامه حریت چاپ ترکیه روز دوشنبه نوشت : عربستان بزرگترین توافق تسلیحاتی خود با ترکیه را لغو کرد.حریت افزود : عربستان از ترکیه درخواست کرده بود که 4 کشتی جنگی برایش بسازد ولی پس از امضای قرارداد تسلیحاتی اخیر با آمریکا از خواسته خود صرف نظر کرد.

خبرآنلاین: رأی الیوم نوشت، تنش میان قطر با عربستان، امارات و بحرین ممکن است فقط به اعلام برائت خاندان وهابی از قطر محدود نشود بلکه در صورت ادامه این تنش ها و تداوم روند کنونی، چه بسا به خروج یا اخراج از شورای همکاری خلیج فارس نیز منجر شود. پایگاه اینترنتی روزنامه رأی الیوم که از لندن به روز می شود سرمقاله امروز خود را به موضع قطر در قبال کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در سایه تحولات اخیر اختصاص داد و نوشت: انتظار می رفت که قطر در واکنش به هجمه رسانه ای چند روز گذشته علیه دوحه به سبب اظهارات منسوب به شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر این کشور، وزرای خارجه خود را از سه کشور عربستان، امارات و بحرین فرا بخواند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *